Čini se da je TikToku u Americi odzvonilo. Nakon što su izgubili žalbu na doneseni zakon, TikTok i ByteDance su podnijeli zahtjev za privremenu blokadu zakona kako bi Vrhovni sud imao vremena za pregled slučaja. Ministarstvo pravosuđa SAD-a se protivi zahtjevu i tvrdi da su ti argumenti već odbačeni.
Zakon, koji je Joe Biden odobrio, zahtijeva da TikTok prestane biti dostupan američkim korisnicima od 19. siječnja 2025., osim ako ga ByteDance ne proda u ruke neke američke tvrtke. TikTok tvrdi da bi zabrana nanijela "nepopravljivu štetu" milijunima korisnika, uz gubitak prihoda i broja korisnika. Oslanjaju se na činjenicu da će Donald Trump zamijeniti Bidena kao predsjednika, jer je Trump ranije izjavio da bi ukinuo taj zakon i "spasio TikTok". Međutim, stručnjaci upozoravaju da Trumpove izjave nisu jamstvo stvarnih mjera.
Dok je sama motivacija ovom potezu kristalno jasna, odnosno činjenica da TikTokom trenutno upravlja ByteDance, kineska tvrtka koja je svoj prvi korak ka globalnoj dominaciji ostvarila proto-TikTokom na kojem su se samo snimali videi plesa uz hit pjesme. Zašto američki politički vrh aplikaciju na kojoj se vrte koreografije, te u današnje vrijeme većinom bezazlen i humorističan sadržaj, smatra velikom opasnosti po nacionalnu sigurnost je rasprava za neki drugi medij, no samo s nekoliko sekundi dumanja glavom i analizom odnosa između SAD-a i zemlje porijekla aplikacije – zaključak je vrlo jasan. Treći val Crvene panike? Možda, no što god se dogodilo, zadržite prste Elona Muska što dalje od tih pregovora. Nitko ne želi doživjeti preimenovanje TikToka u 'Y' ili neko drugo slovo pod nevjerojatnim vodstvom najpoznatijeg tehnokrata na svijetu.
Dok su svi korisnici ili kreatori na TikToku trenutno poput memea onog nacrtanog psa koji pije kavu usred zapaljene kuće i govori ''sve je u redu'', duboko u sebi znam da se većina modne industrije trenutno bori sa nesanicom i stresom dok prati prijenos ove situacije na raznim svjetskim news portalima. Modna industrija je za vrijeme ne tako davne pandemije proživjela svoju, po tko zna koji put, ogromnu seobu naroda i sredstava na u suvremenoj povijesti. Platforme poput Instagrama su i dalje relevantne, no ako nešto moda voli, onda su to nova digitalna mjesta gdje obitava veliki postotak mlađe populacije i potencijalnih, budućih kupaca. Ne trebamo se dodatno podsjećati na demi-debakl zvan ulaganje u NFT modu, gdje je veliki broj modnih kuća odjednom uveo potpuno digitalne i nematerijalne kolekcije, te mogućnost plaćanja Bitcoinom i drugim kriptovalutama, samo da bi ih stvarnost u glavu udarila kao malj kada je cijeli svijet izlaskom iz lockdowna konačno dotaknuo travu. Odnosno, onda kada je cijeli svijet shvatio da kao vrsta i dalje volimo hodati po trgovačkim centrima, isprobavati stvarnu odjeću i iskusiti modu u trećoj dimenziji koja za svoju egzistenciju ne zahtijeva neku vrstu zaslona.
TikTok je u današnje vrijeme postao nova valuta popularnosti i relevantnosti. ''Nešto se nije dogodilo ako se nije pojavilo na TikToku'' je u današnje vrijeme, na sreću ili nažalost, dominantni misaoni proces mlađe populacije. Za modnu industriju, koja izuzetno ovisi o vizualnim sadržajima, je TikTok jači i brži prenositelj informacija od radija. Ovu mrežu u jednu ruku možemo okriviti za postojanje nedavnog trenda modnih štoseva tijekom ili nakon revija, gdje će jedan video Kylie Jenner koja nosi Schiaparelli couture haljinu s hiperrealističnom glavom lava obići cijeli svijet u manje od deset minuta. Jasna je stvar koliko TikTok znači za modu kada je sam Lyst, shopping platforma koja redovno izdaje svoje top liste najtraženijih i najutjecajnijih brendova svijeta na tromjesečnoj razini, počeo uzimati u obzir broj pregleda oznaka na TikToku pri odlučivanju koji je brend najrelevantniji. Coperni je zbog videa špricanja tekućine koja se pretvara u tkaninu na Belli Hadid preko noći postao modna senzacija, a neurotične revije omanjeg brenda AVAVAV redovna točka neslaganja samog vrha modnog svijeta. TikTok je prošle godine iz ropotarnice nišnih modnih krugova izvukao Margiela Tabi čizme nakon što je jedna korisnica na platformi podijelila priču kako joj ih je ukrao dečko s kojim je bila na spoju, a Margiela je još jednom završio na svačijem FYP nakon megaviralne revije visoke mode ovog siječnja.
Dok možemo nabrajati bezbroj viralnih modnih trenutaka velikih kuća, najveće se pitanje postavlja kako će ovo utjecati na one najmanje igrače u industriji
Od dizajnera do modnih kritičara, TikTok je trenutno jedino mjesto gdje je moguće ni od čega stvoriti karijeru. Ni od čega zaista, jer ako su kreatori koji snimaju jednostavne voiceover sadržaje svog svakodnevnog života postali globalne senzacije, kako ne bi i oni koji zaista imaju nešto za reći ili pravi talent koji do tada nitko nije prepoznao ili je odbijao prepoznati? Modne dizajnerice poput Hanife i Dilare Findikoglu su zbog ove platforme dobile toliko priznanje i popularnost da su danas redovna imena na kalendarima raznih tjedana mode, a njihove radove iz prvih redova nerijetko prate ostali modni kreatori sadržaja sa iste platforme. Etablirana imena iz svijeta nezavisnih dizajnera ili nezavisnih kritičara su na istoj platformi samo proširili svoj doseg, te ih je veliku većinu pravo zadovoljstvo vidjeti u prvim redovima. Podsjeća to na onaj prvi val modnih blogera poput Chiare Ferragni i Bryanboya koji su zbog svojih modnih i style blogova, na opće gađenje tadašnje modne industrije i novinara, počeli pojavljivati u prvim redovima brendova poput Dolce & Gabbane i Diane von Fürstenberg.
Velika se rasprava trenutno vodi i oko povratka elitizma u modnu industriju. U industriju koja je toliko široko otvorila svoja vrata zabranjenog grada cijelom svijetu, do te mjere da istu reviju koju prate svi relevantni akteri modne industrije možemo preko prijenosa uživo pratiti iz svog doma, se polako vraća na svoje gatekeeping tvorničke postavke. The Row je izazvao pravu dramu kada je gostima na svojoj reviji zabranio korištenje telefona, pod izlikom kako žele da se svi prisutni ''koncentriraju na ljepotu'' njihovih novih, cijenjenih Celiné-by-Phoebe-Philo-meets-Jil-Sander komada. Raf Simons, jedan od najboljih dizajnera našeg vremena i kokreativni direktor današnje Prade, je ove godine za System Magazine izjavio kako mu u modi fali onog starog elitizma, jer je danas sve postalo showbusiness. Pripisat ćemo suludost njegove izjave činjenici tome da mu je Miuccija Prada previše napunila mozak metafizičkim konceptima koje svi obožavamo, no koje je on shvatio na potpuno krivi način. Sretna nama 2008. godina!
Međutim, zašto bi se mi koji smo tisućama kilometara daleko potresali? 'Big deal', Amerikanci će ostati bez TikToka, što bi nas to trebalo zabrinjavati? Osim što ćemo ostati bez dobrog dijela zabavnog i modnog sadržaja koji stvaraju Amerikanci, sudeći po dosadašnjoj geopolitičkoj povijesti će kamenčić zvan zabrana TikToka preko Atlantskog i Pacifičkog oceana definitivno uzburkati valove na obalama važećih zakona drugih država. Europska unija je već nekoliko puta udarila TikTok po prstima zbog nejasnog ustroja u vlasničkoj strukturi, uzimanja prevelike količine podataka korisnika koje pohranjuje van teritorija EU i zbog opravdanog straha da ova aplikacija može izazvati ovisnosti. Doduše, EU to radi sa svakim tehnološkim gigantom novije generacije, no zabrana poput ove bi mogla dodatno motivirati države i zakonodavce pri samom vrhu Unije koje su itekako bliske SAD-u.
Spustimo li stvar na najnižu razinu, Tiktok je jedna od prvih aplikacija novije generacije koja je mlađoj populaciji dala glas i priliku sudjelovanja u raspravama većeg kalibra, nebitno o kojoj je temi riječ.
Od mode do politike, puno rasprava se i dalje vodi na samoj platformi, te je ona nerijetko dobar izvor (dez)informacija za one čija pažnja ne može ostati na jednoj stvari duže od dvadesetak sekundi. Određeni brendovi, koji već sada daju naznake povratka u mod gatekeepinga i stvaranja umjetne misterije oko svojih kolekcija uz pomoć elitizma će samo još više potonuti u Nietzscheov ponor u koji se nitko od nas neće imati volje zagledati. Možda su iznad spomenuti slučajevi bili vjesnici velikog zatvaranja mode, jer više se ne čudimo ezoteričnoj povezanosti mode i njenih kreativnih umova s nadolazećim ili aktualnim društvenim fenomenima.Tko zna zašto je to možda i dobro, no lako je govoriti iz perspektive nekoga tko je od malih nogu naviknuo na prekopavanje nekadašnjeg Tumblra kako bi pronašao neku tada nedavnu kolekciju. Izgleda da nam ne preostaje ništa drugo nego nadati se da nas američki san i Senat neće gurnuti u novo i elitno, kameno doba.