POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Nova era

Stiže li nam korporativna distopija i modni bunt protiv poslovnog odijevanja?

Ivan Ilić

moda trendovi business look analiza
Stiže li nam korporativna distopija i modni bunt protiv poslovnog odijevanja?
© Getty Images/Instagram

Povratak u urede je, nakon prvog vala zadovoljstva, postao noćna mora svih uredskih radnika. Dobar broj kolekcija je kroz ovu godinu je na neki način utjelovio taj bijes.


Resume Builder, jedna od najpoznatijih aplikacija za izradu životopisa i sličnih poslovnih dokumenata, je nedavno proveo istraživanje o utjecaju RTO (eng. return to office) fenomena. Povratak u ured je u jednom trenutku popuštanja pandemije bio pravi kulturni moment koji je, naravno, doživio ogroman otpor radnika koji su shvatili da se velika većina uredskih poslova može obavljati od kuće. Prema istraživanju Resume Buildera na uzorku od tisuću rukovoditelja i direktora raznih tvrtki, 90 % njih kaže kako će u potpunosti ukinuti rad od kuće i njegove hibridne oblike do početka iduće godine. Preko 70 % smatra da će im povratak radnika u ured povećati produktivnost, bez obzira na značajan rast efikasnosti tijekom rada od kuće za vrijeme pandemije, a čak je 28 % njih spremno odmah dati ostavku radnicima koji odbiju potpuni povratak u urede.

Očekivano, velika većina radnika je shvatila apsurd ovakve odluke i klasičnog 9-5 radnog dana na lokaciji daleko od vlastite dnevne sobe ili kuhinje. Kako i ne bi, jer je ovakav model obavljanja posla star preko stotinu godina, te se osmosatno radno vrijeme zadnji put svježim i stimulativnim činilo za vrijeme Henryja Forda, automobilskog magnata kojeg ujedno možemo kriviti za njegovu popularizaciju. Moda će, kao i uvijek, inspiraciju tražiti iz stvarnog svijeta i aktualnih događanja, drama i rasprava. Zato nije čudno što je dobar broj dizajnera, kako etabliranih tako i mladih, unazad godinu dana povukao inspiraciju iz povratka u urede i bunta protiv njega. Ukratko govoreći, može se reći da je trend za kraj ove godine i za onu nadolazeću pobuna protiv korporativne distopije. 

Dekonstruiranje klasičnih motiva poput poslovnih odijela ili trodijelnih odijela sa suknjom je ovdje u ulozi preispitivanja tiranije onog poznatog 'poslovno kulturnog outfita' koji nikako ne mogu biti udobne pidžame ili trenirke. Ipak, bi li poslovni svijet prihvatio odijelo izrađeno od ljepljivih papirića? Kratku haljinu koja je optička iluzija kravate? Posthumano, prozirno odijelo? Sudeći po mnogim ovogodišnjim kolekcijama – poslovnjaci neće imati drugog izbora.

Svi se sjećamo gdje smo bili kada je svijet mode poput meteora pogodila Miu Miu suknja iz kolekcije za proljeće 2022. Suknja tog oblika, koja je tek u nedavnoj kolekciji za jesen ove godine izašla iz Miu Miu genetskog koda (samo da bi ju zamijenile kratke hlačice koje više asociraju na donje rublje), je bila posvuda. Siluetom koja je izgledala kao da je bila dio DIY projekta, postala je prva kritika poslovnih odijela u ovom apsurdnom desetljeću koje sve više izgleda kao najava smaka svijeta. Miuccia Prada nije stala s ovim modno-mentalnim akrobacijama, pošto je u kolekciji za ovu jesen predstavljena nadograđena Miu Miu estetika koja najbolje rečeno izgleda kao knjižničarka koja je tek ustala iz kreveta i krenula na posao.

Početkom ove godine smo imali priliku vidjeli Valentino kolekciju koja se ne može drugačije nazvati nego umjetnička studija na temu kravate. Pierpaolo Piccioli je na pistu poslao preko 80 total lookova, od kojih je svaki imao detalj kravate i varijaciju na temu poslovne odjeće, a neki su komadi bili doslovna optička iluzija kravate koja se pretače u uske haljine ili dugački til izvezen kristalima. Piccioli je nakon kolekcije naveo kako je bio inspiriran svojom kćeri koja je uzimala njegove kravate za izlaske, te se odijevala alla Avril Lavigne tijekom 2000-tih. Ovu Valentino kolekciju možemo slobodno nazvati konceptualno najalternativnijom u posljednjih par godina ove kuće visoke mode. Izvrće koncept formalnog i poslovnog odijevanja koje naposljetku govori: možemo odjenuti bilo što, sve dok je u priči kravata.

