United Colors of Benetton, obožavani talijanski brend koji je dominirao osamdesetima i devedesetima, prolazi kroz značajne promjene i probleme. Utjecalo je to i na našu ekonomsku sliku, s obzirom na to da se prije nekoliko dana saznalo da Benetton zatvara proizvodni pogon u Osijeku. Preko 250 radnika i radnica je ostalo bez posla u prosincu, a kako su izjavili za portal SiB, najava zatvaranja je došla preko noći. Tvornica u vlasništvu brenda je poslovala punih 25 godina.
Vijest o zatvaranju u Hrvatskoj, ali i brojnim drugim zemljama dolazi samo nekoliko tjedana nakon smrti poznatog fotografa Oliviera Toscanija koji je u osamdesetima i devedesetima skovao nezaboravni imidž Benettona kao brenda koji brine za ljude i o raznim ljudskim sudbinama.
Kraj mid-range mode
Benetton se, kao i ostatak modne industrije usmjerene na srednje luksuzno tržište, kroz posljednje godine susretao s problemima brzog rasta brendova brze mode. Ranije ove godine smo doživjeli zatvaranje Y/Projecta i probleme u drugim, sličnim brendovima, dok svjedočimo sve većim cijenama u brendovima brze mode poput Zare i Manga. Za razliku od prethodnih, brendovi brze mode si mogu dozvoliti eksperimentiranje s cijenama jer iza sebe imaju megalomansku strukturu koju i dalje pogone potplaćeni radnici. Brendovi koji danas i dalje ciljaju na kvalitetu, a nisu u cjenovnom rangu pret-a-porte brendova, pate najviše.
Prijetnja su i one ultrajeftine trgovine poput Sheina i Temua koje također dodatno oduzimaju dio nekadašnjeg tržišnog kolača koji je pripadao Benettonu i sličnima. Ova situacija Benettona ističe izazove s kojima se suočavaju stariji brendovi na današnjem tržištu i s današnjim potrošačima, što od njih danas zahtijeva brže prilagodbe i dramatičnije preokrete.
United Problems of Benetton
Nedavno imenovani izvršni direktor Claudio Sforza prošle je godine predstavio ambiciozan plan restrukturiranja kako bi preokrenuo višegodišnje gubitke. Talijanska tvrtka pretrpjela je gubitke od 230 milijuna eura tijekom 2024., ali se nadaju povratku u profitabilnost do 2026. godine.
U planu povratka profitabilnosti se spomenulo i gašenje tvornice u Hrvatskoj i premještanje proizvodnje u Tunis i Srbiju, što bi trebalo dodatno smanjiti troškove proizvodnje. Ipak, kako prenosi Forbes, i u Srbiji je između 450 i 1200 radnika dobilo otkaze tijekom studenog prošle godine. FashionUnited prenosi kako je proces otpuštanja radnika započeo i u Španjolskoj, gdje su pokrenuti pregovori s predstavnicima sindikata o planu prilagodbe radne snage (ERE), koji bi mogao utjecati na više od 160 zaposlenika i rezultirati zatvaranjem 31 trgovine.
Više industrije, manje mode
Kako prenosi Corriere della Sera, među drugim ključnim točkama plana tvrtke se ističu: prepolovljavanje vremena potrebnog za proizvodnju kolekcija s 12 na šest mjeseci, smanjenje troškova proizvodnje koji su trenutačno viši od industrijskog prosjeka, ukidanje kolekcija (posebno dječje i drugih proizvoda s manjom prodajom), te koncentracija na industrijski dizajn, marketing i privlačenje novih kupaca. Trajno planiraju zatvoriti i 500 trgovina diljem svijeta, a u Italiji ih je već zatvoreno preko stotinu.
Sentimentalna vrijednost Benettona
Benetton je poseban trag ostavio u našoj regiji, gdje mnogi navode upravo neki njihov komad kao prvi ‘’brendirani’’ proizvod koji su si ikada priuštili. Brend se uvijek isticao svojom kvalitetom, prepoznatljivim koloritom i ponekad kristalnim logom koji je bio svoja vrsta Y2K ludila na našim prostorima.
Sjećam se kada smo svi u Osijeku imali onu jednu prijateljicu čija susjeda ''zna nekoga tko radi u Benettonu''. Naravno, to bi redovno završilo shoppingom robe s greškom ili one koja je ‘’pala s trake’’, po povlaštenoj cijeni. Cijeli Osijek je u jednom trenutku bio odjeven u Benetton i izgledali smo kao da smo zalutali u sjevernu Italiju tijekom osamdesetih. Velik je to gubitak za 260 osječkih obitelji, ali i za hrvatsku tekstilnu i modnu industriju koja se već desetljećima bori za opstanak. A hoće li preživjeti Benetton koji dugo nije imao profitabilnu godinu ostaje vidjeti.