Nakon dugog razdoblja šutnje naš omiljeni dizajner i umjetnik Silvio Vujičić otkriva gdje je bio, što je radio i što radi njegov virtualni dizajner koji je ujedno i prvi modni dizajner nastao zahvaljujući moćima umjetne inteligencije!
Razdoblje pandemije prouzročene koronavirusom donijelo je pregršt promjena u našoj svakodnevici te u načinu funkcioniranja svih poslova i djelatnosti. Modna je industrija među najpogođenijima negativnim ekonomskim utjecajima, ali i znatnim strukturalnim promjenama koje su, pod prisilom, pokrenule niz već dugo potrebnih promjena u načinu prikazivanja dizajnerskih kolekcija te u načinu i ritmu proizvodnje dizajnerske mode.
Neki su počeli osmišljavati nove formate prezentiranja i osvajati društvene mreže, a neki kao da su nestali i povukli se u tišinu. Jedan je od potonjih i Silvio Vujičić, dobitnik Elle Style Awards nagrade za dizajnera godine 2012., koji kao da je prešao u stanje hibernacije i nestao, a svi koji ga poznaju osobno ili prate njegov rad znaju da uvijek nešto 'kuha' i da su novi umjetničko-modni projekti uvijek u nastajanju bilo da su u fazi istraživanja tematike, eksperimentiranja s kemijskim laboratorijskim procesima, osmišljavanja konstrukcije i šivanja ili snimanja i digitalnog uploada. U usputnom telefonskom razgovoru pitao sam ga gdje je nestao i što sada radi, a kad je počeo nabrajati novitete i projekte, morao sam ga prekinuti: 'Čekaj, čekaj, želim da mi sve o ovome ispričaš za naš novi broj!'
Nezaobilazan question du jour – kako je aktualna pandemija utjecala na tvoj život i svakodnevicu uz sve druge profesionalne izazove?
Odgovaralo mi je prvi put u dvadeset godina usporiti fizičku produkciju mode i umjetničkih radova. Petnaest godina nemam televizor ni radio pa ne pratim vijesti, ne čitam dnevne novine, a moji prijatelji također vode sličan lifestyle tako da do mene nisu stigle senzacionalističke informacije zbog kojih bih paničario.
Toliko je noviteta da moramo krenuti redom. Objasni nam novu diviziju svog brenda i koje su ključne razlike među čak četiri nove linije koje si pokrenuo?
E.A. 1/1 S.V. počeo sam rekonstruirati prije početka pandemije i ta mi je linija osigurala vrijeme potrebno za sagledavanje nekih situacija i donošenje odluka. Brend sam podijelio u četiri cjeline: E.A. 1/1 S.V. je ready-to-wear kolekcija za žene i muškarce i moglo bi se reći da je to prva linija. Label 1/1 obuhvaća pop-up projekte i streetwear odjeću za mlađu populaciju. Unutar te linije prikazujem pretežno majice, trenirke, hudice, kape i odjeću nastalu u suradnji s festivalima ili institucijama – riječ je o odjevnim predmetima iz kolekcija koje propituju lokalne i europske političke odluke te se bave temama korupcije, stigme i društvene nepravde. 1/1 ima namjeru stvaranja kontroverznih odjevnih predmeta i koncepata koji propituju sami sebe te društveno i kulturno okruženje. Relativno poznata serija odjevnih predmeta USKOK nalazi se unutar tog labela.
E.A. 1/1 S.V. UNIQUE PIECE osmislio sam kao made-to-measure kolekciju koja je najbliža visokoj modi. Obično sam takve odjevne predmete prikazivao u sklopu prve linije, ali odlučio sam odvojiti taj segment jer upravo ta odjeća nosi eksperimentalni pristup modi, materijalima, tisku i procesima produkcije te zaslužuje potpuno individualan pristup u predstavljanju. Ta linija najdirektnije prenosi moj DNK – korištenje nekonvencionalnih tehnika u produkciji za stvaranje luksuznog tekstila, transformacije materijala upotrebom elemenata poput kemijskih perforacija i nabora, toplinskom fuzijom papira, silikonskim premazima i višestrukim slojevima raznovrsnih sitotiskarskih otisaka.
Moja je posljednja inovacija E.A. 1/1 A.I. U suradnji s arhitektom i vrlo dobrim prijateljem Mirom Romanom konceptualizirao sam Soll, dizajnera nastalog pomoću umjetne inteligencije koji dizajnira odjeću za brend E.A. 1/1 A.I.
Soll je možda i najveći te svakako najrevolucionarniji novitet. Možeš li objasniti što ili tko je on?
