Ovdje se okupljaju vizionari, umjetnici i inovatori kako bi predstavili projekte koji pomiču granice estetike, održivosti i tehnologije. Poseban fokus stavlja se na eksperimentalni i konceptualni dizajn, a posjetitelji imaju priliku istražiti jedinstvene instalacije, inovativne komade namještaja i futurističke ideje koje oblikuju svijet sutrašnjice. Ako volite dozu svježeg dizajnerskog nadahnuća, Nizozemski tjedan dizajna definitivno mora biti na vašoj listi.
Zemlja jedinstvenih ideja
Autentičnost. Pojam kojim bismo mogli opisati, ali i pojam koji je stvorio nizozemski dizajn. U desetljećima dugoj dominaciji skandinavskog i talijanskog dizajna na europskom tlu, Nizozemska je postala mjesto gdje su se devedesetih odjednom počele rađati potpuno svježe ideje koje su išle protiv mode, trendova i ustaljenih obrazaca.
Svi istinski ljubitelji dizajna znaju za Droog (niz. 'suša'), avangardni nizozemski kolektiv koje je svoj debi imao na milansko sajmu 1993., u eri minimalizma i savršeno izrađenih industrijskih proizvoda. Klupe izrađene od debla srušenog stabla na koji su pričvršćeni nasloni stolaca pronađenih na otpadu, svjetiljke napravljene od staklenih boca za mlijeko, luster sastavljen od 86 golih žarulja na kablovima s vidljivim strujnim spojnicama zavezanih poput buketa, svjetiljka punjena biljnom masti koja se lagano otapa kako žarulja svijetli i tako daje sve veću količinu svjetlosti… Sve su to, danas ikonički, primjeri suverenog dizajna koje ćete pronaći u velikim svjetskim muzejima i svim knjigama o modernom dizajnu.
U dekadi koja je slijedila, svjetski fenomen postigao je miljenik medija i brilijanti komunikator, Marcel Wanders sa svojim brendom Moooi, na apsolutno istim postavkama. Zabravimo sve što je do sada smišljeno, idemo napraviti stolić u obliku svinje u prirodnoj veličini koja na glavi nosi poslužavnik! Ili još bolje, neka konj u prirodnoj veličini nosi na glavi abažur! Urnebesne ideje prepune humora koje kao da su došle iz glave djeteta s doktoratom iz marketinga razlog su što je Nizozemska privukla ogromnu pozornost svih medija, ljubitelja dizajna, ali i dobro 'potkoženih' poslovnih ljudi koji su htjeli uložiti u nešto avangardno i neobično. Jer nizozemski dizajn svakako nije jeftin.
Jedan od najpopularnijih sajmova posvećenih dizajnu
Jedno mjesto na svijetu koje je istinski san mnogima koji su osjetili poziv dizajnera je 'Design Academy Eindhoven'. Akademija koja je svojevrstan 'trust' mozgova i koja je producirala neke od najvećih dizajnerskih zvijezda današnjice. Osim spomenutog Marcela Wandersa, tu su Hella Jongerius, Piet Hein Eek, Richard Hutten, Maarten Baas, Dror Benshetrir, Kiki van Eijk i mnogi drugi.
Nije stoga ni čudo što je nizozemski tjedan dizajna (Dutch Design Week) u Eindhovenu jedan od najpopularnijih sajmova posvećenih dizajnu i što su svake godine na završnoj izložbi studenata ove akademije prisutni svi svjetski mediji, ali i galeristi i proizvođači namještaja u nadi da će baš oni otkriti novu međunarodnu zvijezdu suvremenog dizajna.
Eindhoven svakako nije Milano. Ni izbliza. U njemu se za vrijeme trajanja ove manifestacije nećete probijati kroz horde ljudi koji govore svim mogućim svjetskim jezicima, nećete biti frustrirani jer se tu večer održava na stotine otvorenja i 'partyja' na koje želite, ali fizički ne možete otići. Zapravo, grad je navečer začudno tih i sve kao da staje u 18 sati kada se zatvaraju sve izložbe, ali i dućani. No zato ćete vidjeti nešto što do sada možda još niste vidjeli u jednom humanom ritmu i nitko vas neće pitati da ispunjavate formulare sa svojim podacima da biste nekamo ušli, što je, nažalost, nakon pandemije postalo uobičajeno u još uvijek najvećoj i najboljoj prijestolnici dizajna, Milanu.
Svatko je mogao pronaći nešto za sebe
Ove godine, tema nizozemskog tjedna dizajna bila je, prikladno, 'Real/Unreal' (Stvarno/Nestvarno). Bilo je tu stolaca inspiriranih vrućim trendom današnjice, takozvanim životom 'off-grid' (van sistema) koji akumuliraju toplinu i griju prostor i kad se isključe iz struje (Jade Fritsch), prekrivača na solarni pogon (Mireille Steinhage) ili pak tehnike bojenja pigmentima dobivenim iz gradske rijeke koja je, na žalost, zagađena kemikalijama i teškim metalima zbog lokalne tekstilne i kožnate industrije (Steffie de Gaetano i Giulia Pompilj). Sve su to projekti koji nam daju nadu da je bolja sutrašnjica moguća jer mladi naraštaji itekako razmišljaju kako popraviti sve ono što im je ljudska pohlepa ostavila u nasljeđe.
Bilo je tu za svakog ponešto. Za one koji žele razmišljati i dijeliti ideje, za one koji su u potrazi za jedinstvenim i neobičnim komadima namještaja koji se opiru uobičajenim estetskim i funkcionalnim kriterijima, za one koji za sebe žele neki potpuno poetičan predmet nevjerojatne ljepote, za one koji žele naučiti nešto novo i povezati se s drugima pa čak i za one koji se samo žele zabaviti i vidjeti nešto svježe.
Nizozemski dizajn naglasak i svoju prepoznatljivost stavlja na unikatnost predmeta i ideja, na zanatsku umješnost i manufakturu. Stoga je nizozemski tjedan dizajna nezaobilazna stanica za sve estete, ali i potencijalna lekcija svim hrvatskim dizajnerima kako je moguće istaknuti se svježim idejama koje ne kopiraju, nego poniru u nepresušno vrelo originalne ljudske kreativnosti.