chanel fw10
profimedia //

chanel fw10

Astrologiju ne koriste milijunaši, već milijarderi. Tako je, navodno, govorio J.P. Morgan, poznati američki bankar i jedan od najbogatijih poduzetnika svog vremena. Iako se o istinitost tvrdnje o Morganovom korištenju astrologije te je li mu upravo ona pomogla u ostvarivanju ogromnog poslovnog carstva i dalje raspravlja, neupitna činjenica je ljudska priroda koja od početka vremena traži odgovore u onostranom, nezemaljskom, u okultnim učenjima.

robert wun fw24 couture
Launchmetrics //

robert wun fw24 couture

Astrologija, tarot, numerologija, divinacija i bezbroj poznatih ili nepoznatih praznovjerja su na neki način oblikovali živote i sreću ljudi oko nas. Ne treba vas onda čuditi to što je svijet mode, kao i sam čovjek, od svog začetka fasciniran onostranim i okultnim. Još nas manje treba čuditi to što su mnogi poznati dizajneri u potrazi za inspiracijom, srećom i pomoći u važnim životnim odlukama pribjegavali upravo praznovjerjima i metodama proricanja budućnosti.

di petsa fw21
Launchmetrics //

di petsa fw21

Vratimo se na tren na J.P. Morgana i prirod njegova nekadašnjeg posla. Svijet biznisa i ulaganja je vrlo okrutan i prevrtljiv, te je sam po sebi jedna od najnesigurnijih stvari na svijetu. Ovisno o zelenim ili crvenim brojkama na ekranima njujorškog Wall Streeta, nečije se kolo sreće u trenutku može preokrenuti iz abnormalnog bogatstva u gubitak svega. Moda kao takva nije daleko od ovih istih obilježja. Osim što je njena biznis strana itekako kompleksna i nesigurna, treba uzeti u obzir kako se ovdje radi i o kreativnoj proizvodnji odjeće koja će zadiviti čitav svijet jedne sezone, a druge dizajnera dovesti do prosjačkog štapa.

fobert wun ss24 couture
Launchmetrics //

fobert wun ss24 couture

Pogledamo li bliže samu prirodu dizajnera i mnogih drugih kreativaca, njihov je posao iz ničega stvoriti nešto. Moraju izvući ideje i inspiraciju iz kozmičke kolektivne svijesti i transfigurirati ih u nešto opipljivo, u našem slučaju - u nešto nosivo. Naravno, ovdje govorimo o nečijim snovima koji se ostvaruju na temelju gotovo alkemijskog procesa, a koji naposljetku moraju biti profitabilni. Nije stoga čudno što se mnogi dizajneri, suočavajući se s nesigurnim ishodima svojih poteza, pouzdaju u ezoteriju, razna praznovjerja i prastare metode koje se danas smatraju pseudoznanostima.

di petsa ss25
Launchmetrics //

di petsa ss25

Ne treba gledati dalje od života i rada Christiana Diora. Jedan od najbitnijih dizajnera u povijesti se osiromašenoj francuskoj javnosti nakon drugog svjetskog rata usudio prikazati svoju prvu kolekciju izrađenu isključivo od glamuroznih i skupih materijala. Ta ista kolekcija ga je lansirala u svjetsku slavu, posebice njegov new look koji je inspiriran bogatim i tada nostalgičnim zlatnim dobom 19. stoljeća. Sudeći po trendovima tog doba, ali i prema stanju u Francuskoj gdje je nekad otmjeno građanstvo i dalje skupljalo i sastavljalo komade svojih života nakon rata, ova kolekcija je trebala biti potpuni promašaj. Ovdje u igri možda nije bila magija, ali je svakako veliki dio odigrala poznata tarot majstorica Madame Delahaye koja ga je savjetovala da predstavi takvu kolekciju. Možda najpoznatija usmena predaja o misterioznom odnosu Dior i Delahaye jest anegdota o njihovu slučajnom upoznavanju u Granvilleu, kada mu je rekla da će njegov najveći uspjeh u životu doći zbog žena koje ne poznaje. Bezbroj žena koje je naposljetku odijevao.

dior ss21 couture
Launchmetrics //

dior ss21 couture

Dior je bio iznimno praznovjeran, do te mjere da su proricanja Madame Delahaye u određenim trenucima u potpunosti upravljala kreativnim i poslovnim odlukama njegove mlade modne kuće. Osim Delahaye, žene kojoj se do današnjeg dana ne zna pravo ime, Dior je svoju sreću pripisivao raznim talismanima koje je nosio. Metalna zvijezda, djetelina s četiri lista, cvijet đurđice i komad drveta su samo neke od stvari koje je Dior vječno držao u džepovima. Prema tome, nije čudno što je određene komade iz svojih uspješnih kolekcija nazivao misterioznim imenima niti to što su se od samih početaka na tim komadima pojavljivali okultni motivi poput zodijaka i tarot karata.

