POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Elle intervju

Preuzela je nepostojeće zanimanje: Ines Bašić je najmlađa hrvatska aukcionarka

Rajna Racz

umjetnost dizajnerica ines bašić aukcionirka umjetničke aukcije
Preuzela je nepostojeće zanimanje: Ines Bašić je najmlađa hrvatska aukcionarka
© Fotografija: Lucija Burić

Modna dizajnerica i vlasnica jedinstvenog modnog brenda Eltier Ines Bašić postala je najmlađa aukcionarka i umjetnička savjetnica u Hrvatskoj, a u razgovoru smo otkrili sve o svijetu tržišta umjetnina te kako se u njemu našla.


Luksuzni svijet aukcija bio je gotovo nevidljivo tržište, no sve se promijenilo 2023. godine kada Aukcijska kuća Artmark uvodi u Hrvatsku aukcije umjetnina posvećene pretežito modernom i poslijeratnom hrvatskom likovnom stvaralaštvu s iznimnom selekcijom od preko 100 slikarskih i kiparskih djela.

Kao mjesto za svoje prethodne aukcije odabrali su hotel Sheraton. Na jesenskoj aukciji bila su prisutna ključna imena hrvatskih umjetnika među kojima su Vlaho Bukovac, Slava Raškaj, Julije Knifer, Vjenceslav Richter, Edo Murtić i mnogi drugi. Kao vrhunci aukcije mogu se istaknuti: djelo Vlaha Bukovca, čija je „Dijana u lovu”, prodana po maksimalnoj procijenjenoj vrijednosti od 50.000 eura, a ujedno je i umjetničko djelo koje je na aukciji postiglo najvišu cijenu. Zatim djelo Emanuela Vidovića – „Splitska obala s jedrilicama” za koju je intenzivno licitirano online i u aukcijskoj dvorani postigla je konačnu cijenu od 14.000 eura.  

Fotografija: Šimun Bućan

S uspostavljanjem ove prve hrvatske aukcijske kuće stvara se novo legalno tržište umjetnina te se revitalizira kolekcionarstvo koje prestaje biti na marginama i postaje vidljivije u javnosti. Ova branša stvorila je i nove prilike za mlade, ambiciozne ljude, a tako se u ovu uzbudljivu avanturu upustila i modna dizajnerica Ines Bašić koja je otkrila svoj talent za vođenje aukcija i pronašla novu strast u zanimanju o kojemu do nedavno nije ni sanjala. Ines Bašić nam je u razgovoru otkrila dašak ovog tajnovitog, elitnog umjetničkog svijeta te kako je baš ona postala najmlađa aukcionarka u Hrvatskoj. 

Što znači biti aukcionar danas? Koje su vještine potrebne?

Vođenje aukcija u Hrvatskoj je praktički nepostojeće zanimanje. Održano je nekoliko aukcija od strane drugih aukcijskih kuća no nikada javno niti dugoročno održano. Tako da osobno niti ne znam kako je to do sada na našim prostorima izgledalo, niti sam imala prilike učiti o tome od strane Hrvata. Svoje znanje i vještine sam stekla kroz intenzivan trening i obuku s prvom Artmarkovom aukcionarkom Rumunjske, Adinom, koja je obučavala sve druge aukcionare Artmarka. Osim one-on-one treninga s prekrasnom Adinom, gutala sam sav sadržaj o aukcijama koji mi je bio na raspolaganju. Proučavala sam vodeće aukcionare poput Helene Newman, Olivera Barkera, Michaela Macaulaya, Phyllis kao i brojne druge. Vježbala sam doma sama, testirajući tako svoju dikciju, tonalitet i jačinu glasa. Najzahtjevniji dio obuke je bilo uspostavljanje hrvatske aukcijske terminologije. Za uspješno vođenje aukcije prije svega je potrebno dobro znanje o djelima koja se nalaze na aukciji, a potom je od iznimne važnosti imati samopouzdanja. Kroz moje proučavanje raznih aukcionara primijetila sam kako svatko od njih ima svoj stil vođenja aukcije. Netko je opušteniji i više se koristi humorom, netko je strog i pragmatičan, a netko direktan, ali nježan.

