Mlada Poljakinja je za svoju inicijativu osvojila nagradu Europskog gospodarskog i socijalnog odbora za građansku solidarnost
Uslijed pandemije poraslo je obiteljsko nasilje, a kako su u karanteni žrtve često zatočene sa svojim zlostavljačima bez mogućnosti traženja pomoći, Krystyna Paszko otvorila je Facebook stranicu za prodaju fiktivnih kozmetičkih proizvoda putem koje pruža pomoć žrtvama obiteljskog nasilja. Nadahnuta francuskom inicijativom gdje su žrtve mogle prijaviti nasilje u ljekarnama tražeći posebnu masku, srednjoškolka je došla na ideju pokretanja webshopa Rumianki i bratki - naturalne kosmetyki SKLEP (u prijevodu Kamilica i maćuhice) gdje će, naizgled kupujući prirodnu kozmetiku, žrtve moći zatražiti psihološku i pravnu pomoć koju je osigurao centar za ženska prava.
Iako se razgovor između 'kupca' i 'shopa' odvija naizgled o kozmetici, pitanja poput 'Kada su počeli vaši problemi s kožom' i 'Kako vaša koža reagira na alkohol' šifre su za pitanja o nasilju i zlostavljaču. Raspitujući se o proizvodima, žrtve mogu zatražiti psihološku pomoć bez da zlostavljač posumnja, čak i ako vidi razgovor, a ukoliko žrtva 'naruči proizvod' i ostavi adresu, to je signal da se pošalje policija.
Od postavljanja stranice obratilo im se oko 350 osoba, većinom osobe mlađe od 40, a 10% su muške osobe (uglavnom tinejdžeri). Pokretačica inicijative Krystyna Paszko zadovoljna je što je osvajanjem ove nagrade u fokus stavljen problem obiteljskog nasilja, koje s konzervativnom poljskom politikom koja razmatra povlačenje iz Istanbulske konvencije, postaje sve veći problem jer se tretira kao obiteljski sukob, a ne zločin. Rezultati naručene studije o obiteljskom nasilju u Poljskoj prošlog su ljeta 'procurili' u javnost te pokazali da je 63% ispitanica tijekom života doživjelo nasilje u obitelji, najčešće od strane oca, pa zatim majke i muža, što dokazuje da, nažalost, postoji velika potreba za ovakvim inicijativama.
Piše: K.S.
Foto: Facebook