2018. je godina. Sjedim u studentskoj sobi i nakon dugih predavanja scrollam po Instagramu i sa zanimanjem gledam video studentice s mog sveučilišta koja na podu svoje sobe izrađuje svoje prve omote za planere. Ako me sjećanje dobro služi, tog dana sam pala ispit pa mi je taj video došao kao naručen – osjetila sam želju da i ja započnem s planiranjem svog vremena. Tada sam zapratila taj profil jer je imao nešto motivirajuće i estetično u sebi.
Godina je 2024., sjedim preko puta te iste cure. Danas je uspješna poduzetnica koja se bavi, pretpostavljate, proizvodnjom omota za vaše planere. Marija Lelas, po zanimanju inženjerka elektrotehnike, jedina je takva proizvođačica na ovim prostorima. Ti omoti su ručno izrađeni i personalizirani, a koža je najvećim dijelom hrvatskog porijekla.
'Sve je počelo tijekom studentskih dana kao hobi. Oduvijek sam voljela izrađivati nešto rukama, a voljela sam i rokovnike. Tada sam na Internetu otkrila da postoji cijela zajednica ljudi koji su ljubitelji planera i organiziranja općenito. Dugo sam kupovala (i još uvijek kupujem) kožne omote od drugih proizvođača diljem svijeta. Jedne prilike sam kupila i svoj prvi komad kože i dugo ga gledala spremljenog ispod kreveta. Trebalo mi je par mjeseci da zarežem svoj prvi komad.'
Tako je krenuo Marijin hobi, a danas i posao o kojem tada nije niti sanjala. Svoj profil @bujoplanner (od Bullet Journal) pokrenula je za 'svoj gušt' kako bi podijelila fotografije svojih planera i radova. Danas njena zajednica broji preko 20 000 zaljubljenika u organiziranost i estetiku njenog profila, a pod svoje sobe zamijenila je poslovnim prostorom u Omišu iz kojeg izlaze najljepši omoti za planere i putuju po cijelom svijetu.
Vjerovala je u svoj hobi i - uspjela
Po završetku studija stigle su ponude za posao u struci, ali Marija je znala da se, ako želi da njen hobi uspije, u njega se mora dati cijela. Iako se ne bavi svojim primarnim zanimanjem, njena inženjerska strana itekako doprinosi razvoju ovog biznisa. Planiranje, organizacija, poduzetništvo u cijeloj svojoj kompleksnosti, kreativni dio i razmišljanje 'izvan kutije', produkcija sadržaja i izrada proizvoda… Sve to radi ova mlada poduzetnica, koja je uz to supruga i majka dvogodišnje djevojčice. 'Ponekad je teško sve uskladiti, ali dobra organizacija je ključ. Puno je uloga koje moram 'ispuniti', ali jedna od važnijih je postavljanje granica kupcima, obitelji, ali i sebi. Iako sam 'svoj šef', ne znači da se ne moram držati rasporeda i rokova. Naravno, dopuštam si odmor i on je nužan. Tu je ključan balans.'
Kao i u svakom poslu, ni ovdje početak nije bio lagan. Kada je ozbiljnije krenula s izradom omota, Marija je dosta vremena provela proučavajući o koži, poslovanju, planiranju iz jednostavnog razloga – na našem području nema nitko tko se bavi takvom vrstom posla. 'Najteže mi je bilo zarezati svoj prvi omot kojeg sam radila za sebe. Kasnije su došle neke teške odluke, ulaganja, rizici. Svaka faza ovog procesa imala je određenu težinu – ali i ljepotu. Kroz ovaj posao stekla sam prijatelje na različitim krajevima svijeta. Nevjerojatno je što ti sve posao može donijeti. Meni su definitivno najdraži upravo – ljudi, a uz to i činjenica da radim ono što zaista volim.'
Važno je okružiti se drugim poduzetnicima
Na pitanje kako je biti mlada poduzetnica u Dalmaciji, Marija odgovara sa zadovoljstvom. 'Redovito se sastajem s drugim poduzetnicama koje rade na svojim projektima, razmjenjujemo ideje i iskustva. Važno je imati nekoga tko razumije problematiku sustava, tko ti može pomoći savjetom, preporukom, ili makar tako što će te saslušati. Puno je teže kada si sam.'
'Biram bitke koje želim voditi'
Kada imaš svoj proizvod u kojeg si utkao cijelog sebe, prezentiraš ga svijetu i poprilično si uspješan u tome, nije rijetkost da se pojave kopije koje žele postići isti efekt kao i ti. Događalo se to i Mariji, ali ona je ostala vjerna sebi. 'Dva ili tri puta su se pojavili proizvodi vrlo slični mojima. I svaki put su me o tome obavijestili moji kupci. To je bio znak da moram nastaviti raditi ono što radim i vjerovati u snagu i energiju svog brenda. U početku bi me takve situacije zatekle, ali odlučila sam da ne želim trošiti svoju energiju na njih već je usmjeriti na razvoj svog brenda. Jednostavno biram one bitke koje želim voditi. Pokazalo se da su te kopije bile su kratkog vijeka, vrlo brzo su propale. Ljudi prepoznaju ono što je jedinstveno.'
'Uživam što u ovome mogu biti kreativna'
Ako bacite oko na Instagram profil @bujoplanner, obasut će vas različite kombinacije boja i dimenzija omota koje Marija izrađuje. Kako god da ih upari, svaka od njih izgleda odlično. Upravo u tome i u kreiranju sadržaja za društvene mreže se vidi Marijina kreativnost. 'U ovom poslu je važna kreativnost. Inspiraciju tražim u časopisima, modi, interijerima…Uživam u kombiniranju boja, u savjetovanju svojih kupaca pri izradi personaliziranih omota. Kada se kupac odluči za dimenziju omota, onda može odabrati moj dizajn ili dati svoje prijedloge i ideje. Tada i ja 'uskočim' sa svojim savjetom i idejom i dođemo do savršenog i personaliziranog proizvoda. Ja zapravo svoju kreativnost hranim svojim idejama, ali i onda kada napravim proizvod baš po svome 'guštu'.'
Koliko smo mi zapravo kao nacija organizirani?
Iako Hrvatska za Bujoplanner nije primarno tržište, svijest o važnosti planiranja i organiziranja vremena vidno je veća i o tome se sve više govori na društvenim mrežama i panelima. Ipak, još uvijek spadamo u onu vrstu ljudi koja 'nema kad'. Problem leži u činjenici da zapravo nismo svjesni koliko vremena imamo na raspolaganju i na što ga sve trošimo. 'Netko jednostavno voli kaos i tako funkcionira, ali tko god osjeća da mu vrijeme bježi kroz prste i da stalno negdje žuri ili kasni -trebao bi započeti planirati', savjetuje Marija. Planiranje ne mora biti naporno, ne moramo si praviti pritisak oko toga. Sustav planiranja mora služiti nama, a ne mi njemu.
Kako onda dobro isplanirati svoje vrijeme?
U planiranju ne postoji perfekcionizam. Mi planiramo, a život oko nas se događa i u datoj situaciji reagiramo. Prisutno je mišljenje da isplanirano znači i savršeno, ali to ne mora biti tako. Ipak, ovi koraci će nam pomoći da bolje raspolažemo svojim vremenom.
- Praćenje vremena. Potrebno je jedan određeni period pratiti svoje vrijeme i zapisivati koliko ga trošimo na svakodnevne aktivnosti. Na neke provedemo dnevno 2-3 sata a da toga nismo ni svjesni. Tu ćemo osvijestiti koliko sati izgubimo, a koliko zapravo 'slobodnih' sati imamo u danu.
- Zapisivanje. Na taj način ćemo rasteretiti svoj mozak i smanjiti anksioznost koju nam nameće svakodnevni užurbani tempo. Stvari zapisane na papiru naš mozak blago zaboravlja jer zna da ih negdje može ponovno pronaći. Nezapisane stvari svaki put ponovno procesuira. To mogu biti ideje, zadaci, podsjetnici…
- Postavljanje prioriteta. Nije sve jednako važno – potrebno je posložiti obveze po osobnom prioritetu.
- Akcija. Bez našeg djelovanja sva naša zapisivanja nemaju nikakvu svrhu.
- Revizija. Ovaj korak podrazumijeva prolazak kroz zapisano, kroz naše provedene aktivnosti. Tako imamo uvid u to kako nam je prošlo vrijeme i taj 'pogled u prošlost' je veoma bitan jer na taj način možemo ispravljati greške i bolje planirati budućnost.
Sada kada imamo upute od profesionalke, nema više izlika. Izvadimo iz ladice onu prekrasnu bilježnicu u koju smo se bojali išta zapisati jer imamo ružan rukopis. Planiranje ne mora biti savršeno. Možemo pogriješiti, prekrižiti, preskočiti stranicu… jer, planeri služe nama, a ne mi njima. A što će još izići iz Marijine kreativne radionice? Dat ću vam mali hint: bit će kožno i moći će se nositi preko ramena, a sve o njenom radu ćete pronaći na @bujoplanner.