Neupitno je: živimo u eri mikrotrendova. Ciklus jednog trenda koji je prije samo nekoliko godina trajao mjesecima ili godinama se danas skratio na manje od mjesec dana. Zapravo, u određenim slučajevima govorimo o tjednima i manje. Tijekom 2023. su trendovi frizura, šminke i odjeće dolazili i odlazili, a vjerojatno ni ove godine neće biti drugačije. Clean girl estetika je vladala prošle godine, odnosno lookovi s frizurom i šminkom koji izgledaju kao da se u njih uložio minimalan trud. Usput su se pojavili trendovi koji su bili varijacija na temu, poput tomato girl summer, blueberry milk manikure i još more drugih novih i starih estetika. Ne možemo zaboraviti i trend tihog luksuza koji je definitivno obilježio prošlu godinu, a on je definitivno dobio svog nasljednika za 2024. U pitanju je mob wife estetika, u slobodnom prijevodu stil žene mafijaša, koji je od početka ove godine zaludio društvene mreže.
@ktrivz Replying to @Caroline.Alex.Cole mob wife fashion 101, class is in session #greenscreen ♬ Bach unaccompanied cello suite "Prelude" - Jianteng
Kako u suštini opisati trend estetike žene mafijaša? Vrlo jednostavno – samo zamislite najstereotipniji medijski prikaz takve žene. Primjerice, Carmela Soprano i Adriana La Cerva iz hit serije Obitelj Soprano. Naravno da i na našim prostorima imamo konje za ovu utrku, te nam odmah na pamet može pasti Biserka iz filma Parada. Natapirana kosa, leopard uzorak, uski setovi trenirki a la glamuroznija verzija Juicy Couture, predimenzionirani nakit, francuska manikura, skupocjena torba i čaša šampanjca u ruci. To je i kombinacija kratke crne haljine, štikli na platformu, statement ogrlice i ogromnog kaputa dugog do poda. Neizostavan komad u svakoj mob wife kombinaciji je definitivno bunda ili slična jakna s krznenim ovratnikom, što je odmah pokrenulo rasprave o etičnosti ovog trenda. Ipak, etičnost mikroestetika i ostalih trendova se rijetko kada preispituje dok nije prekasno.
Prošle je godine trad wife trend prolazio više-manje ispod radara dok se odjednom nije pojavio na svačijim naslovnim stranicama društvenih mreža. Trad wife, skraćeno od traditional wife, bio je stil koji emulira modu kućanica iz pedesetih i ranijih desetljeća prošlog stoljeća, no i suvremenu ruralnu estetiku koju možemo primjerice povezati s Amišima u SAD-u. Dok oživljavanje starih vremena kroz odjeću nije ništa novo, posebice na društvenim mrežama gdje su određeni korisnici izgradili karijere na temelju konstantnog odijevanja u modu viktorijanskog ili edvardijanskog doba, trad wife je sa sobom povukao puno veći problem. Dok na estetike načelno možemo gledati kao na laboratorijski izolirane uzorke, moramo imati na umu kako svaki trend i stil nosi određenu društvenu ili političku konotaciju. Tako je i trad wife trend u jednu ruku iz modnog trenda prešao u društveni, gdje je masa sadržaja povezana sa ženama odjevenim u sređene kućanice postala propagandnim materijalima za 'povratak na staro', odnosno povratak žene u kuhinju, van radnih mjesta i daleko od emancipiranog života. Vjerujem kako nam kao društvu više nikada neće pasti na pamet preispitivati sirovu moć mode i činjenice koliko odjeća utječe na sve oko nas. Ne kaže se bez razloga da jesmo ono što nosimo, posebice kada to uzmemo kao signifikator našeg identiteta.
@esteecwilliams What it means to be a Tradwife. #fyp #tradwife #homemaking #housewife #traditional #tradwifecontroversy #womenschoice ♬ Music Instrument - Gerhard Siagian
Na najvećem udaru trad influencerica se našla Hannah Neeleman, poznatija pod svojim korisničkim imenom Ballerina Farm što je istovremeno ime farme koju vodi sa svojim mužem. Neeleman nije samo farmerica i sljedbenica tradicionalnih vrijednosti zajedno sa svojih osmero djece, već je i bivša balerina i misica. Dok će se odluka bježanja od užurbanog načina gradskog života u ruralni dio svijeta na prvu činiti kao teška, požrtvovna odluka i prihvaćanje nimalo lakog stila života činiti pohvalnom, Neelemanovi u svom rukavu imaju as koji glasi otac milijarder. Otac Daniela Neelemana, David Gary Neeleman, je osnivač nekoliko aviokompanija uključujući JetBlue, Morris Air, WestJet i mnogih drugih, a njegovo se bogatstvo procjenjuje na nekoliko milijardi dolara.
@ballerinafarm Sourdough bread making today!
♬ Frenesi - Artie Shaw & His Orchestra & Artie Shaw
Život koji Neeleman živi je njen izbor, kao što je i povratak na izuzetno tradicionalne koncepte koji ženu ograničavaju na kuću i obitelj. To je apsolutno legitiman izbor, no istovremeno dolazi kao šamar svim korisnicima društvenih mreža koji u njima vide inspirativnu, skromnu obitelj koja se bori za svoj kruh na najrudimentarniji mogući način. Oni tako žive zato što mogu, ne zato što moraju. Dok ne možemo znati točan podatak koliko su Neeleman i slične influencerice inspirirale druge žene ka 'povatku na staro', sudeći po prošlogodišnjoj popularnosti ovog trenda se to definitivno može brojati u desecima tisuća. Svojedobni se sa sličnim kritikama susreo coquette i balletcore trend koji je krajem prošle godine doživio novi uzlet u obliku postavljanja ružičastih mašnica na sve što nam padne pod ruku.
Prema tome, što bi mogli biti potencijalni problemi u očigledno prvom većem trendu ove godine? Pogledamo li pobliže, razlika između njega i trad wife trenda je minimalna. Ponovo se radi o ženi, nerijetko kućanici, za koju brine jak i opasan muškarac s novcem koji zarađuje na diskutabilan način. Dok mob wife po samim osobama ili fiktivnim likovima koje citira kao inspiraciju nije toliko inherentno submisivan kao što je trad wife trend, iz njega i dalje isijava samoobjektivizacija i granična mizoginija. Sve se to može reći za mob wife trend bez obzira na njegovo navodno slavljenje jake žene koja se u svojoj životnoj situaciji može suprotstaviti svom partneru i njegovoj obitelji.
Naravno, ovo bi se slobodno moglo prozvati namjernim izazivanjem straha i panike oko pukog trenda kojeg su nedavno ponovo pokrenule Jennifer Lawrence, Dua Lipa i Kendall Jenner sa svojim dugim bundama. Kritičari coquette estetike i mašnica trenda su se susreli s optužbama kako prevelikim pametovanjem pokušavaju ubiti i ono malo zabave što je preostalo u današnjoj modnoj i političkoj klimi koja je iz dana u dan sve više crna. Gotovo komični dualitet modnih entuzijasta koji o modi i njenim fenomenima žele znati što više, a istovremeno odbijaju preveliku intelektualizaciju modnog sadržaja je pri ovim slučajevima nikad očitiji. Modu i njene trendove na kraju dana ne smijemo (niti možemo) gledati kao izolirane slučajeve nečega što je tek tako postalo popularno preko noći. Izvor modnog trenda ili ključne estetike godine se nerijetko temelji na svemu, samo ne na modi samoj. Iza popularnosti trenda, kao što je to za vrijeme Drugog svjetskog rata i nedavne pandemije bio pokret nadrealizma u modi, stoji more društvenih, povijesnih, kulturnih i ostalih faktora koji čine čudnovatu tapiseriju satkanu od kulturnog dijaloga i bezbroj uzročno posljedičnih veza koje je uvijek važno znati.