Antwerpen Belgium: Vincent Van Duysen/stefaan temmerman
© Stefaan Temmerman //

Antwerpen Belgium: Vincent Van Duysen/stefaan temmerman

Vincent Van Duysen jedno je od najistaknutijih imena suvremene arhitekture i dizajna, s karijerom koja obuhvaća više od tri desetljeća stvaranja kultnih prostora i predmeta. Rođen 1962. u belgijskom Lokerenu, Van Duysen je obrazovanje stekao na prestižnoj školi za arhitekturu Sint-Lucas u Gentu. Već u ranim fazama karijere surađivao je s utjecajnim imenima kao što su Aldo Cibic u Milanu i Jean De Meulder u Antwerpenu, što mu je omogućilo duboko razumijevanje arhitektonskih i dizajnerskih načela koja će oblikovati njegov vlastiti stil. Ubrzo nakon toga, 1989. godine, Van Duysen osniva svoj arhitektonski ured, Vincent Van Duysen Architects, koji je danas sinonim za sofisticiran, suzdržan luksuz i funkcionalnu ljepotu.

C Penthouse, Antwerpen, Belgija, 2016. Urbani loft zadržava sirovost gradnje, a istodobno uključuje potpunu dovršenost i osjećaj udobnosti/MARK SEELEN
//

C Penthouse, Antwerpen, Belgija, 2016. Urbani loft zadržava sirovost gradnje, a istodobno uključuje potpunu dovršenost i osjećaj udobnosti/MARK SEELEN

Njegov dizajn obilježava poseban pristup kojem su u središtu prirodni materijali i taktilnost, a estetika njegovih projekata prožeta je bezvremenskom jednostavnošću koja se oslanja na čiste linije i prostor za disanje. Filozofija njegova rada oslanja se na pažljivo promišljanje odnosa između arhitekture, interijera i produkt dizajna. Ta međusobna povezanost disciplina naglašena je u svim njegovim projektima, bilo da je riječ o rezidencijalnim objektima, komercijalnim prostorima ili produkt dizajnu za međunarodno priznate brendove kao što su Molteni&C, Dada, B&B Italia i Flos.

Yama za brend Mutina, 2022. Oda snazi prirode i njezinoj transformirajućoj moći, u počast radu dizajnera i kipara Isamua Noguchija/GERHARDT KELLERMANN
//

Yama za brend Mutina, 2022. Oda snazi prirode i njezinoj transformirajućoj moći, u počast radu dizajnera i kipara Isamua Noguchija/GERHARDT KELLERMANN

Van Duysen je tijekom karijere ostvario niz priznanja, uključujući prestižne nagrade poput flamanske kulturne nagrade za dizajn, nagrade za belgijskog dizajnera godine te nagrade Henry van de Velde za životno djelo. Njegov rad priznat je i na međunarodnoj sceni gdje je više puta bio uvršten na AD100 popis Architectural Digesta te A-List magazina Elle Decor. Posebno priznanje postigao je 2021. kada je njegova vinarija VV bila nominirana za nagradu Mies Van Der Rohe. Osim toga, Van Duysen redovito surađuje s vodećim dizajnerskim publikacijama i izdavačima, a njegovi projekti objavljivani su u monografijama izdavačkih kuća poput Thames & Hudson, dok je najnovija knjiga „Vincent Van Duysen: Private“, koja istražuje osobni aspekt njegovih rezidencijalnih projekata, objavljena 2024. godine u izdanju Rizzolija uz fotografije Françoisa Halarda.