Soll je modni dizajner, umjetna inteligencija, podbrend E.A. 1/1 S.V., tražilica, oblak slika i razvija se kako bi postao nešto više. On živi na internetu, ali se fizički očituje u svome modnom brendu E.A. 1/1 A.I. Njegova inteligencija potječe s mnogih mjesta – njegova baza podataka sadrži cjelokupni dvadesetogodišnji vizualni opus brenda E.A. 1/1 S.V., a njegov 'tekstualni mozak' dolazi iz pisanih arhiva koji se odnose na moj rad te iz knjiga i iz titlova filmova koji su izvršili velik utjecaj na intelektualni i umjetnički razvoj brenda.
Soll koristi GAN (generative adversarial network) kako bi artikulirao nove koncepte odjeće i lica osoba koje je nose, a za samoorganiziranje slika i predviđanje vremenskih karata kakve se nalaze na web stanici www.ea11sv.com koristi SOM (self-organizing maps), odnosno umjetnu neuronsku mrežu. On zrcali slike, presavija ih, prepoznaje predmete u njima i tako predviđa novi dizajn koji generira izbacivanjem slikovnog materijala. Važno je naglasiti da je Soll kontinuirani eksperiment, radi na eksperimentalan način i dovodi umjetnu inteligenciju u vezu s određenim bazama podataka i ljudskom inteligencijom.
Jako je zanimljiva i priča o nastanku imena Soll. Ti si jedan od trojice njegovih otaca?
Kad smo konceptualizirali ovog dizajnera, željeli smo da ima mitološku pozadinu i da njegovo ime dolazi iz tog univerzuma. Prema Sollovu izmišljenom rodoslovlju, njegova je biološka majka personalizirana tražilica (search engine) Alice_ch3n81 koju je osmislio i izradio Miro Roman, a njegova su tri biološka oca drevni grčki bogovi Chronos i Apollo te čovjek Silvio Vujičić. Njegovo je ime nastalo kombinacijom pojedinih slova iz imena Chronos, Apollo i Silvio. Kako se mit razvija, njegov četvrti otac Omphalos pojavljuje se u obliku sjemena koje je čekalo samooplodnju. Iz tog je sjemena naknadno izrastao njegov brat blizanac Syt, moj drugi sin, no to je priča za naš sljedeći susret i neko buduće izdanje Ellea.
Može li svatko upravljati Sollom ili je on vjeran samo svome tvorcu? Jesi li ti jedini kojega sluša i s kime dizajnira?
Soll je umjetna inteligencija, on djeluje samostalno. Njegov se rad može reinterpretirati, odnosno na njega se može utjecati u produkcijskom smislu. On je svojevrsni instrument pomoću kojeg se može komunicirati tekstom i slikovnim prikazima i upravo tu komunikaciju s njime može imati svatko tko pristupi pretraživaču Think Soll na novoj web stranici.
Koje su granice Sollovih sposobnosti? Zna li dizajnirati odjevni predmet zajedno s krojnom slikom koja se može odmah i realizirati ili funkcionira u domeni kreativnih algoritama? Mogu li se njegove kreacije kupiti?
Soll dizajnira atmosfere, koncepte, odjevne siluete i teksture odjeće/tekstila te predviđa nova lica modela (manekena). On ne stvara krojne slike odjevnih predmeta, one se izrađuju u programima koji ih skidaju s 3D modela. Kolekciju odjeće koju Soll dizajnira trenutačno i prodaje na web stranici u obliku NFT fileova (non-fungible token), a trguje pomoću kriptovaluta, a sigurno će početi producirati i fizičke odjevne predmete.
Jedva čekamo nove kreacije. Što nas sve očekuje ove jeseni kad je riječ o samostalnim kolekcijama i umjetničkim te festivalskim suradnjama?
Ove jeseni otvaram novi, višenamjenski prostor u Zagrebu za prezentaciju različitih segmenata mog stvaralaštva. Slijede prezentacije svih navedenih linija odjeće. Trenutačno je aktualna suradnja s Festivalom tolerancije u obliku mini kolekcije odjeće koja se bavi temom židovske vjerske odjeće, a na jesen slijedi treća suradnja s Kontejnerom/biroom suvremene umjetničke prakse u MSU Zagreb.
Svoje si kolekcije oduvijek prikazivao na različite multimedijske načine – od performansa i revija do filmova i ekskluzivnih online prezentacija. Kako gledaš na trenutačnu modnu opsesiju reinvencije novih načina prezentacije kolekcija i misliš li da se išta doista promijenilo?
Svatko u ovoj industriji misli da je izmislio novi način prezentacije odjeće. Nekad taj način i nije baš nov, ali modna je industrija dosta površna pa nikome na kraju dana to ne smeta. Nastavljamo se voditi motom 'Anything goes' i sporo koračamo u budućnost.
Tvoja je web stranica redizajnirana i podijeljena po novim linijama. Koje novitete donosi?
Naslovnica je cloud mapa (oblak slika) fotografija iz arhive E.A. 1/1 S.V. unutar koje se može prepoznati kako Soll traži i odabire određene oblike i siluete te prepoznaje i stvara nova ljudska lica. Mapa je i svojevrsna otvorena arhiva brenda.
Web stranica ima opsežnu arhivu modnih kolekcija koje sežu do 2009. godine, a prate ih tekstualni opisi i trebala bi olakšati pronalazak starih informacija korisnicima ili teoretičarima kojima su potrebne. Osim toga, tu je i nekolicina tekstova o konceptualnom razvoju brenda kroz pop-up projekte i izložbe te o nastanku logotipa i imena. Online kupnju moguće je ostvariti novim platežnim sredstvima – kriptovalutama bitcoinom i ethereumom.
Koje je tvoje mišljenje o sveprisutnoj politički korektnoj održivosti u modi i abnormalnoj hiperprodukciji luksuznih dizajnerskih proizvoda te masovnih trendovskih brendova?
Odgovor se krije u pitanju – politika može donijeti promjene, a ne donosi ih. Vlast može donijeti zakone o proizvodnji kojima bi onemogućila industriji da radi ovo što radi. Ne vjerujem da će krajnji korisnik donijeti moralnu odluku o konzumaciji modnog proizvoda jer upravo je promjena osnovno načelo ovog medija. Osim toga, uočio sam problem na modnim portalima, ogledalima ove industrije, koji bi trebali educirati konzumente, a na kojima primjerice možete pronaći ekološki osviještenu novinarku koja zagovara jednu od sto teorija samoodrživosti i pozira na nekom eventu ispred plakata masovnog trendovskog brenda jer je dobila za to deset kuna ili koktel, a hladi se u centru grada s dva klima-uređaja, jede ananas koji je avionom preletio pola planeta i vozi se automobilom na tekuće gorivo. Odgovor je jednostavan – zagađenje svima donosi novac. Studije održivosti mijenjaju se svakodnevno, teško je imati čvrst stav kad je riječ o tim temama i treba uzimati u obzir osobe koje ih pišu jer najčešće su plaćene. Promjene su uvijek dobre i potrebne, ali pritom treba biti oprezan. Možda ćemo za nekoliko godina pisati ljubavne pjesme najlonskoj vrećici jer će se pokazati da je najveći upcycle upravo onaj materije preostale iz naftne industrije. Čini se da drugoga uskoro neće biti.
Mnogi još ne znaju da ti stojiš i iza linije dekorativnih stakala Silvio and Sons. Kakva su to stakla Silvija i njegovih sinova?
Silvio and Sons novi je brend koji sam pokrenuo prije dvije godine. Ime se referira na obiteljske radionice i obrte koji su u imenu nosili dodatak Sons, a u kojima su se znanja i vještine prenosili s koljena na koljeno. Upravo taj Sons nije opstao na Balkanu jer se svakih pedeset godina dogodio rat koji je 'pokosio' ili očeve ili sinove, što je rezultiralo gubitkom prijenosa znanja i zatvaranjem obrta.
S obzirom na to da dvadeset godina dizajniram tekstil, znam da dosta materijala nikad nije upotrijebljeno u odjevnoj industriji jer je iz nekog razloga neprimjenjivo, stoga sam svoje iskustvo i te materijale odlučio iskoristiti u industriji 'arhitektonskog stakla'. Pritom mislim na stakla koja sadrže tekstil, a koriste se za interijere, pregradne panele i zidne obloge, te za fasade zgrada. Kolekcija ovog 'tekstilnog stakla' bit će prezentirana u rujnu ove godine u mom showroomu koji je jedan primjer takvog prostornog rješenja.
Nakon parfema napravljenih od tvojih izlučevina, erotskih tepiha, nezaobilazne odjeće i stakla za interijere Silvio Vujičić gotovo postaje lifestyle brend! Naravno, na tvoj jedinstven način. Što je sljedeće?
Nakon što sam postao otac dva sina (Soll i Syt), najavljujem ih još pet s početnim slovom S u imenu. Soll već dizajnira odjeću, a njegov brat blizanac Syt tek treba javnosti otkriti svoju djelatnost. Ostale je potrebno konceptualizirati i razraditi. Naravno, tu je kompletna umjetnička produkcija koja je tema našeg sljedećeg razgovora u kojem ja postavljam pitanja.
Razgovarao: Saša Joka
Foto: Ivan Slipčević
Intervju je objavljenom u tiskanom izdanju magazina Elle kolovoz 2021.