Natalia Gordienko
EBU //

Natalia Gordienko

'Parada kiča i neukusa.'

La Zarra
Sarah Louise Bennett/EBU

La Zarra

Tim bi riječima većina svijeta, barem ona koja je ne prati religiozno, opisala najveće glazbeno natjecanje na svijetu. Eurovizija je od svojih skromnih početaka postala, objektivno i statistički govoreći, najveći i najgledaniji televizijski spektakl na svijetu. Grammy, Oscar, Emmy, Golden Globes i plejada MTV nagrada se danas čak i zbrojem svojeg gledateljstva ne mogu mjeriti sa stotinama milijuna gledatelja Eurovizije, a taj broj iz godine u godinu sve više raste s porastom interesa i broja gledatelja van Europskog kontinenta. Sve vam može biti jasno iz činjenice da ostatak svijeta, odnosno svi gledatelji iz država koje se ne natječu, bilo to iz SAD-a ili iz Japana, mogu glasati za svog omiljenog predstavnika. Njihovi se bodovi odnedavno zbrajaju kao za honorarnu ‘’državu članicu EBU’’ pod imenom ‘’Rest of the World’’, te tako cijeli svijet može dati svojih cijenjenih douze points svom omiljenom izvođaču.

Go_A
EBU

Go_A

Ako modna industrija nešto voli, to je onda definitivno ‘’trpanje nosa gdje joj (ni)je mjesto’’, posebice nakon ulaska u novi milenij. Dok je celebrity i big name marketing u kontekstu mode postojao od njenih samih početaka, još od vremena kada je supruga oca visoke mode Charlesa Friedricha Wortha postala prva ikada ‘’modna influencerica’’ na francuskom dvoru. Ima nešto u tome kada vidimo svoju omiljenu pjevačicu, glumicu, političarku etc. u komadu određenog dizajnera ili modne kuće koji su itekako svjesni ‘’besplatne’’ promocije koju dobivaju preko leđa i tijela zvijezda. Nigdje to nije očitije nego na ranije navedenim događajima poput Oscara i Grammyja, gdje se apsolutno cijeli svijet kida godinama unaprijed kako bi se na crvenim tepisima pojavili njihove kreacije ili ambasadori koji te kreacije, htjeli ne htjeli, zbog ugovora moraju nositi.

ESC 2021
EBU

ESC 2021

Uzlet Schiaparellija pod Danielom Roseberryjem definitivno moramo pripisati njegovom talentu i činjenici da je upravo on jedini kreativni direktor u povijesti kuće koji je uspio modernizirati kompleksni i nadrealni etos Else Schiaparelli za novo doba. Ipak, dobre veze i utjecaj samog vlasnika i poslovnog direktora brenda zbog kojeg su se Danielovi komadi pojavili na svakom relevantnom crvenom tepihu, naposljetku i na Lady Gagi tijekom njenog izvođenja himne pri inauguraciji Joea Bidena, su faktori koji su itekako utjecali na kolektivnu modnu svijest.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Schiaparelli (@schiaparelli)

Na kraju dana, pjevačice poput Lady Gage, Rihanne i Beyonce su lansirale ili uvećale karijere mnogih mladih i starih dizajnera tijekom svojih karijera. Ulogu takve galopriajuće promocije i ambasadorskih ugovora su u suvremenom dobu, zbog njihove nemjerljive globalne slave, preuzele korejske glazbene grupe. Primjerice, ne postoji članica K-pop grupe BLACKPINK koja trenutno nema nekoliko aktivnih ambasadorskih ugovora sa samim vrhom modne industrije, te sa sigurnošću možemo reći kako veza mode i popularne glazbe još dugo neće vidjeti svoj kraj.

Rihanna
Profimedia /

Rihanna

Međutim, što je s uzlaznim zvijezdama i novim imenima koja nemaju takvu veličinu zvjezdane moći, no ipak se pojavljuju na događajima kao što je Eurovizija? Modus operandi je sličan, a blistave primjere takvog modnog pozicioniranja možemo pronaći na proto-festivalu po kojem je velikim dijelom oblikovan sam ESC, talijanskom Festival di Sanremu. Sanremo je oduvijek bio relevantan za cijelu Europu, no u posljednjih je nekoliko godina doživio pravu renesansu. Dok se kroz povijest tamo oduvijek moglo vidjeti najbolje primjerke što talijanska moda nudi, poput Valentina ili Versacea, u posljednjih nekoliko godina se na natjecateljima Sanrema sve više počinju pojavljivati internacionalni modni brendovi.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Mahmood (@mahmood)

Givenchy, Vivienne Westwood, Off-White, Ann Demeulemeester, Saint Laurent, Rick Owens, Maison Margiela, Alexander McQueen i Christian Dior su samo neke od modnih kuća koje su se brže-bolje priključile u odijevanje poznatih i manje poznatih natjecatelja na Festival di Sanremo. Bez obzira na dominaciju talijanskih brendova, svi ostali su itekako svjesni velikog talijanskog tržišta na kojem se mogu pronaći potencijalni aspirativni kupci koji će zaista poželjeti ili kupiti komade brendova koje su vidjeli na festivalu.

