Met Gala, događaj koji po popraćenosti i medijskoj buci ponekad nadilazi dodjele Oskara, za ovu godinu ima vrlo apstraktnu temu. ''Sleeping Beauties: Reawakening Fashion'' bi nas na prvi pogled mogla asocirati na jednu uspavanu princezu iz bajke koju svi poznajemo. Na žalost ili na sreću mnogih, tema izložbe nisu princeze. Uspavane ljepotice u ovom slučaju su važni komadi modne povijesti koji dugo vremena nisu ugledali svjetlost dana ili reflektora. No priča ne staje ovdje. Dodatnu konfuziju stvara službena najava najbitnije modne izložbe godine u kojoj se spominje čitava lepeza pojmova poput prirode, održivosti, tehnologije, osjetila, transformacije i iluzija.
Jedno je sigurno: glavni organizatori Andrew Bolton i Anna Wintour su prepoznali privlačnost arhivske mode koja je u posljednjih nekoliko godina nikad veća. Vidno je da nas čeka jedna od najboljih izložbi Kostimografskog instituta u posljednjih nekoliko godina. U nekoliko prostorija instituta, koje će biti presvučene i oblikovane s motivima zraka, zemlje i vode, pojavit će se preko 250 kreacija legendarnih kuća visoke mode. Arhivski komadi modnih velikana bit će jukstaponirani s manjim brojem kreacija suvremenih dizajnera. Među njima će se pojaviti i legendarne McQueenove haljine od školjaka i umjetnih leptira, delikatnih materijala zbog kojih se dotične haljine više ne mogu nositi van kontrolirane atmosfere.
Uz originalne Venus i Juno haljine Christiana Diora, nadrealne siluete Else Schiaparelli, te rane radove Yvesa Saint Laurenta će se naći 50 u potpunosti nenosivih haljina. Nenosivih do te mjere da se one ne mogu staviti na lutke, već će biti oprezno razvučene u ogromnim staklenim kovčezima. To su primjerice 146 godina stara balska haljina koju potpisuje otac visoke mode Charles Friedrick Worth, mnogi komadi Jeanne Lanvin, Paula Poireta i Jacquesa Fatha, te haljine s raznih dvorova 17. stoljeća. Posjetitelji izložbe će se tim haljinama moći približiti jedino digitalno, uz pomoć hologramskih projekcija i replika njihovog materijala.
Ipak, u zraku i dalje ostaje najbitnije pitanje od svih – kako će nekoliko stotina slavnih interpretirati ovu temu za crveni tepih? Ako sam naslov izložbe shvate krivo ili doslovno, hoćemo li vidjeti slavne odjevene u princeze ili u pidžame? Sigurno, jer poznate stepenice ispred Metropolitanskog muzeja u New Yorku, osim po memeu imaginarnog pada Jasona Derula, su još poznatije po outfitima koji u potpunosti promašuju temu. Srećom, konfuzija je barem malim dijelom raščišćena objavom službenog dress codea za crveni tepih - The Garden of Time. Naravno, tu će definitivno biti slučajeva floralnih motiva koji sigurno neće imati veze s temom ni izložbom, no vjerujemo kako je samo ime dress codea dovoljno dobra smjernica koja će nam sigurno dati neke odlične komade izvađene iz vrtova vremena. S druge strane, takvo pogađanje teme naredne gale bi moglo biti popraćeno salvom osuda. Što ako netko te nenosive haljine ne shvati kao inspiraciju, već kao cilj? Upravo se to dogodilo prije dvije godine, kada se Kim Kardashian pojavila u haljini koja je zaista trebala zauvijek ostati u svom staklenom kovčegu.
Prema tome, ne treba nas čuditi ako se netko zaista pojavi u haljini izuzetne povijesne važnosti ili starosti. Kardashian klan do sada nije poznavao granice, kako možemo biti sigurni da neće i sada? Srećom, kako kažu iz samog Kostimografskog instituta, svaka haljina koja pređe njihov prag istovremeno postaje zauvijek nedostupna. To ne mijenja činjenicu da postoji još mnoštvo muzeja diljem svijeta koji bi svoju neprocjenjivu građu otvorenih ruku posudili nekome za malo promocije, kako je postupio sam Ripley's muzej s haljinom Marilyn Monroe.
Arhivska moda muzejske kvalitete je unazad par godina postala vrhunac izražavanja društvene moći i utjecaja. Vintage moda, odnosno ona koja je stara tek dvadeset ili trideset godina, više nije dovoljna. Na haute couture i custom made modu smo već naviknuli, te na nju ne trzamo bez obzira na ogromnu cijenu takvih komada. Replika originala nije dovoljna, mora biti ''the real deal''. Možda šira javnost ne shvaća koliko je ovaj trend štetan za komade odjeće koji su već odavno u kategoriji kulturnog nasljeđa naše civilizacije. Hoće li 6. svibnja naredne godine, zbog nadmetanja i malo promocije stradati jedna ili više haljina koja prema modnim povjesničarima ima neprocjenjivu vrijednost za kolektivnu ljudsku kulturu? Vrlo je izgledno.