Riblje ljuske, teatar, korzeti, kristali, modni spektakli, muhe i motocikli koji supermodele pretvaraju u superheroje ostat će samo dio naslijeđa po kojem ćemo pamtiti Manfreda Thierryja Muglera

Pred kraj 2021. godine pozdravili smo se s Virgilom Ablohom, prije par dana s Andréom Leonom Talleyem, a danas s Manfredom Thierryjem Muglerom. Legendarni Mugler osnovao je svoj istoimeni brend 70-ih godina, a 90-ih je postao sinonim za avangardnu estetiku i senzualne siluete. 2003. Godine Mugler se povukao iz svoje istoimene modne kuće, a na scenu se neočekivano vratio 2019. i odjenuo Kim Kardashian u haljinu mokrog izgleda za Met Galu.

Ispred svog, a i našeg vremena – bio je dizajner koji je revolucionirao fenomen slavnih osoba kao modela, 'power dressing' 80-ih i iza sebe ostavio naslijeđe koje je pomaklo modne granice. U čast i spomen ovog legendarnog dizajnera, prisjećamo se nekolicine njegovih kreacija i kolekcija:

1992. godina je bila iznimno uzbudljiva i zasigurno vrlo intenzivna za dizajnera Thierry Muglera: te je godine predstavio svoju prvu haute couture kolekciju, te lansirao sada već ikonički parfem Angel, prvi suvremeni gourmand parfem.
Njegove ready-to-wear kolekcije nisu bile ništa manje spektakularne, pa su dio modne povijesti ostali komadi iz kolekcije za proljeće/ljeto koje pamtimo u znaku motocikla, do spektakularnih Les Cowboys komada koje su nosile ‘Muglerovi favoriti’ Naomi Campbell, Eva Herzigova i Linda Evangelista.
Za stylish i modernu ženu, rane 90-e su označavale minimalizam i praktičnost – no, za samouvjerenog i dopadljivog Muglera ovo razdoblje je simboliziralo raskoš, cowboy šešire, svjetlucave ‘chaps’ hlače i kravlje uzorke.
Mugler je oduvijek bio odan sebi i svojoj ekstravagantnoj estetici, međutim 1992. godine obraća pozornost na nekoliko tada aktualnih trendova kao što je karirana košulja-haljina, a svoju verziju tog komada kombinira s jakim kožnim remenom, pomalo dramatičnim platformama i kratkim vrućim hlačicama.
Kao i u svakoj modernoj dizajnerskoj kolekciji, pojedini komadi plijene više pažnje nego ostali. Shodno tome, za Muglera i 1992. godinu to je zasigurno jednodjelni motocikl/korzet. Ovaj upečatljivi korzet sastoji se prije svega od plastike, metala i pleksiglasa. Stražnja strana sadrži kožno remenje i metalne kopče dizajnirane da omotaju tijelo modela kako bi osigurale grudi. Prednja strana ima grafički dizajn plamena u narančastoj, plavoj i crvenoj boji. Inspiracija motocikla očita je u crnim kožnim resama koje vise s 'upravljača' motocikla i istaknutim retrovizorima koji se protežu preko ramena modela.

Muglerov prepoznatljivi dizajn predstavljen je i na jednoj od gala izložbi Metropolitan Museum of Art 2008. godine, pod nazivom ‘Superheroes: Moda i fantazija’ – a obožavala ga je i Beyoncé – čak toliko, da je unajmila (iznimno skupocjenog) Muglera da kreira kostime za ‘I am... Sasha Fierce’ turneju.
Muglerove revije su često krasile zvijezde iz 'filmova za odrasle', drag queens, trans osobe, supermodeli i zabavljači – a ona za jesen/zimu 95-e nije bila ništa drugačija, te je modni znalci smatraju jednom od najbitnijih modnih i kulturnih produkcija.

Smještenu u pariškom Cirque d’Hiver, Mugler je dizajnirao homogenu bijelu scenu s dvije različite piste koje je povezivalo spiralno stubište – s pozadinskim motivom zvijezde najprodavanijeg Mugler parfema ‘Angel’. Tijekom jednosatne prezentacije, Mugler je prikazao oko 300 neviđenih lookova na raznolikoj postavi modela iz svih era, uključujući bezvremenske ikone poput Veruschke, Carmen Dell'Orefice, i njegove muze, Jerry Hall, kao i zvijezde u usponu poput Kate Moss i Naomi Campbell. Tippi Hedren u haljini inspiriranoj njezinom ulogom u Hitchcockovom filmu 'Ptice' i Julie Newmar bile su među članovima glumačke ekipe, kao i Patty Hearst, koja je izvela intrigantni striptiz.

Prezentacija je dosegla apsolutni vrhunac nastupom Jamesa Browna, dok su iz neba i iz zemlje pljuštale pozlaćene konfete uz zabavne go-go plesače i brojne supermodele i zvijezde. Kao i mnogi drugi, tako i mi još uvijek tražimo prave riječi kako bi dočarali ovaj ‘once-in-a-lifetime’ događaj, stoga je možda najbolje da i sami pogledate ovaj spektakl:
Unikatnost i osebujnost ovog legendarnog kreativca krije se upravo u njegovim motivima i inspiracijama. Neki dizajneri pronalaze inspiraciju u politici, svojim muzama ili pak arhitekturi – Thierry Mugler inspiraciju (između ostalog) pronalazi u ribljim ljuskama, vodozemcima, školjkama i kukcima.
Shodno tome, da je Kafkina ‘Metamorfoza’ bila modna priča, pisao bi ju Mugler. Na primjer, u kolekciji za proljeće 1997. ‘Les Insectes’, odjeća je ukrašena pipcima, leptirovim krilima i crnim naočalama koje podsjećaju na oči muhe. Za tu je kolekciju bila potreban nevjerojatno precizan rad - primjerice na kreaciji koja spaja pticu i ribu radilo je čak 20 ljudi po 24h dnevno u smjenama, punih 6 tjedana, prenosi elle.com.

Nevjerojatno precizno krojenje, snažne ženstvene linije, savršena izdržljivost unutar konstrukcije ovih remek-djela, besprijekorno naglašavanje silueta, domišljate geometrije šešira, raskošne teksture tkanine i briljantne kombinacije boja paleta, su samo neki od motiva koji čine ovu kolekciju jedinstvenom. Toliko komada koje vidimo u današnjim couture kolekcijama doimaju se prilično svakodnevno, neimpresivno i gotovo razočaravajuće u usporedbi s talentima poput Thierry Muglera.
Piše: Matija Max Vidović