Elena Salmistraro
//

Elena Salmistraro

Talijanska produkt dizajnerica i umjetnica Elena Salmistraro je članica žirija ovogodišnjeg izdanja Zagreb Design Weeka koji će se održati od 25. do 29. rujna u Jadran filmu. Radila je s raznim tvrtkama kao što su Apple, Disney, Ikea, Timberland. Salmistraro također surađuje s umjetničkim i dizajnerskim galerijama, a za Elle je, između ostalog, ispričala što joj donosi inspiraciju i kakav je položaj žena u ovog branši. 

Zaista ste radili s cijelom lepezom klijenata. Koji je kriterij za odabir projekta?

Kad je riječ o odabiru projekta, ključnu ulogu igraju emocija pri čemu se uvelike oslanjam na svoje iskustvo i osobnu intuiciju. Ne ograničavam se na razmatranje samo praktičnih aspekata kao što su proračun, klijent ili rok. Iako su ti elementi važni, ono što me istinski vodi jest koliko me projekt uzbuđuje i potiče. Često, kada pročitam ponudu ili upoznam novog klijenta, odmah osjetim emocionalnu ili intelektualnu povezanost. To je poput unutarnjeg impulsa koji mi govori odgovara li neki projekt odgovara mojim strastima. S godinama sam naučila sve više slijediti tu intuiciju, što je vjerojatno rezultat raznih iskustava i kontinuiranog promišljanja o tome što me motivira. Štoviše, odabrati projekt koji me oduševljava ne znači samo raditi s većim entuzijazmom, već i postići bolje rezultate. Kad sam duboko uključena u projekt, motiviranija sam, s većom strašću pristupam traženju rješenja i razmišljam na drugačiji način.

Koja je to jedna stvar koju projekt mora imati kako bi radili na njemu?

Jedina stvar koju mora imati je mogućnost da mi otvori nove horizonte, da mi ponudi priliku da istražim nepoznati svemir. Svaki projekt je početak, nova potraga, a ja sam fascinirana idejom da otkrijem što se krije iza njegovog potencijala. Ne postoji određeni element koji preferiram u odnosu na druge jer me osvajaju novina i prilika da svaki put iznova osmislim i obogatim svoj pristup. S druge strane, postoje elementi koji mogu blokirati moj interes. Na primjer, ne mogu promatrati projekt kao stroj za puke brojeve. Ne bavim se zbrajanjem prodaje ili tržišnom logikom. Za mene dizajn nadilazi komercijalni aspekt; dizajn je prilika za dodavanje kulturne, emocionalne i umjetničke vrijednosti samom objektu. Upravo ta ljudska i kreativna dimenzija tjera me da se posvetim projektu. 

Koji je Vaš najdraži projekt do sada? 

Ne znam, uvijek je teško odabrati, baš zato što je svaki projekt jedinstven i predstavlja dio mene. Neki projekti za mene imaju posebno značenje u smislu ljubavi i profesionalnog razvoja. Na primjer, Primates koje sam dizajnirala za Bosu bili su posebno značajni, kako zbog veze koju sam razvila s tvrtkom, tako i zbog inovacije koju su donijeli. Drugi projekti, poput Chimera keramičkih ploča dizajniranih za Cedit, unatoč njihovoj prividnoj jednostavnosti, uspjela sam sintetizirati moju složenu i duboku viziju, dokazujući da čak i najjednostavniji proizvodi mogu imati veliko značenje. Tu su i projekti kao što je kauč Grumetto za Busnelli, koji mi je omogućio da istražim i otkrijem aspekte sebe koje nisam poznavala, kao što je zalaženje u najsitnije detalje na tehničkom planu. Apsolutno najdraži projekt vjerojatno nemam, jer najviše cijenim cijeli proces dizajna. 

Što Vas najviše inspirira? 

Moje nadahnuće potiču jednostavni trenuci. Uživam pretvarati obično u nešto izvanredno. Kad bih morala odrediti što me inspirira, svakako bih rekla životinje jer su bogate detaljima. Također, inspiriraju me stripovi i video igrice zbog svojih svježih vizualnih stilova, ili mitologija i čudovišta. Tu je naravno moda kada uspije izraziti identitet i kulturu. Kao što sam spomenula, oslanjam se na elemente koji mogu obogatiti moj vokabular i ponuditi mi nove perspektive. 

The Calilla sofa je nadahnuta Mediteranom, podnebljem u kojem ste rođeni i odrasli. Koliko je vaše stvaralaštvo oblikovao Mediteran? 

S ciljem odraza povezanosti s Mediteranom osmišljena je i sofa Calilla, konkretno s regijom Puglia, što je uostalom bio jedini konkretan zahtjev tvrtke. Odlučila sam istražiti one elemente koji bi mogli biti zajednički usredotočujući se na Mediteran, more, snažan i evokativan simbol koji predstavlja ne samo krajolik nego kulturu i povijest cijelog jednog kraja. Ovaj izbor nije bio slučajan, pogotovo jer je Mediteran oduvijek bio ključni element u mom životu. Na primjer, moj rad s Litheom je imao velike koristi od ove priče, koja je služila kao stalni izvor inspiracije i poticaja.

Čemu se najviše veselite na zagrebačkom Design Weeku? 

Na Zagreb Design Weeku posebno me veseli otkrivanje novih perspektiva i inovativnih pristupa dizajnirati. Ovaj događaj predstavlja priliku za istraživanje svježih i originalnih vizija, koje mogu ponuditi nova gledišta. Nadam se da ću upoznati dizajnere koji me svojim radovima mogu inspirirati.

Je li Vam nešto posebno upalo u oko?

Ove sam godine sam kao članica žirija Zagreb Design Weeka imala priliku vidjeti mnoge projekte i moram reći da sam bio duboko impresionirana raznolikošću i originalnošću prijedloga. Ono što se najviše ističe je raznolikost pristupa. Čini se da svaki projekt priča jedinstvenu priču, odražavajući ne samo osobnost dizajnera nego kulturni i regionalni utjecaji. Zanimljivo je vidjeti da ne postoji dominantan trend ili jedinstveno razmišljanje, već stvaralački pluralitet. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Zagreb Design Week (@zagrebdesignweek)

Kako su žene u fokusu ovog izdanja, kako bi opisali položaj žena u ovoj branši u Italiji? 

Ne vjerujem da postoji poseban položaj za žene u sektoru dizajna u Italiji. Ako pažljivo promatramo, možemo reći da smo zadovoljni ulogom koju su žene ostvarile, posebice u posljednjim desetljećima. Osobno, dio sam velike zajednice žena koje rade u svijetu dizajna, gdje je u mnogim slučajevima broj ženskih stručnjaka premašuje broj muškaraca. Ova promjena rezultat je šire društvene transformacije, u kojoj su u prošlosti žene često bile svedene na skrb o obitelji i ostalim ograničavajućim poslovima. Danas su barijere srušene, a pristup obrazovanju i karijeri je lakši. Ako postoji područje u kojem je potrebno više podrške, to je vjerojatno institucionalna podrška. To se odnosi na društvenu sferu, a ne na dizajn. 

Smatrate li da se suočavate s više prepreka kao žena u ovom poslu nego Vaši kolege? 

Ne, osobno nikada nisam primijetila nikakve razlike u tretmanu u odnosu na moje kolege, a ni ja nikad nisam pomislila da biti žena može donijeti posebne izazove. Kao majka shvaćam da trudnoća može predstaviti složeno razdoblje, ali ove poteškoće su zajedničke svim ženama u bilo kojem radnom okruženju. Nisu posebno vezane za svijet dizajna.

Što za Vas čini dobar produkt dizajn? 

To je vrlo složena tema, jer je koncept kvalitete kompliciran. Na to se posebno nastavlja definiranje kvalitete u kontekstu dizajna. Napomenula bi da dizajn visoke kvalitete ne znači da je i uspješan proizvod. Za mene dobar projekt prije svega mora biti reprezentativan za svoje vrijeme, a danas to vjerojatno znači nadilaženje jednostavnog odnosa između forme i funkcije. Trebao bi biti predmet koji obogaćuje naše iskustvo, predmet koji nas prati, predmet koji dodaje značenje, priča priču i izaziva emocije. To ne znači da bi trebalo biti komplicirano, ali bi trebao biti slojevit, profinjen objekt koji, nadilazeći svoju formu i praktičnu tehničku funkciju, uspijeva izraziti dodanu vrijednost. 

Lifestyle