Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics
//

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Ako svijet mode i modnih entuzijasta živi za jednu stvar, to su onda definitivno smjene i prelasci kreativnih direktora iz jedne modne kuće u drugu. U davnim smo vremenima maštali o tome tko bi mogao zamijeniti Karla Lagerfelda u Chanelu i Fendiju, Johna Galliana u Dioru, Stefana Pilatija u Saint Laurentu i tako dalje. Naravno, i u prošlosti su se događala razna potresanja i nestabilnosti u ovoj, najekskluzivnijoj poziciji modne industrije. Nezaboravan je onaj neočekivani odlazak Toma Forda iz Guccija i Saint Laurenta, odlazak Thierryja Muglera u mirovinu, te smjena Johna Galliana zbog pijanih i kontroverznih izjava. Ipak, bila su to vremena kada je većina teorija ostajala u svijetu metafizike, ona kada je odlazak ili prelazak jednog dizajnera u drugi tim bila jedina vijest čitave sezone, no ovo desetljeće itekako obilježavaju šokantne i šokantno česte izmjene na samom kreativnom vrhu gotovo svih relevantnih brendova. 

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Početak suvremene igre glazbenih stolica pronalazimo u 2022. godini, kada su svoje pozicije iz relativno sličnih razloga napustili Alessandro Michele i Riccardo Tisci. Dok se odlazak dva velika dizajnera iz dvije velike kuće u vrlo kratkom razmaku činila kao anomalija koja se neće događati često, tada nismo mogli ni slutiti da će se ona pretvoriti u ustaljenu praksu u nadolazećim godinama. Vrlo brzo je svoju dugogodišnju poziciju napustio Jeremy Scott u Moschinu, Ludovic de Saint Sernin je u Ann Demeulemeester opstao samo jednu sezonu, a iz vlastitih kuća su se povukli Raf Simons i Tom Ford. Matthew Williams je otišao iz Givenchyja, Lanvin je ostao bez Brune Sialellija, a Chloé je nakon tri godine napustila Gabriela Hearst. 

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Upravo smo zbog toga na recentnim tjednima mode smo imali prilike vidjeti dosta više ili manje uspješnih debitantskih kolekcija. Od Moschina pod novim vodstvom Adriana Appiolaze, Chloé pod Chemenom Kamali, McQueena pod Seanom McGirrom, Blumarinea pod Walterom Chiapponijem i tako dalje. Izgleda da nas i u narednoj sezoni očekuju debitantske kolekcije nekih novih dizajnera, jer osim Chiapponija koji je zbog osobnih razloga napustio mjesto u Blumarineu nakon jedne kolekcije, tijekom ovog tjedna smo ostali bez dva konzistentna modna veterana. Dries Van Noten je objavio kako već sprema nasljednika za svoj brend, a emotivnom porukom na Instagramu se Pierpaolo Piccioli oprostio od cijelog tima u Valentinu. Bez obzira na trenutnu, nestabilnu klimu u modnoj industriji, odlazak ovog dvojca je uistinu bio neočekivan. 

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Piccioli je u Valentinu proveo preko 25 godina, te je svoju karijeru počeo uz samog osnivača brenda, samog Valentina Garavanija. Kasnije je uz Mariju Graziju Chiuri, koja je prije prelaska na poziciju kreativne direktorice Diora također radila za ovaj brend, postavljen kao Garavanijeva zamjena. Tandem je održao modnu kuću na životu kroz krizno razdoblje, no izgleda da je u ovom slučaju jedan mozak bio bolji od dva. Puno je jači dizajnerski jezik izašao na vidjelo kada je Chiuri otišla i nastavila uspješno graditi svoju karijeru u kući Christiana Diora, a Piccioli je Valentino okrenuo ka puno modernijem senzibilitetu koji je u svoje središte uzimao beskompromisnu tjelesnost i ljudskost. Od potpuno ružičaste kolekcije koja je preduhitrila Barbie maniju do visoke mode koja je svake godine bila sve spektakularnija, Picciolijevoj dominaciji boja i tekstura se jednostavno nije mogao zamisliti kraj.

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Dries Van Noten, još jedan maestro kolorita i bogato izvezenih komada, je jedan od dizajnera kojeg zaista nismo mogli zamisliti u mirovini. Od uspješnih muških kolekcija do onih pret-a-porter koje je počeo prikazivati preseljenjem svoje kuće u Pariz, Diresova estetika je potpuno neuhvatljiva u suvremenom valu kolekcija koje više pucaju na praćenje (mikro)trendova. Kako je jednom prilikom rekao, što je veći sukob boja i otisaka, tim bolje. Jedan je od rijetkih dizajnera koji je niz pistu slao gotove proizvode koji su se u istom obliku mogli kupiti u trgovinama, dok ostatak modnog svijeta proizvodio samo one prototipe za koje predviđa komercijalni uspjeh. Tijekom 2008. mu je to sve zaradilo i prestižnu CFDA nagradu za najboljeg internacionalnog dizajnera, čime se pridružio prijašnjim dobitnicima poput Karla Lagerfelda, Johna Galliana, Miuccie Prade i Alexandera McQueena.

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Fotografije: IMAXTree by Launchmetrics

Tijekom tjedna su krenula nova šuškanja o odlasku Michaela Korsa s kreativne pozicije njegovog brenda, a kako je krenulo, danas se ne bismo šokirali ni da Donatella Versace napusti Versace. Dok nitko zapravo ne želi razmišljati o tome, Prada nas sigurno priprema na trenutak kada će njenu kreativnu ulogu u potpunosti preuzeti Raf Simons. Međutim, možda je na pomolu nova revolucija modne industrije kakvu smo mogli vidjeti u devedesetima kada su tada nova lica poput Nicholasa Ghesquierea i Marca Jacobsa revolucionarizirali kuće poput Balenciage i Louisa Vuittona? Možda nam Sabato de Sarno i ostatak novog vala kreativnih direktora mogu uistinu donijeti veliku promjenu u modnoj industriji i transformirati ju u nešto potpuno neviđeno? Doduše, velika je razlika ta što danas novi kreativni direktori većinom igraju na sigurno i komercijalno, dok su primjerice Tom Ford i Hedi Slimane svojedobno u potpunosti zaokretali imidž svakog brenda u kojem bi se našli. Možda nas i u tom smislu netko iznenadi, no jedno je sigurno - na pomolu je velika i dugo očekivana smjena generacija dizajnera. Preostaje nam samo promatrati i nadati se da će sve ovo u jednom trenutku stabilizirati modu koja je već godinama na klimavim nogama.

 

Moda