Fotografija: Šimun Bućan

Vođenje aukcije je veliki test strpljenja, fizičke i mentalne izdržljivosti i snage karaktera jer vođenje aukcije traje i duže od tri sata, bez pauze, uz neprekidan govor zbog kojeg nerijetko na kraju aukcija ostanem bez glasa. Tijekom aukcije moram biti maksimalno fokusirana jer licitacije dolaze iz tri različita kanala. Od licitatora u prostoriji, telefonskih, do online licitatora. Vođenjem aukcija pronalazim i vlastiti stil. Ne postoji jedna formula po kojoj se može naučiti kako voditi aukciju. Tu su osnovna pravila po kojima se licitira i pomiču iznosi kao i pravila Kuće kojih se moram pridržavati, ali održavanje atmosfere u prostoriji, zadržavanje pozornosti publike je nešto što dolazi s vremenom i vrlo je individualno. Kada stojim na aukcijskoj govornici, prezentiram Artmark svojim djelovanjem i izgledom, stoga je vrlo bitno biti reprezentativna, ali na način da ne odvlačim pažnju od djela na aukciji, a opet dovoljno zanimljiva da uhvatim dio pažnje publike.

Kako je izgledao vaš profesionalni put? Kako ste uopće došli do ArtMarka?

Put kojeg sam prošla da bih došla do pozicija na kojima sam danas je bio šaren, zabavan i izazovan. Sve što sam radila neće stati u ovaj odgovor, ali su poslovi uključivali prodaju, dizajniranje, organizaciju projekata i sl. Prvi susret s radom u kulturi i umjetnosti je bilo u Hrvatskom narodnom kazalištu gdje sam kao studentica radila pet godina. HNK je za mene u tom periodu bio drugi dom. Modni dizajn je neminovno vezan za umjetnost. Tako je moj diplomski rad inspiriran radom umjetnica kao što su Judy Chicago, Louise Bourgeois i Patty Carol. Bez dobre podloge znanja o povijesti umjetnosti teže je oblikovati kvalitetnog modnog dizajnera. Nakon rada u Varteksu kao junior designer, odlučila sam pokrenuti vlastiti obrt za modni dizajn s ciljem stvaranja kolekcija. Brend je zaživio i prepoznat je kao jedinstven i kvalitetan od strane klijentica.

Od kada sam upisala TTF do zadnje Eltier kolekcije, nisam stala, nisam imala pauzu. Stekla sam opsežno i bogato radno iskustvo. Naučila sam kako raditi s ljudima, kako raditi sama, kako nešto prodati, kako voditi ljude, kako stati ispred desetaka pa i stotine ljudi i bez treme odraditi posao kojeg je u tom trenutku potrebno odraditi. Pregorjela sam, kreativno, fizički i psihički. Odlučila sam stati na loptu i dati si prostora za rekuperaciju. U periodu mirovanja sam odrađivala privatne narudžbe, fotografiranja i vođenje društvenih mreža za razne klijente. Kreativnost i stvaranje sam stavila na stranu. Upisala sam program digitalnog marketinga kako bih dobro utemeljila svoje znanje o istom i proširila djelatnosti obrta. Uvijek sam u potrazi za novim klijentima i novim poslovnim prilikama. Otvorenog sam „mindseta“ i ne zatvaram se u jedno zanimanje. Jednog dana mi je na LinkedInu iskočio oglas za umjetničkog savjetnika u jednoj aukcijskoj kući za koju još do tada nisam čula. Sve sam odmah istražila o njima. Opis posla je bio zanimljiv. Tražio se netko s iskustvom u prodaji, što sam imala.

Fotografija: Šimun Bućan

Netko tko ima interes i strast za umjetnost, a rečenica koja me osvojila je bila „usmjerenost na prevladavanje vlastitih granica i stjecanje novih znanja“. Tako sam se odlučila javiti i vidjeti traže li vanjske suradnike. Došla sam na razgovor gdje smo zaključili da bi naša suradnja mogla biti dobar match. Nisam se prvobitno javila za poziciju aukcionarke. Ni dva tjedna od kada smo počeli, direktor mi je došao i rekao da ću voditi aukciju. Prepoznao je u meni sposobnost za koju ni sama nisam znala da je imam i na tome sam mu zahvalna. Zasluge za do sada vrlo uspješne aukcije i odlično funkcioniranje same kuće mogu biti pripisane cijelom timu, mojim kolegama koji danonoćno rade kako bi se ideje provele u realizaciju. Radim sa ljudima koji su svakodnevna inspiracija i motivacija i to je veliki razlog zbog kojeg uživam biti u Artmarku. 

 Možete li nam reći više o ovoj aukcijskoj kući i budućim projektima? 

Na našem tržištu je bilo nekoliko pokušaja uspostavljanja aukcija, no mi smo jedina aukcijska kuća koja se vodi po primjeru europskih aukcijskih kuća i održava javne aukcije s javnim rezultatima koji su dostupni na uvid svima putem naše web stranice. Time se pozicioniramo bok uz bok aukcijskim kućama poput Dorotheuma, Christies i Sothebys. Artmark je originalno rumunjska aukcijska kuća koju su pokrenuli strastveni ljubitelji umjetnosti uz austrijsko i nizozemsko financiranje. Svoje djelovanje su proširili na Bugarsku i Hrvatsku. Artmark Croatia je službeno hrvatska tvrtka čiji je cilj ustabiliti hrvatsko tržište umjetnina i stvoriti transparentno i sigurno mjesto za sve one koji žele mirne glave i čiste savjesti kupovati ili prodavati umjetnine i dekorativne predmete. U 2023. smo održali dvije vrlo uspješne aukcije u hotelu Sheraton, a za 2024. godinu imamo planiranih 4 do 6 aukcija. Veselimo se pridonijeti stvaranju novih i mladih kolekcionara umjetnosti kao i ugošćivanju onih postojećih nudeći im prostor u kojem za svoje umjetnine mogu dobiti najbolje cijene bilo da se radi o kupnji ili prodaji.

Fotografija: Šimun Bućan

Zašto mislite da je važno da se aukcije održavaju u Hrvatskoj i da se ponovno popularizira trgovina umjetnina, posebice hrvatskih slikara?

Vjerujem da smo svi svjesni kvalitete umjetnika iskovanih u Hrvatskoj, a prepoznatljivost njihovih imena se proteže i daleko van granica Lijepe naše. Imena poput Meštrovića, Bukovca, Vidovića, Medovića, Murtića, Vanište su samo neka od imena koja odzvanjaju daleko po Europi, ali i ostatku svijeta. Rabuzin je osim u Italiji iznimno popularan i u Japanu. Tako su naše zadnje aukcije privukle internacionalnu klijentelu koja cijeni naše umjetnike. Važno je da se aukcije održavaju u Hrvatskoj jer Hrvatska zaslužuje oformljeno umjetničko tržište kojim će i službeno biti potvrđene vrijednosti djela koja su nastala rukama hrvatskih umjetnika. Trgovina umjetnina je itekako pristuna, no tržište nije niti formirano niti javno, a samim time nije ni dostupno mlađoj populaciji, ljubiteljima umjetnosti i onima koji se možda žele ubaciti u kolekcionarske vode. Važno je da takvo mjesto postoji i da je ono javno. Važno je omogućiti potencijalnim kolekcionarima umjetnina pristup upravo tim umjetninama. Također vjerujem da ima onih koji su u nasljedstvima dobili umjetnine ili dekorativne predmete ili namještaj koji ih uopće ne zanima i ne znaju što s njima niti znaju imaju li ti predmeti ikakvu vrijednost, a nisu umreženi i ne poznaju osobe koje bi im to pomogle procijeniti ili prodati. Tu u priču ulazi Artmark. Sigurno mjesto za sve one koje zanima umjetnost, žele se uključiti po prvi puta u kupovinu ili prodaju umjetnina i dekorativnih predmeta na transparentan način. 

Tko je publika na aukcijama, kako izgleda skriveni svijet kolekcionara, tko su ti ljudi koji kupuju umjetnine za više desetaka tisuća eura? 

Iako su sami rezultati aukcija vrlo transparentni, privatnost kolekcionara koji prisustvuju našim aukcijama su naš prioritet. Kolekcionari su strastveni ljubitelji umjetnina od kojih neki na umjetnine gledaju kao na investicije, a neki si umjetninama uljepšavaju životna okruženja. Skupina je to vrlo eklektičnih pojedinaca koji su jako dobro upućeni u svijet aukcija ne samo u Hrvatskoj već u cijeloj Europi. Osim dugogodišnjih kolekcionara, posjetitelji aukcija su ljubitelji umjetnosti, studenti, umjetnici, profesori, dizajneri, općenito ljudi širokog spektra zanimanja. Ima onih mlađih i onih starijih jer ljubav prema umjetnosti nema ograničenja. 

Fotografija: Šimun Bućan

Osim što ste dizajnerica i aukcionaka, vi ste i umjetnička savjetnica. Što to zapravo znači? Kako ste stekli iskustvo za ovaj posao?  

