Lijeno nedjeljno popodne, poslije ukusnog ljetnog ručka, kao i većina, legla sam malo odmoriti i skrolati po Instagramu. Slike su većinom s plaže ili sinoćnjeg izlaska, ali nešto mi posebno privuče pozornost. Na feedu mi se pojavi objava djevojke, koju znam iz viđenja, i pored njezinog imena stoji plava kvačica. Iako sam preletjela preko toga, kada mi je mozak osvijestio što je vidio, brzo sam se vratila i uvjerila da nije laž. Iskreno, ništa mi nije bilo pretjerano jasno jer znam da plave kvačice imaju samo poznate osobe, sportaši i influenceri.
Kada je Instagram prvi put uveo plavu kvačicu, svijet društvenih medija doživio je pravu revoluciju. Ova mala ikona postala je sinonim za autentičnost i potvrdu da je profil koji je nosi, bio on osobni ili brendovski, istinit i vjerodostojan i da iza njega stoji osoba imenom i prezimenom, a ne fejk profil. Sjećam se da se prije, čini mi se četiri godine, influencerica Amrezy, koju je u tom trenutku pratilo 4 milijuna ljudi, borila s Instagramom da joj daju plavu kvačicu- tj. da je “verificiraju”. Znam koliko je trajala njezina “borba”, koliko su fanovi komentirali fotografije i označavali i Instagram i na kraju ju je dobila. Baš zbog tog slučaja, nije mi bilo u potpunosti jasno odakle sada toliko kvačica. Znam da je Instagram najavljivao neke promjene i mogućnost plaćanja, ali nisam očekivala da će toliko oživjeti, barem u Hrvatskoj. Onda sam otišla na dobri stari Google i saznala o čemu se radi.
Sve do nedavno, verifikacija je bila besplatna, ali Instagram je odlučio uvesti novi sustav koji korisnicima omogućuje da ubrzaju i olakšaju proces dobivanja plave kvačice – uz određenu naknadu, naravno. Cijena verifikacije varijabilna i ovisi o kategoriji profila, ali za privatne korisnike, cijena iznosi od 16,99 eura, dok za tvrtke i brendove, ta cifra može doseći i do 200 eura. Promjena nije prošla bez kontroverzi, s nekim korisnicima koji smatraju da bi verifikacija trebala biti besplatna i dostupna svima, bez obzira na financijske mogućnosti.
Unatoč tome, mnogi influenceri i tvrtke shvatili su da nova mogućnost donosi brojne pogodnosti. Plava kvačica osigurava povećanu vidljivost, povjerenje publike i olakšano surađivanje s brendovima, ali ako ja imaju svi, koja je njezina svrha? Od uvođenja plaćanja za verifikaciju, Instagram bilježi impresivne brojke. Preko 500 tisuća profila zatražilo je verifikaciju, pri čemu je njih 75% uspješno dobilo plavu kvačicu. Iako su neki i dalje skeptični prema ovom modelu, iz Instagrama poručuju kako će prihod od verifikacija biti uložen u razvoj novih alata za zajednicu, unaprjeđenje sigurnosti i poboljšanje korisničkog iskustva.
Sve je to lijepo i krasno ovako napisano, ali trebamo li se zabrinuti što je tolikom velikom broju ljudi važno biti verificiran na Instagramu? Zar se vrijednost osobe podiže s plavom kvačicom pored imena? U svijetu u kojem živimo, očito da. Priznajem, kao mlađa i ja sam pomislila kako bi bilo cool imati kvačicu, ali tada su je imale rijetke osobe i moja percepcija važnoga je bila drugačija. Sada, kad verifikaciju mogu imati “gotovo svi”, ne čini se kao velika stvar, dapače. Ono što mi je u toj cijeloj priči “smiješno” je to što su se ljudi koji su je kupili, po istom tom Instagramu, hvale kako su verificirani i odjednom važni. Sve je to lijepo, ali vratimo se malo u realnost.
Broj followera, lajkova i plave kvačice ne čine čovjeka. Da, može ih se koristiti u dobre svrhe, i svaka čast svima koji to rade, ali nemojte ni na trenutak pomisliti kako isto znači da su oni bolji od vas.
Da su uspješniji, sretniji, bolji prijatelji i djeca, bolji roditelji ili partneri. Nisu, jedna plava kvačica ne znači da je netko bolji od nekoga tko je nema. A i to “bolje” je za svakoga nešto drugačije. Netko će reći za mene da sam super uspješna i pametna, a drugi kako ja “samo pišem i to može svatko”. Nisam ja bolja ni od koga drugoga, niti sretnija, niti uspješnija. Ja sam ja, a vi ste vi. Svi živimo sa svojim odlukama i odabirima (više ili manje, naravno).
Znam koliko je teško pobjeći u svijet realnosti, naročito sada ljeti kada život na Instagramu izgleda savršeno. Pa ni ja, koja sjedim većinu dana za laptop i tipkam tekstove, ne objavljujem to, već one trenutke koji su instagramski i lijepi, trenutke u kojima sam sretna i nasmijana. To je tako, ali što prije osvijestimo i educiramo mlade generacije da su Instagram i plava kvačica svijet koji (većini) nije realan, to će se lakše nositi sa svim nedaćama na koje naiđu u danu. Ostavimo društvene mreže za mjesto koje će nam biti inspiracija za nove modne kreacije, ideje za putovanja ili isprobavanje ukusnih recepata, a uspomene (lijepe, i one malo manje koje su nažalost dio života), stvarajmo s ljudima koje možemo zagrliti, poljubiti i dodirnuti. Plava kvačica je fora, ali i bez nje vrijedimo, i to mnogo.
Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!