Na pola smo desetljeća - što nam naša moda govori o njemu?
Fotografije: profimedia, laucnhmetrics, imdb //

Nalazimo se na polovici desetljeća, što znači da je pravo vrijeme za provjeru kulturološke „temperature“. Kad je riječ o desetljećima, za ovo možemo reći da je intenzivno. Covid, ratovi diljem svijeta, goruća klimatska kriza i jačanje desničarskih režima već su oblikovali ovu eru kao razdoblje turbulencija.

Moda je odavno način na koji možemo čitati duh vremena; gotovo svaki trenutak u posljednjih nekoliko stoljeća može se odmah prepoznati po – odjeći. Pomislite samo na visoke košulje s volanima i široke suknje potisnutih (ali prilično dekadentnih) viktorijanaca, minice seksualne revolucije 1960-ih ili moćna odijela iz poslovno orijentiranih 1980-ih.

Quote icon Black quote icon

Ali kako bi izgledala uniforma 2020-ih? I još važnije, što nam ona govori o tome tko smo mi danas?

Na neki način prigodno, desetljeće je započelo pravim udarcem: globalnom pandemijom. Kad su se naši životi usporili i suzili, isto se dogodilo i s našom garderobom – povukli smo se u udobnu kućnu odjeću. Učinak tih mjeseci lockdowna u znaku trenirki, elastičnih strukova i papuča umjesto cipela još se osjeća. „Taj je izgled bilo teško odbaciti“, kaže Sarah Shapiro, stručnjakinja za maloprodaju s portala Puck.

Život na Zoomu dodatno je potaknuo trend tzv. pola-pola odijevanja. Donji dio trenirka, gore košulja i efektne naušnice ili pak sako u kombinaciji s vrećastim trapericama – kombinacije koje danas nose i modni urednici na tjednima mode.

„Pandemija je povukla jasnu crtu“, slaže se stilistica Helen Seamons. „Šire traperice bile su odgovor na povratak u stvarni život, ali bez odricanja udobnosti na koju smo se navikli.“ Taj ležeran kroj definirao je Alaïa u svojoj kolekciji jesen-zima 2023. kad su prvi put predstavljene danas već uobičajene traperice horse shoe koje su ubrzo dobile brojne kopije u high street ponudi – uključujući i viralni model Sienne Miller za Marks & Spencer koji se rasprodao u rekordnom roku. „To je bio znak da je taj kroj dobio zeleno svjetlo i u mainstreamu“, kaže Seamons.

Rachel Morgans, direktorica odjela mode u John Lewisu, ima i konkretne podatke koji to potvrđuju. „U 2022. godini dvije trećine naših kupaca reklo je da kupuje odjeću zbog udobnosti“, kaže ona. „Čak su i krojena odjeća i traper počeli poprimati mnogo opuštenije, predimenzionirane krojeve koji djeluju ležernije. Prošle godine traperice s barrel nogavicama bile su najtraženiji traper model na web stranici Johna Lewisa, a ove godine pretrage su već porasle za 700% u odnosu na lani.“

Alaïa je, usput rečeno, ostvario golem utjecaj s obzirom na to koliko je mala luksuzna modna kuća. Kolekcije Pietera Muliera (njegova prva revija za kuću Azzedine Alaïa bila je u srpnju 2021.) pomogle su oblikovati stil desetljeća.

Na pola smo desetljeća - što nam naša moda govori o njemu?
Launchmetrics //

Alaia

Na scenu stupaju obnovljene balerinke – njegove verzije ukrašene kristalima postale su predmet želja zbog svoje rijetkosti te ponovno probudile interes za elegantne, ali udobne ravne cipele. Modna tražilica Lyst zabilježila je nevjerojatan porast potražnje za balerinkama od čak 1040% u posljednjih pet godina. Ta potreba za udobnošću prelila se na sve – dobili smo haute crocsice (vidi Balenciagu, Aries i Simone Rochu), odraslu hipstersku dominaciju Birkenstock klompi, mekane mokasine od brušene kože i beskonačan niz popularnih tenisica – od srebrnih modela Samba Wales Bonnera do salomonica koje obožavaju gorpcore entuzijasti. Čak su i torbe omekšale – torba preko tijela u obliku polumjeseca, koju je Uniqlo lansirao za 14,90 funti, postala je viralna, dok je The Rowova Margaux (jedina „apsurdno prostrana“ torba koju vrijedi poželjeti) poput elegantnog jastučića. Ili vam je možda trebao mali kućni ljubimac za smirenje tjeskobe – JW Andersonova torbica u obliku goluba ili torba jazavčar Hector Thoma Brownea?

