Igri glazbenih stolica u modi se, izgleda, ne nazire konačni kraj. Iako smo daleko od svakodnevnih smjena koje su obilježile prethodne dvije godine, početak ove ponovno nagovještava kako ćemo do iduće modne sezone potencijalno iznova nagađati tko i kako ide na koje mjesto u modi. Dok je odlazak Donatelle Versace sa čela vlastitog brenda prošlog tjedna rastužio modni svijet, ni par sati nakon ga je razljutila objava odlaska Demne iz Balenciage na nevjerojatnu poziciju kreativnog direktora Guccija.
Što Demna znači za Gucci?
Pod broj jedan - ogroman pad dionica. Demna nasljeđuje Gucci od Sabata De Sarna koji se nije proslavio na toj poziciji, što po pitanju popularnosti brenda, što po zaradi od kolekcija. Nakon što su imenovali Demnu kao kreativnog direktora, Keringove dionice su pale za šokantnih 12 % u manje od nekoliko sati. Prema Business of Fashionu, nekoliko analitičara je izjavilo da je Demna "rizičan odabir za modnu kuću koja ima reputaciju bezvremenske elegancije." Insajderi iz Jeffriesa rekli su da je potez dizajnera bio iznenađenje, dok su analitičari J.P. Morgana njegov angažman nazvali "kontroverznim izborom."
"Vjerujemo da u ovoj fazi najava donosi jednako toliko rizika koliko i prilika," izjavili su analitičari Barclaysa za BoF, ističući da je odabir Demne umjesto sigurnijih i aktualno slobodnih modnih kandidata poput Hedija Slimanea ili Pierpaola Picciolija bio "pokušaj da se brend ponovno pozicionira predvodnikom suvremenih trendova."
Demna i njegova estetika
Demnina estetika koju je začeo u Maison Margieli i izoštrio u vlastitom brendu Vetements (koji sada drži njegov brat Guram) je nakon vrlo javnog i dugotrajnog skandala oko određene modne kampanje prije dvije godine udarila u zid i došla do svog krajnjeg zasićenja.
Mnogi obožavatelji i apologisti njegove estetike su istaknuli kako je Demna trenutačno jedini na modnoj sceni koji se i dalje inspirira underground i alternativnom scenom koju uspješno dovodi pred oči uštogljenog klijenta visoke mode.Takve tvrdnje su, prije svega, daleko od istine, jer subverzivnost i nekonvencionalnost u modi postoji još od prvih kolekcija Thierryja Muglera, Jeana Paula Gaultiera, Viktora & Rolfa, pa čak i u slučaju Pierpaolovog Valentina koji je pretprošle godine predstavio kolekciju inspiriranu clubkid pokretom i noćnim životom Pariza.
Demna je zarobljen u estetici koja je do prije dvije godine savršeno funkcionirala, no najveća razlika je ta da se Demna prije s tom istom estetikom usudio eksperimentirati, kritizirati, komentirati, provocirati. Poprimala je razne oblike, provokativne, pune duha i ljutnje na suvremeno ljudsko iskustvo pretočene u odjeću. Izgleda da ćemo isto vidjeti u njegovoj posljednjoj kolekciji koju sprema za brend, onu visoke mode za jesen ove godine.
Gucciaga?
Gucci, pogotovo pod nekadašnjim vodstvom Alessandra Michelea, nije bio stranac po pitanju provokativnih, apsurdnih i vrlo diskutabilnih kolekcija i modnih komada. Zbog toga nas uopće nije ni šokirala suradnja Demne i Alessandra na ‘hakiranoj’ kolekciji Gucci Aria, koja je proslavila 100 godina postojanja Guccija. Bio je to miks estetika dva izuzetno kontroverzna i ekspresivna dizajnera koja je ostala zapamćena kao jedan od najboljih modnih trenutaka ovog desetljeća.
Ipak, od tada se značajno promijenio modni pejzaž i ukusi kupaca. Dok se donedavno gladovalo za Micheleovim maksimalizmom, kojeg smo ponovo dobili njegovim povratkom u modu, Demninu Balenciagu se već nekoliko sezona zaredom proziva za repetitivnost, a pad popularnosti brenda na posljednjem Lyst indeksu je dokaz više.
Iz Keringa su vrlo brzo najavili kako Demna u Gucci neće donijeti svoj kontroverzni i ironični dizajnerski pristup koji je iz Vetementsa ugradio u Balenciagu, već će brendu vratiti stari sjaj kroz potpuno novu estetsku prizmu. Ipak, kao što znamo, Demna ne može protiv sebe i protiv svog senzibiliteta koji je zaludio modni svijet u pretpandemijskoj eri. Ostaje nam čekati njegovu debitantsku kolekciju za Gucci, koja bi se prema dosadašnjim informacijama trebala prikazati na revijama za proljeće 2026. kasnije ove godine.
Ostaje još jedno otvoreno pitanje - tko će doći na čelo Balenciage, jedne od najvažnijih kuća visoke mode u povijesti? Šuškanja su već krenula, a najviše se spominje John Galliano koji je nedavno napustio poziciju kreativnog direktora Margiele i koji je za dlaku propustio ostvarenje snova povratka u Dior.