Složit ćemo se kako svaka generacija voli istaknuti da je znatno bolja od one koja ju je naslijedila, a mi ćemo ipak reći da se od svake generacije može nešto naučiti i primijeniti kako bismo poboljšali sadašnjost - bez obzira na to kojoj pripadamo!
Kako na ostale segmente života, to pravilo odnosni se i na modu. Zapravo kad promislimo, razlike su posebno vidljive u modi jer ih je moguće zamijetiti golim okom, bez previše razmišljanja. Svaka generacija donosi neku svoju interpretaciju stila koja odražava društvene promjene, napredak tehnologije i fenomen trenda, a kroz različite stilove i načine pristupa modi, zapravo je svojevrsno ogledalo evolucije svijeta.
Ove nedjelje zagrebački Z Centar u sklopu slavljeničkog vikenda posjetiteljima je dao mogućnost prisustvovanja odličnom jutarnjem panelu i brunchu. Tema panela, „Modni trendovi od Baby Boomera do Generacije Z“, okupila je sjajna domaća imena koja su kroz osobnu prizmu govorila o modi. Različite generacije i pogledi iznjedrili su zajednički zaključak, a to je da moda zauzima važno mjesto u životu svakog čovjeka.
Na panelu je sudjelovala Jelena Veljača, glavna urednica hrvatskog izdanja Elle magazina koja je razgovor započela s cijenjenom domaćom glumicom Sanjom Vejnović. Sanja pripada generaciji Baby Boomera koji su inspiraciju tražili u rock zvijezdama. "Prekrajanje odjeće bila je najnormalnija stvar koja je ujedno poticala na kreativnost te uniformiranost, koja danas nerijetko vlada modnim svijetom, tada nije bila opcija. Također, moja generacija inspiraciju je tražila i u modnim časopisima te odlascima u čuveni Trst. Ipak, nije se kupovalo ishitreno, već promišljeno, pa je svaki komad imao svoju priču i cilj, a to je nošenje na što više načina", - objašnjava glumica.
Kao najmlađa sudionica panela i pripadnica Generacije Z, Elena Dizdar, osvrnula se na problem brze mode. Elena dugi niz godina radi u modnoj industriji kao model i influencerica te je neprestano izložena trendovima, ali i svemu onome što se događa iza kulisa. "Nisam tipična mlada djevojka koja samo gomila odjeću, već sve što imam, nosim na različite i kreativne načine, a često posuđujem i iz maminog ili bakinog ormara. S obzirom na to da Instagram danas sve više preuzima ulogu najjačeg medijskog prostora, mislim da je veliki problem što se kombinacije ne smiju ponavljati jer u online zajednici to znači da niste kreativni, što je poprilično apsurdno", zaključila je Elena.
Nadovezuje se i na Sanjino objašnjenje kao je za glumicu moda ljubav i kako neki modni komadi imaju dublje značenje jer je podsjećaju na određeni trenutak ili period života te Elena dodaje kako smatra da bismo se kolektivno trebali vratiti takvom razmišljanju kada je riječ o shoppingu. "Moda je danas tu u službi kreiranja sadržaja, nije odraz naše kreativnosti", dodatno je naglasila Elena.
Damir Begović, modni dizajner koji u svom radu koketira s pojmom rodnih identiteta, modu smatra teatrom i prostorom za eksperiment, naravno u granicama onoga u čemu se pojedinac osjeća dobro. "Identitet je danas poprilično aktualan pojam u modi i mišljenja sam da mladi zapravo gube osjećaj individualnosti jer se žele uklopiti i boje se istaknuti radi potencijalne osude, pa se priklanjaju trendu. Jako puno radim po narudžbi i usprkos tome što velik broj klijentica dođe s vizijom, odnosno fotografijom, i dalje se vole prepustiti mojoj ideji i probati nešto novo ili na drugačiji način kako bi komad odjeće koji nose - bio poseban", dodao je dizajner.
Iva Babić Fedor, voditeljica marketinga Z Centra, u stalnom je koraku s aktualnim željama i strujama potrošača. "Načini oglašavanja i privlačenja publike „preselili“ su se na Instagram te je suradnja s influencerima u ovom trenutku najunosnija. Influencerske kampanje su ključne za postizanje dobre prodaje i naglasak je na trendovima koji određeni influencer postavlja. Zajedno s timom, analizirala sam ponašanja potrošača i došla do zaključka da mlađe generacije apsolutno dolaze kroz digitalne kanale, dok primjerice Milenijalci ili starije generacije, još uvijek reagiraju na postave u izlozima", objašnjava Iva.
Psihologinja Ana Čerenšek osvrnula se na psihološki aspekt praćenja trenda. Na pitanje što nam radi trend i zašto nas na kraju dana ipak toliko zavede, Ana odgovara da je u pozadini čovjekova priroda i činjenica da smo socijalna bića koja se žele povezivati s drugima i biti prihvaćeni. "Moda nam omogućava da doživimo svojevrsnu važnosti, stoga je trend kao takav zapravo teško izbjeći. Naravno, postoje ljudi koji će svjesno odjenuti nešto drugačije i neobično, ali i to je dijelom zbog toga što žele biti pohvaljeni za svoju hrabrost i biti izdvojeni iz cjeline ili pak uz pomoć odjeće pokazati pripadnost supkulturi. Ono što nosimo, možda čak i nesvjesno, prikaz je našeg trenutnog identiteta i onoga kako se vidimo. Nekad želimo biti dijelom „čopora“, nekad želimo biti posebni", govori Ana.
Ana je objasnila da je osjećaj sreće koji nam pruža shopping, bilo da je riječ o fizičkoj ili online kupnji, kratkog vijeka i kako bismo ga zadržali, mi nanovo kupujemo što je posebno lako s brzim načinima plaćanja putem primjerice kartice koja je spojena na određenu stranicu te nam proces kupnje čini aktivnošću od svega nekoliko minuta.
Jelena Veljača je na vlastitom primjeru osjetila što znači utjecaj trenda. "Uvijek mi je fascinantno kako, kada sam sudjelovala na velikim modnim snimanjima, u čudu promatram odjeću koju su stilisti donijeli te sama u sebi mislim - "Tko i zašto bi to nosio?" Ipak, nekoliko mjeseci poslije, to je odjeća koju viđamo na policama trgovina i odjeća koja mi se zaista, istinski sviđa."
Zaključno, svi sudionici panela slažu se da modi treba pristupati na osoban način, pratiti trendove ako želimo, ali iz njih uzimati ono što odgovara našoj osobnosti i potiče kreativnost. Nema ništa loše u kupnji novog blejzera u nekoliko boja - ako već sada imamo viziju kako ćemo ga nositi na različite načine i u razložitim prigodama. Kao i u svemu, ključ je u balansu, a kada je u pitanju moda, balansu između sebe i onoga što nam društvene struje nameću.
Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!