Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics
//

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Kada pomislimo na modu i njene uobičajene aktere, naravno da nam na pamet padaju razne manekenke i modeli. Neovisno o danom trendu ili periodu, bile one supermodeli osamdesetih i devedesetih, često kritizirani i mršavi heroin chic modeli ili nove i puno uključivije manekenke, sve ih u velikoj većini slučajeva spaja jedna stvar. Poput sportaša, karijera jedne manekenke se u javnosti smatra nepovratnom nakon prolaska određenih godina. Naravno, poznajemo iznimke poput Naomi Campbell koja i u svojim pedesetima redovno i odlično gazi po svim svjetskim tjednima mode, no ona je donedavno bila jedna od rijetkih manekenki čiju karijeru nisu prekinuli faktori poput godina i starenja.

Modna kuća Balmain

Modna kuća Balmain

Od svih njih je Naomi konstanta u modnoj industriji, kao i Kristen McMenamy ili Kate Moss, no mnogi supermodeli devedesetih i ranih dvijetisućitih su svojedobno nestali sa modne mape. Nedavni dokumentarni serijal The Super Models na Apple TV je mlađim generacijama iznova u fokus stavio legendarne manekenke poput Linde Evangeliste, Christy Turlington, te Cindy Crawford. Linda Evangelista, koja je posljednjeg puta na pisti hodala 2006. za Dior, je od 2022. i tadašnje Fendi revije počela sve aktivnije sudjelovati u modnim događanjima. Kaia Gerber, kćer Cindy Crawford, se sve češće pojavljuje u kampanjama sa svojom majkom. Ralph Lauren reviju za proljeće ove godine je zatvorila Christy Turlington u spektakularnoj prianjajućoj, zlatnoj haljini. S druge strane, Versace reviju za proljeće ove godine je svojim povratkom na modne piste uljepšala legendarna Claudia Schiffer.

Ralph Lauren

Ralph Lauren

Modna kuća Versace

Modna kuća Versace

Ipak, krajem prošle godine i tijekom nedavnih tjedana mode, vidjeli smo mnogobrojne primjere koji su slavili starenje i razne zvijezde koje su ponosne na svoje godine i nose ih beskompromisno. Primjerice, kampanja brenda Proenza Schouler u kojoj se pojavila Pamela Anderson bez šminke je pokrenula novi val rasprave o ljepoti i koliko godina 'smije' imati tradicionalno lijepa žena. Kasnije su se u kampanjama pojavile ikone poput Diane Ross za Saint Laurent, Maggie Smith za Loewe, Penelope Tree za Vivienne Westwood i mnoge druge. Sama renesansa i povratak manekenki poput Twiggy, koja je nedavno rekreirala poznatu fotografiju iz 1967. u kojoj drži Louis Vuitton Papillon torbu, označava novi val zasluženog pronalaženja ljepote u svim dobnim skupinama. Prošlogodišnju Balenciaga reviju visoke mode je otvorila sedamdesetogodišnja Danielle Slavik, manekenka koja je od samog početka hodala za Cristobala Balenciagu.

Balenciaga Couture

Balenciaga Couture

Ovaj pozitivan trend se nastavio i na ovosezonskim tjednima mode. Reviju Giorgija Armanija u Milanu je otvorila poznata manekenka iz osamdesetih Gina di Bernardo. Ovosezonsku Burberry reviju je otvorila legendarna Agyness Deyn, a na vječno uključivoj reviji Sinead O'Dwyer su se pojavile manekenke raznih oblika i dobi. Balmain kolekcija Oliviera Rousteinga, inspirirana rodnim gradom njegovih roditelja Bordeauxu, je definitivno starije manekenke prezentiralo u svjetlu kako žene zapravo stare kao dobro vino. 

Modna kuća Burberry

Modna kuća Burberry

Giorgio Armani

Giorgio Armani

Uz Sama Smitha, na reviji za brend Vivienne Westwood, koji potpisuje njen partner Andreas Kronthaler, su se pojavili modeli razne dobi. Čak su se i u hiperseksualiziranom svijetu Anthonyja Vaccarella za Saint Laurent, u kojem je za narednu sezonu istraživao prozirne materijale i još prozirniju haljinu Marilyn Monroe, pojavile starije manekenke.  

Vivienne Westwood

Vivienne Westwood

Saint Laurent by Anthony Vaccarello

Saint Laurent by Anthony Vaccarello

Modna kuća Balmain

Modna kuća Balmain

Marine Serre

Marine Serre

Povijesno gledano, to nas uopće ne bi trebalo čuditi. Thierry Mugler je na svojim spektakularnim revijama nove kolekcije predstavljao na šarolikim manekenkama, neke od kojih bi u suprotnom davno bile u mirovini. Jednako je tako postupao Jean Paul Gaultier, a Hermes revije pod Martinom Margielom su redovno bile pune žena koje su bile u skladu sa starijom, ciljanom publikom kupaca. U često isključivoj industriji mode i ljepote, gdje se nerijetko propagira isključivo jedan vitki, mladi i bijeli oblik tijela, pokreti poput ovog su zaista za pohvalu. Dok nam je možda malo dovoljno da nas zadovolji po pitanju uključivosti, gdje smo još uvijek daleko od idealnog scenarija gdje modne piste preslikavaju stvarno stanje ljudskog tijela u 21. stoljeću, recimo da smo ovime barem načeli rješavanje problema ageizma. Izgleda da polako, ali sigurno, konačno shvaćamo da ljepota ipak nije prolazna.

Moda