Miuccia Prada je opet na vrhu svijeta. Nedavne kolekcije Prade i Miu Miu su ponovo viralne, a izgleda da je Prada još jednom postavila veliki reset estetike i trendova za ovu i nadolazeću sezonu. Prada je ostala u metafizičkom istraživanju odnosa sjećanja i budućnosti, s klasičnim siluetama pedesetih i šezdesetih koje je sama Prada viđala u svom djetinjstvu i adolescenciji. Miu Miu je, s druge strane, za jesen ove godine prikazao potpuno zaokret u estetici. Dok se može raspravljati o privlačnosti ove estetike, privlačnost bilo koje vrste je daleko od Pradinog modnog etosa. Ružni chic, intelektualizacija apsolutno svakog trenutka ljudskog iskustva i neosporno kvalitetna izrada odjeće i modnih dodataka su samo neki od faktora njenog uspjeha. Prada nikada nije napravila krivi korak u karijeri, a nazvati ju bilo čim drugim osim apsolutne vladarice modne industrije bi bila kardinalna greška.
Lystov indeks je nedavno otkrio kako su najtraženiji brendovi tijekom posljednjeg kvartala prošle godine bili Miu Miu i Prada. Jednaka je situacija bila kroz čitavu 2023., ali i 2022. i 2021. Može se reći da vlasnica i osnivačica ovih brendova, enigmatična Miuccia Prada, u današnjoj modnoj industriji u potpunosti drži monopol nad it komadima i cool faktorom. Dok svi znamo tko je i što je Prada, a s vremenom smo postali sve upućeniji u sestrinski brend Miu Miu, nemoguće je ne pitati se kako to Pradi polazi za rukom. Kako je Prada ostala pri samom vrhu modne industrije od njenog samog početka, te zašto nas i dalje fascinira apsolutno sve što ova žena proizvede?
Iznenađujuće, modna kuća Prada postoji preko 100 godina, a svoj početak konceptualno dijeli s ostalim talijanskim kućama poput Guccija i Fendija. Pradu je 1913. osnovao Mario Prada, Miuccin djed, te je proizvodio luksuzne torbe i modne dodatke od najbolje dostupne kože tog vremena. Prvu trgovinu su otvorili u milanskoj galeriji Vittorija Emanuelea II., čime su se od samog početka pozicionirali kao luksuzan brend. Njihovi inovativni i kvalitetni proizvodi su samo šest godina nakon osnutka zapali za oko tadašnjoj talijanskoj kraljevskoj obitelji s kojom su sklopili prestižan ugovor. S pomoću tog ugovora je Prada imenovana službenim proizvođačem torbi za sam vrh talijanske države, a to im je donijelo još kraljevskih kupaca i kupaca iz visokog društva čitave Europe. Upravo zbog toga se na trokutastom Prada logu do dana današnjeg nalazi grb kraljevske kuće Savoy koji i dalje po tom ugovoru smiju koristiti, neovisno o tome što je Italija davnih dana prestala postojati kao kraljevina.
Bez obzira na to što ovdje pričamo o stoljetnom brendu, Prada kakvu ju poznajemo danas postoji tek od samog kraja osamdesetih godina, kada je sama Miuccija preuzela vlasničku i kreativnu ulogu u kući. Njen djed i osnivač Mario Prada se nije zalagao za ženska prava, te nije mogao ni zamisliti da će njegovu kuću prvo voditi njegova kćer Luisa, a potom njegova unuka. Ne želimo ni zamisliti svijet u kojem su stavovi Maria Prade dovoljno utjecali na poslovni razvoj tvrtke i spriječili Miucciju u kreiranju jedne od najjačih modnih kuća na svijetu. najzanimljivije od svega, prije nego je preuzela obiteljsku tvrtku, Prada je doktorirala političke znanosti na Sveučilištu u Milanu, bila je članica komunističke partije i radila je kao pantomimičar.
Dok je od samog početka rada izrađivala vrlo tražene modne dodatke, o kolekciji gotove robe nije razmišljala. Tek je 1988., na nagovor muža Patrizia Bertellija, predstavila svoju prvu kolekciju gotove robe za žene u Milanu. Prva kolekcija je bila inspirirana osobnim komadima iz njenog ormara, među kojima su se nalazile školske uniforme i dominacija crne i smeđe boje. Odjeću su obilježavali spušteni strukovi i uski pojasevi. Bila je istovremeno seksi i šik, no vrlo jednostavna, te je pretočila nekonvencionalan pristup Miuccie Prade modi i ženstvenosti. Na samom kraju desetljeću glamura, Pradina sabranost u kombinaciji s elegancijom, čistim linijama i nenametljivim luksuzom je bila izuzetno inovativna. Revija je dala ton budućim Pradinim kolekcijama koje je također obilježavao pomjereni i promišljeni minimalizam.
Devedesete su se pokazale kao revolucionaran period za Pradu. Uvođenje tehničkih tekstila poput najlona, boja koje su se nerijetko izbjegavale pri izradi odjeće poput zelene i smeđe, te stiliziranje kolekcija koje se može nazvati jedino 'ugly-chic' estetikom je Pradu katapultiralo u neviđenu popularnost. Prikazujući kolekciju pod nazivom “Banal Eccentricity” za proljeće 1996., Pradini modeli poput Amber Valette i Kate Moss su šetali pistom u raznim smeđim nijansama, suknjama srednje dužine i nezgrapnim sandalama, što je označilo početak njene "ugly chic"ere.
Njena estetika je bila savršena antiteza tada popularnoj sexy 70's estetici koju je propagirao Tom Ford u Gucciju. Dok Prada ima brdo izvora inspiracije, baza uvijek ostaje na nekonvencionalnom, tradicionalno ružnom, te nesvakidašnjem. Kako je sama rekla jednom prilikom – ružne stvari su privlačne i uzbudljive zato što se čine novima. Tu su prije svega u igri njena akademska pozadina, feministička i komunistička prošlost, te ekscentričnost koju vuče od svoje obitelji.
Prada Linea Rossa i Miu Miu su također osnovani tijekom devedesetih, a Miu Miu je u ovom desetljeću prešao iz niche difuznog brenda u pravu zvijezdu tjedna mode u Parizu, naročito nakon nebrojeno puno hit komada poput rezane mirkosuknje, balerinki, torbe, naočala i drugih. Dolaskom Rafa Simonsa i njegovih ideja u Pradu, s vremenom je Miu Miu počeo više ličiti na staru Pradu od Prade same, pošto tamo kolo vodi isključivo Miuccija. Njena ideja je da svojim kolekcijama čitavoj modi daje drugi, intelektualni sloj, što dovodi do toga da se osobu u Pradi često zamišlja kao nekoga tko traži preokrete i izazove. U kombinaciji s njezinom težnjom za nekonvencionalnim, postaje jasno da je njezina vrlo svjesna odluka da nas neprestano suočava s novim nizom modnih i životnih mogućnosti, samo ne na doslovan način.
Pradu od cijele modne industrije izdvajaju vjerojatno dvije najbitnije stvari: konzistentnost i autentičnost. To joj daje i taj vječno relevantni cool faktor, ta činjenica da gospođa od 74 godine s doktoratom i nekadašnjom karijerom u pantomimi kreira odjeću koja je inspirirana njom samom, njenom omiljenom glazbom, literaturom, filmovima i slično. Samouka dizajnerica i feministica koja je bez obzira na stavove svoje obitelji uspjela preuzeti inicijativu, te od luksuzne talijanske galanterije napraviti globalni brend kojem je malo tko ravan po relevantnosti i prihodima. Zato je danas nemoguće odgovoriti na pitanje što je Pradina tajna i zašto je Prada i Miu Miu odjeća tako cool. Jednostavno zato što ju stvara jedna izuzetno cool osoba koja to zna prevesti u instantni jezik i simboliku naše odjeće.