Modna industrija prolazi kroz sve jasniju transformaciju. Osim transformacije s vidljive strane stvari, odnosno konstantnih izmjena na kreativnim vrhovima modnih kuća, sve je više zakulisnih i poslovnih dogovora koji oblikuju modu kakvu poznajemo danas. Ove se godine dogodio jedan od najvećih transfera vlasništva u povijesti modne industrije kada je Prada Group kupila Versace za preko milijardu eura, a izgleda da slična sudbina čeka i brend američkog dizajnera Marca Jacobsa.
Kako pišu Reuters i The FInancial Times, u javnost su izašli detalji o namjerama prodaje brenda Marc Jacobs, za koji modna grupa LVMH traži nešto više od milijardu dolara. Poznati su i potencijalni kupci s kojima trenutačno traju pregovori, a spominju se Bluestar Alliance, Authentic Brands Group i WHP Global, tvrtke koje su poznate po preuzimanju ‘’posrnulih’’ modnih brendova.
Zašto sada?
Marc Jacobs, i brend i osobu, obilježili su razni usponi i padovi u povijesti suvremene modne industrije. Od uspješnih početaka i paralelnog vođenja brenda Louis Vuitton, Marc Jacobs je od svog prvog ulaska na velika vrata modne industrije privukao pažnju tadašnjih grupacija koje su se nadmetale za njegovo ime.
Konačni dogovor s LVMH grupom je postignut 1997., kada je tvrtka otkupila većinu brenda i dodala ga u svoj sve veći modni portfelj. Jacobs je kasnije snažno oblikovao modnu industriju kakvu poznajemo danas, a mnogi dizajneri i modne kuće se i dan danas referiraju na dizajnerov rad, između ostalog i Pharrell Williams koji trenutačno vodi muški dio Louis Vuittona.
Ipak, u razdoblju sve većeg usporavanja luksuznog sektora i nejasnim vremenima u kojima više ne znamo definirati što je zapravo luksuz, a što ne, velike modne grupacije se okreću prema rasprodaji brendova u svom vlasništvu. Brendova koji ne posluju loše, no ne posluju ni dovoljno dobro kako bi ispratili sve izazovnije uvjete u luksuznom sektoru.
Nova mapa modnog svijeta
LVMH, grupa koja u svom vlasništvu ima modne titane kao što su Dior, Loewe i Louis Vuitton, među prvima je otvorila novu eru rasprodaje svojih brendova. Veliki je to kontrast s obzirom na njihovo stihijsko otkupljivanje kultnih i novih brendova u devedesetima, zbog kojeg su postali najveći modni konglomerat u povijesti mode.
U listopadu prošle godine, LVMH je prodao Off-White tvrtki Bluestar Alliance za nedefinirani iznos. Off-White, brend koji je osnovao Virgil Abloh, bio je među posljednjim većim investicijama grupacije davne 2012. godine.
Stella McCartney, slavna britanska dizajnerica koja je poznata po svom etičkom i ekološkom pristupu kolekcijama u kojima ne koristi pravu kožu ni krzno, ranije ove godine je otkupila dionice svog brenda koje su bile u vlasništvu LVMH-a. Iako je sada neovisna, McCartney je i dalje ostala savjetnica za LVMH za pitanja održivosti i inovativnih materijala.
Sve su veća šuškanja o budućnosti brenda Roberto Cavalli, čiji vlasnik i milijarder Hussain Sajwani namjerava prodati modni dio brenda, dok će lifestyle projekte poput Cavalli hotela zadržati u svom vlasništvu.
S druge strane, bliži se i istek roka za otkupljivanje cijelog brenda Valentino od katarske tvrtke Mayhoola Investments na koju se obvezala grupa Kering 2023. godine. Kering bi trebao do 2027. ponuditi konačnu cijenu za Valentino, a 30 % tvrtke su već otkupili za 1.7 milijardi eura.
Sve je izvjesnije kako će mapa vlasništva u modi do kraja iduće godine izgledati znatno drugačije, što će biti izuzetno zanimljivo pratiti u ovim izazovnim vremenima za luksuzni sektor kojima se trenutačno ne vidi kraj.