POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

sumnjive prakse

Pad Farfetcha: što se događa s najvećom modnom trgovinom na internetu?

Ivan Ilić

luksuzna moda farfetch coupang internet trgovina amazon
Pad Farfetcha: što se događa s najvećom modnom trgovinom na internetu?
© Promo

Farfetch, jedan od najvećih online prodavača luksuzne mode, je nedavno prodan Coupangu, korejskom Amazonu. Kako je do toga došlo?


Više od jednog desetljeća Farfetch je bio globalna maloprodajna tvrtka koja veliki dio svijeta opskrbljuje luksuznom robom u vrijednosti preko milijarde dolara godišnje. Ipak, posljednjih se mjeseci internetska platforma, čija je vrijednost na vrhuncu 2021. bila procijenjena na više od 20 milijardi dolara, borila za svoj opstanak i naposljetku je prodana Coupangu, takozvanom 'korejskom Amazonu'. Kako?

Farfetch je zaživio 2007. kao e-trgovina za fizičke modne butike, a osnovao ga je José Neves, portugalski poduzetnik koji je u modnu industriju prvi put ušao 1996. s brendom Swear. Godinama ga je modna industrija doživljavala kao gurua koji mijenja pravila igre i koji bi mogao usmjeriti čitav svijet mode prema uspješnim digitalnim strategijama, a kao rezultat toga je akumulirao osobno bogatstvo od 2,5 milijardi dolara. Farfetch je bio svojevrsna revolucija, s obzirom na to da nije imao svoj asortiman, već je pružio platformu postojećim trgovinama koje nisu imale opcije prodaje putem interneta. To je značilo da kupac u Londonu može kupiti čizme u niche trgovini u Parizu ili da kupac u Pekingu može nabaviti torbu koja nije dostupna lokalno u trgovini udaljenoj gotovo 5000 kilometara u Veneciji. Farfetch danas radi s više od 550 modnih trgovina u 190 zemalja, među kojima su i neke hrvatske multibrand trgovine.

Farfetch je imao više velikih investitora, uključujući kineskog tehnološkog diva Alibabu, Artemis holding milijarderske obitelji Pinault koja posjeduje Kering, te švicarsku luksuznu grupu Richemont. Kako je apetit potrošača za kupnjom luksuzne robe počeo rasti, tvrtka je također počela izravno surađivati s modnim brendovima na izgradnji njihovih web stranica i pozadinskih operacija. Kroz Farfetch Platform Solutions, tvrtka je nudila niz usluga e-trgovinama poput Burberryja i Ferragama, pa čak i svojoj konkurenciji, luksuznim trgovcima Harrods i Bergdorf Goodman. Ipak, bez obzira na revolucionarnu tehnologiju vrijednu milijarde, njihove dionice su krajem prošle godine izgubile otprilike trećinu svoje vrijednosti, a u jednom su trenutku pale na rekordno nisku cijenu od samo 60 centi, dajući tvrtki tržišnu vrijednost od oko 250 milijuna dolara, za razliku od nekadašnjih 20 milijardi.

Razloga ovoj propasti u tako kratkom vremena je puno. Osnivač José Neves je nerijetko investitorima ostavljao gorak okus u ustima svojim razuzdanim privatnim životom koji je jednim dijelom utjecao na njegov poslovni imidž. Također su u priči bila loša ulaganja koja nisu rečena investitorima, poput otkupljivanja skupe licence za brendove Off White i Stone Island koji tijekom posljednjih par godina nisu generirali dovoljno profita kako bi opravdali tu investiciju. Također, Farfetch je veliki udio svoje zarade ulagao u marketinšku promociju koja je rijetko kada urodila plodom, pošto je njihov uspjeh ovisio isključivo o uspjehu prodaje modnih komada i uspjehu nadolazećih kolekcija. 

Za razliku od SSENSA koji se uspio uspješno brendirati kao trgovina koja podupire mlade dizajnere svojom infrastrukturom, Farfetch je to ostavljao na volju trgovinama koje zastupa na svojoj platformi. U suštini, Farfetch je bacao novac na promociju koja se zapravo ni ne može kupiti, već je više rezultat poslovnih i etičkih praksi. Šuškanja tijekom kraja prošle godine su potvrdila kako Farfetch traži investitora koji će ga spasiti financijskom injekcijom od 500 milijuna dolara. Dok su investitori zapadnih tvrtki u potpunosti ignorirali Farfetch, pomoć je došla iz iznenađujućeg dijela svijeta.

Coupang je relativno nepoznata tvrtka zapadnom svijetu, no u Aziji je poznatija od Amazona. Coupangova najjača točka je njegova sveprisutnost - tvrtka može ispuniti narudžbe unutar 24 sata, brzinama kojim pobjeđuje čak i sami Amazon. Slično Amazonu, brend se oslanja na sustav članstva, a tvrtka se sada proširila na dostavu hrane, video streaming, odjeću i elektroniku, s tim da je tvrtka prethodno kupila singapursku streaming platformu Hooq Digital kako bi formirala svoju streaming uslugu Coupang Play.

Farfetch se i dalje može pohvaliti s 4 milijuna kupaca. Za 500 milijuna dolara to je jeftin način da se uspostavi na luksuznom tržištu, području u kojem Coupang ima malo iskustva, ali privlači veliki interes s Coupangovog ključnog tržišta u Koreji, prema analitičaru Retail Geeka Jasonu Goldbergu. Ukupna potrošnja na luksuznu robu u Koreji iznosila je iznosila 16,8 milijardi dolara tijekom 2023. Prema dosadašnjim saznanjima, Farfetch će nastaviti raditi kao privatna tvrtka, te će se maknuti s burze. Drugih informacija, osim da će Coupang nastaviti voditi Farfetch kao tvrtku koja prodaje luksuznu modu, nema.

Hoće li Farfetch preživjeti bi moglo utjecati na to kako potrošači kupuju modu. To je zbog broja poznatih modnih brendova koje računa kao klijente e-trgovine, iako bi se većina njih vjerojatno mogla obratiti suparniku. Ta bi promjena bila složenija za 700 manjih butika i tisuće neovisnih dizajnera koji se oslanjaju na Farfetch. Potrošačima je postalo ugodno kupovati luksuzne proizvode pritiskom na gumb. Iako drugi igrači postoje u tom istom prostoru, Farfetch je ovdje kao konstanta i pokazatelj stanja prodajne industrije. Sudeći po svemu tome, slične tvrtke čeka slična sudbina zbog sveprisutnog usporavanja luksuzne mode koje će se sigurno nataviti ove godine.

TRENDING

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.
1

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

 Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela
2

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.
3

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele
4

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans
5

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju
6

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini
7

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom
8

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

NE PROPUSTITE

Stiže li nam luksuzna apokalipsa i zašto je svim modnim brendovima naglo pala prodaja?

Stiže li nam luksuzna apokalipsa i zašto je svim modnim brendovima naglo pala prodaja?

usporavanje luksuza

Hippy Garden u novoj kolekciji donosi luksuzne haljine i asimetriju

Hippy Garden u novoj kolekciji donosi luksuzne haljine i asimetriju

Dark romance

10 modela cipela za vjenčanje koje možete nositi i u drugim kombinacijama

10 modela cipela za vjenčanje koje možete nositi i u drugim kombinacijama

VJEČNI MODELI

Zbog ovih poznatih djevojaka zaljubili smo se u mini vjenčanice

Zbog ovih poznatih djevojaka zaljubili smo se u mini vjenčanice

drugačije i posebno

Prozirne haljine nosimo i ove sezone, a ovo su naši omiljeni komadi

Prozirne haljine nosimo i ove sezone, a ovo su naši omiljeni komadi

LJETNI TRENDOVI

Muza i ikona stila: Vanessa Paradis kao inspiracija Chanel haute couture kolekcije

Muza i ikona stila: Vanessa Paradis kao inspiracija Chanel haute couture kolekcije

SIMBOL LJEPOTE

Kako stilizirati majicu bez rukava poput Kendall Jenner i Hailey Bieber?

Kako stilizirati majicu bez rukava poput Kendall Jenner i Hailey Bieber?

2023.07.13. 2 minuta čitanja

tips&tricks

Odabrali smo najljepše ljetne kombinacije koje nose omiljene domaće influencerice

Odabrali smo najljepše ljetne kombinacije koje nose omiljene domaće influencerice

INSPIRACIJA

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina