U svijetu mode, koji iz dana u dan mijenja kreativne direktore i vodstvo brendova, konstante su prava rijetkost, možda i luksuz. Dok nas je početak ovog desetljeća već pripremio na razne smjene i kreativne direktore koji u jednom brendu ne izdrže više od 6 mjeseci, Giorgio Armani se sa svojih 50 godina neprestanog rada i inovacija čini kao endemska vrsta.
Ipak, njegovo zdravstveno stanje i najnovija kolekcija visoke mode nam govore kako bi se uskoro mogla dogoditi neočekivana tranzicija na tronu talijanske mode.
Noir Séduisant
Naziv koju nosi prva couture kolekcija kojoj dizajner nije prisustvovao, niti zatvorio naklonom, je ‘’zavodljiva crna’’. U uobičajenom stilu, s laserskim fokusom na detalje i vječnim siluetama u konzistentnoj estetici koja ga je još prije 50 godina katapultirala u ormare bezbroj klijenata i na najblistavije crvene tepihe, kolekcija je imuna na bilo koju vrstu kritike.
Ono čemu puno mlađi dizajneri i kreativni direktori sanjaju, odnosno vječno guranje vlastite estetike prema modnom perfekcionizmu, je u slučaju Giorgija Armanija konstanta koja traje preko 20 godina od osnutka njegove Privé linije koja je prošle godine i službeno preseljena u Pariz.
Između odmjerenog i odvažnog, komadi u kolekciji su se većinom temeljili na crnoj boji koja je oduvijek bila carte blanche za pokazivanje njegovog majstorstva u teksturama. Velur, perje, kristali i niti pleksiglasa su dodavali dimenziju već primamljivim siluetama, a Armani je, bez obzira na to što je ovu kolekciju radio na daljinu i pod nadzorom svojih liječnika, uspio prenijeti svoju filozofiju snažne elegancije bazirane na izuzetno udobnoj odjeći.
Uvijek zaljubljen u orijentalne elemente, Armanijeva najnovija kolekcija je poput crne, meditativne i kaligrafske shodo linije koja je iznova jedan od najpamtljivijih trenutaka ovog Tjedna visoke mode u Parizu. Međutim, hoće li ovaj potpis biti njegov posljednji u svijetu mode?
Pitanje od 2 milijarde eura
Iako je Armani prošle godine izjavio kako nema definirani plan nasljeđivanja u najcrnjem scenariju ili onom u kojem samo odlazi u mirovinu, u modnim kuloarima se sve intenzivnije priča o potencijalnim nasljednicima. Jedna od posljednjih modnih kuća u nezavisnom vlasništvu je odavno na meti većih konglomerata koji su Armaniju nekoliko puta prilazili s idejom o kupovanju njegovog brenda, što bi dizajner koji je uzrokovao revoluciju po pitanju odijevanja slavnih za crvene tepihe redovno odbijao.
Kako to obično biva u talijanskim modnim kućama ove vrste, već su određene pozicije na poslovnoj strani brenda delegirane njegovoj obitelji, među kojima se najviše ističu nećakinje Silvana Armani, koja već neko vrijeme radi na ženskim kolekcijama, te Roberta Armani, koja je zadužena za pomoć pri difuznim brendovima kao što su Emporio Armani i Armani Neve.
Ipak, modna svita i dalje nije zadovoljna takvim razvojem događaja i manjkom informacija. Mnogi priželjkuju meku tranziciju po uzoru na Pradu i Simonsa, odnosno situaciju u kojoj drugi poznati dizajner dolazi pomoći Armaniju i ujedno osigurati nastavak rada kuće u slučaju njegovog odlaska. Od svih, najviše se spominje Hedi Slimane.
Hedi era?
Kontroverzni francuski dizajner i fotograf, koji je preoblikovao modne kuće kao što su Dior Homme, Saint Laurent i Celine, se spominje kao jedini vanjski nasljednik koji bi potencijalno mogao naslijediti Giorgija Armanija. Slimane, poznat po tome što je svojedobno transformirao mušku modu u puno užu i glamurozniju kroz vrlo limitirajuća i skinny odijela, tanke kravate i rock-chic estetiku, možda i nije najluđa opcija za brend.
Armani i Slimane dijele sličan estetski senzibilitet i intenzivnu metodu rada, inspiraciju izvlače iz sličnih mjesta, a temelj svega im je formalno odijevanje. No, dovođenje bivšeg enfant terriblea na čelo kultne talijanske modne kuće koja godišnje bilježi sve veći profit, koji je prošle godine bio oko 2 milijarde eura, bi bio veliki rizik za vjerne klijentice i obožavateljice tradicionalne Armani estetike.
Nasljednik iz redova brenda
Armanija bi na kraju mogao naslijediti netko van njegove obitelji, no to će onda zasigurno biti Leo Dell’Orco. Prozvan njegovom ‘’desnom rukom’’, Dell’Orco surađuje s Armanijem na muškim linijama njegovih brendova gotovo 40 godina. Upravo je Dell’Orco na posljednje dvije revije muške mode, kojima Armani nije mogao prisustvovati zbog zdravstvenog stanja, izašao pozdraviti publiku naklonom u stilu samog dizajnera.
U autobiografiji Giorgia Armanija, Per Amore, dizajner je progovorio Dell'Orcu: "Njegovo pravo ime je Pantaleo... on je osoba kojoj sam povjerio svoje najintimnije misli – osobne, poslovne i sve ostale – a on ih je sačuvao za sebe s velikom diskrecijom."
Dell’Orco je za talijanske novine La Repubblica 2023. izjavio kako mu više odgovara biti u sjeni stvari, no da mu je suradnja s Armanijem jedno od najboljih iskustava u životu. "Više volim ostati u pozadini i od tamo raditi stvari koje su važne, to je sve." Kad su ga pitali je li Armani zahtjevan za suradnju, odgovorio je: "Mislim da mi nikad nije rekao da sam dobar. Jednom me potapšao po ramenu. Ali ne patim zbog toga, sada već znam kako razmišlja. I još nešto: da je po njegovom, sve bi radio odjednom. Nemoguće ga je pratiti."
Iako potvrde ili govora o tome da će Dell’Orco ili bilo tko drugi blizak dizajneru skoro doći na njegovo mjesto ili preuzeti dio brenda nema, situacija u kojoj dizajner već godinama ima oslonac po pitanju rada, te više nego potencijalnog nasljednika, olakšava stvari svima, pa tako i onima koji prate financijsku krvnu sliku brenda. Bez obzira na to, nadamo se kako će Armani i dalje, sa svojih 90 i više godina, još barem neko vrijeme predstavljati temelj one prave, talijanske visoke mode.