Na pola smo desetljeća - što nam naša moda govori o njemu?
Launchmetrics //

Serena Williams

One male svilene marame koje sada svi nose ili način na koji se puloveri prebacuju preko ramena kaputa – i to govori o potrebi za stilskom sigurnošću, poput modne dekice za utjehu. Postoji i rastuća potreba za jednostavnošću u odijevanju. „Kompleti u svim mogućim varijantama postali su dominantan trend posljednjih godina i iznimno su popularni među našim kupcima“, kaže Lisa Illis, voditeljica dizajna u Marks & Spenceru.

Na pola smo desetljeća - što nam naša moda govori o njemu?
Launchmetrics //

Margaux torba

Dok su milenijalci mijenjali svoje kašmiraste hlače za podnošljive široke traperice, kod generacije Z dogodila se izraženija promjena. „Činilo se kao da su počeli koristiti poslovnu odjeću kao svakodnevnu – gotovo da su nosili krojene hlače u situacijama u kojima bismo mi 2000-ih nosili traperice“, kaže Harriet Walker, modna urednica The Timesa, te tvrdi: „Zbog sve te kućne odjeće pojavila se potreba da njihalo ode u suprotnom smjeru.“ Revolucija fleksibilnog rada također je promijenila poimanje kako izgleda uredski posao. „Pitam se hoće li ostatak ovog desetljeća obilježiti slična vrsta subverzije klasične poslovne odjeće“, dodaje. „Pojam dress codea praktički više ne postoji. Mislim da će onaj look s ogromnim blejzerom vjerojatno postati jedan od ključnih vizualnih motiva 2020-ih.“ Statistike potvrđuju ovu tezu – Lyst je zabilježio porast potražnje za oversized blejzerima od čak 618%. Je li tvoj Stella McCartney ili The Frankie Shop?

Na pola smo desetljeća - što nam naša moda govori o njemu?
Launchmetrics //

Stella McCartney

Mnogi od nas možda su trajno prešli na rad od kuće ili rade skraćeno, ali to ne znači da ne želimo izgledati kao da mislimo ozbiljno. Primjerice, princeza od Walesa, nakon što je iz Kensingtonske palače poručeno da više neće objavljivati detalje o njezinoj odjeći, pojavila se na izletu u osnovnoj školi u Zarinim hlačama na pruge i smeđem blejzeru Petra Petrova – oličenje nekorporativne korporativne odjeće. Ozbiljna odjeća za ozbiljna vremena, možda.

Miješanje žanrova i kategorija vidljivo je u svim demografskim skupinama. Simboli moći svakako su ublaženi. U nastojanju da izgledaju pristupačnije političari su se udaljili od tradicionalno zakopčane odjeće. Poludolčevite, hudice i natikače Rishija Sunaka postale su vizualno ključne za njegovu lidersku ambiciju. Kad je bio u Downing Streetu 10, nismo bili šokirani njegovom kombinacijom odijela i Adidas tenisica Samba – više blago uvrijeđeni što nosi jedan od naših omiljenih it komada.

Drugi prizivaju zdraviji, seoski način života. Ono što je počelo kao cottagecore među gradskim stanovnicima i čežnja za idealiziranom prošlošću u stilu „Mala kuća u preriji“ (usput, Netflix snima remake serije) pretvorilo se u pokret koji izaziva podijeljena mišljenja – tzv. tradwives. Utjelovljuju ga Nara Smith i Hannah Neeleman s Ballerina Farma, a taj izrazito ženstven izgled možda najbolje sažima naslovnica desničarskog magazina Evie, na kojoj Neeleman nosi haljinu tzv. Raw Milk.

Na pola smo desetljeća - što nam naša moda govori o njemu?
Launchmetrics //

Nara SMith

Dok nekima ideja da pečeš krafne s jabučnim ciderom od nule s djetetom na boku može djelovati pretjerano ozbiljno, drugi su zgroženi prikrivenom antifeminističkom porukom koja žene očito vraća u kućanstvo. U kontekstu rastuće konzervativne moći taj se trend sve više promatra kroz političku prizmu. Tradwives, pronatalisti i crunchy mame za Trumpa? Tko bi rekao da jedna haljina u seoskom stilu može izazvati toliku uzbunu? Srećom, tu su bile ogrlice Phoebe Philine s natpisom Mum za one koji žele na drugačiji način istražiti svoje višestruke identitete.

Na pola smo desetljeća - što nam naša moda govori o njemu?
Launchmetrics //

Simone Rocha

Istodobno smo gledali naked haljine, prozirne bluze, minice koje otkrivaju bokove (hvala, Miu Miu), korzete, balon-rubove, Y2K maniju, topove u obliku grudnjaka i (da ne zaboravimo) Barbiecore zasićenost Pantone nijansom 219C. Kaotični modni ciklusi za kaotična vremena?

„Trenutačno vlada kaos kad je riječ o tome gdje se nalaze trendovi i kamo ide moda“, kaže Caroline Stevenson, voditeljica programa kulturnih i povijesnih studija na London College of Fashion. „Čak i u luksuznim modnim kućama zbog stalnih izmjena kreativnih direktora i dizajnera sve djeluje vrlo decentralizirano.“ Ističe i sljedeće: „Trendove danas pokreću društvene mreže – tamo se estetike zapravo oblikuju i razvijaju. Ovisi o broju pregleda na TikToku, neki traju danima, drugi mjesecima. Kad jednom uđu u mainstream kulturu, ciklus se brzo okreće i vrlo lako postane – cringe.“

Na pola smo desetljeća - što nam naša moda govori o njemu?
profimedia //

Anne Hathaway

Osim toga, svjedočimo sve većem prekopavanju vintage ponude na Depopu i eBayu, istraživanju supkultura koje su ukorijenjene u značenju i zajednici. Nešto što se odvija isključivo online često djeluje kao da mu nedostaje sadržaj – ili je previše prolazno. Jesmo li svi samo u potrazi za smislom u nekoj second-hand Berghaus jakni? „Danas postoji mnogo estetika i coreova, ali nijedan od njih zapravo nije povezan s nekim stvarnim vrijednostima ili kulturnim pokretima“, kaže Stevenson.

Društvene mreže dodatno su potaknule ideju da izgledamo skupo. Pokazivanje bogatstva odjećom nije ništa novo, ali danas ima suptilniji oblik. Primjerice, tradicionalni komadi „više klase“ poput polo majica i rugby dresova sada su postali osnovni komadi garderobe.

Zahvalimo Gwyneth Paltrow i Shiv Roy za opsesiju stealth wealth stilom. „Ne mogu se sjetiti vremena kad su neutralni tonovi bili toliko dosljedno prisutni u proljetno-ljetnim i jesensko-zimskim kolekcijama, sezonu za sezonom“, kaže Lisa Illis. Čak su i najosnovniji komadi dobili novu vrijednost: jednostavni bijeli prsluk i plave traperice od kože iz Bottega Venete podigli su ideju „normalnog“ odijevanja na novu razinu.

Na pola smo desetljeća - što nam naša moda govori o njemu?
Profimedia //

Gwyneth Paltrow

„Tihi luksuz pregazio je cijele dvadesete“, slaže se Natasha Wray, suradnica časopisa Elle. „Svi su počeli nositi neutralne tonove. Ako su imali djecu, odijevali su i njih jednako, što mi se čini pomalo okrutno.“

Unatoč našoj različitoj potrazi za originalnošću u odijevanju, čak i u svom rascjepkanom i kaotičnom stanju, stil je možda ujednačeniji nego ikad prije. Lauren Sherman s portala Puck to sažima precizno: „Izgled dvadesetih godina 21. stoljeća su crni top, svijetloplave traperice i crne čizme. (Stil topa, kroj traperica i oblik čizama variraju.) To je izgled TikTok generacije, izgled starijih milenijalki koje su postale mame i izgled svakoga tko je na bilo koji način prisutan online. To puno govori o ljudskoj prirodi – bez obzira na to koliko naša kultura postala fragmentirana, nišna i specijalizirana, mi smo ipak čoporativna bića.“ Umireni, neutralni okvir, kroz koji ćemo možda proći sljedećih pet godina. Držite se svoje male marame.      

Moda