Prošla je godina od smrti velikana modne fotografije
Prošlo je malo više od godinu dana otkad nas je napustio jedan od najvećih modnih fotografa 20. stoljeća, a ja se zorno sjećam kad sam prije više od deset godina za temu završnog rada istraživala suvremeni koncept ljepote te ugledala fotografije Petera Lindbergha. Neopisivo je bilo oduševljenje promatrati oslobođenu žensku ljepotu kroz fotografije supermodela 90ih. Traganje za lijepim je paralelno i ljudska potreba te jedna od najvažnijih izraza ljudskog stvaralačkog bića, a Peter Lindbergh je to jako dobro znao. Ogolio je svoje modele kroz svu jednostavnost i magičnost crno bijele fotografije. „Žena je uvijek važnija od odjeće koju nosi.“, kazao je slavni Lindbergh, no njegova karijera modnog fotografa nije imala idiličan početak.
Tamo negdje sredinom 1980-ih Lindbergh je pokušao objasniti Alexandru Libermanu, legendarnom kreativnom uredniku Condé Nasta, da se jednostavno ne može povezati s fotografijama previše stiliziranih modela koje je tad Vougea stavljao na naslovnice i zahtijevao je od uredništva veću kreativnu slobodu. Nakon kratkog nagovaranja Liberman je popustio tvrdoglavom mladiću i dao mu odriješene ruke, a Lindbergh je na plaži u Santa Monici okupio grupu dotad nepoznatih modela– Linda Evangelista, Karen Alexander, Christy Turlington, Estelle Lefebure, Tatjana Patitz i Rachel Williams lica su s kultne crno bijele fotografije. Odjevene u bijele oversized košulje, manekenke su zračile mladenačkom energijom i prirodnom nesputanošću. Rezultat ovog modnog uratka je bio u antitezi sa strogo definiranim kodovima dotadašnje modne fotografije koja je podrazumijevala prešminkane uštogljene modele u sterilnim životnim prostorima. Umjesto toga, Lindbergh je pokazao nepretenciozne i nepoznate modele u trenutku puke radosti i autentičnosti koja nadilazi ekstravaganciju i retuširanje karakteristično za modnu industriju 80-ih. Ipak, moda nije još bila spremna za taj korak pa su Liberman i Grace Mirabella, tadašnja urednica američkog Vougea, odbili objaviti snimljeni materijal. Srećom, ubrzo u vruću fotelju američkog časopisa Vouge sjeda legendarna Anna Wintour, željna dokazivanja i promjena, koja u odjelu za umjetnost u ladicama pronalazi fotografije mladog Lindbergha te ga angažira za svoju debitantsku naslovnicu.
The rest is history, rekli bi Amerikanci, a Lindbergh doživljava munjeviti uspjeh sa Vougeovom naslovnicom iz siječnja 1990. godine s fotografijom Naomi Campbell, Cindy Crawford, Tatjane Patitz, Christy Turlington i Linde Evangeliste. Nakon te naslovnice, uvriježio se i naziv supermodela, a njih je pet pozvao i George Michael u spot “Freedom”, inspiriran upravo Lindberghovom fotografijom.
Lindbergh je cijelu svoju karijeru modnog fotografa oblikovao kroz prizmu životne opipljivosti ne libeći se prikazati ranjivost i krhkost osobe ispred objektiva, što je kod čitatelja često izazivalo wow efekt. Naime, on je sam prezirao fotografska retuširanja koja brišu postojanje bilo kakvog znaka života ili iskustva. “Čini se da je danas zločin ako se vide tragovi proživljenog života”, izjavio je u intervju za britanski Vogue koji mu je bio ujedno i posljednji na kojem je radio zajedno s novopečenom vojvotkinjom Meghan Markle.
Piše: Jelena Budimlić
Fotografije: Instagram