Nakon bezbrižnog ljeta povratak u rutinu može izgledati pomalo kaotično - gomila obveza, nove školske torbe, rasporedi aktivnosti i zatrpana 'to-do' lista na poslu. Zato smo razgovarali s Ivanom Šušković, stručnjakinjom za organizaciju prostora koja stoji iza Instagram profila @idemo_redom, koja nam je otkrila kako uz nekoliko jednostavnih koraka ponovno uspostaviti red i mir u domu, ali i olakšati povratak u ured te početak školske godine.
'Kad mi je doma mir, tada mogu sve!'
Nered u prostoru često znači i nered u glavi - barem tako tvrdi Ivana, entuzijastica koja pomaže svima koji se osjećaju preplavljeno stvarima i ne znaju kako funkcionalno urediti svoj dom. Njezina priča počela je, kaže, iz vlastitog kaosa: 'Nakon što sam rodila drugo dijete, shvatila sam da nam je životni tempo grozan. Stalno smo negdje trčali - vrtić, posao, kuća, kućanski poslovi - i sve je to stvaralo stres. Tada sam odlučila krenuti od onoga što mogu kontrolirati, a to je naš dom. Željela sam da nam bude mirna oaza, a ne izvor nervoze.'
Prvi korak bio je otvaranje profila na društvenim mrežama - isprva samo kako bi samu sebe motivirala da nastavi raščišćavati. No ono što je započelo kao osobni izazov ubrzo je postalo inspiracija mnogima. 'Nisam znala da ću na tom putu motivirati i druge', priznaje.
Često se kaže da kako organiziramo prostor, tako organiziramo i život. Ivana se s tim slaže, ali dodaje da je riječ o dvije različite vještine: 'Planiranje obveza je posve drugačiji set sposobnosti. Trudim se i rekla bih da sam dosta dobra u tome. Kad mi je doma mir, imam osjećaj da mogu sve.'
Najveći izazov je dječja soba
Na pitanje što je najviše veseli u poslu kojim se bavi, Ivana kaže da se u početku najviše radovala samom rezultatu. 'Svaki put bih se iznova iznenadila koliko je dobar osjećaj kad nešto dovedeš u red', prisjeća se. No vremenom, rezultat joj je postao očekivan, a veće zadovoljstvo pronašla je u reakcijama drugih. 'Posebno je iskustvo kada vidiš kako ljudima padne kamen sa srca nakon što konačno poslože stvari koje su ih gušile mjesecima ili godinama. Taj trenutak olakšanja za mene je neprocjenjiv.'
Kao pravoj organizatorici, malo nereda joj ne smeta i brzo ga posloži, dok prava neorganiziranost - kada ne zna gdje je što ili kupuje duple stvari - gotovo da joj se ne događa. Sve ima svoje mjesto, a stvari drži pod kontrolom.
Na pitanje što joj predstavlja najveći izazov, bez premišljanja odgovara - dječja soba. 'Priljev dječjih stvari ogroman je i svakodnevan - od odjeće koju prerastu brzinom svjetlosti, do igračaka kojih je svaki dan barem jedna više, pa školskog pribora, crteža i projekata. To je prostor koji zahtijeva stalno održavanje i lako izmakne kontroli ako ga ne raščišćavate redovito.' Dodaje i uz osmijeh: 'Mailovi su mačji kašalj u usporedbi s dječjom sobom - dovoljno je samo odjaviti se s newslettera i već ste pola posla napravili.'
Back to School & Back to Work
A da bismo lakše zaboravili godišnji i lagodnije uplovili u jesenske rutine, Ivana nam je otkrila nekoliko savjeta koji će nam itekako pomoći.
Nakon dugog i opuštenog ljeta - kako se najlakše ‘vratiti u tračnice’ i ponovno uspostaviti rutinu u domu?
Ljeto je izvrsno vrijeme da si presložite neke stvari u domu - dani su duži, imamo manje obveza i jednostavnije se organizirati. Izbacite sve što vam više ne pričinja zadovoljstvo, od figurica koje stoje tu iz navike do stvari u ormaru koje niste obukli zadnjih godinu dana. Presložite ostavu da biste mogli početi planirati zdrave i brze obroke. I kad te male (a velike) stvari dovedete u red, rutinu će biti jednostavno uspostaviti. Vraćanje stvari na njihovo mjesto jako je jednostavno kad stvari nema puno i kad one doista imaju svoje mjesto.
Mnogi imaju osjećaj da im se stan nakon godišnjeg odmora ‘pretvori u skladište’ - što preporučujete kao prvi korak u raščišćavanju?
Uvijek prvo raščistite površine da dobijete taj početni boost motivacije za kompliciranije zadatke. Bacite očigledno smeće, toga uvijek ima dosta, nismo ni svjesni. Malo pomalo krenite s jednostavnijim zadacima (polica, ladica) prema težim, sentimentalne stvari ostavite za kraj. Nitko ne kaže da se morate svega riješiti, ali onih stvari koja vas ne vesele, svakako. Osjećat ćete se toliko lakše.
Koji su Vaši trikovi za organizaciju dječje sobe tako da bude i funkcionalna i poticajna za učenje?
Radni stol neka bude dovoljno velik i prazan. Sve što možete, stavite u ladicu, neka ne bude distrakcija. Ladice svakako premrežite malim organizatorima (to mogu biti i kutijice ili poklopci neke ambalaže) i u njih sortirajte predmete po grupicama proizvoda - u jednu gumice, u drugu ravnala, u treću olovke, itd. Nabavite nekakav organizator (može biti i zidni) za dnevni priljev papira, da se ne povlače po sobi i na kraju zagube. Koristite zidove za organizaciju, a horizontalne površine neka budu što praznije.
Kako djecu od malih nogu učiti organizaciji i reda, a da im to ne izgleda kao kazna nego zabavna navika?
Uvijek kroz igru. Djeca vole natjecanja - upalite im timer na 10 minuta, da vidimo koliko toga se može pospremiti za to vrijeme. Ili, zamislite neku igračku koja je razbacana i recite da ste zamisili jednu igračku, a tko je pospremi, dobit će malu nagradu. Djeca pospremaju sve, ne znajući koju ste vi igračku zamislili i na kraju jedno dijete dobije nagradu. Pazite da ne nagrađujete uvijek isto dijete. Kad su veći, ovo im neće više biti zanimljivo, prokužit će vas. Moj dvanaestogodišnjak sad voli pospremati uz glasnu glazbu. A u jednom trenutku (u pubertetu) ništa više ne pali, samo se nadamo da smo ih do tada uspjeli naučiti koliko bolje funkcioniramo u raščišćenom prostoru i nadamo se najbojem.
Što odraslima može pomoći u ‘back to work’ fazi - kako organizirati radni prostor da nam bude lakše fokusirati se?
Vrlo slično kao i dječji radni prostor - čuvajte se distrakcija, imajte male odjeljke za sitne stvari, podignite monitor da dobijete što veću praznu plohu stola. Ako radite od kuće i imate mali kutak u dnevnoj sobi, namještaj organizirajte tako da ste leđima okrenuti od dnevnog prostora - tako da vas ne ometa ako soba možda nije u savršenom redu (a rijetko kada je, budimo realni).
I za kraj – koje su tri male svakodnevne navike koje svaka obitelj može uvesti da bi im dom ostao uredan i organiziran, čak i kad tempo postane kaotičan?
Vraćati stvari na mjesto odmah nakon upotrebe, novim stvarima koje donesete u dom odmah pronaći stalno mjesto i redovno se pitati 'treba li mi ovo?'.