Jeste li znali da je 1999. prva ikada službena Pantone boja godine bila Cerulean? Da, specifična nijansa koju je u pop kulturu uklesao lik Meryl Streep u filmu Vrag nosi Pradu je otvorila niz službenih boja godine koji svake itekako snažno utječe na buduće odabire i odluke u raznim industrijama. No, bez obzira na dolazak nastavka ovog filma, boja za 2026. je daleko od očekivane. Možda i daleko od boje kao koncepta.
Službeno nazvana ‘’Cloud Dancer’’ i pod jedinstvenim kodom PANTONE 11-4201, nijansa bijele boje je službeno proglašena bojom godine za 2026., objavili su iz Pantonea. Svijet mode, dizajna, interijera, ljepote i sve druge industrije koje ovise o simbolikama boja bi, prema ovome, iduće godine mogle biti izuzetno bljedunjave i potencijalno dosadne. No, što je točan razlog iza ove odluke?
Poziv na mir i jasnoću
‘’Riječ je o mekoj bijeloj nijansi koja nosi osjećaj smirenosti u društvu koje se ponovno okreće promišljenosti i tihoj unutarnjoj sabranosti. Ova prozračna bijela boja simbolizira umirujući utjecaj u vremenu ubrzanosti i stalne napetosti’’, stoji u službenom priopćenju Pantonea.
Za ovu nijansu govore da utišava um i potiče istinsko opuštanje, usredotočenost na nove ideje koje pružaju prostor za lutanje misli, disanje i dolazak novih stvari. Cloud Dancer opisuju također poput praznog platna koje odražava našu želju za novim početkom, te metodom ‘’da uklonimo slojeve zastarjelog načina razmišljanja i otvaramo prostor novim pristupima.’’
‘’U ovome trenutku preobrazbe kad preispitujemo budućnost i svoje mjesto u svijetu, nijansa PANTONE 11-4201 Cloud Dancer pruža tiho obećanje jasnoće’’, napisala je Leatrice Eiseman, izvršna direktorica Instituta za boje Pantone. Naglasila je da buka koja nas okružuje sve više preplavljuje i otežava da čujemo vlastiti unutarnji glas. ‘’Cloud Dancer predstavlja svjesnu odluku da pojednostavimo život, da ojačamo svoju usredotočenost i da se oslobodimo ometanja koja dolaze izvana.’’
Carte blanche, veliki reset ili nešto sasvim treće?
Veliki je to odmak od dosadašnjih boja, poput tople Mocha Mousse koja je proglašena bojom 2025. i Peach Fuzz za 2024. No, ovo nije prvi put da je neka neutralna ili akromatska nijansa proglašena bojom godine.
Ne tako davne 2021. su, u razdoblju pandemije COVID-19, po prvi put bile proglašene dvije boje godine - od kojih je jedna bila siva, nazvana Ultimate Grey. Boja za 2006. bila je Sand Dollar, za koju se smatralo da izražava zabrinutost zbog ekonomske slike 2006. To je bila topla, smeđa nijansa koja opušta i smiruje živce, a također podsjeća na pustinju i meke pješčane plaže. Zvuči poznato, zar ne?
Na kraju godine čiji je početak obilježio maksimalizam, a koju očigledno završava nikad jači val nostalgije, iz Pantonea poručuju kako je možda vrijeme za veliki reset u svim industrijama. Zazivanje novog početka nije ništa novo, barem u kontekstu mode.
I dalje se hrvamo sa sumanutim mikrotrendovima, struja tihog luksuza i bezličnog minimalizma se i dalje sudara s onima koji u živopisnim bojama traže fiktivni izlaz iz aktualne, itekako kompleksne svjetske političke i ekonomske situacije, a sve se to događa u estuariju zvanom društvene mreže na čijim feedovima i FYP-ovima doživljavamo apsolutnu kakofoniju svega.
Tom ‘’everything everywhere all at once’’ modu možda dolazi kraj, jer Pantone očigledno želi da u idućoj godini svi stanemo na loptu i zagledamo se u ponekad užasavajuću bjelinu novih početaka.
Kritika na ovaj odabir, na tim istim društvenim mrežama, ne manjka. Prozivaju ovu odluku dosadnom, predvidljivom i neinspirativnom. No, možda je ona zaista odgovor na naše aktualno stanje u svijetu, gdje se iz dana u dan događaju sve šarenije i apsurdnije stvari koje ni prije samo godinu dana nismo mogli ni zamisliti. Možda nam zaista treba nova, bijela stranica, pa makar ona bila prividna.