Schiaparelli fw24 couture
launchmetrics //

Schiaparelli fw24 couture

Haute couture tjedan u Parizu, vjerojatno jedina manifestacija koja može baciti bilo kakvu sjenu na nadolazeće Olimpijske igre koje se održavaju u istom gradu. Kao i svaki drugi modni kritičar, pomalo sam razočaran brutalnim skraćivanjem pariške sezone visoke mode, kao i prošlotjednog perioda rezerviranog za mušku modu. Ipak, nadamo se da će otvorenje igara biti barem upola spektakularno kao već tradicionalno Roseberryjevo otvaranje couture tjedna s najnovijom kolekcijom za kultni brend Else Schiaparelli.

Teško je u modi biti bezgrešan. Još je teže u tome biti konzistentan, a kamoli svake sezone osvježavati i ponovno oživljavati siluete same osnivačice kuće bez da to postane očito ili dosadno. Roseberry je dokaz da se sve to zaista može, a kolekcija visoke mode za jesen ove godine je samo još jedna u nizu spektakularnih i grandioznih couture silueta koje su uvijek u skladu s estetskim etosom kuće. Schiaparelli i nadrealizam su neodvojivi, pa se tako i ova kolekcija velikim dijelom temeljila na onostranim modnim i umjetničkim djelima koje je sama Elsa izrađivala sa Salvadorom Dalijem i Jeanom Cocteauom.

Možda je najočitija inspiracija i referenca na nadrealiste šešir u obliku štikle, koji je za jesensku kolekciju 1937. izrađen upravo u suradnji s Dalíjem. Ovdje se on nije pojavio samo kao šešir, već i kao nadrealni dio korzeta i haljina. Pojavila se ovdje i ruža u njeno trnje, još jedan česti motiv nadrealista koji ima posebno, spiritualno značenje. Ružu je u nekoliko navrata slikao Dalí, ali i Rene Magritte. Dok nam se u brzopletosti tanke, prozirne maske na određenim manekenkama mogu učiniti kao reference na Margielu, ovdje je to više u službi Magrittea i njegovog poznatog djela Ljubavnici.

Uz nadrealiste, Roseberry se sve više počinje referirati na svoju rodnu državu i neke od njenih najpoznatijih modnih trenutaka, osoba, stilova. Look 15 je neodoljiva referenca na Butterfly haljinu Charlesa Jamesa, ne tako davno izloženoj u Met muzeju, koja je jedna od njegovih najvećih dostignuća. Nerijetko zaboravljenog američkog couturiera Jamesa i trenutno najpoznatijeg američkog couturiera Roseberryja ponovo spaja nadrealistička teorija, jer je i sam James poznavao Dalíja koji ga je motivirao na izradu grandioznih i nadrealnih komada poput ove haljine ili legendarne večernje jakne. Američke pedesete a la Truman Capote vs. The Swans su vidljive u znatnom broju silueta, ali i poneka iznenađujuća referenca na Halstonove lepršave kaftane i meke krojeve.

Roseberry je ovu kolekciju nazvao po mitološkom feniksu koji se diže iz pepela. Za razliku od prošle kolekcije, koja se temeljila na tehnologijama prije izuma pametnog telefona, ova se izrađivala u potpunosti na stari couture način. Odnosno, Roseberry je otvoreno priznao kako je svaka iduća kolekcija reakcija na prethodnu. Kolekciju visoke mode koja je bila prepuna prapovijesnih životinja je popratila ta o tehnologiji, a zatim je došla ova koja se vraća tradiciji. Taj  njegov vječni dualitet smo vidjeli i pri pret-a-porter kolekcijama koje su naizmjenično sirove i glamurozne, nenosive i ekstremno nosive. Što onda možemo očekivati od iduće kolekcije visoke mode? Objektivno, konceptualni spektakl koji će nas zadiviti kao i sve njegovo do sada.

Moda