Undercover FW21
Imaxtree by Launchmetrics //

Undercover FW21

Poznata je činjenica da dizajnere i njihove kolekcije može inspirirati bilo što. Od obične kravate koja je bila inspiracija iza Valentino kolekcije za jesen ove godine do puno apstraktnijih koncepata poput preispitivanja ljudske smrtnosti koja stoji iza Undercover kolekcije Juna Takahashija za proljeće ove godine. Međutim, ako postoji jedna stvar na koju se dizajneri obožavaju referirati u posljednjih nekoliko godina, to je onda sigurno popularna i celebrity kultura. Sjetimo se samo Balenciaga revija koje su više ili manje uspješno pokušale ismijati život i izgled slavnih u Hollywoodu. Još je manje čudan slučaj kada se neka kolekcija referira na blockbustere s velikog platna, nešto što smo itekako doživjeli ove godine s nebrojeno puno kolekcija inspiriranih Barbie groznicom i eventualno u kolekciji Louisa Gabriela Nouchija koji se referirao na filmove American Psycho i A Single Man. Zašto nam je onda čudno kada se moda približi crtanim filmovima i anime svijetu?

Svijet mange i animea, japanskih kulturnih proizvoda koji već desetljećima uživaju popularnost diljem svijeta, se u posljednjih par godina neodvojivo povezao sa svijetom mode. Iako su slučajevi suradnje ili direktnog referiranja postojali i prije, eksponencijalno povećanje takvih slučajeva počinjemo viđati tijekom 2021. godine. Možemo s punim pravom reći da je ovaj dugogodišnji trend otvorio već spomenuti Jun Takahashi sa svojim brendom Undercover kada je za jesen 2021. prikazao kolekciju koja je izravno preuzimala motive iz animea Neon Genesis Evangelion. Kolekcija inspirirana animeom koji je svojedobno prozvan jednim od najboljih svih vremena, posebice zbog svoje mračne fabule i krovne tematike koja preispituje ljudsku psihologiju i suočavanje s vlastitim greškama je prodrmao svijet modnih i anime entuzijasta kada je puštena u prodaju. Očekivano, jakne koje su se izravno referirale na legendarne biomehaničke kiborge su odmah nestale s polica i internetskih trgovina.

Undercover
Imaxtree by Launchmetrics

Undercover

Undercover
Imaxtree by Launchmetrics

Undercover

Gotovo istovremeno je svjetlost dana ugledala Gucci kolekcija koja je bila rezultat suradnje s Doraemonom, likom robotske mačkom iz istoimene mange. Gucci, kojeg je tada vodio genijalni Alessandro Michele, je tada već neko vrijeme bio poznat po capsule kolekcijama koje su inspiraciju povlačile iz animiranog svijeta.

Gucci
Gucci

Gucci je do tada nekoliko puta surađivao s Disneyem, te su se na njihovim klasičnim monogram torbama pojavili gotovo svi njihovi likovi, od Mikija Mausa do tri praščića. Tijekom 2022. godine se pojavila i iznenađujuća suradnja Dolce&Gabbane i animea Jujutsu Kaisen, jednog od trenutno najpopularnijih manga i anime serijala.

Dolce & Gabbana
Dolce & Gabbana

Ipak, dugogodišnja suradnja kuće Loewe i filmskog studija Ghibli je ovaj trend održavala na životu do ove godine. Jonathan Anderson je u suradnji s ovim filmskim studijem predstavio nekoliko capsule kolekcija, posljednja od kojih je bila ona koja je preuzimala motive iz filma Howl's Moving Castle. Tijekom prethodnih godina su predstavljene kolekcije inspirirane filmovima My Neighbour Totoro i Spirited Away, animeom koji je svojedobno zaradio i prestižnu nominaciju za nagradu Oskar. Ove Loewe kolekcije se nisu zadržale samo na modnim dodacima kao u Guccijevom slučaju, već su u njih bili uključeni spektakularni odjevni komadi poput bogato izvezenog kaputa koji je postao hit na društvenim mrežama tijekom ove godine.

Loewe x Howls moving castle
Loewe

Priča ne staje s Loeweom i ponekom Gucci kolaboracijom, pošto se tijekom prošle godine pojavio iznenađujući broj anime kolekcija. Ako pitamo svijet mode i skupocjenog nakita, Pokemoni su ponovo u trendu. Prošlu godinu su zatvorile dvije jedinstvene Pokemon kolekcije, najsvježija od kojih je ona u suradnji s Fendijem. U čast godine zmaja, Fendijeve klasične torbe su oslikane Dragonairom i njegovim evolucijama. Osim toga, legendarni Pikachu je ranije ovog mjeseca ovjekovječen u obliku bijelog zlata i dijamanata s Tiffany&Co nakitom. Obje kuće su istovremeno predstavile digitalnu odjeću i modne dodatke za popularnu igru Pokemon GO.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli 2000 (@dew_jsu)

Anime se nebrojeno puta pojavio i u obliku obuće. Prošlu su godinu definitivno obilježile crvene MSCHF čizme koje se u jednom trenutku nije moglo izbjeći na vremenskim crtama svih društvenih mreža. Ove komične čizme su inspirirane podosta starim manga serijalom Astro Boy koja je svoje prvo izdanje ugledala davne 1952.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Annie Brooks (@sausagelord)

Na iznenađenje svih, vidjeli smo i Jimmy Choo kolekciju izrađenu u suradnji s legendarnim animeom Sailor Moon, nama vjerojatno poznatijim pod naslovom Mjesečeva ratnica, što je definitivno jedna od najpopularnijih japanskih animiranih serija na našim prostorima.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Jimmy Choo (@jimmychoo)

Što se uopće krije iza ovogodišnje pojave anime trenda u svijet mode? Iako se već ježimo od te kratice, na to je velikim dijelom utjecala Y2K renesansa koja je i ove godine bila pri vrhu liste najpopularnijih stilova. Y2K je obilježilo more raznovrsnih i kultnih medijskih sadržaja, a kada u obzir uzmemo da je većina anime i manga sadržaja na popularnosti počela dobivati upravo u tom razdoblju ranih 2000-tih, nije čudno što su nam je ta estetika automatska asocijacija na djetinjstvo i Y2K razdoblje. Anime nije popularan samo u generaciji milenijalaca, već veliku popularnosti i određenu renesansu doživljava uz generaciju Z. Zbog toga ne iznenađuje taj novonastali afinitet mode prema japanskim animiranim filmovima i stripovima, jer je definitivno uočena prilika za zaradom dodatnog kapitala. Međutim, krije li ovaj trend potencijalnu dozu problematičnosti?

Rasprava o kulturnoj aproprijaciji je s punim pravom u našoj kolektivnoj svijesti prisutna više od jednog desetljeća. Fetišizacija orijentalnog i pretvaranje tuđih kultura u kostime je nešto s čime se modna industrija bori dan danas, pošto se modne kuće u manjku vlastite inspiracije nerijetko okreću emuliranju odjeće raznih svjetskih kultura. Granica između aproprijacije i inspiracije je nezamislivo tanka, a dizajneri se i zbog navodno slučajnih trenutaka referiranja na druge kulture suočavaju s bojkotom i prozivkama na društvenim mrežama. Preuzimanje motiva iz animea, neki od kojih su smješteni u tradicionalnom japanskom okruženju, na trenutke može izgledati kao vješto izbjegavanje krivice za aproprijaciju. Inspiracija je u ovom slučaj medijski sadržaj i popularna kultura, nešto što puno lakše prolazi u obliku dizajnerskog motiva.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

'n Plasing gedeel deur CB2💖 (@cb2.robot)

Pogledamo li na ovo s optimističnog stajališta u granicama globalizacije i kulturne razmjene, rezultati su uistinu fascinantni. Vidljiva je konstantna razmjena kulturnih i umjetničkih signifikatora, naročito ako analiziramo anime i mange iz prošlog stoljeća. Naoko Takeuchi je heroine svog legendarnog animea Mjesečeva ratnica crtala u odjeći inspiriranoj tjednima mode u Parizu tijekom devedesetih. Vidljivi su motivi suvremenih silueta Chanela i Thierryja Muglera, a u animeu se pojavljuje lik princeze Serenity koja je odjevena u izravnu reprodukciju haljine u obliku grčkog stupa iz Diorove kolekcije za proljeće 1992.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli The Vivienne Westwood Archives (@thewestwoodarchives)

Popularni manga serijal NANA je obilježio rad Vivienne Westwood, a na likovima se nerijetko pojavljuje nakit s njenim poznatim logom kraljevske kugle s križem. Hirohiko Araki, autor poznatog serijala JoJo's Bizzare Adventure, je svoje likove crtao u pozama koje snažno evociraju modnu ilustraciju, a na njima su se redovno pojavljivali kostimi inspirirani radom Giannija Versacea i Christiana Diora. Svijet mode i svijet japanskih crtanih serijala dijele neodvojivu povezanost koja je intenzivnije na vidjelo izašla tek ove godine. Prema tome, ovo je tek početak anime mode koju ćemo u budućnosti definitivno viđati sve češće.

Moda