Među raznim pandemijskim nuspojavama pojavio se i trend iznimno povoljnog šarenog namještaja i sitnica kojima podižemo svoj životni prostor. Je li riječ o pandanu brzoj modi?

Kada nas je lockdown osudio na modnu monotoniju trenirki i pidžamica, masovno smo krenule preusmjeravati svoje kreativne porive prema interijerima u kojima smo provodile više vremena nego što smo se ikada nadale.
Kada je riječ o namještaju i detaljima za dom, online šoping eksplodirao je svaki put kad nas je pandemija potjerala u kuće, a dvije godine nakon prvih kolektivnih izolacija ta se potražnja transformirala u sveprisutnu novu, brzu, šarenu i relativno jeftinu ponudu u području dizajna interijera. Jesmo li zagazile u fast furniture eru?
Klik-terapija
S obzirom na načine na koje je suvremenost zahtjevna, nesigurna i nelagodna, već neko vrijeme traje najgori mogući trenutak za šoping terapiju. Što istodobno znači da je i najbolji mogući trenutak za šoping terapiju! A kako smo se preselile u cyberspace, u kojemu je samo nekoliko klikova dostatno da preobrazimo svoj životni prostor, priuštiti si lagani makeover interijera postalo je neugodno lako.
Daleko od toga da nismo i svoje ormare dopunile odjevnim kombinacijama za sve prigode koje propuštamo, i usput mnoge koje se vjerojatno nikada neće dogoditi, ali solidan dio naše modne kompulzije preselio se u sferu kućnog accessoiresa. I jednako kako je postalo normalno svaku novu odjevnu kombinaciju ovjekovječiti na društvenim mrežama, tako je pravilo počelo vrijediti i za scenografiju naše brze online umjetnosti.
Ruku na srce, naše financije često ne mogu parirati eksperimentima s novopronađenom strašću pa su se, logičnim slijedom događaja, na udaru našli povoljniji brendovi čiji će potrošni statement piece odraditi svoj zadatak u instagramskoj arhivi prije nego što ga zamijeni sljedeći. A u impresivno brzoj reakciji mnogi najveći fast fashion brendovi (H&M, Boohoo, Mango, Missguided, Pretty Little Thing) uveli su u ponudu i elemente za interijere, što je samo dodatno olakšalo da zalutamo iz jedne sfere brze kupnje u drugu a da ne moramo ni preskočiti tabove.

Avant Basic
No osim konzumerističke kulture u nesretnom spoju s pandemijom, razloga za brzi šoping barem je nekoliko - među kupcima riječ je mahom o mlađim ljudima koji nemaju budžete za veće investicije, a kako uglavnom žive u unajmljenim stanovima, veći je fokus na sitnicama koje će podići i personalizirati prostor, nego ozbiljno promišljenom i zaokruženom dizajnu.
Kako su nam društvene mreže pretvorile mozak u infinite scroll, prirodno posežemo za upečatljivim sitnicama radije nego monumentalnim i profinjenim komadima. Kupuje se radije puno i povoljno, nego promišljeno i skupo. Uostalom, kada je riječ o terapiji kupnjom, ona najbolje funkcionira kad možemo nešto naručiti odmah i odbrojavati sitno dok nam ne stigne na prag, a ne kad istražni proces i vaganje opcija traju pola godine prije nego što objekt žudnje uopće krene prema nama.
A ta kombinacija faktora pomogla je oblikovati i estetiku koja dominira brzim tržištem na području dizajna interijera koju je magazin Dazed & Confused nedavno nazvao avant basic. Sjećate se stila antiparižanke Emily koji volimo mrziti, a ne možemo prestati gledati? Tko bi ga zaboravio (čak i uz najbolju volju): veseli kič, sudari uzoraka i modnih referenci, svega previše istodobno, kao da nas fizički napada instagramski filter. A opet, nešto je adiktivno i zavodljivo u toj nepodnošljivoj estetici - određena naivnost, nostalgična iskričavost bez filtera svojstvena djetinjim modnim instinktima, intenzitet bez pretenzija.

Cheap & Cheerful
U načelu, nema ništa problematično u brzopoteznim kupnjama i malo kućnog kiča. Ako je šezdeset ukrasnih jastuka i četrnaest tegli za biljke koje nikako da prežive mjesec ono što nam treba da se osjećamo dobro u ovom sumanutom vremenu, važno je ponekad se prepustiti! Problem je, doduše, što brzi namještaj znači i da će se brzo naći u brdima smeća koje nam guši planet. A ova rubna estetika samo potencira potrošnost jer je, uza sav eventualni šarm, zapravo naporna, invazivna i lako je brzo je se zasititi.
No da nije sve tako sivo (ili u ovom slučaju u pedeset nijansi milenijalske ružičaste), dokazuje činjenica da je već drugi val masovnog šopinga daleko više uzimao u obzir održivost u odnosu na prvi, a što je trend stabilniji, to se o njemu sustavnije promišlja. Za razliku od brze mode čija je uloga u općem zagađenju poznata desetljećima i etički principi na kojima počiva sustavno su grozomorni, a ipak sustavne promjene ostaju spore i nedostatne, isti trend u domeni interijera zasad daleko brže uči zahvaljujući upravo tome što se nadovezuje na fast fashion.
U svakom slučaju, ideal nije samouskraćivanje ili imperativ minimalizma, no sljedeći put kad pomislite da vam hitno trebaju nove ukrasne zavjese ili lava lampa, možda da si prstiće radije zabavite nečim drugim prije nego što toliko nakrcate stan da vam ni tri Marie Kondo neće pomoći. Sve je stvar ravnoteže, a koliko ćemo pažnje investirati u svoj životni prostor odražava odnos kakav imamo prema sebi. Uzmite si vremena, birajte promišljeno, a povremeno si priuštite i lava lampu.
Članak je objavljen u tiskanom izdanju magazina Elle #235