Y/project ss24
launchmetrics //

Y/project ss24

Jedno je kada Chanel i slični brendovi podignu cijene svojih torbica. Iako nas cifre redovno šokiraju, samo poskupljenje je u današnje vrijeme i očekivano. Godinama postoje forumi poput The Purse Bloga koji redovno uspoređuju cijene prije i nakon. Ipak, druga je stvar kada cijene podignu Zara i Mango, do te mjere da se lagano približavaju cjenovnom rangu koji je do sada bio rezerviran za mid-range brendove poput Off-Whitea i Y/Projecta. Upravo su ova dva brenda, u manje od tjedan dana razmaka, udarila u zid neizvjesnosti o svojoj budućnosti.

Virgil Abloh
Launchmetrics //

Virgil Abloh

Gigant LVMH je, na sam rođendan osnivača Virgila Abloha, prodao Off-White tvrtki Bluestar Alliance koja je poznata po preuzimanju posrnulih brendova koje licencira u puno nekvalitetnije i jeftinije rangove proizvoda. S druge strane, prije samo par dana smo saznali kako se Y/Project pronašao na francuskoj burzi, spreman za cijelokupno preuzimanje. Još jedna šokantna vijest u nizu je došla samo nekoliko tjedana nakon što je mjesto kreativnog direktora brenda napustio genijalni Glenn Martens. Na društvenim se mrežama odmah povukla polemika o tome kako je Martens izuzetno skup dizajner i direktor, no šokirala nas je informacija kako je Y/Project u prošloj godini zaradio samo 11 tisuća eura.

Glenn Martens
launchmetrics //

Glenn Martens

Da, dobro ste pročitali -  u pitanju su tisuće, ne milijuni ili milijarde koji se inače očekuju i povezuju s pret-a-porter brendovima. Y/Project je ranije ove godine odustao i od jesenske sezone zbog problema s financiranjem, što je ponovo stavilo fokus na tešku situaciju za male i srednje brendove koji se suočavaju s usporavanjem luksuznog tržišta.

yproject fw24
Launchmetrics //

yproject fw24

Korjenita promjena mode i onoga što smatramo luksuzom ili poželjnim je već neko vrijeme u zraku, a ove nemile događaje smo itekako mogli predvidjeti s raznim dolascima velikih modnih imena u high street i slične brendove. Claire Waight Keller je nekada dizanirala za Givenchy, danas to radi za Uniqlo. Stefano Pilati za Yves Saint Laurent i vlastiti brend Random Identities, danas za Zaru. Zac Posen za GAP. Haider Ackerman je i dalje zadužen za Canada Goose, bez obzira na novi posao u Tom Fordu. Čini se kao da se granica između luskuzne i high street mode briše ili barem pomiče u korist high street brendova, a to znatno utječe na manje brendove koji se cijenama svrstavaju između ova dva bastiona.

Haider Ackermann
Launchmetrics //

Haider Ackermann

Stefano pilati na louis vuitton ss24 reviji
launchmetrics //

Stefano pilati na louis vuitton ss24 reviji

Prošle mjesece je obilježilo sporo, ali sigurno novo pozicioniranje high street brendova u našoj kolektivnoj svijesti, a iza svega toga stoji udaljavanje od Shiena, FashionNove, Temua i sličnih. Zarina Inditex grupa, LLP i druge se donedavno smatralo glavnim jahačima apokalipse brze mode koja uništava okoliš. Dolaskom Sheina i raznih, materijalno dokazanih loših praksi koje nadilaze sve dosadašnje zbog kojih smo optuživali navedene grupacije, fokus se prebacio drugdje. Dok smo ovdje dovedeni u situaciju koja glasi ‘’od dva zla biraj manje’’, jer nismo zaboravili dosadašnje diskutabilne postupke high street brendova koji su dostupni kod nas i širom svijeta, većina njih je u tome ugledala šansu za novi početak.

Off White ss25
launchmetrics //

Off White ss25

Od sve snažnijih i učestalijih kolekcija s poznatim dizajnerima do cijena koje za njihove kategorije odlaze u nebo, high street brendovi žele da na njih gledamo kao na pristupačnu, mid range modu blisku Y/Projectu, Ganniju i sličnim brendovima. Naravno, nitko od nas ne smatra srednji rang pret-a-porter mode u kojoj se redovno nalaze samostalni brendovi, oni skandinavski i slični - jeftinom. Ne možemo reći da je kaput od umjetne kože ili eventualno vune koji se približava cijenama od 1000 do 1500 eura ‘’jeftin’’, ali zato znamo da kupujemo i podržavamo kvalitetnu modu koja barem pokušava biti originalna, iz toga financira revije na raznim tjednima mode i slično. Što mislite da financiramo ako kupimo nedavno predstavljeni, zeleni Mango kaput po cijeni od 1199 eura? Ista, ako ne i još gora situacija je u svijetu modnih dodataka. Dok kožnu ili vješto dizajniranu torbicu iz Y/Projecta možemo nabaviti u rangu od 400 eura ili više, Zarine kožne torbe su se već popele na cijenu od 250 eura. Naravno, to su redovno kopije skupljih i znanto kvalitetnijih brendova.

Mango
promo //

Mango

Ganni ss25
launchmetrics //

Ganni ss25

Ono što pret-a-porter brendove izdvaja (za sada) je zaštićenost od industrije i regulatornih tijela mode poput Federation de la Haute Couture et de la Mode, no u danas to postaje sve manje bitno. Preživljavaju i oni poput Copernija koji spektaklom uspiju stvoriti dovoljno jaku prisutnost i uspiju ju pretočiti u prodaju relativno pristupačnih komada i torbica. S druge se strane postavlja pitanje - gdje ćemo mi smrtnici kupovati odjeću? Sve veće cijene high street brendova i njihovih kolekcija ili suradnji s poznatim dizajnerima će na veliki dio populacije imati kontra efekt. To će većinu kupaca gurnuti u ralje trenutno pristupačnog Sheina i drugih, jer se nažalost nismo navikli zdravo kupovati kvalitetne komade provjerenih modnih kuća, bilo domaćih ili stranih, čiju će ulogu uskoro preuzeti oni od kojih smo bježali ili smatrali ubojicama mode.

Moda