dior fw21 couture
Launchmetrics //

dior fw21 couture

Osim tarota, zapanjujuća je pojava astroloških motiva u kolekcijama raznih dizajnera tog doba, ali i današnjice. Zvijezde i njihovo tumačenje na fascinantan način su odavno kolale umom Else Schiaparelli. Njen ujak, poznati astronom Giovanni Schiaparelli, je bio prvi koji je opisao reljef Marsa. U autobiografiji ‘’Shocking Life’’, Elsa se prisjeća svog djetinjstva i trenutka kada je njena obitelj primijetila kako madeži na njenom licu podsjećaju na zviježđe Velikog medvjeda.

schiaparelli ss21
Launchmetrics //

schiaparelli ss21

Dozu okultnog gledanja na zvijezde je u Elsin život donio i pokret nadrealizma, s obzirom na to da su se predstavnici pokreta nerijetko služili tarotom, astrologijom i slobodnim asocijacijama pri izradi bizarnih umjetnina. Sam Salvador Dalí, Elsin najčešći suradnik, izradio je i vlastitu verziju tarot karata. Jedna od najpoznatijih Schiaparelli kolekcija svih vremena, koja dan danas plijeni pažnju mnogih modnih entuzijasta i povjesničara, jest Astrologia za jesen 1938. u kojoj se našao i poznati plavi kostim s motivom zodijačkog kola.

schiaparelli ss22 couture
Launchmetrics //

schiaparelli ss22 couture

Šokantne paganske i astrološke motive iz kolekcija Else Schiaparelli je za jesen 1980. preradio ni manje ni više nego Yves Saint Laurent, još jedan u nizu velikih dizajnera koji svoj uspjeh djelomično pripisuje praznovjerju i proricanju budućnosti. Njegovo najbizarnije praznovjerje je imalo veze s Moujikom, njegovim omiljenim francuskim buldogom. Smatrao je da Moujik ima nadnaravne moći te da će haljina na koju pas sjedne biti bestseler u sljedećoj sezoni. Saint Laurent je čvrsto vjerovao u simbole i astrologiju te je skupljao brončane figure lavova za sreću. Naravno, bio je rođen u znaku Lava.

chanel fw10
profimedia //

chanel fw10

Svojedobna najveća suparnica Schiaparelli i ponekad miljenica Saint Laurenta je naravno Coco Chanel, vjerojatno najpoznatija Lavica u povijesti mode. Njeno vjerovanje u taj astrološki znak je u potpunosti oblikovalo modnu kuću i njen nadnaravni uspjeh. Motivi lava i njegovog zviježđa su se najviše protezali kroz njene kolekcije nakita, no sreću joj je donio u nekom drugom pogledu. Najpoznatiji parfem na svijetu, Chanel No. 5, dobio je ime po broju kuće zodijaka u kojoj se Lav inače nalazi – petoj kući. Broj 5 je smatrala svojim sretnim brojem, te je svojedobno kolekcije prikazivala isključivo na peti dan petog mjeseca u godini. Fascinantno je također što je njenoj suparnici Elsi Schiaparelli sretan broj bio 4. Elsina sretna četvorka se i danas pojavljuje kao mala gravura na metalnim kopčama u kolekcijama brenda.

Chanel resort 2022
Launchmetrics //

Chanel resort 2022

Numerologija i misticizam brojeva nisu bili prisutni samo u životima ove dvije dizajnerice. Mladi Christian Lacroix je u posjeti numerologu otkrio da je njegov sretan broj 3 i svi njegovi višekratnici. Ubrzo je počeo prikazivati kolekcije s ukupno 36 ili 63 looka, nakon čega je Patou, modna kuća u kojoj je tada radio, počela bilježiti značajne uspjehe. Do te mjere da ga je vrlo brzo nakon toga ''oteo'' poslovni mag Bernard Arnault i otvorio mu vlastitu kuću visoke mode.

Burberry fw21
Launchmetrics //

Burberry fw21

Postoje, naravno, i brojevi koje su dizajneri izbjegavali u širokom luku. Svi znamo za nesretni broj 13, no u modi se nerijetko izbjegavao broj 17, posebice kod talijanskih dizajnera. Prema legendi i smorfiji, napuljskoj tradicionalnoj metodi proricanja iz brojeva, 17 označava propast i nesreću. Primjerice, u avionima AliItalia ne postoji red s tim brojem, sedamnaestog u mjesecu izbjegava se sklapanje važnih ugovora i slično. Zbog toga je Gianfranco Ferre redovno izbacivao look 17 iz svojih kolekcija ili ga je nazivao 16bis. S druge strane, Riccardo Tisci je taj broj smatrao vrlo povoljnim, te je u svom radu za Givenchy redovno otiskivao broj 17 na majice, haljine i druge komade. Razlog za to je bilo njegovo vjerovanje u tarot, posebice u kartu zvijezde koja je sedamnaesta karta u špilu velike Arkane.

