materialists
instagram //

materialists

Gotovo deset godina prije nego što je debitirala kao filmska redateljica s Oscarom nominiranom romansom Past Lives iz 2023., spisateljica i redateljica Celine Song našla se u situaciji koju mnogi umjetnici dobro poznaju. Radila je kao filmski redatelj u New Yorku i, kao i svi ostali, morala je plaćati račune i stanarinu. Drugim riječima, trebala joj je dnevna (honorarna) zarada. No Song je brzo shvatila da su u gradu snova gotovo svi poslovi iznimno konkurentni i da ih većinom obavljaju vrlo kvalificirani ljudi. “Nisam mogla postati baristica jer nisam imala deset godina iskustva u tome”. prisjetila se tijekom nedavnog razgovora za ELLE. “Nisam mogla raditi ni u trgovini, nitko me nije želio zaposliti. Osjećala sam se pomalo očajno.”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Materialists (@materialists)

Slučajni susret na jednoj zabavi otvorio joj je nova vrata - našla se u razgovoru s osobom koja je radila kao posrednica za spojeve. Napravila je poveznicu, prijavila se, prošla intervju i zaposlila se. Bilo je to iskustvo koje joj je promijenilo život i koje je poslužilo kao inspiracija za njezinu novu hit romansu Materialists. Taj ju je period naučio više o ljudima nego ijedno drugo iskustvo. Iako nije ostala dovoljno dugo da bi neki par prešao na treći spoj (a drugi spoj bio je već velika stvar), mudrost koju je stekla tijekom tog razdoblja vidljiva je u svakom sloju filma, sofisticirane i brutalno iskrene ljubavne drame prožete Songinim prepoznatljivim pripovjedačkim stilom: snažna kemija među glumcima i nježni završetak.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by A24 (@a24)

Radnja filma prati Lucy (Dakotu Johnson), poznatu njujoršku ljubavnu posrednicu, koja svoje klijente vodi kroz surovost modernog upoznavanja. Njezin je posao dovodi do Harryja (Pedra Pascala), poželjnog neženje - visokog, bogatog, šarmantnog i zgodnog muškarca kojeg Lucy opisuje kao “jednoroga”, osobu koja ispunjava sve kriterije njezine agencije. Problem je u tome što je Harry više zainteresiran za Lucy nego za druge djevojke. Lucy mu odmah daje do znanja da može pronaći “bolje” od nje, a u priču se uključuje i njezin bivši dečko John (Chris Evans), s kojim je prekinula zbog financijskih problema. To iskustvo oblikovalo je njezinu listu kriterija: muškarac mora biti bogat. I to vrlo bogat.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Materialists (@materialists)

Tako razmišljaju i govore mnogi likovi u filmu koji potencijalne partnere gledaju kao niz podataka s profila, a ne kao slojevite osobe s osjećajima i stvarnim životima. Dio uspjeha filma Materialists leži u Songinoj sposobnosti da prikaže stalnu borbu između romantike i cinizma. 

Quote icon Black quote icon

“To je dilema filma”, objašnjava. “I dilema modernog čovjeka. Mogu govoriti samo iz vlastite perspektive. New York je čudesan jer je i grad romantičara (svi ovdje sanjamo i nadamo se nečemu), ali i grad cinika. Da bi preživio u New Yorku, moraš biti praktičan i promišljen.”

“Dok sam radila kao ljubavna posrednica, pitala bih klijente da opišu svog idealnog partnera, a odgovori su uvijek bili brojevi: visina, težina, primanja, dob... Iako sam razumjela zašto traže te stvari, znala sam iz vlastitog iskustva što znači biti zaljubljen i da to nema nikakve veze s brojkama. Zato je ovaj film bio pokušaj da pronađem ravnotežu između praktičnosti i fantazije o pravoj ljubavi.” Song u tome uspijeva, donoseći likove koji su složeni, ali koje ne osuđuje ni u njihovim najsebičnijim trenucima. “Ne želim reći da nema osude. Naravno da svi jedni druge osuđujemo na razne načine”, pojašnjava. “Ali ono što mi je važno jest pokušati razumjeti otkud dolazi određeni lik. Zašto je baš u toj situaciji?”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Materialists (@materialists)

Song velikodušno otkriva motive svojih likova kroz cijeli film. U jednoj od najboljih scena, flashback prikazuje kako se Lucy i John svađaju zbog 25 dolara - za neke sitnica, za druge presudna svota. Kasne na večeru povodom godišnjice, i Lucy želi parkirati u preskupoj garaži, dok John inzistira da traže besplatan parking. “Imala sam tu istu svađu sa svojim mužem”, priznaje uz smijeh. “Oboje smo tada bili siromašni i nismo imali vlastiti auto. Možda smo ga unajmili. Ali mislim da nije moguće biti siromašan i voziti po New Yorku, a da se ne posvađate oko parkiranja.”

Film prikazuje i kako ljudi koji žele izbjeći takve financijske borbe često postanu "roba" u suvremenom svijetu spojeva. Istina je to koju izgovara Sophie (Zoë Winters), jedna od važnijih klijentica, nakon groznog i opasnog spoja: “Nisam roba. Ja sam osoba.” Song tu rečenicu opisuje kao ključ cijelog filma. 

Quote icon Black quote icon

“Igraš se, sve je zabavno dok jednog dana nešto ne postane potpuno dehumanizirajuće.”

Naziv Materialists nije samo tematski prisutan, već i vizualno kroz dizajn, interijere i kostime koji odgovaraju stvarnim prihodima likova. Song je točno znala koliko što košta (stan, odjeća, ostali detalji) i te brojke su bile precizno zapisane u scenariju. U oblikovanju Lucy, žene koja je odrasla u siromaštvu, a sada zarađuje pristojan novac, Song i kostimografkinja Katina Danabassis posebnu su pažnju usmjerile na pitanje kako bi se ona trebala odijevati. Možda neki komadi iz Aritzie (brenda koji nudi “svakodnevni luksuz” po prihvatljivoj cijeni), ali i poneki skupi detalj za koji se “isprsila”. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by A24 (@a24)

Za Johnov stan najveći izazov je bio pronaći pravi kvart u New Yorku. Song ga je prvotno smjestila u Bushwick, ali... “Moj lokacijski menadžer rekao je: ‘Bushwick je sad previše fancy. Preskup je”, smije se. Stoga su se odlučili za Sunset Park. Eksterijeri su snimani na stvarnoj lokaciji, a interijer su izgradili i obojili zidove u ono što Song naziva “vrlo prepoznatljivom nijansom lošeg njujorškog najma.” Razlike u imovinskom statusu između Johna i Harryja prikazane su i kroz kameru. Dok je Harryjev stan topao i profinjeno osvijetljen, Johnov je sniman ručno, u skladu s kaosom njegova nestabilnog života.

Za Song, nijedna od ovih odluka nije donesena s ciljem da se implicira kako bogatstvo automatski znači i veću materijalnost. Zapravo upravo suprotno. 

Quote icon Black quote icon

“Istina je da što manje imaš, to moraš više razmišljati materijalistički jer ti svaki dolar znači. Ako si vrlo bogat, novac ti postaje gotovo fikcija. Ali ako ti nedostaje još pet dolara da bi jeo - tada je novac itekako stvaran.”

Kroz cijeli film Materialists provlači se pojam onoga što se ne može kompromitirati - stvari na kojoj ne pristaješ prilikom odabira svog partnera. Za Song, to je jednostavno: “Da me voli”, kaže sramežljivo, kao prava romantičarka. “Ljubav nema smisla ako nije bezuvjetna. A to je meni najvažnije.” Taj odgovor neće iznenaditi nikoga tko je već pogledao Materialists i pustio pokoju suzu uz njegov iskren i romantičan završetak. “Što Lucy može učiniti kada joj se ponudi ljubav osim reći: ‘Dogovoreno’? Dobiva ponudu koju ne može odbiti. Ta ideja sadržana je u stihovima pjesme uz koju Lucy i John plešu - That’s All. Obožavam tu pjesmu. Moj muž mi ju je pustio”, otkriva.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Materialists (@materialists)

Na kraju, to je ono što Song želi da publika ponese iz kina. “Film možeš gledati kao povećalo ili kao ogledalo. Osobno je. San mi je da ga ljudi dožive osobno, da im se uvuče pod kožu”, kaže redateljica. “Možeš odbiti stan vrijedan 12 milijuna dolara. Ali odbiti ljubav - to je zločin protiv sebe samoga.”

Izvor: ELLE US

Pop kultura