Niko Čuturić
bojan zibar //

Niko Čuturić

Prošlog vikenda u Rijeci održan je Women's Weekend, događanje posvećeno osnaživanju žena i podizanju svijesti o važnim društvenim temama. Posebnu pažnju privukao je panel "STAND UP protiv seksualnog uznemiravanja", powered by L’Oréal Paris, na kojem su sudionice otvoreno podijelile svoja iskustva i istaknule koliko su edukacija i podrška ključne u borbi protiv uznemiravanja u javnim prostorima.

Instalacija u gajevoj ulici
bojan zibar //

Instalacija u gajevoj ulici

Poruka kampanje "Nikada nije tvoja krivica" dodatno je odjeknula na zagrebačkim ulicama kroz aktivaciju "Ruže umjesto straha", koja je na Međunarodni dan žena prolaznicama prenijela snažan simbol podrške i solidarnosti. 

Karla Pudar
bojan zibar //

Karla Pudar

Lutke odjevene u male crne haljine stajale su kao jasan odgovor na predrasude da odjeća ili izgled žene mogu biti opravdanje za uznemiravanje, dok su ženama darovane ruže i ruževi – znak poštovanja i poruka da svaka žena zaslužuje osjećati se sigurno.

Niko Čuturić
bojan zibar //

Niko Čuturić

O važnosti ove inicijative, osobnim iskustvima i načinima na koje se možemo boriti protiv uličnog uznemiravanja razgovarali smo s Idom Prester, ambasadoricom kampanje "STAND UP protiv uznemiravanja na ulici".

Ida prester
//

Ida prester

Ponosna ste ambasadorica kampanje "STAND UP protiv uznemiravanja na ulici". Kada je riječ o uličnom uznemiravanju, osjećate li se sigurno u Hrvatskoj u usporedbi s drugim zemljama, s obzirom na to da često putujete?

Hrvatska je relativno sigurna zemlja u usporedbi s mnogima, ali to ne znači da uznemiravanje ne postoji. Dapače, često se događa u tramvajima, klubovima, školama – posebno mladim djevojkama koje još ne znaju kako reagirati. Problem je i što se takva iskustva rijetko prijavljuju, jer su žrtve preplašene i ne vjeruju da će počinitelji biti kažnjeni.

Stand up
bojan zibar //

Stand up

Kampanja nosi snažnu poruku "Nikada nije tvoja krivica". Koliko je važno širiti ovu poruku i boriti se protiv predrasuda vezanih uz uznemiravanje?

Važno je da svaka djevojka nauči prepoznati svoje granice i ne dopustiti da ih itko prelazi. Nikada nisi kriva zbog ruža koji si stavila, suknje koju si obukla ili osmijeha koji si uputila. Ako jasno daš do znanja da ti nešto ne odgovara, druga osoba se mora povući – i to treba biti jasno svakoj ženi, djevojci, ali i muškarcima. Takve poruke trebamo učiti još od srednje škole.

Prema istraživanjima, 80 % žena barem jednom doživi uznemiravanje u javnom prostoru. Kakva su vaša osobna iskustva ili iskustva žena iz vašeg okruženja?

Sjećam se svog prvog iskustva jako dobro. Imala sam 15 godina, bila sam u gužvi u tramvaju kad se jedan stariji muškarac neprimjereno približio i šapnuo mi nešto toliko ljigavo i eksplicitno da ni sada, 30 godina kasnije, to nisam u stanju napisati. Osjetila sam užasan strah i čim su se vrata otvorila, istrčala sam van. Puno žena dijeli slična iskustva – najčešće u javnom prijevozu, kafićima i klubovima. Predatorima su cilj upravo mlađe djevojke, koje nisu spremne na takve situacije.

Stand up kampanja
//

Stand up kampanja

Kako možemo osnažiti žene da se osjećaju sigurnije u javnim prostorima i potaknuti društvo da preuzme odgovornost za stvaranje sigurnijeg okruženja?

Kad se uznemiravanje dogodi, ljudi često ostanu nijemi i nezainteresirani. Svjedoci se ne žele miješati, a to omogućava nasilnicima da nesmetano nastave. Vrijeme je da prestanemo ignorirati problem i počnemo djelovati. Zato su edukacije poput ove ključne – uče nas kako reagirati kao svjedok, kako se obraniti kao žrtva i kako pružiti podršku onima koji to proživljavaju. Sve to možemo naučiti na kratkoj digitalnoj obuci u sklopu kampanje Stand Up.

Kampanja "STAND UP" educira ljude o metodologiji 5D. Mislite li da su ovakve edukacije ključne za promjenu ponašanja u društvu?

Ove edukacije su vrijedan alat – ne mogu same promijeniti cijelu kulturu, ali mogu biti važan kotačić u lancu promjena. Prava promjena kreće iz škola – kroz građanski i zdravstveni odgoj. Ove teme ne bi smjele biti tabu, već se o njima treba otvoreno razgovarati s mladima, i djevojkama i mladićima.

Stand up kampanja
//

Stand up kampanja

Često se događa da svjedoci uličnog uznemiravanja ne reagiraju. Kako bismo ih mogli potaknuti da ne okreću glavu, već pruže podršku?

Metodologija 5D nudi korisne načine kako pomoći žrtvama uznemiravanja bez dodatnog eskaliranja situacije. Preporučujem svima da prođu kratak online trening, jer će im dati konkretne alate za prepoznavanje i reagiranje u takvim situacijama. Svi zainteresirani na službenim stranicama mogu provjeriti detalje te riješiti kratke edukativne treninge. https://www.standup-international.com/hr/hr/ i www.standup-croatia.com.

Kao javna osoba s velikim utjecajem, koliko vam je važno koristiti svoj glas za podizanje svijesti o ovoj temi?

Moj utjecaj možda nije ogroman, ali nastojim ga koristiti za promociju ideja u koje vjerujem. Na kraju dana, važno mi je raditi ono što smatram ispravnim – do koga dopre, dopre.

Stand up kampanja
//

Stand up kampanja

Što biste poručili mladim ženama koje su doživjele uznemiravanje, ali se boje progovoriti? Kako ih ohrabriti da potraže podršku i ne osjećaju se same?

Osjećaj srama često je snažan. Od malih nas nogu uče da stalno preispitujemo jesmo li same nešto "izazvale". No, istina je jednostavna – sram ne smije biti na žrtvi, sram mora biti na napadačima. Francuskinja Gisèle Pelicot to je savršeno sažela: "Sram mora promijeniti stranu." Voljela bih da sve žene zapamte tu poruku.

Lifestyle