Elle osvrt

Piše Jelena Veljača: 'Saltburn' i (ne)opravdani hype polarizirajućeg filma

film jacob elordi saltburn barry keoghan
© Fotografije: IMDB

Rasprava na internetu i društvenim mrežama oko ovog filma ne prestaje. Ipak, je li Jacob Elordi jedini razlog zašto treba pogledati ovaj film? Upozorenje, u nastavku su spoileri!

Za Saltburn sam prvi put čula od mnogo mlađe kolegice čije mišljenje ne samo da cijenim, već i pratim poput blagoslova: ona je, naime, sjajan izvor informacija o tome što je trenutno IN (iako, kad smo kod tog izraza, kad sam ga jutros upotrijebila za odjevni predmet svoje osmogodišnje kćeri koji „svi imaju“, prevrnula je očima i obavijestila me zgroženo da se isti više ne koristi). „Saltburn je jako važan!“-  usputno mi je napisana talentirana mlađa kolegica koja nema pojma da je moj tajni izvor coolnessa. Pravila sam se da znam o čemu govori, dakako. Ok, priznajem: negdje u podsvijesti mi je zanimljivo ime gradića u Velikoj Britaniji (Saltburn-by-the-Sea) zvonilo kao naslov na jednoj od trending platformi koji je „must see“, ali nakon dopisivanja s novinarkom koja zna što je up and trendy, okrenula sam se prema mužu i rekla: -Ovo moramo pogledati, SALTBURN JE JAKO VAŽAN! Očekivala sam da će nezainteresirano pomaknuti naočale i reći neuko: - Što je Saltburn? No, čak je i moj muž čuo za Saltburn te kao iz topa ispalio: - „Da, baš sam na TikToku čuo da ljudi nakon gledanja tog filma više nisu isti. Kažu TikTokeri da im je promijenio život“. Na tren sam se zapitala: s kim ja to živim? Od kad je Vito na Twitteru, pardon, kako se ono zove, TikToku - ali, čemu se zamarati na slobodnu večer, prihvatimo stvarnost, let's go with the flow.

Upalili smo tako Saltburn u slozi i završili gledanje posve nepromijenjeni. Nitko nije otvorio TikTok. Potrošili smo dva sata na film koji je toliko besmislen na toliko nivoa da se iskreno nadam da je Vito pogrešno protumačio TikTok kritičara, jer bez obzira na drskost mladosti, koje se još uvijek dobro sjećam, oduševljenje ovim filmom značilo bi apsolutni izostanak ne samo stila, već i obrazovanja. Za neznalice poput mene: Emerald Fennell autorica je ove pretenciozne zbrke. Emerald je glumica poznata po tome što je u Kruni u jednom trenutku glumila mladu Camillu, uz opetovane komentare kako je mnogo ljepša od današnje kraljice. Emerald bi možda trebala biti poznatija prema činjenici da je dobila Oscara za scenarij za svoj prvi film Promising Young Woman s Carey Mulligan.

Ako vam je i dalje ime nepoznato, evo kratkog kursa- Fennell je nevjerojatno uspješna žena: cijeli život radi na televizijskoj i filmskoj fikciji. Počela je kao glumica (i zapravo je izuzetno uspješna i kao glumica), ali je i spisateljica. Kao redateljica počela je bacivši se na glavu u teme koje su zaista 2020. bile „hot“, ali i esencijalne za mentalno zdravlje cijelog društva i napredak civilizacije općenito: Fennell je progovorila o seksualnom nasilju nad djevojkama. Zapravo su kritike već tada bile prilično polarizirane: neki moji aktivistički prijatelji smatrali su film senzacionalnim, a neki koji su jednako osviješteni o tom gorućem problemu pred kojim svi ostajemo bez teksta ali su istovremeno umjetnički prilično baždareni slijegali su ramenima i pokušavali zatvoriti oči nad ponekim prestrastvenim odlukama talentirane Fennell zbog kojih je priča gubila na uvjerljivosti. Ipak, 2020. bila je posebna godina u svakom smislu i publika je popila Promising Young Woman s guštom. Ne mogu reći da Fennell nije zaslužila uspjeh koji je požnjela, no čini mi se da je i nju i producente koji stoje iza njenog novi film taj uspjeh zaslijepio. Saltburn izgleda kao da su pomislili da je elaborirani film o klasnim razlikama i nuspojavama moguće napisati i snimiti nabrzinu, pogotovo ako on board imaš odlična imena kao što su Pike, Mulligan i Elordi. Nažalost, to kako je Saltburn napisan, zamišljen i izrežiran daje naslutiti da je i Promising Young Woman slučajni uspjeh.

