Elle osvrt

kruna princeza diana the crown recenzija serije
© Fotografije: IMDB

Finalna sezona serije Kruna ostavila je pomalo gorak okus u ustima, osobito jer su prijašnje sezone visoko podignule ljestvicu. Urednica magazina Elle (uz poneki spojler!) donosi osvrt na posljednu sezonu.

U pokušaju da napišem recenziju posljednje epizode serije Kruna (a to je serija koju sam apsolutno obožavala i na koju sam "navukla" i vlastitog supruga) naišla sam na nepoznatu vrstu autoričine blokade. Jedino na što sam mogla misliti je tekst naziva "koliko su i na koje sve načine autori bili nepošteni prema Dijani".

Jesam li biased, što bi rekli kolege s engleskog govornog područja? Muž me nekoliko puta tijekom gledanja prošle sezone pitao zašto se toliko uzrujavam kad je u pitanju brak tada princa, a danas kralja Charlesa, i pokojne Lady Di. Njemu su oni, dakako, bili samo likovi u nizu sjajno portretirane plejade koju smo imali priliku gledati tijekom šest sezona Krune, od kojih su neke zaista najbolje što je televizija napravila ikad. Meni nisu.

Teško je objasniti nekim racionalnim objašnjenjima zašto nam je Diana svima bila toliko draga. Da, bila je "kraljica srca", prva koja je razbijala stroga, a često i mizogina pravila najpoznatije kraljevske obitelji na svijetu. Kad se zaljubila u Charlesa, bila je simbol mogućnosti - ČAK i ako si teta u vrtiću, moguće je da se princ zaljubi u tebe. Bila je klinka, bila je zgodna, bila je duhovita i šarmantna, i, ne najmanje važno za javni imidž - imala je stila. Sve to ipak nije dovoljno da objasni njen allure koji nadrasta generacije. Možda je Diana crni labud - proizvod trenutka, prijelaza između strogo konzervativne kolonijalističke sile u moderno doba gdje se takve vrijednosti ruše (ili barem preispituju). Prijelaza u doba u kojem mediji nisu samo kraljevsko glasilo već i glasilo stvoreno da zagasi tabloidnu žeđ, prijelaz iz vremena u kojem su idoli nedodirljivi u vrijeme u kojem se oni ruše, ali grešnici i nesavršeni također slave?

Diana je dodatno bila nesretna žena. A s takvom pričom lako se poistovjetiti. Nije bila voljena, bila je varana, a žene diljem svijeta dobro znaju kako je to, kao i kako je to biti zatočena u braku koji nema smisla (iako ti jako želiš da ima). Paradoksalno, njezina nesreća koja ju je ubijala iznutra postajala je sve veći magnet za mase: konačno, princeza koja je poput nas, princeza koja pati, koja zijeva, koja se dosađuje, koja griješi! Već je bila rastavljena kad je dotaknula oboljele od AIDS-a (danas se to čini kao mala stvar, tada je bila velika kao svemir).

U Kruni, istina, prikazuju i taj dio njenog karaktera: velikodušan i hrabar. No, ne mogu se oteti dojmu da još od pete sezone (s vrhuncem u ovoj, najlošijoj od kad serija postoji), pokušavaju opravdati Charlesa - ili barem od njega napraviti nekakvog slojevitog čovjeka koji nije zapravo namjerno uništio snove (i život) jednoj ženi. Možda se korijen tog pristupa treba tražiti u izjavi samog autora serijala Petera Morgana da je Kruna "ljubavno pismo kraljici Elizabeti" (u tom je kontekstu teško zamisliti neku snažniji kritiku njenom prvorođenom sinu). Sigurno liku Charlesa nije pomogao ni nespretan casting zgodnog i seksepilnog Dominica Westa u zadnjoj etapi serijala. Ne znam točno kakav je West glumac - sjećam ga se samo iz zanimljive iako pomalo sapuničarske serije Preljub. No, ne znam za koga je veća šteta što je pristao na tako bizarnu odluku kreativne produkcije: za imaginarnog Charlesa, jer djeluje kao da nije normalan, tako plećat i zgodan, dok cvili mamici pod skutama i bira cvijeće za odijela svojih sinova, ili za Westa, koji je pokušao maskom riješiti ulogu (s obzirom da je sličan pravom Charlesu kao otprilike ja).

Ta maska sastoji se od užasno iritantne gestikulacije ustima, zbog čega jedino što želite dok ga gledate na ekranu je da nestane i prestane se sramotiti. Voljela bih da mogu reći barem jednu lijepu stvar o njegovom doprinosu Kruni, ali doslovno je svojom pojavom snizio cijelu seriju na ljestvici za jedan ogroman poen pa je sada u najboljem slučaju samo - prosječna. Nažalost, ni ostatak "novog" castinga nije sjajan. Glumac koji igra Mohameda al Fayeda odjeven je (ali, što je gore, i napisan) kao lik zločestog patrijarhalnog oca iz bilo koje turske sapunice koja vam padne na pamet. Gotovo je nevjerojatno kakve rečenice su mu dali da izgovara, a još nevjerojatnije da je to stvarno poslužilo za motiviranje radnje.

Ukratko: Kruna želi reći da Diana uopće nije bila zaljubljena u Dodija (moguće, tko smo mi da znamo), ali ni on u nju. Ali, kao cirkuski majstor koji povlači lutkice u teatru kazališta, Dodija zapravo tatica dovede do Dijane, u svojoj silovitoj želji za britanskim državljanstvom. Nije ovo prvi put da autori neke serije pomalo fabriciraju (ili barem izmaštaju) dio radnje koju nemaju kako u stvarnosti doznati: ali problem s tako jako voljenim likovima poput Dijane je što javnost zna što NE želi čuti. A ne želimo čuti da je čovjek s kojim je poginula bio zapravo slabić kojeg je u životu interesiralo samo da ga tata voli, niti želimo čuti kako je Diana žena s mentalnim problemima zbog kojih se, među ostalim, raspao njen brak. Tu nepravdu, mora se priznati, autori pokušavaju omekšati tvrdim stavom kraljice prema Charlesu, koja mu lijepo kaže na kraju serije: "Nema u tvojoj i Camilinoj vezi ništa herojski!"

Hvala Bogu, jer je lik kraljice dakako najdivnije napisan i tako senzacionalno građen u svim sezonama, da bi doista bilo fatalno za seriju da je on srozan. Nažalost, u pomoć Imeldi Staunton morale su doći Claire Foy i Olivia Colman, glumice s kojima u posljednjoj epizodi razgovara dok razmišlja o tome treba li odstupiti s prijestolja. Staunton je predivna, briljantna glumica, ali prvi dio sezone bila je zaista minimalizirana i svedena na reaktivnu funkciju: možda i stoga što je sapunica Diana-Charles-Dodi bila preširoko napisana, a možda i jer je to zapravo jedino povijesno razdoblje kad je prava kraljica Elizabeta griješila u procjeni svojih reakcija. Svakako je prvi dio sezone, bili vi tim Diana poput mene ili ne, dozlaboga dosadan, jer u njemu osim melankoličnih pseudoznakovitih pogleda Elizabeth Debicki i grozno neukusnih scena između Egipćana Al Fayed nema skoro ničega. Kasnije Staunton briljira: i drugi dio serije zaista je na momente povratak na stazu stare slave. Ima tu, konačno, opet, i politike, iako se ni Blairova umiješanost u Irak ni rastuća nepopularnost monarhije ne prikazuje ni upola dovoljno.

Lik princa Filipa, inače meni omiljen karakter u prvim sezonama, postaje groteskan djedica koji govori začuđujuće misli čak i na Dianinom sprovodu. I za kraj, što je sa prinčevima Williamom i Harryjem te Kate Middleton? Zanimljivo je da su ti mladi glumci uspjeli nekako pobjeći sudbini kartonskih prikaza i biti vrlo privlačni. Autori su, ne znam iz kojeg razloga, prikazali Carol Middleton kao spletkarošicu pomalo opsesivnih planova koja je, od kad su Kate i ona susrele Dijanu i mladog Willa na ulicama Londona, (britanski novinarski izvori tvrde da se to nikada nije dogodilo) planira vjenčanje vlastite kćeri koja joj to čak zamjera u jednom trenutku. Ne poznajem Carol, ali rekla bih da takvo prikazivanje živih, uspješnih žena s vlastitim karijerama i sretnom složnom obitelji možda pripada nekom drugačijem vremenu. No, hajde, napisali su joj i lijep feministički monolog na tu temu pa bismo im možda mogli oprostiti.

"Mislila sam da sam najsretnija žena na svijetu jer se kao obična stjuardesa udajem za tvog oca. Sada mislim da je on možda taj sretnik", kaže glumica, koja ima vrlo tešku zadaću da tako napisana gospođa Middleton ne tuži autore Krune. Osim duhovite scene u kojoj se Kate i Williamova djevojka Lola (izmišljen lik) sestrinski udružuju protiv njegove nespretnosti, najdirljivija epizoda je ona sa Margaret, kraljičinom sestrom, i moram priznati da su mi tijekom nje suze više puta došle na oči, kao i za vrijeme gajdaške pjesme Sleep Dearie Sleep, što je možda najbolji pozdrav ovoj seriji koja je u prethodnim sezonama nepogrešiva, a u ovoj se, na kraju svog postojanja, mučila. Možda je i to, nehotice. Simbol.

1

2

Piše Jelena Veljača: One Day je trenutno najljepša ljubavna priča na streaming kanalima