givenchy ss13
Launchmetrics //

givenchy ss13

Alessandro Michele, donedavni kreativni direktor Guccija i novi kreativni direktor Valentina, više je puta otvoreno priznao da se bavi čitanjem tarota i ''Kaos magijom'' pomoću kojih je izvlačio inspiraciju za svoje maksimalističke i nerijetko izvanzemaljske kolekcije.

gucci fw18
Launchmetrics //

gucci fw18

Motivi poput ovih se i dalje pojavljuju u modi, ali sve više i u našem društvu, posebice u današnjem vremenu preporoda New Age pokreta iz sedamdesetih. Fendi je čak prošlog ljeta predstavio capsule kolekciju inspiriranu astrologijom, motivom koji je sam Karl Lagerfeld koristio u kolekciji za proljeće 1993.  Maria Grazia Chiuri od početka svog rada u Dioru koristi motive tarota i astrologije u kolekcijama, čime se referira na praznovjerja osnivača. Sestre Olsen, osnivačice kultnog brenda The Row, posljednjih nekoliko godina su poznate po tome što uzvanicima na revije nerijetko dijele kristale poput kvarca i tigrovog oka za zaštitu od loše energije. Isti se motiv pojavljivao i u radu Gabriele Hearst za Chloé.

Chloe fw21
Launchmetrics //

Chloe fw21

Očigledno je da se motivi poput ovih nikada neće izgubiti iz kolektivne svijesti modnih dizajnera. Najveći povratak ezoterije i okultnog u kolektivnu svijest, ali i modu, dogodio se tijekom pandemije. Tijekom potpuno neizvjesne situacije koja je puno veća od nas i na koju ne možemo utjecati, već se samo nositi s njom. Takav povratak i očigledni ostanak ovih koncepata, posebice na društvenim mrežama, nimalo ne iznenađuje.

di petsa ss23
Launchmetrics //

di petsa ss23

Trebamo li onda svi mi, vodeći se primjerima dizajnera i dizajnerica kojima su magija, astrologija i tarot donijeli sreću u životu, učiniti isto? Što je s raznim istraživanjima koja su astrologiju iz nekada cijenjene akademske vještine derogirala u pseudoznanost, izravno dokazavši da ne postoji korelacija između pozicije planeta na nebu i događaja u realnom životu? Zašto i dalje vjerovati u slučajnosti, intervenciju onostranih energija, te manifestiranje kada je psihologija odavno objasnila sve te fenomene kao samoispunjavajuća proročanstava i vrstu kognitivne disonance?

dior fw21 couture
Launchmetrics //

dior fw21 couture

Čemu vjera u tarot i kartomantiju, kada se svaka kombinacija karata u čitanju može matematički predvidjeti, zakonom velikih brojeva ili statistikom? Na kraju dana, ne zaboravimo na čestu društvenu netrpeljivost i osudu prema onima koji se ne pronalaze u tradicionalnim oblicima vjerovanja poput religija, već se nazivaju spiritualnim bićima koja vode sinkroniciteti, predosjećaji i slično. Po svemu sudeći, svaka od ovih metoda i načina življenja je diskreditirana. Zašto onda i dalje nailazimo na ljude, bili oni iz svijeta mode ili ne, koji su sreću pronašli u New Ageu?

pucci fw15
Launchmetrics //

pucci fw15

Dok New Age i sve ostalo što dolazi s njim možemo, kao i prije, prozvati prolaznom farsom, pomodarstvom i dokonim aktivnostima koje nemaju veze sa srećom i sudbinom, ne treba zanemariti koliko oni imaju veze s ljudskom prirodom i ljudskom poviješću. Bili mi zagriženi fanatici ili vođeni isključivo crnim slovima na bijelom papiru raznih znanstvenih radova, ima nešto u drugačijem tumačenju onostranog od onog na što smo tradicionalno navikli. Sreću u radu ovih dizajnera, kao i sve ostalo u životu, ne mogu garantirati ni karte ni zvijezde, ali nas barem mogu zabaviti, smiriti, utješiti.

maison margiela ss17 couture
Launchmetrics //

maison margiela ss17 couture

Uvijek će nas, ako ništa drugo, zanimati što je netko rekao o našem horoskopskom znaku ili ćemo pristati na besplatno tarot čitanje prijatelja koji se time tek počeo baviti. Prava sloboda u ovome leži u neinstitucionaliziranom vjerovanju u sreću (ili izbjegavanje nesreće) koje sami možemo interpretirati na bezbroj načina. Prava sreća, u ovom slučaju, leži isključivo u slobodi odabira i, možda, nekom nenadanom, magičnom elementu.

Moda