Saltburn je već u look and feelu neopisivo zbunjujuć: na momente imaš osjećaj da gledaš Sumrak sagu, na momente čudan videospot s odličnom vizualnom produkcijom, ali nejasnom pričom (što je za videospot OK, dovoljni su zapravo mišićavi mladi muškarci i seksualizirne djevojke), a na momente- ali doista samo na momente- kao da gledaš film. Amazon film naziva „crnom komedijom“.

Ima tu i toga- ali par dobrih replika prezgodne Rosamund Pike i činjenica da Carey Mulligan izgleda kao da je mlađa verzija Helene Bonham Carter u nekom crtiću iz ranije karijere Tima Burtona- ne znači da je film komedija, a kamoli crna. Ima tu i naznaka seksualne perverzije, koja nažalost graniči s uvredljivošću, jer je glavni junak (Barry Keoghan) očito ili gay ili biseksualan pa bi si gledatelj s pravom mogao postaviti pitanje zašto queer junak mora biti sociopat koji voli lizati s***** s dna kade iz koje je upravo izašao njegov objekt žudnje… kad bi gledatelj stigao imati samo to jedno pitanje o filmu. Ali Saltburn vas do tog trenutka toliko izmuči metaforama, pokušajima, citatima, idejama koje potom napušta, nelogičnostima u razvoju likova, općim mjestima i mučenju odlične glumačke postaje, da gledatelj samo zatvori oči i jedva čeka da taj posramljujući trenutak prođe (iako, gledatelj se i zapita zašto nije izbačen u montaži).

Nažalost, slijede mnogi slični vrhunci: tu je i penetracija u svježe iskopanu zemlju s kojom je posut grob ubijenog glavnog junaka (Jacob Elordi iz slavne Euforije), koji me podsjetio na slične (ali mnogo bolje) scene iz Call me by your name i ZKM-a iz vremena Ivice Buljana i Dubravke Vrgoč. Timothée Chalamet u svjetskom coming of age hitu vodi ljubav s breskvom, a godinama prije Frano Mašković u sa, ako me sjećanje dobro služi, bundevom. Ivica Buljan je isti motiv koristio u La Mami s Markom Mandićem i lubenicom- svi navedeni primjeri bolji su od ovog neugodnjaka, jer su proživljeni, smisleni i proizlaze iz odličnog razumijevanja suptilnih karaktera koje su autori pažljivo stvarali. To je ujedno i ono za što Fennell, čini se, nije imala vremena (ili strpljenja?). Junaci su istovremeno prvoloptaški karakteri iz tinejdžerske serije (luda i pohotna plava sestra, zgodan mišićavi predmet požude koji ne primjećuje da se u njega zaljubljuje njegov novi, po svemu inferioran najbolji prijatelj, zločesti razmaženi jalni bratić- ujedno i jedini afroamerički lik u filmu), i posve šizofreni nesuvisli promašaji koje je autorica spremna natjerati da u potpunosti izađu iz karaktera samo da bi pogurnuli radnju dalje. Radnja je mišung aluzija na Bridgerton i San ljetne noći.

Negdje sam načula da je Fennell htjela napraviti film o privilegiji. Istina, određeni su likovi upisani na Oxford i mnogi od njih su trulo bogato plemstvo. Rosamund Pike je, koliko sam uspjela iščitati, bivši model i apsolutno nepovezana sa stvarnošću. Njezin suprug na trenutke djeluje kao da je potpuno nesposoban za život, iako će kad sve ode kvragu pokušati (i uspjeti) potplatiti Olivera da nestane iz njihovog života. No Fennell se nije uspjela izboriti sa svime što je stavila u svoje jelo. Nismo stigli do privilegije od previše površnih pokušaja da se šokira. A što je stvarni sadržaj? Psihopatski lik koji djeluje kao da je dramska skupina u srednjoj školi napisala svoju verziju Talentiranog gospodina Ripleyja. Momak čije razloge za laži nikada ne otkrivamo, a i laži otkrivamo u, opet lošoj, izvedenici kraja slavnog filma Privedite osumnjičene.

Mogla bih do sutra nabrajati sve što je ugurano u Saltburn (odlični glazbeni momenti, predivan dvorac, Harry Potter, Evelyn Waugh), ali završila bih s esejem koji ovaj ionako predugački film ne zaslužuje. Možda je najbolja lekcija, te ona koja ujedno i zastrašuje, ta da danas svašta može biti proglašeno važnim ukoliko barem rubno dotiče temu koja je trenutno u trendu. U međuvremenu, mlađa (i bolja od mene) kolegica (ona s početka teksta) javlja da je Saltburn teško razočaranje. Odličan tajming, pomislih, jer na mladima ipak svijet ostaje.

1

2

3