Odijelo ne čini čovjeka, ali od njega se može skrenuti s uma. Barem je to tematika ovogodišnjih kolekcija dizajnera Louisa Gabriela Nouchija, ovogodišnjeg dobitnika prestižne Andam nagrade za modni dizajn. Njegova prva kolekcija je bila omaž kultnoj knjizi i filmu ''American Pshyco''. Tom je kolekcijom savršeno uhvatio srž lika Patricka Batemana, njegov poslovni uspjeh i okrutne aktivnosti u njegovom slobodnom vremenu. ''A Single Man'', kolekcija predstavljena sredinom ove godine, tematizira istoimenu knjigu i film u režiji Toma Forda. U detaljima i predimenzioniranim krojevima rastavlja klasični poslovni look koji je često utjelovljenje maskuliniteta, te ga oblikuje u androgine siluete koristeći materijale poput vinila i lateksa.

Brend Markgong je na šangajskom tjednu mode nedavno predstavio kolekciju ''I love U, but I love me more'' koja preispituje položaj žene u uredskim poslovima, posebice u kreativnim industrijama. Inspirirana filmovima iz osamdesetih koji su sve više počeli stavljati zaposlene američke žene kao glavne likove, uključujući i kasnije kultnu seriju Seks i grad, te film Vrag nosi Pradu. Modeli su na pistu ulazili kroz posebna uredska vrata koja su morali otvarati vlastitom identifikacijskom karticom, pri tome noseći kutije, kave i vješalice pune odjeće. Samo uređenje prostora revije je bilo blisko sivim i depresivnim uredima kakve poznajemo iz filmova i stvarnog života.

Da Šangaj ima što ponuditi dokazuje i Xander Zhou, koji je na tom tjednu mode predstavio kolekciju posthumanog tipa. Tematika koja se nalazi negdje između umjetne i ljudske inteligencije koja je u budućnosti spojena u jedno, gdje se briše granica što čovjeka razlikuje od ostatka svijeta. Briše se čovjekova mogućnost učenja, rada, odmora i pravljenja pogrešaka. Komentar je to i na kulturu njegove države, gdje se greške rijetko toleriraju. Znači li to da je Zhouova odlična kolekcija predviđanje budućnosti u kojoj će nam poslovni telefoni biti vječno zalijepljeni na metalna lica ispod kojeg se krije čovjek? 

Naposljetku, možda nije sve tako crno. Talijanski brend AVAVAV, koji već godinama plijeni pažnju svojim kolekcijama, je ove godine kritizirao poslovni dio svijeta mode koji uvijek traži više, brže, bolje i profitabilnije. Kolekcija nazvana ''No time to design, no time to explain'' je već po samom nazivu jasna. Nema se vremena ni za što, a najmanje za objašnjavanje komada koje određeni dio modnog svijeta želi samo što prije prodati, bez ikakvog značenja ili dublje pozadinske priče. Modeli koji trče po pisti također nemaju vremena stati i pokazati te komade, a najupečatljiviji iz cijele kolekcije je zasigurno odijelo od post-it ljepljivih papirića, stvari bez koje ni jedan ured na svijetu ne može funkcionirati.

TRENDING

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.
1

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele
2

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju
3

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

 Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela
4

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.
5

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans
6

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom
7

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini
8

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

NE PROPUSTITE

Vrijednost im pada: u ove dizajnerske torbe ne isplati se uložiti

Vrijednost im pada: u ove dizajnerske torbe ne isplati se uložiti

modno ulaganje

Lepršava bluza je must have za proljeće: izdvajamo 10 najboljih

Lepršava bluza je must have za proljeće: izdvajamo 10 najboljih

BUSINESS CHIC

Kako je ova modna sezona pobijedila ageizam?

Kako je ova modna sezona pobijedila ageizam?

Bezvremenska ljepota

Elle wishlist: Massimo Dutti kožna bomber jakna

Elle wishlist: Massimo Dutti kožna bomber jakna

ŽELIMO!

Zaokupirale su nam pažnju: Top 3 modela torbi koje će obilježiti novu sezonu

Zaokupirale su nam pažnju: Top 3 modela torbi koje će obilježiti novu sezonu

trend alert

Veliki povratak detalja za kosu kojem se sigurno niste nadali

Veliki povratak detalja za kosu kojem se sigurno niste nadali

TRENDI DODATAK

Sve što trebate znati ako želite investirati u Burberry baloner

Sve što trebate znati ako želite investirati u Burberry baloner

vječni klasik

Modni must have: Maštamo o torbicama u cherry red boji

Modni must have: Maštamo o torbicama u cherry red boji

ELLE WISHLIST 

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina