Na jučerašnjem predstavljanju Bijele knjige o održivosti malih i srednjih poduzeća u Europi, održanom u organizaciji Generali Grupe i SDA Bocconi Sustainability Laba, predstavljeni su ključni podaci i uvidi iz istraživanja provedenog među 1260 poduzeća diljem Europe. Glavni naglasak bio je na prednostima održivog poslovanja te preprekama s kojima se mali i srednji poduzetnici suočavaju u tranziciji prema održivosti.
Predstavljanje je pratila i panel-rasprava pod vodstvom Marka Perožića (Bloomberg Adria), u kojoj su sudjelovali Mario Carini (Generali osiguranje), Manlio De Silvio (SDA Bocconi), Vedrana Jelušić Kašić (PBZ) i Dijana Varlec (HR PSOR). Raspravljalo se o regulatornim izazovima, financijskoj dostupnosti i važnosti institucionalne podrške za zelenu tranziciju MSP-ova.
Istraživanje je pokazalo:
- 44 % MSP-ova već primjenjuje ili planira strategiju održivosti (porast s 34 % u 2020.).
- 83 % ispitanika bilježi pozitivan utjecaj na okoliš, 75 % veće zadovoljstvo zaposlenika i kupaca, a 67 % osnaženu konkurentnost.
- 63 % MSP-ova ostvarilo je bolje uvjete kreditiranja zahvaljujući održivim praksama.
- Najveće prepreke uključuju nedostatak javnih poticaja (54 %), institucionalne podrške (53 %) i ograničen pristup održivom financiranju (53 %).
Klimatska otpornost sve više dolazi u fokus – 69 % naprednijih poduzeća svjesno je klimatskih rizika, no većina još uvijek poduzima konkretne, ali kratkoročne mjere poput prelaska na lokalnu nabavu ili obnovljive izvore energije. Među inspirativnim primjerima održivog poslovanja istaknuli su se Ivan Božić iz Humane Nove (pobjednik SME EnterPRIZE 2023.) i Marin Rogić iz Hrvatskog kišobrana, koji su istaknuli konkretne koristi zelene transformacije.
Mario Carini naglasio je kako je održivost srž strategije Generali Grupe, kroz inicijativu SME EnterPRIZE: “Vjerujemo da svaki mali i srednji poduzetnik ima potencijal biti heroj održivosti – uz pravu podršku, znanje i financijske alate.”
Vedrana Jelušić Kašić iz PBZ-a podsjetila je na brojne zelene kreditne linije i inicijative poput “PBZ za poduzetnice”, dok je Dijana Varlec predstavila HRIO indeks i naglasila važnost uključivanja MSP-ova u održive procese.
Poruka Bijele knjige jasna je – održivost nije samo društvena odgovornost, već i pametna poslovna strategija koja donosi mjerljive koristi. Ipak, da bi taj put bio širi i dostupniji, nužna je suradnja svih aktera – poduzetnika, financijskih institucija i donositelja politika.