POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

vladavina bez prestanka

Vječni cool faktor: koja je tajna uspjeha Miuccie Prade?

Ivan Ilić

moda prada Miu Miu miuccia prada
Vječni cool faktor: koja je tajna uspjeha Miuccie Prade?
© Profimedia

Prada i Miu Miu su brendovi koji godinama ne silaze s top ljestvica najtraženijih. Koja je tajna njihove vlasnice?


Dugo očekivani Lystov indeks je nedavno otkrio kako su najtraženiji brendovi tijekom posljednjeg kvartala prošle godine bili Miu Miu i Prada. Jednaka je situacija bila kroz čitavu 2023., ali i 2022. i 2021. Može se reći da vlasnica i osnivačica ovih brendova, enigmatična Miuccia Prada, u današnjoj modnoj industriji u potpunosti drži monopol nad it komadima i cool faktorom. Dok svi znamo tko je i što je Prada, a s vremenom smo postali sve upućeniji u sestrinski brend Miu Miu, nemoguće je ne pitati se kako to Pradi polazi za rukom. Kako je Prada ostala pri samom vrhu modne industrije od njenog samog početka, te zašto nas i dalje fascinira apsolutno sve što ova žena proizvede?

Iznenađujuće, modna kuća Prada postoji preko 100 godina, a svoj početak konceptualno dijeli s ostalim talijanskim kućama poput Guccija i Fendija. Pradu je 1913. osnovao Mario Prada, Miuccin djed, te je proizvodio luksuzne torbe i modne dodatke od najbolje dostupne kože tog vremena. Prvu trgovinu su otvorili u milanskoj galeriji Vittorija Emanuelea II., čime su se od samog početka pozicionirali kao luksuzan brend. Njihovi inovativni i kvalitetni proizvodi su samo šest godina nakon osnutka zapali za oko tadašnjoj talijanskoj kraljevskoj obitelji s kojom su sklopili prestižan ugovor. S pomoću tog ugovora je Prada imenovana službenim proizvođačem torbi za sam vrh talijanske države, a to im je donijelo još kraljevskih kupaca i kupaca iz visokog društva čitave Europe. Upravo zbog toga se na trokutastom Prada logu do dana današnjeg nalazi grb kraljevske kuće Savoy koji i dalje po tom ugovoru smiju koristiti, neovisno o tome što je Italija davnih dana prestala postojati kao kraljevina.

Bez obzira na to što ovdje pričamo o stoljetnom brendu, Prada kakvu ju poznajemo danas postoji tek od samog kraja osamdesetih godina, kada je sama Miuccija preuzela vlasničku i kreativnu ulogu u kući. Njen djed i osnivač Mario Prada se nije zalagao za ženska prava, te nije mogao ni zamisliti da će njegovu kuću prvo voditi njegova kćer Luisa, a potom njegova unuka. Ne želimo ni zamisliti svijet u kojem su stavovi Maria Prade dovoljno utjecali na poslovni razvoj tvrtke i spriječili Miucciju u kreiranju jedne od najjačih modnih kuća na svijetu. najzanimljivije od svega, prije nego je preuzela obiteljsku tvrtku, Prada je doktorirala političke znanosti na Sveučilištu u Milanu, bila je članica komunističke partije i radila je kao pantomimičar.

Dok je od samog početka rada izrađivala vrlo tražene modne dodatke, o kolekciji gotove robe nije razmišljala. Tek je 1988., na nagovor muža Patrizia Bertellija, predstavila svoju prvu kolekciju gotove robe za žene u Milanu. Prva kolekcija je bila inspirirana osobnim komadima iz njenog ormara, među kojima su se nalazile školske uniforme i dominacija crne i smeđe boje. Odjeću su obilježavali spušteni strukovi i uski pojasevi. Bila je istovremeno seksi i šik, no vrlo jednostavna, te je pretočila nekonvencionalan pristup Miuccie Prade modi i ženstvenosti. Na samom kraju desetljeću glamura, Pradina sabranost u kombinaciji s elegancijom, čistim linijama i nenametljivim luksuzom je bila izuzetno inovativna. Revija je dala ton budućim Pradinim kolekcijama koje je također obilježavao pomjereni i promišljeni minimalizam. 

Devedesete su se pokazale kao revolucionaran period za Pradu. Uvođenje tehničkih tekstila poput najlona, boja koje su se nerijetko izbjegavale pri izradi odjeće poput zelene i smeđe, te stiliziranje kolekcija koje se može nazvati jedino 'ugly-chic' estetikom je Pradu katapultiralo u neviđenu popularnost. Prikazujući kolekciju pod nazivom “Banal Eccentricity” za proljeće 1996., Pradini modeli poput Amber Valette i Kate Moss su šetali pistom u raznim smeđim nijansama, suknjama srednje dužine i nezgrapnim sandalama, što je označilo početak njene "ugly chic"ere.

Njena estetika je bila savršena antiteza tada popularnoj sexy 70's estetici koju je propagirao Tom Ford u Gucciju. Dok Prada ima brdo izvora inspiracije, baza uvijek ostaje na nekonvencionalnom, tradicionalno ružnom, te nesvakidašnjem. Kako je sama rekla jednom prilikom – ružne stvari su privlačne i uzbudljive zato što se čine novima. Tu su prije svega u igri njena akademska pozadina, feministička i komunistička prošlost, te ekscentričnost koju vuče od svoje obitelji.

Prada Linea Rossa i Miu Miu su također osnovani tijekom devedesetih, a Miu Miu je u ovom desetljeću prešao iz niche difuznog brenda u pravu zvijezdu tjedna mode u Parizu, naročito nakon nebrojeno puno hit komada poput rezane mirkosuknje, balerinki, torbe, naočala i drugih. Dolaskom Rafa Simonsa i njegovih ideja u Pradu, s vremenom je Miu Miu počeo više ličiti na staru Pradu od Prade same, pošto tamo kolo vodi isključivo Miuccija. Njena ideja je da svojim kolekcijama čitavoj modi daje drugi, intelektualni sloj, što dovodi do toga da se osobu u Pradi često zamišlja kao nekoga tko traži preokrete i izazove. U kombinaciji s njezinom težnjom za nekonvencionalnim, postaje jasno da je njezina vrlo svjesna odluka da nas neprestano suočava s novim nizom modnih i životnih mogućnosti, samo ne na doslovan način.

Pradu od cijele modne industrije izdvajaju vjerojatno dvije najbitnije stvari: konzistentnost i autentičnost. To joj daje i taj vječno relevantni cool faktor, ta činjenica da gospođa od 74 godine s doktoratom i nekadašnjom karijerom u pantomimi kreira odjeću koja je inspirirana njom samom, njenom omiljenom glazbom, literaturom, filmovima i slično. Samouka dizajnerica i feministica koja je bez obzira na stavove svoje obitelji uspjela preuzeti inicijativu, te od luksuzne talijanske galanterije napraviti globalni brend kojem je malo tko ravan po relevantnosti i prihodima. Zato je danas nemoguće odgovoriti na pitanje što je Pradina tajna i zašto je Prada i Miu Miu odjeća tako cool. Jednostavno zato što ju stvara jedna izuzetno cool osoba koja to zna prevesti u instantni jezik i simboliku naše odjeće.

TRENDING

 Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela
1

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans
2

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom
3

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.
4

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju
5

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini
6

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele
7

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.
8

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

NE PROPUSTITE

Dizajnerica kostima za Baby Lasagnu: ''Imali smo samo mjesec dana''

Dizajnerica kostima za Baby Lasagnu: ''Imali smo samo mjesec dana''

Elle intervju

Uzbudljive modne suradnje za koje morate znati

Uzbudljive modne suradnje za koje morate znati

fashion news

Ovo su najtraženije cipele za proljeće: izabrali smo najbolje modele iz ponude

Ovo su najtraženije cipele za proljeće: izabrali smo najbolje modele iz ponude

bezvremenski model

Razgovarali smo s mladim dizajnerom kojem je održivost na prvom mjestu

Razgovarali smo s mladim dizajnerom kojem je održivost na prvom mjestu

elle intervju

Materijal koji nema rok trajanja: koža u novim kolekcijama izgleda bolje no ikad

Materijal koji nema rok trajanja: koža u novim kolekcijama izgleda bolje no ikad

trend report

Jesu li ovo najpoželjnije tenisice sezone?

Jesu li ovo najpoželjnije tenisice sezone?

Elle Wishlist

Bizaran modni trend na vidiku: nova modna era lutaka

Bizaran modni trend na vidiku: nova modna era lutaka

Fenomen

Trenutno najstylish satovi koje možete nositi na ruci

Trenutno najstylish satovi koje možete nositi na ruci

celebrity approved

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina