Dok je zakon o brzoj modi u Francuskoj već izazvao žestoke rasprave i privukao pažnju cijele modne industrije, nove informacije o donesenim mjerama protiv brze mode u Francuskoj otkrivaju kako je njegova meta sada znatno jasnija nego što je bilo navedeno u prvom prijedlogu. Sada je jasno definirano - to su prvenstveno Shein i Temu, ali i slične ultra-brze online platforme koje svakodnevno preplavljuju francusko tržište jeftinom i nekvalitetnom odjećom.
Zara, Primark i slični, koje je obuhvaćao prvi prijedlog zakona mogu odahnuti zahvaljujući izuzeću, a kineski giganti suočavaju se s oporezivanjem svake manje pošiljke koja stiže izvan EU, u iznosu od 2 do 4 eura po pošiljci. Veliki je to udarac za trgovce, ali i kupce ultra-brze mode, s obzirom na to da su Shein i Temu tijekom prošle godine poslali 800 milijuna paketa Francuzima.
Novo istraživanje Instituta Français de la Mode pokazuje da su Shein i Temu u prvom kvartalu 2025. činili 24 % po vrijednosti online prodaje odjeće, što čini 7 posto ukupne potrošnje odjeće u svim kanalima. Online kupovina čini čak 29,4 posto ukupne prodaje odjeće, uključujući online trgovine poznatih high-street brendova, prenosi WWD.
Što kaže EU?
Ovaj porez i usput donesena, potpuna zabrana oglašavanja tih brendova ipak čeka zeleno svjetlo Europske unije. Nekoliko ključnih odredbi moglo bi se suočiti s negodovanjem u Bruxellesu, uključujući dotičnu naknadu za pakete koja bi mogla biti u suprotnosti s planom Europske komisije za uvođenje naknadi za vanjske pošiljke na razini cijele EU do 2028. Istovremeno, Europska unija bi mogla imati problem s ciljanom zabranom oglašavanja na nacionalnoj razini, što uključuje i influencerski marketing.
Posljednji, vjerojatno i najveći problem će biti definiranje Sheina kao neeuropskog entiteta. Iako je Shein registriran u Singapuru, njegovo europsko sjedište u Irskoj moglo bi predstavljati pravnu rupu. Očekuje se da će konačnu verziju zakona francuski senatori i zastupnici, zajedno s Europskom unijom, finalizirati ove jeseni.
Kako će funkcionirati zakon?
Zakon naposljetku uvodi i "bonus-malus" sustav. Oni koji ulažu u održivost prolaze bolje, dok oni koji zagađuju plaćaju više, i to do 10 eura po artiklu do 2030. godine. Još uvijek nije jasno kako će se točno procjenjivati "ekološka šteta" pojedinog komada odjeće i njegovog proizvođača.
Shein je, u međuvremenu, krenuo u napad na zakon. U manjim gradovima širom Francuske organizirani su pop-up shopove, lobirali su lokalne i državne vlasti i uvjeravali javnost da zakon najviše pogađa kupce s manjim budžetom za odjeću. Njihov slogan „Moda je pravo, a ne privilegij“ jasno cilja upravo na taj dio tržišta.
Francuske modne organizacije, lokalni proizvođači i ekološke udruge vide ovaj zakon kao konačni iskorak prema pravednijoj i održivijoj modnoj industriji. Čini se da su ovoga puta, barem zasad, europski brendovi koji proizvode van EU izvan ingerencije ovog zakona, ali i to bi se u budućnosti moglo promijeniti. Jer, kako je izjavio glasnogovornik Anti Fast Fashion koalicije: ''Kriza u francuskoj modnoj industriji nije počela s Sheinom, počela je puno prije.''