Zara Home+ by Vincent Van Duysen - Kolekcija 03, 2024. Udaljavanje od konvencionalnog fokusa na specifična područja poput dnevnih soba i blagovaonica/Francois Halard
//

Zara Home+ by Vincent Van Duysen - Kolekcija 03, 2024. Udaljavanje od konvencionalnog fokusa na specifična područja poput dnevnih soba i blagovaonica/Francois Halard

Njegova uloga kreativnog direktora za Molteni&C i Dada od 2016. donijela je novi zamah u vizualnom identitetu tih talijanskih brendova, gdje je radio na razvoju flagship trgovina, izložbenih postava i dizajnu novih kolekcija. Njegovo djelovanje obuhvaća i produkt dizajn za druge brendove, među kojima su Flos i Sahco, a od 2022. započeo je suradnju i s brendom Zara Home donoseći svoju viziju minimalističkog luksuza širokoj publici.

II Residence, 2003. Vječan dizajn, jednostavni materijali i elegantni oblici/MANUEL ALORDA
//

II Residence, 2003. Vječan dizajn, jednostavni materijali i elegantni oblici/MANUEL ALORDA

Vincenta smo imali priliku upitati o njegovu pristupu dizajnu, inspiraciji i planovima za budućnost

Vaš je dizajn postao sinonim za sofisticiranu ravnotežu minimalizma, topline i funkcionalnosti. Možete li nam otkriti što oblikuje vašu dizajnersku filozofiju i kako postižete tu ravnotežu u svom radu?

Ono što oblikuje moju arhitektonsku i dizajnersku filozofiju je sinteza strasti, istraživanja i razumijevanja ljudskih potreba. Uvijek težim čistom izrazu i bezvremenosti, organskom pristupu koji unosi osjećaj mira i ugode.

Dizajnirali ste za prestižne brendove kao što su Molteni&C, Flos i B&B Italia te stvorili doista kultne komade. Kako se proces produkt dizajna uspoređuje s vašim arhitektonskim projektima i što vas najviše ispunjava u radu na oba područja?

Nikada nisam razdvajao interijere ili produkt dizajn od arhitekture - interijeri i namještaj su sastavni dio arhitekture. Interijeri i eksterijeri su blisko povezani. Arhitekturu doživljavam šire: ona nije samo fizička konstrukcija prostora, nego i stvaranje prostora za ljude okružene umjetnošću, komadima namještaja i objektima. Sve te komponente zajedno čine umjetnost življenja koja je sastavni dio mog rada, svojevrstan Gesamtkunstwerk. Svjestan sam različitih razmjera projekata.

Pulcinella Youth Hostel, Antwerpen, Belgija, 2010.Arhitektonski jezik definira polujavni karakter novog hostela za mlade/KOEN VAM DAMME
//

Pulcinella Youth Hostel, Antwerpen, Belgija, 2010.
Arhitektonski jezik definira polujavni karakter novog hostela za mlade/KOEN VAM DAMME

Koncept umjetnosti življenja središnji je u mnogim vašim projektima. Kako interpretirate taj koncept i kako on utječe na interijere i proizvode koje dizajnirate?

Za mene umjetnost življenja znači razumijevanje načina na koji ljudi žive u svojim domovima, otkrivanje načina na koji obitavaju u prostoru kako bih kasnije mogao oblikovati takve prostore u svom radu. Umjetnost življenja proizlazi i iz stalnog napora prožetog strašću, istraživanjem i razumijevanjem ljudskih potreba.

Često naglašavate materijalnost i taktilnost u svom radu. Kako pristupate odabiru materijala i postoje li teksture ili završne obrade koje vas trenutačno posebno privlače?

Prirodni materijali su u fokusu mojih kreacija. Oni unose osjećaj smirenosti i cjelovitosti u interijere ili proizvode. Smatram da velik dio emocija u mom radu proizlazi iz pažnje prema materijalima unutar prostora. Svi organski, prirodni materijali koji dobro stare i imaju teksturu, taktilnost i slojevitost, poput kamena, drva, lana ili svjetla, moji su omiljeni elementi.

August, Antwerpen, Belgija, 2019. Pažljivo restauriran neoklasični sjaj, uz odgovarajuću nadogradnju prostora, za novu funkciju modernog hotela/ Mark Seele
//

August, Antwerpen, Belgija, 2019. Pažljivo restauriran neoklasični sjaj, uz odgovarajuću nadogradnju prostora, za novu funkciju modernog hotela/
Mark Seele

Imate projekte diljem svijeta - od Europe do Bliskog istoka i dalje, koliko lokalne kulture utječu na vaš dizajnerski pristup? Uključujete li regionalne elemente ili održavate dosljednu estetiku u svim projektima?

Da, genius loci i elementi lokalne arhitekture često oblikuju moj dizajn i arhitektonski pristup, kao i klijent i lokalna kultura.

Uz brojne nagrade i postignuća, koji je bio jedan od najvažnijih trenutaka u vašoj karijeri kao dizajnera?

Previše je trenutaka da bih ih sve nabrojio.

Možete li nam opisati jedan uobičajen dan u svom životu? Kako izgleda vaš dan, od jutra do večeri?

Probudim se uz hladan tuš ili kupku, zatim meditiram dvadeset minuta, nakon čega slijedi ugodan doručak. Možda treniram s osobnim trenerom, a zatim odlazim u ured ili radim od kuće, osim ako ne putujem. Nakon posla se vraćam kući gdje se opuštam i uživam s partnerom i psima.

VO Residence, Knokke, Belgija, 2017. Različite završne obrade interijera donose varijaciju unutar sličnog dizajnerskog pristupa atmosfere/Helene Binet
//

VO Residence, Knokke, Belgija, 2017. Različite završne obrade interijera donose varijaciju unutar sličnog dizajnerskog pristupa atmosfere/Helene Binet

Gledajući unaprijed, imate li zanimljive projekte ili suradnje koje biste željeli podijeliti s nama?

Radimo projekte diljem svijeta - od rezidencijalnih i komercijalnih do produkt dizajna, i to u Islandu, Aziji, New Yorku, Velikoj Britaniji, Belgiji s izvrsnim klijentima, brendovima i imenima iz svijeta ugostiteljstva.

Keramika za When Objects Work, 2004. Ove posude posjeduju apstraktnu kvalitetu arhetipskog/ALBERTO PIOVANO
//

Keramika za When Objects Work, 2004. Ove posude posjeduju apstraktnu kvalitetu arhetipskog/ALBERTO PIOVANO

Vaša sposobnost evoluiranja i zadržavanja relevantnosti u interijerima i produkt dizajnu je impresivna. Gdje pronalazite inspiraciju izvan svijeta dizajna?

Inspiraciju mogu pronaći svuda. Uvijek bilježim, promatram. Poput spužve upijam ideje iz različitih disciplina. Sve me može inspirirati - dokumentarci, knjige, umjetnost, putovanja, fotografije, zanimljivi susreti... Sve prolazi kroz moj filter empatije i mašte i tako stvaram. Za mene su svakodnevni život i svakodnevni susreti ono što me najviše nadahnjuje. Putovanja i moj tim također!

Na kraju, jeste li ikada posjetili Hrvatsku ili imate planove to učiniti? Postoji li nešto iz hrvatske kulture ili dizajna što vas je posebno zaintrigiralo?

Još nisam bio u Hrvatskoj. Čuo sam vrlo pozitivne stvari o vašoj zemlji - o njezinoj prirodi, glavnom gradu Zagrebu kao živopisnom gradu s muzejima, zelenilom i povijesnim znamenitostima koji bih volio posjetiti.

DC II Residence, Tielrode, Belgija, 2012. Pasivna kuća s jednostavnim, ujednačenim pristupom interijeru koji se uklapa u opću arhitektonsku atmosferu projekta/Helene Binet
//

DC II Residence, Tielrode, Belgija, 2012. Pasivna kuća s jednostavnim, ujednačenim pristupom interijeru koji se uklapa u opću arhitektonsku atmosferu projekta/Helene Binet

Decoration