Umjetnički savjetnik je osoba koja njeguje odnose s postojećim klijentima i uvijek je u potražnji za novima. To je osoba koja se bavi prodajom umjetnina i promicanjem usluga galerije i aukcijske kuće. Opis posla je vrlo jednostavan, ali sama izvedba zahtjeva puno finesa. Potrebno je prije svega znati kako razgovarati i pristupiti ljudima od kojih su neki zahtjevni, a neki iznimno dragi. Ljubav i strast za umjetnost su plus i naravno sa svakom novom aukcijom potrebno je učiti iznova o djelima koja uzimamo na aukciju. Znanje o djelima krucijalno je za uspješnu prodaju istih, a na svakoj aukciji imamo druga djela. Kada gledam u retrospektivi čini mi se kao da su svi poslovi koje sam radila do sada bili slaganje ciglica baš za ovu poziciju. U HNK-u sam se naučila komunicirati s klijentima koji su nekada bili iznimno nezadovoljni i teški, a nekada presretni i ekstatični. U Varteksu sam naučila da nisam uvijek u pravu i kada treba manje pričati, a više slušati i kako ne uzimati stvari k srcu. Prodaju sam izoštrila kada sam radila u Boudoiru i Kobaliu. Izdržljivost i staminu sam istrenirala u radu u Esplanadi na banketima, a vodstvo, samopouzdanje i organizacijske vještine sam izoštrila radeći za svoj brend Eltier.

Umjetnost je važan dio vašeg života. Gdje pronalazite inspiraciju?  Koje su vaše umjetničke prakse i mali rituali?

Umjetnost je sastavni dio mog života i djelovanja. Inspiraciju pronalazim trenutno najviše u Galeriji Artmark jer sam tu svaki dan u doticaju s umjetnosti. Kako bih ostala u toku s trenutnim zbivanjima na kulturnoj i umjetničkoj sceni, posjećujem izložbe i kulturna događanja što neminovno puni moj izvor inspiracije. Neki od mojih umjetničkih rituala uključuju pisanje dnevnika u svrhu čišćenja misli i stvaranja prostora za nove ideje. Izrada visionboarda i moodboarda također. Iako će se na tim mojim kreativnim „pločama“ puno prije vidjeti hrpe ispisanog teksta nego slike, a ako i jesu slike u pitanju, onda se radi o mojim ilustracijama. Volim uzeti fotoaparat i bilježiti spontane i prolazne trenutke. Volim se udubiti u dobro štivo koje me mentalno stimulira, a kada želim mir i opuštanje, najdraže mi je kuhati, smišljati nove recepte i najvažnije od svega boraviti u prirodi i vrijeme provoditi sa svojom obitelji, bliskim prijateljicama i mojom mješankom Coco. 

Dizajnerica ste, imate svoj brend Eltier. Možete li nam ispričati viziju Eltiera i buduće planove? 

Eltier je počeo kao modni brend koji je obukao i usrećio mnoge žene. Temeljna postavka brenda je bila stvaranje lijepih stvari koje usrećuju ljude, a ona će to i ostati. Naučila sam da o planovima i idejama nije pametno govoriti prije nego se oni ostvare, tako da će zasada ostati u tajnosti, ali možete očekivati neočekivano. 

Što je za vas tihi luksuz? 

Tihi luksuz su za mene mirna savjest i miran duh. Tihi luksuz je terapija, briga o svom zdravlju, briga o okolišu, briga o odnosima s ljudima oko sebe. Tihi luksuz mi je subotom otići na Dolac, kupiti svježe cvijeće kojim ću uljepšati stan i svježe namirnice lokalnih prodavača kojima ću obogatiti i nahraniti svoj organizam u nadolazećem tjednu. Tihi luksuz je za mene život u Hrvatskoj, u državi gdje je pitka voda dostupna u svakom kućanstvu, u državi gdje imam i more i planine i ravnicu i rijeke. Živim u mjestu u kojem mogu prošetati do najvišeg vrha za 4 sata hoda ili uz šetnju rijekom smiriti misli. Kada se priča o tihom luksuzu, svjesna sam da se priča o modi i visoko kvalitetnim komadima odjeće. To je nešto prema čemu stremim. Kupujem vintage i second hand komade za koje znam da su izrađeni od prirodnih materijala koji će biti dobri za moje tijelo i organizam, ali i prirodu oko mene. Izbjegavam poliesterske komade u širokom luku kada god je to moguće. Uživam u čišćenju ormara i selektiranju komada koji će biti temelj mog stilskog izričaja. Tihi luksuz je za mene i ulaganje u osobnu umjetničku kolekciju pa mi tako zidove krase radovi umjetnica poput Nike Vrbice i Luise Pascu, a trenutno „pikiram“ i štedim za komade nekih drugih domaćih mladih umjetnika za koje vjerujem da će vrlo brzo postati zvijezde. Moja kolekcija umjetnina je malena, ali sam na nju jako ponosna. 

TRENDING

Možete li pogoditi koliko je ljudi na slici u 5 sekundi?
1

Možete li pogoditi koliko je ljudi na slici u 5 sekundi?

Možete li pogoditi koliko je ljudi na slici u 5 sekundi?

KVIZ: IQ test koji može riješiti samo 3% ljudi
2

KVIZ: IQ test koji može riješiti samo 3% ljudi

KVIZ: IQ test koji može riješiti samo 3% ljudi

Rijetki su oni koji na ovoj slici mogu pronaći svih 13 životinja. Jeste li među njima?
3

Rijetki su oni koji na ovoj slici mogu pronaći svih 13 životinja. Jeste li među njima?

Rijetki su oni koji na ovoj slici mogu pronaći svih 13 životinja. Jeste li među njima?

KVIZ: Test od 5 sekundi koji će pokazati imate li visok IQ
4

KVIZ: Test od 5 sekundi koji će pokazati imate li visok IQ

KVIZ: Test od 5 sekundi koji će pokazati imate li visok IQ

KVIZ: Ovaj test će vam za 10 sekundi reći imate li visok IQ
5

KVIZ: Ovaj test će vam za 10 sekundi reći imate li visok IQ

KVIZ: Ovaj test će vam za 10 sekundi reći imate li visok IQ

 Brzi IQ test: Pokušajte riješiti zagonetku i otkrijte koliko ste inteligentni
6

Brzi IQ test: Pokušajte riješiti zagonetku i otkrijte koliko ste inteligentni

Brzi IQ test: Pokušajte riješiti zagonetku i otkrijte koliko ste inteligentni

Samo najinteligentniji mogu pronaći kockicu šećera za 8 sekundi!
7

Samo najinteligentniji mogu pronaći kockicu šećera za 8 sekundi!

Samo najinteligentniji mogu pronaći kockicu šećera za 8 sekundi!

IQ test: Rijetki uspiju, pronađite djevojčino lice za 11 sekundi!
8

IQ test: Rijetki uspiju, pronađite djevojčino lice za 11 sekundi!

IQ test: Rijetki uspiju, pronađite djevojčino lice za 11 sekundi!

NE PROPUSTITE

Mirjam Krajina ima nove torbe koje želimo nositi svakog dana

Mirjam Krajina ima nove torbe koje želimo nositi svakog dana

raw bag

Priča o zaboravljenom parku umjetnosti iz 80-tih koji je opet otvorio svoja vrata

Priča o zaboravljenom parku umjetnosti iz 80-tih koji je opet otvorio svoja vrata

Luna Luna

Phoebe Philo napokon je lansirala svoj brend, a neki komadi već su rasprodani

Phoebe Philo napokon je lansirala svoj brend, a neki komadi već su rasprodani

Nova era

Ime koje vole sve 'it' djevojke: Koja je tajna neodoljivog brenda Khaite

Ime koje vole sve 'it' djevojke: Koja je tajna neodoljivog brenda Khaite

Elle voli

Must read: U Dubrovniku se otvara izložba radova čuvenog Andyja Warhola

Must read: U Dubrovniku se otvara izložba radova čuvenog Andyja Warhola

kultura

Zagreb kao art kulisa: Lokacije projekta Okolo kojima morate prošetati

Zagreb kao art kulisa: Lokacije projekta Okolo kojima morate prošetati

đir po gradu

Modni dizajner Damir Begović o instalaciji za projekt Okolo: 'Dolac je mjesto koje me uvijek inspirira svojom bogatom etno kulturom'

Modni dizajner Damir Begović o instalaciji za projekt Okolo: 'Dolac je mjesto koje me uvijek inspirira svojom bogatom etno kulturom'

#elleart

30 stvari koje morate učiniti prije nego što navršite 30

30 stvari koje morate učiniti prije nego što navršite 30

2023.07.12. 2 minuta čitanja

"TO DO" LISTA

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina