Najveću ostavštinu velike Lee Miller u očima javnosti iz današnje perspektive čine njezine fotoreportaže koje je za Drugog svjetskog rata snimala za magazine Life i Vogue. Među njima su bile fotografije Blitza u Londonu, one oslobođenja Pariza, koncentracijskih logora Dachau i Buchenwald i ona, vjerojatno najpoznatija fotografija, u kojoj se Miller kupa u Hitlerovom napuštenom stanu u Münchenu na sam dan njegova samoubojstva. Međutim, ta velika ostavština je do 1977. godine, kad je Miller preminula od raka pluća na svom imanju Farley Farm House u Sussexu u dobi od 70 godina, već bila zaboravljena.
Ponovno ju je otkrio njezin sin, Anthony Penrose, kojem je u doba njezine smrti bilo svega 30 godina, a koji do tog trenutka uopće nije znao da se njegova majka bavila važnim ratnim izvjestiteljstvom u doba Drugog svjetskog rata. Pregršt fotografija i dnevničkih zapisa iz toga doba pronašao je nakon njezine smrti na tavanu njihove farme. Pretvorio ih je u biografiju The Lives of Lee Miller koju je objavio 1985. godine, a kroz koju otkriva tko je bila njegova majka i kako je izgledao njezin životni put. Biografija je oduševila Kate Winslet koja je producirala film u kojem sama glumi legendarnu fotografkinju, a koji je u listopadu 2024. stigao i u naša kina.
Tko je bila Lee Miller?
Miller je rođena u New Yorku 1907. u dobrostojećoj obitelji, no unatoč tome djetinjstvo joj nije bilo lako. Otac, koji je bio fotoamater, često ju je još kao djevojčicu fotografirao nagu dok ju je jedan obiteljski prijatelj u vlastitom stanu tijekom druženja s njezinim roditeljima, silovao i pritom zarazio gonorejom. Ne čudi stoga da je Miller s napunjenih 18 godina odmah napustila roditeljski dom i preselila se u Pariz gdje je učila o osvjetljenju, kostimima i dizajnu za kazalište u Školi scenske umjetnosti Ladislasa Medgyesa. U New Yorku je kasnije nastavila izučavati dramsku umjetnost na koledžu Vassar te crtanje i slikanje na Art Students League of New York na Manhattanu. No, od rada u kazalištu i umjetničkim galerijama odvukao ju je jedan filmski trenutak.
Kad je 1926. naumila zakoračiti na jednu od manhattanskih ulica, jedan ju je čovjek povukao za ruku i tako spriječio udar automobila koji je u tom trenutku jurio prema njoj. Bio je to Condé Nast, poznati izdavač magazina Vogue, između ostalih naslova. Poslovni čovjek kakav je bio, Nast je odmah u njoj vidio potencijal za karijeru u Vogueu. Ali ne u ulozi fotografkinje što će postati tek kasnije, već u ulozi modela. Miller se već iduće godine pojavila na naslovnicama američkog i britanskog Voguea, i kroz iduće dvije godine pozirala za različite fotografe i magazine.
S tom je karijerom skončala već 1929. godine kad joj se lice, bez njezina znanja, pojavilo u reklami za higijenske uloške. Oglasi pa i sam javni govor o ženskim higijenskim ulošcima, u to su se doba još uvijek smatrali kontroverznima i Lee se susrela s društvenom osudom nakon čega je ponovno preselila u Pariz. Ondje je htjela učiti o fotografiji od svog sunarodnjaka Mana Raya, a osim učenice, postala mu je muza i ljubavnica.
U tom je periodu upoznala i Pabla Picassa koji joj se divio, otkrio je njezin sin za The Guardian. Družila se tamo i s pjesnikom Paulom Éluardom i njegovom suprugom Nusch koja je bila performativna umjetnica, s Joanom Miróom te Solange d'Ayen koja je bila modna urednica francuskog Voguea, a koju je u filmu Lee utjelovila Marion Cotillard. No, Lee se nije dugo zadržavala na jednom mjestu. Ubrzo se ponovno vratila u New York, jedno je vrijeme živjela u Kairu sa svojim prvim suprugom Azizom Elouijem Beyjem, sve dok se nije skrasila u Londonu s nadrealističkim umjetnikom Ronaldom Penroseom s kojim je ostala sve do svoje smrti.
Drugi svjetski rat u Europi je tada već buktao, nacisti su osvojili Pariz, a Lee je došla u sjedište britanskog Voguea, na razgovor s tada glavnom urednicom Audrey Withers (u filmu je glumi Andrea Riseborough) nakon čega više ništa nije bilo isto.
Nezamjenjiv doprinos ratnom izvještavanju
Rat je vrlo brzo nakon što je Lee počela fotografirati za Vogue, stigao i u Londonu. Iz Condé Nasta stigla je uputa da svi magazini, pa tako i ženski, imaju zadatak prenositi ono što se događa na ulicama i tako je Lee počela fotografirati pripreme za rat, londonski Blitz i njegove posljedice. U tome joj se od prvih dana pridružio fotoreporter magazina Life, David E. Scherman kojeg u filmu Lee glumi Andy Samberg. Njih su dvoje ubrzo postali bliski i počeli raditi gotovo kao fotografski dvojac pa su tako i zajedno otišli pratiti 83. pješačku diviziju američke vojske na bojišnici.
Velika Britanija ženskim fotoreporterkama tada još nije dozvoljavala odlazak na bojišnicu, no Lee je bila Amerikanka i, uz podršku i bodrenje Audrey Withers, postala prva žena kojoj je to uspjelo. Tijekom rata snimala je oslobođenje Pariza, ratne bolnice, oslobođenje zloglasnih koncentracijskih logora Dachau i Buchenwald. Njezine i Schermanove fotografije bile su važan dokaz o užasima nacističkog režima koji je ostavio zastrašujuće posljedice diljem Europe.
Kraj rata Scherman i Miller obilježili su simboličnom fotografijom snimljenom u Hitlerovom napuštenom stanu u Münchenu na sam dan njegova samoubojstva. Fotografiju je snimio Scherman, a na njoj vidimo Miller kako se kupa u Führerovoj kadi ispred koje stoje prljave vojničke čizme, s njegovom fotografijom u pozadini.
Karijerni zaokret i život na farmi u Sussexu
Film Lee bavi se gotovo isključivo periodom života u kojem je Lee Miller fotografirala bojišnicu. Izuzetak je tek početak na kojem saznajemo kako upoznaje Rolanda Penrosea te dijelovi koji se isprepliću kroz čitav film, a u kojima u starijoj dobi razgovara sa svojim sinom Tonyjem i prepričava mu svoj život. Taj je dio fikcionaliziran budući da Tony nije znao ništa o bogatoj fotoreporterskoj karijeri svoje majke. No, ona je ostavila velike posljedice na nju.
U knjizi o njezinom životu, Tony piše da mu je majka patila od kliničke depresije koju je liječila samopropisanim receptom - alkoholom. Izvan depresivnih epizoda, svoju je majku poznavao uglavnom kao kuharicu i izvrsnu domaćicu. Miller je nakon rata, u 1950-ima završila prestižnu parišku kulinarsku akademiju Cordon Bleu i počela se baviti kuhanjem.
U to je vrijeme već živjela s obitelji na farmi Farley u Istočnom Sussexu i ondje je redovito ugošćivala svoje prijatelje iz svijeta umjetnosti i pripremala im jela nadahnuta nadrealizmom. Njezina zelena piletina, cvjetača u obliku grudi i plavi špageti bili su nadaleko poznati. Koliko je hrana bila važna u kasnijem periodu njezinog života zabilježila je njezina unuka Ami Bouhassane u knjizi Lee Miller: A Life with Food, Friends & Recipes iz 2017. godine. Knjiga govori o kulinarskom putu slavne fotografkinje i donosi njezine osobne recepte.
Na farmi Farley, Miller je ostala do kraja svog života ne znajući da će se njezin utjecaj na svijet mode i umjetnosti početi otpetljavati tek nakon njezine smrti. Svojim je radom nadahnula kolekcije dizajnera među kojima su Alexander McQueen, Ann Demeulemeester i Frida Giannini. Njezin život pretočen je mjuzikl Six Pictures of Lee Miller 2005., rad joj je izložen na nizu izložbi diljem svijeta i u nemalom broju knjiga. Inspirirala je i lik Lee Smith koji je u filmu Građanski rat Alexa Garlanda iz 2024. utjelovila Kirsten Dunst. A nadahnula je i Kate Winslet. Glumica je na jednoj aukciji prije desetak godina zapazila stol za kojim su u Millerinu domu blagovali Picasso, Man Ray i Miró. O tome tko je bila vlasnica stola tada nije znala mnogo, no stol je ipak kupila i tu je započela njezina fascinacija ovom velikom fotografkinjom i umjetnicom, ispričala je za Women’s Weekly.
Farley farma u Sussexu danas još uvijek stoji na istom mjestu, u vrlo sličnom obliku onom u kojem ju je ostavila njezina vlasnica. Naime, Anthony Penrose kuću je pretvorio u galeriju u kojoj se mogu razgledati radovi Ronalda Penrosea i Lee Miller kao i fotografije njihovih slavnih prijatelja koji su ih posjećivali i neki od njihovih radova koje su donosili tijekom svojih posjeta kao što su Picassovi ručno oslikani tanjuri ili litografije. Galerija se zimi zatvara, a ponovno će biti otvorena od 3. travnja do 31. listopada iduće godine, četvrtkom, petkom i nedjeljom od 10 do 16:30. Film Lee, koji je djelomično sniman i u Dubrovniku, trenutačno igra u hrvatskim kinima.