POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Elle putopis

Ivana Antunović Jović vodi nas kroz čarobni Istanbul

Ivana Antunović Jović

putovanje Tersane Istanbul putopis turska što vidjeti u istanbulu
© Unsplash

TV urednica i novinarka posjetila je grad za koji kažu da mu se čovjek uvijek vraća i provela nas životopisnim i čarobnim ulicama velikog Istanbula.

Kada sam prvi put u ruke uzela roman “Muzej nevinosti” Orhana Pamuka, znala sam da želim otići u grad u kojem je nastala jedna od najljepših ljubavnih priča, ona između lijepe Fusun i beskrajno odanog Kemala. Govoreći o svojem romanu, jedini turski pisac koji je dobio Nobelovu nagradu rekao je da umjetnička djela i književnost nude katarzu onima čija su srca slomljena, ali i pomažu svima nama da shvatimo što je zapravo ljubav. Puna ljubavi prema Istanbulu koji sam otkrivala među koricama Pamukovih knjiga, zaputila sam se na jedno od najljepših putovanja držeći za ruku voljenu osobu i mlađu kćer. Nakon dvosatnog leta smo došli u najveći europski grad u kojemu živi više od 15 milijuna ljudi. Sletjeli smo na novi aerodrom koji je odmah nakon otvorenja 2018. proglašen jednim od najljepših na svijetu. Odmah smo primijetili kontrolni toranj u obliku tulipana, nacionalnog cvijeta Turske, te ušli u prozračan terminal pun prirodnog svjetla koji je dizajnirao londonski studio Grimshaw u suradnji s kolegama iz Nordic Office and Architecture i Haptic Architects. Moderna arhitektura i tradicionalni islamski elementi čine skladnu cjelinu u kojoj se osjećaš ugodno, ne pomišljajući da je to još jedno, bez mašte projektirano, putničko mjesto koje želiš što prije napustiti. No koliko god je arhitektura novog istanbulskog aerodroma bila fascinantna, nismo se zadržavali jer nas je čekao grad za koji kažu da mu se čovjek uvijek vraća.

Smješten u Bosporskom tjesnacu, Istanbul već na prvi pogled jasno poručuje - ovo je grad koji je bio prijestolnica triju velikih carstava - rimskog, bizantskog i osmanskog. Iako je Ankara glavni grad Turske, Istanbul je njeno kulturno i gospodarsko središte. U hotelu smještenom 5 minuta od Velikog Bazara dočekuju nas vedri i nasmiješeni domaćini koji nas upućuju na mjesto gdje se jede najbolji burek u Istanbulu. Naime, kći Vida nakon puta je bila gladna, a poželjela je upravo jelo koje je nezaobilazno kad je riječ o turskoj gastronomiji. Za burek kažu da je stariji od Turske i da su to jelo pripremali još u svojoj pradomovini u srednjoj Aziji. Turci koji su svojim osvajanjem proširili burek diljem Bliskog Istoka i Balkana spravljaju ga s raznim nadjevima i u mnogim oblicima. Uz njega su nam poslužili i osvježavajući jogurt ayran. A u najboljoj buregdžinici u Istanbulu, koja se nalazi u blizini četvrti Sultanahmet, iz prve smo ruke doznali da se burek ne radi samo od mesa, već je burek i onaj sa špinatom, sirom, krumpirom… Ne znam što će na ovo reći moji sarajevski prijatelji.

Dok smo koračali bučnim i živim ulicama, s brojnih se minareta čuo poziv na molitvu - ezan, a trenutak kada smo ispred sebe ugledali Aja Sofiju pamtit ćemo cijeli život. Kako je već padao mrak, ljubičasto nebo nas je ispratilo u unutrašnjost džamije u kojoj je ispisana povijest jedne velike civilizacije. Od 537. godine kada ju je bizantski car Justinijan I. izgradio kao crkvu, Aja Sofija je pretvarana u džamiju, zatim u muzej, da bi 2020. nakon odluke predsjednika Erdogana ponovno postala džamija. S maramom na glavi, poštujući islamsku tradiciju, opčinjeni smo arhitekturom i ugođajem dugo obilazili jedno od najljepših sakralnih zdanja na svijetu. Mistikom o kojoj je pisao Orhan Pamuk odiše i obližnja Plava džamija čiju je izgradnju sultan Ahmed I. započeo sa samo 19 godina, preminuvši godinu dana prije njenog dovršetka u 27. godini života. Ahmed I. i pokopan je u Plavoj džamiji, koju je narod tako nazvao zbog plavičastih porculanskih pločica kojima je obložen interijer. Prvog smo dana primijetili kakav privilegiran položaj imaju dobro uhranjeni gradski psi i mačke kojih je mnogo, pa tako nesmetano ulaze u dućane, kafiće, muzeje i sve ostale javne prostore.

Najživopisniji i najživlji dijelovi grada ipak su bazari. S čak 64 ulice i 4000 trgovina, Veliki Bazar je grad unutar grada. Tamo smo proveli sate pijući čajeve koje su nam nudili, na svakom koraku opipavajući šalove od kašmira i vunene tepihe, cjenjkajući se s mudrim i najšarmantnijim trgovcima koje sam srela u životu. Ali prava kupovina se odvija odmah izvan zidina Bazara gdje se u obližnjim kućama po puno nižim cijenama kupuju skupi začini, ćilimi, zlato, najfinije tkanine i kožni predmeti. Na Velikom Bazaru smo ručali u restoranu najpoznatijeg turskog kuhara. Nusret Gökçe, poznatiji kao Salt Bae, iako je zabavljač koji je svojim teatralnim soljenjem mesa zaradio milijune, prije svega je vlasnik restorana Nusr-Et u kojem možete pojesti meke janjeće i goveđe steakove koji se dovršavaju pred gostima u maslacu uz pokoje zrno soli. Za desert smo jeli baklavu od oraha i pistacija uz koju nam je serviran sladoled od burbon vanilije.

Bazar začina radi i nedjeljom, a nalazi se uz Novu džamiju. Lutajući tržnicom, uživali smo kušajući najukusnije sušene datulje i kavijar, opijeni mirisom kave i čajeva. Izašavši s Bazara začina, našli smo se na obali Bospora, a Vidina je sreća bila neizmjerna kada smo joj rekli da ćemo sjesti na brod i za 20 minuta otići u azijski dio Istanbula. Sada prijateljima može reći da je kročila na još jedan kontinent. Prijateljica arhitektica, koja je godinama radila u tom gradu na projektiranju interijera aerodroma, preporučila nam je da u azijskom dijelu posjetimo četvrt Kuzguncuk. Drvene osmanske kuće, mnoštvo dućana sa svježim voćem i povrćem, male galerije u kojima umjetnici stvaraju te terase restorana s ukusnom hranom prepune su mladih ljudi koji su se sakrili od turista i gužve. U razgovoru s njima doznajemo da su upravo Kuzguncuk tijekom povijesti naseljavali proganjani Židovi i Armenci pa se djelić njihove kulture i nasljeđa osjeti u ovoj četvrti. U europski dio grada vratili smo se vozeći se brodom po sumraku, a stotine nam je galebova letjelo iznad glave očekujući da podignemo ruku i pružimo im neki zalogaj. Pogled na grad s Bospora bio je očaravajući.

Istanbul krije veličanstvenu ljepotu i ispod zemlje. Nakon nekoliko godina obnove, ponovno je otvorena Cisterna ispod nekadašnje antičke bazilike po kojoj je dobila i ime. “Potopljena palača” ili “Potopljena cisterna” izgrađena je u 6. stoljeću, za vladavine bizantskog cara Justinijana I., kako bi se gradu osigurala pitka voda. Do podzemne se komore dolazi stubištem od 52 stepenice, a prostor je ispunjen brojnim mramornim stupovima visokima po 9 metara. U izgradnji Cisterne sudjelovalo je 7000 robova te je grad opskrbljivala vodom, a tijekom velikog čišćenja 1985. godine kao držači stupova ukazale su se glave Meduza. Veličanstvene skulpture nepoznatog su porijekla iz najranijeg razdoblja antičkog Konstantinopola.

Voda iz cisterne putovala je i do obližnje Topkapi palače koja je punih 400 godina bila glavna rezidencija osmanskih sultana. Upravo su u toj palači živjeli Sulejman Veličanstveni i njegova voljena Hurem. Ona je danas muzej koji u vrijednoj kolekciji predmeta i umjetnina čuva ogrtač i mač poslanika Muhameda, ali i Hrvojev misal. Topkapi Saraj upisana je na UNESCO-ov popis svjetske baštine kao najljepši primjer palače iz osmanskog razdoblja u Europi.

Trg Taksim i dio koji ga okružuje srce je modernog Istanbula. Spomenik Republike, koji je izradio talijanski kipar Pietro Canonica, podignut je nakon Turskog rata za nezavisnost 1928. godine. Na kraju Trga nalazi se ulaz u najpoznatiju ulicu u Istanbulu, Istikal Caddesi, čijih tri kilometra tijekom lipnja ispuni jedna od najvećih Pride povorki na svijetu. Sukob moderne i vrlo konzervativne Turske najbolje se vidi u Istanbulu — dok s jedne strane Pride okuplja desetke tisuća ljudi, Orhan Pamuk koji je svojim knjigama napisao najljepšu posvetu rodnom gradu i dalje šeta Istanbulom u prisustvu tjelohranitelja. Jedini je turski nobelovac 2005. godine optužen za izdaju domovine jer je ubojstvo 30 000 Kurda i milijun Armenaca nazvao genocidom. Tužba je odbačena, no tjelohranitelj je i dalje uz njega. Na putu ka Pamukovom Muzeju nevinosti stali smo i u nedavno otvoreni Muzej suvremene umjetnosti, koji je projektirao glasoviti talijanski arhitekt Renzo Piano. Zgrada kao da je izronila iz Bospora i lagano sletjela na tlo, a na krovu je Renzo Piano zamislio i izveo plitki bazen na čijoj smo površini vode prilikom posjeta zatekli stotine galebova. Izložba fotografija turskog redatelja Nurija Bilgea Ceylana, osvajača Zlatne palme u Cannesu, pokazala je da je uz to i odličan fotograf.

Naša posljednja stanica u Istanbulu bio je Muzej nevinosti koji je Orhan Pamuk podigao na temelju vlastite istoimene knjige. Pisac je na izgradnju Muzeja potrošio više od milijun dolara koje je dobio primivši Nobelovu nagradu. Otkupivši staru peterokatnicu iz 19. stoljeća, Pamuk je kuću napunio predmetima iz 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća koje je skupljao godinama dok je pisao knjigu. U 23 vitrine tako možemo vidjeti predmete iz 23 poglavlja romana koji nam pričaju priču o jednoj velikoj ljubavi koja je, poput mnogih drugih, tragično završila. Ipak, Muzej priča i priču o jednom gradu kojeg jedan pisac razumije i neizmjerno voli.

TRENDING

Brzi IQ test: Pokušajte riješiti zagonetku i otkrijte koliko ste inteligentni

IQ test: Rijetki uspiju, pronađite djevojčino lice za 11 sekundi!

Samo najinteligentniji mogu pronaći kockicu šećera za 8 sekundi!

KVIZ: Test od 5 sekundi koji će pokazati imate li visok IQ

KVIZ: IQ test koji može riješiti samo 3% ljudi

KVIZ: Ovaj test će vam za 10 sekundi reći imate li visok IQ

Možete li pogoditi koliko je ljudi na slici u 5 sekundi?

Rijetki su oni koji na ovoj slici mogu pronaći svih 13 životinja. Jeste li među njima?

NE PROPUSTITE

Vikend izlet: cool mjesta koja morate vidjeti u Ljubljani

vodič

Ovo su neke od najodrživijih turističkih destinacija koje možete posjetiti u 2024.

turistička održivost

Prijedlog za putoholičare: koju državu posjetiti na svakom kontinentu

Put oko svijeta

Sedam popularnih skijališta u Europi koja morate posjetiti

Elle putovanja

O sreći i što nas čini sretnima: uključite se u natječaj jer vas darujemo vrijednim putovanjem

Elle izbor redakcije

Piše Jelena Veljača: jeste li već pronašli svoju formulu za sreću?

U potrazi za srećom

Ljubavno pismo Parizu: vodič kroz grad koji baš nikada ne dosadi

Elle putovanja

Milano je uvijek dobra ideja: što vidjeti i gdje jesti u centru mode

Top places

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!