Koliko je teško ostati originalan u današnje vrijeme? Pitanje je to koje je barem jednom prošlo kroz glavu svakom tko se barem djelomično opustio u promišljanje o trendovima i modnoj industriji kakvu danas poznajemo. Što uopće znači biti originalan i unikatan? Znači li to izbjegavati određeni komad odjeće ili modni dodatak samo zato što ga favoriziraju apsolutno svi, kako na društvenim mrežama, tako i van njih. Ako mene pitate, upravo u tome leži problem današnjeg definiranja onoga što je originalno, ali i odgovor na prvo postavljeno pitanje. Većina ljudi smatra kako je originalnost nužno jednaka inovativnosti, ali zar nisu vlastite preferencije upravo temelj originalnosti čije bi načelo trebalo biti „stay true to yourself“?
Ako ćemo i gledati originalnost kao nešto inovativno, onda možemo reći kako je danas nemoguće biti originalan. Jednostavno ne postoji nešto novo, barem u modnoj industriji, što već prije nije negdje viđeno. Želite šetati u futurističkom metalnom odijelu? - super, ali već viđeno. Želite nositi leteći tanjur na glavi? - već viđeno (zahvalite Lady Gagi). Želite široku baletnu haljinu upariti s bajkerskom kožnom jakom i čizmama? – već viđeno i to nekoliko puta. Upravo je ovo recikliranje mode jedan od najvećih problema današnjih dizajnera koji žele izaći iz svakidašnjih okvira i dostaviti nešto neviđeno. Kao rješenje ovog problema, brojni se okreću drugom tumačenju originalnosti, odnosno shvaćaju je kroz personalizaciju i povratak vlastitim korijenima, a ne kao revoluciju.
Trendom protiv trenda
Neki to rade uspješno (Diesel krznene jakne napravljene od trapera), a neki manje uspješno (Miss Dior natpis na haljinama u posljednjoj kolekcije Marie Grazie). Kako god, sljedeći primjer luksuznih brendova i street style scena je shvatila da je personalizacija ključ. U vrijeme trendova, u kojem se čini kako odjednom svi imamo isti ukus i svima nam se sviđaju iste stvari, a ono najgore od svega, svi ih nosimo na apsolutno isti način, teško je pronaći svoj osobni stil i ostati mu dosljedan. Možda je upravo to razlog zašto tako brzo skačemo iz jedne estetike u drugu. Pogledajmo samo varijaciju u estetici između tihog luksuza i mob wife trenda. Neki će reći kako je ovaj drugi čisti bunt proti prvog i to je istina jer jednostavno estetika koju zagovaramo nije naša osobna (osim kada je), već nam je nametnuta. To znači da joj ne možemo dugoročno biti dosljeni, pa se postavlja pitanje: Zašto tako malo vjerujemo sebi i vlastitom ukusu, pa slijepo slijedimo tuđe obrasce onoga što je lijepo?
Bunt protiv minimalizma došao je do stadija u kojem ni ono "sveto" u modi, a to su luksuzne torbe, nije sigurno. Govorim naravno o sveprisutnom trendu ukrašavanja kako dizajnerskih, tako i onih pristupačnijih torba, personaliziranim dodacima poput privjesaka, traka, mašnica, naljepnica, pa čak i vintage predmetima iz second-hand trgovina. Za razliku od krznenih budni, ovaj trend u sebi čak ima korijene originalnosti, odnosno, ono što je nekada bila specifična praksa sada je postao mainstream jer pojedinci pretvaraju svoje voljene torbe u jedinstvene stilske izjave.
Jane Birkinizacija
Začetnicom ovog tenda smatra se ni manje ni više nego Jane Birkin. Da se razumijemo, ukrašavanje torbi bilo je prisutno i prije nego što je Jane odlučila svojoj messy Birkin torbi udijeliti dodatnu dozu dopamina pomoću šuškavih privjesaka i šarenih traka. Sjećam se da je moja mama imala par neobičnih privjesaka na svojim starim klasicima, a sigurna sam kako je i nekome u vašoj okolini ovo bio način izražavanja osobnosti. No, tada se na to gledalo kao totalno demode, a zahvaljujući Jane postalo je izraz cool i neopterećene estetike. Zamislite na vrijednost jedne Birkin torbe staviti privjeske u vrijednosti od nekoliko eura. Dobro, ipak je torba dobila ime po njoj, pa joj njezina tržišna cijena sigurno nije predstavljala neko veće značenje, ali što je s ostalim trendsetericama na društvenim mrežama koje slijede njezin primjer i poručuju svijetu - Možda je to Hermès torba, ali to je moja Hermès torba!
@therealvirgnmary jane birkinifying ur bag 🫶🏽
♬ original sound - bri
Umanjuje li ukrašavanje dizajnerskih torbi njihovu vrijednost?
Jasno nam je da nakićena torbica iz Zare ne poručuje isti što i nakićena Chanel torba. Prva šalje poruku jako sam kreativna osoba, druga šalje poruku jako sam bogata osoba. Zašto? Pa recimo da godinama štedite za Chanel Classic Flap torbu i kada je napokon uzmete, na njezin elegantan dizajn dodate par "jeftinih" šarenih privjesaka. Ne znam za vas, ali meni osobno ne bi palo na pamet napraviti tako što. Barem jedno 5-6 godina dok je ne iznosim ili ne kupim jednu sličnu, jer koliko god to bilo originalno, smanjuje njezinu vrijednost. Šuškavi privjesci dugoročno mogu uništiti torbu (osim ako niste jako pažljiva osoba, a ako ste kao ja, onda niste) i kasnije je gotovo nemoguće preprodati. Pa ne drže imućne žene, svoje skupocjene torbe u klimatiziranim ormarima i ne iznose ih iz istog u baršunastim rukavicama bezveze.
Stoga, svatko tko stavi više od dva privjeska na luksuznu dizajnersku torbu govori - nisam jedan od onih koja preprodaje, jer mogu kupiti još tri ovakve.
I to je uredu. Na kraju dana predmeti su tu da se koriste, bez obzira na njihovu vrijednost, a ako ste voljeni ili poznati barem upola kao Jane, možda će netko jednoga dana platiti i troduplo više da u svojoj kolekciji ima vašu personaliziranu torbicu. Naravno, ova teza ovisi i o vrijednosti privjeska. Nije isto ako na torbu stavite Chrome Hearts privjesak ili I love New York privjesak, a s obzirom na to da čak i Hermes u ponudi ima nekoliko privjeska za svoje poznate torbe, jasno nam je kako ova personalizacija itekako ide u prilog brendovima. Što je očekivano s obzirom na to da preprodaja nikako nije nešto što podržavaju.
U svojoj srži, trend ukrašavanja torbi slavi kreativnost i individualnost, te izaziva konvencionalne predodžbe o stilu koji je često predodređen slijepim praćenjem onoga što je većini lijepo. Bilo da je riječ o vintage privjesku ili veseloj traci u šarenoj boji, svaki detalj dodaje karakter vašoj torbi iznoseći hrabru izjavu u svijetu prepunom stereotipne mode. Iako su danas torbe postale prave investicije, ovaj način izražavanja originalnosti podsjeća nas da je torba u suštini funkcionalni dodatak koji nam omogućuje da kreiramo izglede koji odražavaju našu osobnost. Stoga, neka nuspojava ove hiperprodukcije trendova bude povratak originalnom sebi, a ne bezglavo traganje za onim što još do sada nismo vidjeli, jer vjerujte mi, u ovom ili onom obliku - vidjeli smo.