IMAXTree by Launchmetrics
//

IMAXTree by Launchmetrics

Zastupnički dom je tijekom ovog tjedna dao zeleno svjetlo zakonu koji bi, ako prođe glasanje Senata i potpis predsjednika, mogao zauvijek zabraniti megapopularnu društvenu mrežu TikTok na teritoriju cijelog SAD-a. Na dramatičnosti cijele situacije dodaje i činjenica da je Biden obećao potpisati te odredbe ako mu se ikada nađu na predsjedničkom stolu, tako da cijela stvar trenutno ovisi o Senatu. Možda je ovo još jedno predizborno obećanje Joea Bidena koji se, po svemu sudeći, ponovo za mjesto u Bijeloj kući bori sa Donaldom Trumpom. Sretna Nova 2020! Bilo kako bilo, o egzistenciji mreže koja je svojedobno spasila Gen Z i ostale mlađe generacije od dosade tijekom pandemije ponovo odlučuju, u velikoj većini, političari koji su rođeni u nekom davnom vremenu kada su dvofazna struja i televizija u kućanstvu i dalje predstavljali neviđeni luksuz. Ako već ne spadaju u tu dobnu skupinu, onda obavezno tamo spadaju njihovi stavovi i politička uvjerenja.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by SHIT YOU SHOULD CARE ABOUT (@shityoushouldcareabout)

 

Dok je sama motivacija ovom potezu kristalno jasna, odnosno činjenica da TikTokom trenutno upravlja ByteDance, kineska tvrtka koja je svoj prvi korak ka globalnoj dominaciji ostvarila proto-TikTokom na kojem su se samo snimali videi plesa uz hit pjesme. Naravno, zbog toga nas ne treba čuditi što su prvi val poznatih TikTokera predstavljali upravo oni koji su izmišljali razne, bolje ili lošije koreografije. Zašto američki politički vrh aplikaciju na kojoj se vrte koreografije, te u današnje vrijeme većinom bezazlen i humorističan sadržaj, smatra velikom opasnosti po nacionalnu sigurnost je rasprava za neki drugi medij, no samo s nekoliko sekundi dumanja glavom i analizom odnosa između SAD-a i zemlje porijekla aplikacije – zaključak je vrlo jasan. Sama odredba bi ByteDanceu dala rok od pet mjeseci u kojem bi sve svoje dionice trebao prodati nekoj američkoj tvrtki. Treći val Crvene panike? Možda, no što god se dogodilo, zadržite prste Elona Muska što dalje od tih dionica. Nitko ne želi doživjeti preimenovanje TikToka u 'Y' ili neko drugo slovo pod nevjerojatnim vodstvom najpoznatijeg tehnokrata na svijetu. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Just Jared (@justjared)

 

Dok su svi korisnici ili kreatori na TikToku trenutno poput memea onog nacrtanog psa koji pije kavu usred zapaljene kuće i govori ''sve je u redu'', duboko u sebi znam da se većina modne industrije trenutno bori sa nesanicom i konzumira neviđenu količinu anksiolitika dok prati prijenos ove situacije na raznim svjetskim news portalima. Modna industrija je za vrijeme ne tako davne pandemije proživjela svoju, po tko zna koji put u suvremenoj povijesti, ogromnu seobu naroda i sredstava na TikTok. Platforme poput Instagrama su i dalje relevantne, no ako nešto moda voli, onda su to mjesta gdje obitava veliki postotak mlađe populacije i potencijalnih, budućih kupaca. Ne trebamo se dodatno podsjećati na demi-debakl zvan ulaganje u NFT i kriptovalute, gdje je veliki broj modnih kuća odjednom uveo potpuno digitalne i nematerijalne kolekcije, te mogućnost plaćanja Bitcoinom i drugim kriptovalutama, samo da bi ih stvarnost u glavu udarila kao malj kada je cijeli svijet izlaskom iz lockdowna konačno dotaknuo travu. Odnosno, onda kada je cijeli svijet shvatio da kao vrsta i dalje volimo hodati po trgovačkim centrima, isprobavati stvarnu odjeću i iskusiti modu u trećoj dimenziji koja za svoju egzistenciju ne zahtijeva neku vrstu zaslona.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Wired Middle East (@wiredme)

 

TikTok je u današnje vrijeme postao nova valuta popularnosti i relevantnosti. ''Nešto se nije dogodilo ako se nije pojavilo na TikToku'' je u današnje vrijeme, na sreću ili nažalost, dominantni silogizam u misaonom procesu mlađe populacije. Za modnu industriju, koja izuzetno ovisi o vizualnim sadržajima, je TikTok jači i brži prenositelj informacija od radija. Ovu mrežu u jednu ruku možemo okriviti za postojanje nedavnog trenda modnih štoseva tijekom ili nakon revija, gdje će jedan video Kylie Jenner koja nosi Schiaparelli couture haljinu s hiperrealističnom glavom lava obići cijeli svijet u manje od deset minuta. Jasna je stvar koliko TikTok znači za modu kada je sam Lyst, shopping platforma koja redovno izdaje svoje top liste najtraženijih i najutjecajnijih brendova svijeta na tromjesečnoj razini, počeo uzimati u obzir broj pregleda oznaka na TikToku pri odlučivanju koji je brend najrelevantniji. Coperni je zbog videa špricanja tekućine koja se pretvara u tkaninu na Belli Hadid preko noći postao modna senzacija, a neurotične revije omanjeg brenda AVAVAV redovna točka neslaganja samog vrha modnog svijeta. TikTok je prošle godine iz ropotarnice nišnih modnih krugova izvukao Margiela Tabi čizme nakon što je jedna korisnica na platformi podijelila priču kako joj ih je ukrao dečko s kojim je bila na spoju, a Margiela je još jednom završio na svačijem FYP nakon ultra viralne revije visoke mode ovog siječnja. 

Quote icon Black quote icon

Dok možemo nabrajati bezbroj viralnih modnih trenutaka velikih kuća, najveće se pitanje postavlja kako će ovo utjecati na one najmanje igrače u industriji

Od dizajnera do modnih kritičara, TikTok je trenutno jedino mjesto gdje je moguće ni od čega stvoriti karijeru. Ni od čega zaista, jer ako su kreatori koji snimaju jednostavne voiceover sadržaje svog svakodnevnog života postale globalne senzacije, kako ne bi i oni koji zaista imaju nešto za reći ili pravi talent koji do tada nitko nije prepoznao ili je odbijao prepoznati? Modne dizajnerice poput Hanife i Dilare Findikoglu su zbog ove platforme dobile toliko priznanje i popularnost da su danas redovna imena na kalendarima raznih tjedana mode, a njihove radove iz prvih redova nerijetko prate ostali modni kreatori sadržaja sa iste platforme. Etablirana imena iz svijeta nezavisnih dizajnera ili nezavisnih kritičara su na istoj platformi samo proširili svoj doseg, te ih je veliku većinu pravo zadovoljstvo vidjeti u prvim redovima. Podsjeća to na onaj prvi val modnih blogera poput Chiare Ferragni i Bryanboya koji su zbog svojih modnih i style blogova, na opće gađenje tadašnje modne industrije i novinara, počeli pojavljivati u  prvim redovima brendova poput Dolce & Gabbane i Diane von Fürstenberg. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bryan Yambao (@bryanboy)

 

Velika se rasprava trenutno vodi i oko povratka elitizma u modnu industriju. U industriju koja je toliko široko otvorila svoja vrata zabranjenog grada cijelom svijetu, do te mjere da istu reviju koju prate svi relevantni akteri modne industrije možemo preko prijenosa uživo pratiti iz svog doma, se polako vraća na svoje gatekeeping tvorničke postavke. The Row je izazvao pravu dramu kada je gostima na svojoj reviji zabranio korištenje telefona, pod izlikom kako žele da se svi prisutni ''koncentriraju na ljepotu'' njihovih novih, cijenjenih Celiné-by-Phoebe-Philo-meets-Jil-Sander-esque komada. Također, nema dva dana kako je Raf Simons, jedan od najboljih dizajnera našeg vremena i kokreativni direktor današnje Prade, za System Magazine izjavio kako mu u modi fali onog starog elitizma, jer je danas sve postalo showbusiness. Pripisat ćemo suludost njegove izjave činjenici tome da mu je Miuccija Prada previše napunila mozak metafizičkim konceptima koje svi obožavamo, no koje je on shvatio na potpuno krivi način. Sretna nama Nova 2008!

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by The Row (@therow)

 

Međutim, zašto bi se mi koji smo 'preko bare' potresali? 'Big deal', Amerikanci će ostati bez TikToka, što bi se nas to trebalo ticati? Osim što ćemo ostati bez dobrog komada zabavnog i modnog sadržaja koji stvaraju Amerikanci, sudeći po dosadašnjoj geopolitičkoj povijesti će kamenčić zvan zabrana TikToka preko Atlantskog i Pacifičkog oceana definitivno uzburkati valove na obalama važećih zakona drugih država. Europska unija je već nekoliko puta udarila TikTok po prstima zbog nejasnog ustroja u vlasničkoj strukturi, uzimanja prevelike količine podataka korisnika koje pohranjuje van teritorija EU i zbog opravdanog straha da ova aplikacija može izazvati ovisnosti. Doduše, EU to radi sa svakim tehnološkim gigantom novije generacije, no zabrana poput ove bi mogla dodatno motivirati države i zakonodavce pri samom vrhu Unije koje su itekako bliske SAD-u. 

Quote icon Black quote icon

Spustimo li stvar na najnižu razinu, Tiktok je jedna od prvih aplikacija novije generacije koja je mlađoj populaciji dala glas i priliku sudjelovanja u raspravama većeg kalibra, nebitno o kojoj je temi riječ.

Od mode do politike, nebrojeno puno rasprava se i dalje vodi na samoj platformi, te je ona nerijetko dobar izvor (dez)informacija za one čija pažnja ne može ostati na jednoj stvari duže od dvadesetak sekundi. Određeni brendovi, koji već sada daju naznake povratka u mod gatekeepinga i stvaranja umjetne misterije oko svojih komada uz pomoć elitizma će samo još više potonuti u Nietzscheov ponor u koji nitko od nas neće imati volje zagledati se. Možda su iznad spomenuti slučajevi bili vjesnici velikog zatvaranja mode, jer više se ne čudimo ezoteričnoj povezanosti mode i njenih kreativnih umova s nadolazećim ili aktualnim društvenim fenomenima.Tko zna zašto je to možda i dobro, no lako je govoriti iz perspektive nekoga tko je od malih nogu  naviknuo i na prekopavanje nekadašnjeg Tumblra kako bi pronašao neku tada nedavnu kolekciju. Izgleda da nam ne preostaje ništa drugo nego nadati se da nas američki san i Senat neće gurnuti u novo i elitno, kameno doba.

Moda