I ptice na grani znaju: Censori je u braku s Kanye Westom, kontroverznim glazbenikom koji je nekad bio u braku s Kim Kardashian, a paralelno je poznat i po tome da ima muzički i producentski talent, kao i istančan osjećaj za modu, konceptualnu misao i PR. Sve navedeno, posebno kad si moćni muškarac, često, povijest nam pokazuje, ide uz bok sa narcizmom, prelaskom mnogih granica, što dobrog ponašanja, što, u određenim slučajevima, etike i zakonodavstva. Ye (kako Kanye sad inzistira da ga zovemo), smorio je čovječanstvo konceptualnim pogledom na umjetnost i život.
Možda smo umorni jer Trump, Musk, pretrčavanje Zuckerberga, Thompson i kroasani za trideset kuna, a možda je stvarno deplasirano nazivat umjetnošću i performanceom pokazivanje vlastite supruge, pristala ona na to ili ne, kao što su se nekad na sajmovima pokazivali medvjedi koji plešu. Citirat ću Elleovog kolumnista, modnog znalca Hanana Bešovića, koji je vješto preskočio raspravu o tome je li Bianca žrtva ili sukreatorica svog golog postojanja na Zemlji riječima: -Ne želim ulaziti u tu raspravu.
Pametan čovjek. Ja, nažalost, uvijek želim. Pristanak je riječ koja se tako slabo razumije. Kad je netko moćniji (statusno, ekonomski, medijski) od druge osobe, pitanje „želiš li“ često (ako ne i najčešće) nije pitanje, već zahtjev, da ne kažem ucjena. Bešović točno zbori, jer se ne možemo, u slučaju „nijemog spektakla“, kako Censori naziva The New Yorker, zapitati koliko njezine odluke nema ili ima u ovom slučaju, ali feministkinja u meni ne dopušta da se taj razgovor svede na potragu za njezinom krivicom.
Ako ukucate rečenicu „is Bianca Censori ok“, izaći će vam mnoge, doduše društvenomrežačke, rasprave o tome bismo li, umjesto šeranja fotografija, trebali pozvati nekoga u pomoć. Ali, kao što znamo, pomoć u partnerskim odnosima dolazi samo kada ju netko od dvoje vezanih zatraži. Kanye u svojoj vrlo javnoj povijesti brakova i veza ima track record kontrole.
Kim Kardashian postala je modna ikona pod njegovim patronatom, i, iako moram priznati da sam i ja osobno pljeskala senzacionalnom Balenciaga looku na Met Gali 2021, (sve crno, uključujući i masku za lice), danas, s odmakom i određenim detaljima njihove desetogodišnje veze u vidu, pitam se koliko je ta maska koja skriva njezino hiper popularno lice bila ironija na celeb kulturu koju djelomično Kim i stvara, točno takvu toksičnu kakva jest, a koliko podsvjesna želja samog (Kan)Yea (uz pomoć Demne, genija koji nije nevin kad su u pitanju bizarne subliminalne poruke) da poništi moć svoje supruge, koju je sam jednom nazvao „najmoćnijom osobom interneta“.
Naravno, u retrospektivi sve izgleda jasnije, posebno kad nije obavijeno glamuroznim omotačem Balenciage, pardon, trenutka, koji svi isto tako trebamo, gratifikacije, zabave i ljepote života radi. Nedugo nakon tog senzacionalnog momenta u kojem je Kim K., tako poništena, doživjela svoje najbolje modno izdanje ikad, njihov brak se raspao, Kim je krenula s najpoznatijim rebound dečkom na svijetu Pete Davidsonom, Kanye mu je prijetio, dok je istovremeno pronašao prekrasnu plavušu Juliju Fox, naredivši joj da se preodjene za vrijeme prvog dejta.
Hej, Kanye, razumijem te: i meni je stil nekoga s kim sam na prvom dejtu dosta važan vizualno-komunikatorski impuls, no pristojnost i dobar odgoj mi nalaže da čovjeka (i njegovu odjeću) istrpim barem do prvog rođendana kad mogu mirne duše kupiti prvi lijepi komad odjeće, a da se to ne smatra zlostavljanjem, već darivanjem. Bez šale: prisilna kontrola, čiji je dio i isprva „love bombing“ nutkanje da se partnerica odjene onako kako muškarcu odgovara (posve je svejedno je li to „sakrij se preseksi si“ ili „pokaži svima što ja imam“, opasan je predznak partnerskog zlostavljanja.
No, kako se boriti protiv moćnog muškarca koji je jednom ustvrdio da je njegov ljubavni jezik upravo stiliziranje svojih žena? Ako ćemo iskreno, mnogo toga je Kanye „dao“ i Juliji i svojoj sadašnjoj supruzi Bianci, ako smatramo da je slava valuta, i da za nju nije mala cijena ni potpuni gubitak kontrole nad vlastitim životom i identitetom, barem onim javnim. Slava je, kako dobro znaju oni što su je okusili, jako primamljiva i opojna, baš poput najbolje droge. Sve je prekrasno, dok se zaista ne počneš drogirati. Osim slave, tu je i novac, i poznanstva, i nije Bianca prva koja je pristala na tu trampu. Zašto stalno, uvijek iznova, poput ploče na pokvarenom gramofonu, promatramo žene koje pristaju na nezdrave veze s problematičnim, ali (moćnim, bogatim) muškarcima? Brainwashing, socijalno prihvaćanje (koliko god mi šutjeli o tome, i koliko god puta otišao s Grammyja, Kanye je i dalje prihvaćen član umjetničke zajednice), manipulacija, ali postoji li i osobna odgovornost?
Društvene mreže prikazuju navodno neke snimke njezinog „uživanja“ (ako možemo vjerovati ijednoj snimci s društvenih mreža, pogledati pod vjenčanje Fedez -Ferragni) u jacuzziju punom novčanica. Censori je navodno talentirana arhitektica iz „fine“ australske obitelji, koja je prvo radila za Yea (poznatog da ga zanima baš sve povezano s kreacijom, pa je tako iza njega i apsolutno uništenje kultne kuće u LA, autora Tadaa Anda, na kojoj je, zanimljivo, trebala raditi upravo Bianca). Brojni tekstovi koji ovo ističu, žele time reći da je time čudnije što je talentirano voljeno dijete nekih ok ljudi pristalo na ovakvu vrstu ponižavanja. Jer u njihovom konceptu, koliko god nas uvjeravali da smo prizemni, nebitni mali ljudi koji nisu sa sobom razriješili katoličku krivnju i mržnju prema golom tijelu prekrasne oblinama obdarene žene, nažalost, i mnogo poniženja.
Muškarac koji je odjeven i koji paradira s nijemom i golom lutkom emanira sve moguće krive poruke maskuliniteta.
Paradoksalno, u iscrpljujućem naporu da dokaže svijetu i društvenim mrežama kako su njih dvoje slobodni i uber cool, kad već nije nacističkim ispadima na mrežama, Kanye urušava svoj imidž master of the universe kreativnog genija. Ljudi jednostavno ne žele promatrati frajera koji na nadlakticu za sobom vuče golu ženu, krhku u svojoj raskoši, zastrašenu u svojoj pseudoslobodi. Žele vidjeti barem privid ravnopravnog para, zdravog odnosa, barem dobro prodanu fikciju sreće.
Zato su se i Kim i Julia izvukle: obje su, svaka na svoj način, imale određenu moć. Moram priznati da sam odahnula kada sam ugledala Juliju Fox u video spotu Charli XCX 360- jer, cura ima život i nakon Kanyea! Može li to imati i Bianca, koja, između golog postojanja, navodno ima „normalan“ stepmom odnos s Kanyeovom djecom? Može li nastaviti (ili tek početi) biti arhitektica?
U svijetu u kojem se grijesi zaboravljaju brže no što se Zemlja vrti, može. Znam da očekujete rečenicu da se mora odjenuti za to; ali ne. Može biti i prekrasno izazovna, samo da se riješi potpuno odjevenog čudnog frajera koji ju pokazuje kao svoje vlasništvo. Ali, želi li? Jesmo li sukreirali svijet u kojem se ova vrsta dualnog postojanja ženama čini kao bolja opcija?