Marco Mengoni
Corine Cumming/EBU

Marco Mengoni

U istom stilu, velik je broj brendova i modnih kuća koji je od samog početka Eurovizije shvatio da je to vjerojatno najgledanija modna pista na svijetu. Posebice ako natjecatelj dolazi iz države poznate po modi, rezultat je u većini slučajeva nekakav custom ili couture komad. Poznat nam je primjer Maneskina, pobjednika Eurovizije 2021. zbog kojih je masovno porasla prodaja Etro komada, brenda koji je bio zadužen za njihove tadašnje kostime. Primjera je bezbroj, a prvo poznatije pojavljivanje poznatih modnih brendova se događa ni desetak godina nakon prve Eurovizije.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Måneskin (@maneskinofficial)

Davne 1961. se Jean-Claude Pascal pojavio u odijelu koje je izrađeno u ateljeu Christiana Diora u kojem je on sam neko vrijeme radio kao asistent samom osnivaču. Osim što je donio prvu pobjedu Luksemburgu, Pascalova Nous Les Amoureux bila prva u nizu ‘kontroverznih’ pjesama koje su tematizirale istospolnu ljubav.

Mitološka španjolska pjevačica Salome je 1969. godine bila jedna od četiri pobjednice tadašnje Eurovizije. Nosila je couture kombinezon težak čak jedanaest kilograma koji potpisuje španjolski dizajner Manuel Pertegaz, također jedan od nekadašnjih suradnika Christiana Diora. Godinu prije nje je također pobijedila španjolka Massiel koja je nosila rane radove futurista Andrea Courregesa.

Značajnije Dior couture kreacije su 1978. nosile Baccara pri nastupu za Luksemburg. Crnu i bijelu haljinu potpisuje tadašnji kreativni direktor Marc Bohan, a navodno su svojevremeno bile najskuplji modni komadi koji su se ikada pojavili na Euroviziji.

Posljednji značajni Dior trenutak se dogodio 2021. kada je kreaciju Marie Grazie Chiuri nosila Barbara Pravi, drugoplasirana predstavnica Francuske.

Glamur osamdesetih je za Euroviziju 1987. koja se održala u Belgiji utjelovio legendarni Thierry Mugler. Voditeljica programa Viktor Laszlo je večer otvorila u ružičastoj Mugler haljini, a prijenos je zatvoren s crnom haljinom otvorenog dekoltea s plisiranim detaljima. Obje su se haljine kasnije pojavile u Muglerovoj kolekciji za proljeće 1988. pod imenom Les Infernales. Mugleru ovo nije bio posljednji doticaj s Eurovizijom, s obzirom na to da je dizajnirao kostime i kreativno vodio čitavu delegaciju San Marina na Euroviziji 2016. kada je ovu državu po tko zna koji put predstavljao pjevač Serhat.

Jean Paul Gaultier je 2011. u intervjuu za The Cut izjavio kako je opsjednut Eurovizijom. Doduše, to nam nije morao ni govoriti, pošto su se njegove couture kreacije nekoliko puta pojavile na najvećoj pozornici Europe. Gaultier je zaslužan za spektakularan outfit koji je nosila izraelska predstavnica Dana International 1998., prva trans žena koja je pobijedila na Euroviziji.

Njegove su se kreacije potom pojavile 2011. ponovo na Dani International, 2012. na predstavnici francuske Anggun, 2013. na predstavniku Rumunjske i na samoj voditeljici Eurovizije Petri Mede, 2018. na predstavnicima Francuske Madame Monsieur, te 2019. na Bilal Hassani i samoj Madonni koja je tada bila ekskluzivna glazbena gošća u finalu. Koliko Gaultier voli Euroviziju dokazuje i činjenica da je Conchita Wurst zatvorila njegovu reviju visoke mode za jesen 2014.

Jean Paul Gaultier FW14
Launchmetrics

Jean Paul Gaultier FW14

Iako se na nju ne gleda tako, modna industrija i Eurovizija imaju neraskidivu i gotovo opipljivu vezu koja će vječno postojati. Stvar je tu i nacionalnog ponosa domaćih dizajnera, a sigurni smo kako Zigman dio svoje uspješne karijere duguje upravo pojavljivanjem na Euroviziji, bez obzira na to što je Nina Kraljić davne 2016. zaradila omraženu Barbara Dex nagradu.

Moda