POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Bizarna, zabavna priča

Favorit za Oscara: kostimi su jedan od razloga zbog kojih se isplati pogledati 'Poor Things'

Lea Ladišić Marković

oscar kostimi kostimografija poor things emma stone Yorgos Lanthimos
Favorit za Oscara: kostimi su jedan od razloga zbog kojih se isplati pogledati 'Poor Things'
© IMDB

Što očekivati od redatelja koji nam je već dao crnu komediju Lobster, osim još jednog osebujnog i otkačenog filma koji se bavi ljudskim ponašanjem?  O njemu ćete razmišljati i nakon što se vratite iz kina, ako zbog ničeg drugog, onda zbog sjajnih kostima.


O filmu Poor Things, ako ste propustili, priča se već tjednima, a ono zbog čega je dodatno zanimljiv je njegova kostimografija. Poor Things  koji je u našim kinima preveden kao Uboga stvorenja bizarna je znanstveno-fantastična crna komedija smještena u viktorijansko doba, a radnja prati emocionalno i seksualno sazrijevanje Belle Baxter koju je genijalno utjelovila Emma Stone - ona je znanstveni eksperiment doktora Godwina Baxtera (Willem Dafoe), pa otkuda dolaze česte usporedbe ovog filma s Frankensteinom.

Za razliku od Frankensteina, ovu crnu komediju željet ćete pogledati, među ostalim, zbog genijalnih kostima koji preuzimaju narativ i nose jednako važnu ulogu kao i scenarij. Grčki redatelj Yorgos Lanthimos ovim filmom pretendira za Oscara, a oko sebe je okupio poznatu ekipu - za kostime je zadužena Holly Waddington (surađivali su i na filmu The Favourites gdje ulogu također tumači Emma Stone), a trojac je zajedno došao do genijalnih kostimografskih rješenja koja postepeno prate razvoj Belle Baxter- iz nevinog djeteta do neovisne, slobodne žene koja se bori za svoja uvjerenja.

"Zamislite petogodišnjakinju kako se igra odijevanja u mamimom ormaru. Neuredno je i suludo i razigrano", komentirala je proces nastajanja kostima Waddington. Inače, Emmin lik nastaje nakon eksperimenta u kojem je u tijelo odrasle žene transplantiran mozak fetusa pa od početka pratimo razvoj i transformaciju djeteta u odraslu ženu. Kostimografkinja je istaknula da joj je redatelj ostavio slobodne ruke i dao puno prostora za eksperimentiranje, a ono na čemu je inzistirao bili su veliki puf rukavi koji su light motiv u cijelom filmu. Voluminozna ramena, teksture i korištenje jakih boja temelj su kostima u filmu i inspirirani su romantizmom i viktorijanskim razdobljem te odjećom 19. stoljeća, no nisu potpuno povijesno točni već su modernizirani i prilagođeni samom liku. Primjerice, kratke svilene hlačice nošene su uz bluze s volanima i podsjećaju na modu 1930-ih godina (prisutan je i utjecaj Else Schiaparelli), a tu je i obuća poput cipela na malu petu koja je inspirirana space-age dizajnom Andréa Courrègesa iz 1960-ih, dok u početku i prvoj dječjoj fazi, najčešće vrijeme provodi bosa i golih nogu. Ekstravagantni rukavi koji ipak kroz cijeli film simboliziraju njezinu infantilnost su glavni motiv kostimografije, što je mudar odabir jer glasno, a efektno i praktično komuniciraju Belline faze. Sličan efekt teže bi bilo postići primjerice donjim dijelovima kostima poput suknji.

Zanimljiva je i odluka kostimografkinje da izbjegne korištenje komada koji je asocijacija na ovo doba - korzeti su inače neizostavni dio kostimografije povijesnih serija, poput globalnog hita Bridgerton, koji je na nešto drugačiji način modernizirao viktorijansku modu, pa je korzet u trenutku emitiranja ponovno postao popularni modni komad (vjerujemo da će se isto ovog proljeća dogoditi s puf rukavima). Waddington je objasnila da korzet, sa svojim specifičnim izgledom, ograničava i u jednu ruku kontrolira posturu i držanje onoga tko ga nosi. Izostanak korzeta dao je na suvremenom izgledu kostima i ne pojavljuju se niti u dijelu kada Bella počinje raditi kao prostitutka u francuskom bordelu, gdje su korzeti praktički dio radne uniforme i fetišizirani komad odjeće koji jednaku seksualnu konotaciju nosi i danas.

Umjesto njih, ulogu preuzima koža i otkriveno tijelo, osobito gole grudi. Paleta boja nije klasična crna i crvena, koja se tradicionalno povezuje uz seks i pornografiju, već su zamijenjene puno delikatnijim i pastelnim nijansama koje podsjećaju na ljudsku kožu. Suvremenosti potpomaže i duga raspuštena kosa, koja se u 19. stoljeću redovito vezala u raskošno posložene punđe, dok i boje ostalih kostima također odskaču od tadašnjih standarda - snažne su i jake, a bez čipke, perli, bisera i perja koje su asocijacija na gilded age, postignut je dodati sloj suvremenijeg viktorijanskog izgleda. Takav pristup, u filmu poput ovog koji gradi neku vlastitu atmosferu i stvarnost, zapravo je nužan kako bi nas rasterećen tradicionalnih postavki potpuno uvukao u svoj bizarni svijet. 

Nakon nevinih i dječjih kombinacija s početka filma, Bella nakon bijega iz izolacije doma kojeg je poznavala kreće na put svijetom, sazrijeva, prolazi razne faze koje kolorit i izgled kostima vjerno prati. U jednom trenutku, nakon što shvaća privilegiju svoje pozicije naspram ostatka svijeta, kostimografkinja je ponovno stavlja u nevinu bijelu haljinu velikih rukava koja simbolizira djetinjstvo i nevinost. Jedan od zanimljivih trenutaka je i kaput od lateksa inspiriran izgledom kondoma koji sukobljava nevinost i čednost uz razvratnost i bunt, te je ujedno prekretnica u filmu. Kako se pak bližimo kraju, Bella je oslobođena, obrazovana žena koja se bori za feminističke stavove, nalazi se u medicinskoj školi i potpuno je neustrašiva. Vidimo je u bež pletenom puloveru, kao i u crnom kaputu A-kroja s velikim gumbima, čizmama inspiriranima viktorijanskim dobom i sivim dokoljenkama, no nedostaje donji dio kombinacije zbog čega joj noge ostaju otkrivene i ni tada, Bella se izgledom ne uklapa u tradiciju 19. stoljeća već zadržava dio sebe i svog karaktera. Pa, ako i niste ljubitelj crnih komedija ovakvog stila ni kadrova koji vas ne drže uvijek u zoni komfora, ovakvo spretno i inteligentno poigravanje kostimografijom dovoljan je razlog zbog kojeg ćete uživati u svakoj minuti. 

TRENDING

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'
1

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život
2

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?
3

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan
4

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac
5

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha
6

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?
7

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?
8

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?

NE PROPUSTITE

Piše Hanan Bešović: Ključni modni trenuci koji su obilježili televiziju

Piše Hanan Bešović: Ključni modni trenuci koji su obilježili televiziju

TV i moda

BAFTA: sedam nagrada za Oppenheimera, a Barbie i Maestro su ostali praznih ruku

BAFTA: sedam nagrada za Oppenheimera, a Barbie i Maestro su ostali praznih ruku

Tko su dobitnici?

Piše Jelena Veljača: nepopularno mišljenje - nije baš sve u filmu 'Poor Things' genijalno

Piše Jelena Veljača: nepopularno mišljenje - nije baš sve u filmu 'Poor Things' genijalno

Filmska kritika

Donosimo popis nominiranih za prestižnu nagradu Oscar 2024.

Donosimo popis nominiranih za prestižnu nagradu Oscar 2024.

bombastične nominacije

Sedam spektakularnih haljina sa srebrnog platna koje pamtimo zauvijek

Sedam spektakularnih haljina sa srebrnog platna koje pamtimo zauvijek

moda i hollywood

Celebrityji već imaju maske za Halloween, a ovo su neke od najboljih koje smo vidjeli

Celebrityji već imaju maske za Halloween, a ovo su neke od najboljih koje smo vidjeli

Top izdanja

Osam ideja za Halloween kostim s kojim ćete biti glavna zvijezda na partyju

Osam ideja za Halloween kostim s kojim ćete biti glavna zvijezda na partyju

Inspiracija: pop kultura

Ženske snage: Film redateljice Dubravke Turić hrvatski je kandidat za Oscara

Ženske snage: Film redateljice Dubravke Turić hrvatski je kandidat za Oscara

kultura

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina