Vivienne Westwood
Profimedia //

Vivienne Westwood

Danas službeno kreće još jedan Tjedan mode u Londonu, a sigurno ste primijetili kako se oko istog već neko vrijeme ne stvara onaj buzz na koji smo godinama navikli. London je desetljećima bio kolijevka avangarde i mladenačke subverzije u modi. Od Vivienne Westwood i punk pokreta do Alexe Chung i estetski nekonvencionalnog stila s početka 2000-tih, britanska prijestolnica bila je sinonim za inovativnost. Međutim, posljednjih nekoliko godina Tjedan mode u Londonu ostao je u sjeni New Yorka, Milana, Pariza, pa čak i Kopenhagena. Kako se to dogodilo i koji je pravi uzrok slabljenja dominacije neukrotive britanske modne scene?

Alexander McQueen jesen 1998.
Profimedia //

Alexander McQueen jesen 1998.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli The Business of Fashion (@bof)

 

launchmetrics //

Od eksperimenta do marginalizacije

Londonski Tjedan mode (LFW) tradicionalno je bio platforma za mlade i neafirmirane dizajnere koji su kroz njega stjecali globalnu prepoznatljivost. Imena poput Alexandera McQueena i Johna Galliana upravo su na londonskoj modnoj pisti započela svoj uspon do zvijezda. Sve je zapravo počelo 1983. kada je osnovan British Fashion Council, a prekretnica je bila kada je PR stručnjakinja Lynne Franks odlučila stvoriti jedinstveni prostor za sve revije. Inspirirana konceptom šatora iz Milana i Pariza, pronašla je lokaciju ispred Commonwealth Instituta (današnjeg Design Museuma u Holland Parku). Od 1984. interes za sudjelovanje na Tjednu mode u Londonu, kako dizajnera, tako i brojnih sponzora, naglo je porastao, pa je britanska ready to wear moda konačno dobila globalnu pozornicu i zauvijek promijenila igru na međunarodnom tržištu. Ipak, u posljednjem desetljeću, mnogi od najvažnijih britanskih dizajnera prešli su na prezentaciju svojih kolekcija u Parizu ili Milanu, gdje je danas puno veća medijska prisutnost, infrastrukturna podrška i financijska stabilnost. 

ALEXANDER McQUEEN i SARAH JESSICA PARKER
profimedia //

ALEXANDER McQUEEN i SARAH JESSICA PARKER

Alexander McQueen, jesen 2010.
profimedia //

Alexander McQueen, jesen 2010.

Jedan od glavnih razloga ovog pomaka leži u financijskim izazovima. Održavanje revije u Londonu postalo je znatno skuplje, a uz rastuće troškove proizvodnje i logistike, dizajneri traže platforme koje im omogućuju širu globalnu vidljivost. Pariz nudi prestiž i međunarodnu medijsku pokrivenost, dok Milano pruža komercijalnu stabilnost kroz suradnju s moćnim luksuznim konglomeratima.

 Vivienne Westwood Anglomania FW1993/1994.
Anthea Simms/Camerapress/Profimedia //

Vivienne Westwood Anglomania FW1993/1994.

Victoria Beckham S25
Launchmetrics //

Victoria Beckham S25

simone rocha fw24
Launchmetrics //

simone rocha fw24

Brexit i njegov utjecaj na britansku modu

Politički faktori također su odigrali ključnu ulogu u slabljenju utjecaja Londona na globalnoj modnoj sceni. Nakon Brexita, britanskim dizajnerima postalo je teže izvoziti svoje proizvode u Europu zbog novih carinskih barijera, administrativnih komplikacija i povećanih troškova. To je osobito pogodilo male, neovisne brendove koji su se oslanjali na europsko tržište kako bi osigurali održivost. Istodobno, mnogi međunarodni urednici, kupci i influenceri suočili su se s administrativnim preprekama pri dolasku u London, što je dodatno smanjilo globalnu prisutnost i interes za LFW.

Još jedan od faktora koji je doveo do pada prestiža londonskog Tjedna mode je odlazak etabliranih dizajnera. Brendovi poput Victorije Beckham i Burberry, koji su godinama bili oslonac LFW-a, sve više usmjeravaju svoje prezentacije prema internacionalnim tržištima, a mladi talenti, poput Grace Wales Bonner ili Martine Rose, često biraju alternativne platforme ili digitalne formate. Odsutnost velikih modnih kuća poput Jonathana Andersona ostavlja prazninu u kalendaru LFW-a i smanjuje njegovu atraktivnost za medije i publiku. Dok Tjedan mode u New Yorku uspijeva privući pop-kulturne ikone i sponzore, a Pariz i Milano osiguravaju prisutnost luksuznih modnih divova, London se oslanja na eksperimentalne pristupe i inovativne formate, no to nije dovoljno za održavanje globalnog prestiža.

Jonathan Anderson
Launchmetrics //

Jonathan Anderson

Victoria Beckham S25
Launchmetrics //

Victoria Beckham S25

Victoria Beckham
Launchmetrics //

Victoria Beckham

Može li se londonska modna scena oporaviti?

Unatoč izazovima, London još uvijek ima potencijal za povratak na vrh. Britanska modna industrija poznata je po svojoj kreativnosti i spremnosti na rizik, a institucije poput Central Saint Martins i London College of Fashion nastavljaju proizvoditi dizajnere s vizionarskim pristupom. Nadalje, postoji i nekoliko inicijativa poput "BFC NEWGEN" programa koji pružaju financijsku podršku mladim talentima, a sve je veći naglasak na održivosti, što bi moglo biti ključno za budući razvoj.

Victoria Beckham S25
Launchmetrics //

Victoria Beckham S25

launchmetrics //
launchmetrics //

Tu su i etablirana imena poput Di Petsa, Dilare Findikoglu, Simone Roche, Roksande Ilinčić, te Nensi Dojake koja još itekako imaju što ponuditi Londonu. Također, veći fokus na digitalne formate i inkluzivnost može privući novu generaciju modnih entuzijasta i vratiti London na modnu mapu svijeta. Za sada, Tjedan mode u Londonu ostaje intrigantan eksperiment - platforma koja pokušava balansirati između avangarde i izazova suvremenog modnog tržišta.

 

Moda