Društvene mreže igraju ključnu ulogu u životu mladih, ali donose i izazove poput cyberbullyinga, neprikladnog sadržaja i ovisnosti o internetu. Kako ih zaštititi i potaknuti na odgovorno korištenje tehnologije?
Odgovor donosi projekt Alati za moderno doba, kojeg su osmislili Hrvatski Telekom i Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet u Zagrebu. Program se provodi u osnovnim školama diljem Hrvatske, educirajući učenike, roditelje i nastavnike o sigurnom digitalnom ponašanju i prevenciji rizika. Razvijanjem socijalno-emocionalnih vještina i kritičkog razmišljanja, projekt pomaže mladima prepoznati internetske opasnosti, dok roditeljima i učiteljima pruža alate za podršku.
Socijalna pedagoginja Andreja Bartolić iz Osnovne škole Antuna Gustava Matoša ističe važnost ovakvih inicijativa u mijenjanju digitalnih navika mladih i osiguravanju sigurnijeg online okruženja.
Koji su najčešći rizici s kojima se mladi suočavaju na društvenim mrežama, poput cyberbullyinga ili izlaganja neprikladnom sadržaju?
Kada govorimo o rizičnim ponašanjima treba imati na umu da su djeca i mladi danas izloženi neprihvatljivim ponašanjima na društvenim mrežama, ali je istovremeno i određeni broj onih koji su uključeni u takva ponašanja, tako da ima djece koja istovremeno 'čine' ali i 'doživljavaju'. Rizična ponašanja se odnose na vrijeđanje putem poruka, opetovano uznemiravanje prijetnjama i zastrašivanjem, objavljivanje neistinitih poruka o nekom djetetu, objavljivanje neprikladnih fotografija, isključivanje iz grupe, snimanje video materijala kako bi se nekoga ismijavalo i izrugivalo i slično. Najveći je problem to što se sve događa u virtualnom prostoru tako da je dijete cijelo vrijeme izloženo takvim ponašanjima jer više nema sigurnog mjesta gdje može 'pobjeći' za razliku od realnog okruženja gdje može otići iz takve situacije.
Koji su glavni ciljevi i aktivnosti inicijative ‘Alati za moderno doba’ Hrvatskog Telekoma te kako doprinose jačanju digitalne pismenosti i sigurnosti na internetu?
Projekt 'Alati za moderno doba' je preventivni program koji se provodi u osnovnim školama s učenicima sedmih i/ili osmih razreda s ciljem razvoja odgovornog ponašanja u virtualnom okruženju te prevencije ponašajnih ovisnosti i rizičnih ponašanja. Naravno, za provedbu tog programa je najprije potrebno educirati učitelje i stručne suradnike kako bi ga uspješno i kompetentno mogli provoditi s učenicima. Sam program je najviše usmjeren na razvoj socijalno-emocionalnih vještina u fizičkom i virtualnom okruženju iako se akcent stavlja na virtualno okruženje.
Što Vam je sve projekt ‘Alati za moderno doba’ otkrio o današnjem ponašanju mladih na Internetu?
Uporaba interneta, osim brojnih prednosti kao što je na primjer učenje, zabava, brže povezivanje s drugima, obavljanje različitih zadataka, hobija, zabave i druženja ima i svoje nedostatke koje nazivamo rizičnim i neprihvatljivim ponašanjima. Najčešće neprihvatljivo ponašanje koje se spominje je elektroničko nasilje odnosno cyberbullying koje karakterizira zlonamjernost, češće ponavljanje i određeno vremensko trajanje, a cilj mu je povrijediti ili nanijeti štetu nekoj osobi. Ono što me iznenadilo je činjenica da postoji cijeli niz novih neprihvatljivih oblika ponašanja kao što su vrijeđanje porukama, opetovano uznemiravanje, elektroničko klevetanje, razotkrivanje i podvale, isključivanje iz grupe, snimanje neprikladnih video materijala i njihovo objavljivanje na Internetu i još mnogi drugi. Rezultati predstavljenih istraživanja pokazuju da su učenici osnovnih škola izrazito visoko izloženi neprihvatljivim ponašanjima, dok su neki istovremeno i sami uključeni u činjenje istih.
Koje bi bile ključne vještine i znanja koja ste stekli tijekom edukacije za provođenje aktivnosti ‘Alati za moderno doba’?
Tijekom trodnevne edukacije polaznici su dobili odličnu teorijsku podlogu vezanu uz temu rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju i ovisnosti o internetu, obilježjima adolescenata u digitalnom dobu, općenito o ponašajnim ovisnostima, prevenciji i drugo. Isto tako stekli su sve vještine potrebne za samostalno provođenje programa što je uključivalo metodu 'vlastite kože', na način da su sudionici i sami prošli sve radionice od kojih se program sastoji što je po mom mišljenju izuzetno vrijedan način učenja.
Na koji način ‘Alati za moderno doba’ pomažu roditeljima da bolje razumiju izazove digitalnog svijeta te osiguraju sigurnije online okruženje za svoju djecu?
Programom je predviđeno interaktivno predavanje za roditelje u kojem ih se upoznaje sa samim programom, zatim s najnovijim istraživanjima vezanim uz ponašanja na internetu i društvenim mrežama, razvojnim karakteristikama adolescenata te njihovom ponašanju u virtualnom okruženju, motivima korištenja interneta, prednostima i rizičnim ponašanjima na Internetu, specifičnostima i posljedicama nasilja na internetu, važnosti medijskog i socijalnog opismenjavanja te kako sami mogu pomoći svojoj djeci u odgovornom online funkcioniranju.
Gaming je u današnje vrijeme poput društvene mreže za sebe, a mladi sve češće svoje društvene interakcije temelje na igranju videoigara. Koliko je ovdje bitno osvijestiti potencijalnu ovisnost i na koji način ovaj projekt pomaže u tome?
Svakako je jako važno na vrijeme osvijestiti potencijalnu ovisnost o igranju video igara kako bismo što ranije mogli intervenirati. Naime, što ranije počne intervencija, to su veće šanse za pozitivan ishod. Program 'Alati za moderno doba' pomaže na način da učenik sam procjeni svoje navike, a zatim nudi različite aktivnosti putem kojih ga se poučava gdje i zbog čega nastaje problem, te koja su alternative za štetna ponašanja.
Kolika je odgovornost vas kao obučenog i educiranog odgajatelja, a kolika je odgovornost roditelja u tom procesu?
Mislim da ovdje možemo govoriti o podijeljenoj odgovornosti. Mi u školi poučavamo učenike odgovornom i sigurnom korištenju interneta i društvenih mreža kao i medijskoj pismenosti. Moram naglasiti da to činimo već od prvog razreda naravno u skladu s dobi djece. Sada provodimo i preventivni program 'Alati za moderno doba' koji je univerzalan i sveobuhvatan. Odgovornost je roditelja da nadziru vrijeme provedeno na internetu kao i sadržaje koje djeca koriste, da razgovaraju s njima o tome, osluškuju na koji način djeca primaju te sadržaje, koje se emocije javljaju pri tome, da se i sami redovito informiraju o novostima u virtualnom okruženju te razvijaju osobnu medijsku pismenost.
Kakav je odgovor roditelja na ovu inicijativu u Vašoj školi?
Roditelji čija su djeca sudjelovala u programu a koji su i sami sudjelovali na edukaciji reagiraju izuzetno pozitivno i koliko mi se čini zahvalni su na tome što ovaj program provodimo u školi. Roditelji i sami ponekad ne znaju kako s djecom raditi i razgovarati te što učiniti u pojedinim situacijama. Ovaj program nudi edukaciju o svim važnim aspektima vezanim za Internet i ponašanje u virtualnom prostoru, kao i preporuke za roditelje.
Jesu li u Vašoj školi mladi sada svjesniji o zamkama društvenih mreža i Interneta? Kako ih zaštititi od padanja u zamke dezinformacija?
Da, svakako, rekla bih da jesu iako još uvijek ima prostora za učenje i poučavanje. Učenike je važno poučiti kritičkom promišljanju kada su u pitanju medijski sadržaji odnosno važno je medijsko i socijalno – emocionalno opismenjavanje. Učenici trebaju prepoznati sadržaje koji imaju pozitivan utjecaj na njihov razvoj (zdravi stilovi i navike življenja, učenje, druženje i zabava), a koji sadržaji predstavljaju rizik za njihovo mentalno zdravlje (e-nasilje, nerealni prikazi i standardi ljepote, nezdrave životne navike i dr.).
Možete li podijeliti s nama svoje iskustvo kako Hrvatski Telekom kroz inicijativu ‘Alati za moderno doba’ surađuje s obrazovnim institucijama i koje konkretne edukacije pruža nastavnicima i učenicima?
Hrvatski Telekom u suradnji s timom prof.dr.sc Nevena Ricijaša s Edukacijsko- rehabilitacijskog fakulteta sa Odsjeka za poremećaje u ponašanju organizira edukaciju za provođenje programa Alati za moderno doba. Edukacija se provodi okviru Centra za cjeloživotno učenje Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta i namijenjena je učiteljima i stručnim suradnicima osnovnih škola. Educirani stručni suradnici (socijalni pedagog, psiholog, pedagog i drugi) i učitelji koji su uspješno završili trodnevnu edukaciju nakon toga provode program u svojim školama s učenicima sedmih i osmih razreda. Moram naglasiti da sam zahvalna svima uključenima u organizaciju i provedbu edukacije koja je za sve nas bila besplatna a u sve je uložen ogroman trud i vrijeme. Dobili smo sve materijale potrebne za provedbu programa. Ono što je još i dodatna vrijednost cijele ove priče je da nam tim profesora Ricijaša tijekom provedbe pruža podršku i možemo im se obratiti u bilo koje vrijeme ako 'negdje zapne'. Sama edukacija je bila i poučna i zabavna tako da je vrijeme proletjelo.
Australija je nedavno prihvatila zakon o zabrani društvenih mreža za mlađe od 16 godina. Smatrate li da su restriktivni zakoni rješenje?
Ne mislim da su potpune zabrane i restrikcije dobra strategija za rješavanje problema vezanih za korištenje interneta. Po mom iskustvu djeca i mladi uvijek će naći način kako da zaobiđu neka pravila. Mislim da su i roditelji ponekad bolno svjesni toga. Ono što je mnogo vrijednije je sjesti s njima i razgovarati o njihovim iskustvima u online okruženju te ih zatim poučavati o tome kako na siguran i odgovoran način koristiti Internet i društvene mreže. Program Alati za moderno doba je izvrstan 'alat' koji nam uvelike pomaže u tome.
Koje biste savjete dali mladima, ali i njihovim roditeljima, kako bi razvili zdraviji odnos prema društvenim mrežama?
Važno je znati koji su to motivi, odnosno pokretači koji našu djecu 'vuku' u online svijet, te da djeca osvijeste koje svoje potrebe zadovoljavaju na internetu. U podlozi su to uvijek psihološke potrebe za ljubavlju i pripadanjem, moći, zabavom i slobodom. Prilikom zadovoljavanja tih potreba važno je osvijestiti vrijeme provedeno na internetu te naći balans između online vremena i vremena provedenog u realnom okruženju te prepoznati prednosti i nedostatke online i realnog okruženja. Razgovarajući s učenicima na radionicama primjećujem da i sami zaključuju kako je vrijeme u realnom okruženju ipak zabavnije i korisnije nego online okruženje. Isto tako važno je da djeca nauče kako se zaštititi, kako kritički promišljati o sadržajima koji se nude te na vrijeme prepoznati jesu li u problemu i kako i tko im može pomoći. I naravno sve ovo uključuje nadzor i podršku roditelja.