POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Modna (ne)uključivost

Četiri modne insajderice govore o problemu mode s inkluzivnošću

ELLE.HR

inkluzivnost modna uključivost raznolikost modna pista
Četiri modne insajderice govore o problemu mode s inkluzivnošću
© Getty Images

Četiri žene, od dizajnerice do aktivistkinje s invaliditetom, razmatraju što je potrebno za rješavanje modnog problema s inkluzivnošću tijela. 


Nensi Dojaka, dizajnerica


RJEŠAVANJE  PROBLEMA  INKLUZIVNOSTI VELIČINE ZAHTIJEVA GRUPNI NAPOR

Kada sam 2017. pokrenula svoj brend, cilj je bio stvoriti odjeću koja će predstavljati ženstvene siluete, ali s daškom snage. Moje je polazište bilo stvaranje donjeg rublja, što seže još u vrijeme preddiplomskog studija. Sada se moj brend proširio kako bi se usredotočio na žensku figuru pa nikada nije imalo smisla uključivati samo tip tijela na koji je moda navikla. Moja veličina je L (konfekcijski broj 44) i jednostavno nisam mogla pojmiti da ne mogu nositi vlastite komade. Prvu samostalnu reviju imala sam u rujnu 2021. na londonskom tjednu mode. Moj casting je bio specifičan. Nisam dizajnerica koja radi putem uličnog skautiranja, a sve su djevojke morale činiti smislenu zajednicu. Bilo je nevjerojatno imati Palomu Elsesser, Jill Kortleve i, nedavno, Devyn Garciju na svojim revijama. Brendovi u usponu preuzimaju odgovornost uključivanja plus-size modela u revije, a etablirana imena ne slijede taj primjer.

No trebaju nam inkluzivnije poruke od većih igrača. Ne treba biti normalno da veliki brendovi na modnoj pisti imaju samo jedan tip žene. Sav pritisak je tada na manjim brendovima. Promjena zahtijeva grupni napor - agenti se moraju pobrinuti da za revije bude dostupan veći izbor modela jer kada je izbor mali, to nije lako postići. Kao mladoj dizajnerici trebalo mi je vremena da imam dostupan širok raspon veličina jer nisam imala resurse – potrebni su vam iskusni rezači uzoraka i više primjeraka, što i košta više. Još nemam dovoljno resursa, ali bila sam predana jer sam to osjećala na osoban način. Mislim da je dio problema s pružanjem opsežnog raspona veličina u trgovinama i online taj što trgovci imaju otpor pri naručivanju većih veličina. Društveni mediji mogu biti moćan alat pa koristim svoje platforme za prikazivanje žena različitih veličina. Ljudi žele kupiti ono što vide, a ako vide odjevne predmete koji dobro stoje na nekome tko izgleda poput njih, spremniji su ih kupiti. Kad nosim svoje haljine ili kad ih nosi moja majka, stalno razmišljam o tkaninama koje mogu laskati različitim oblicima tijela - manje restriktivne, ali da i dalje budu pripijene. Iako postoje poteškoće s većim rasponom veličina kada imate manju robnu marku, i dalje je to ostvarivo. Imajući na svojoj strani stilisticu, urednicu i kreatoricu imidža Francescu Burns – s kojom sam počela surađivati prije četiri sezone i koja jako voli inkluzivnost u modi – osjećam se kao da radimo pravi timski posao. Kako se moj brend širio, primijetila sam pozitivne reakcije ljudi na internetu kada vide odjeću na punijoj figuri. Kupci mi poručuju da vole moju odjeću jer se u njoj dobro osjećaju. Nezaboravan je bio komentar kad sam objavila Palomu kako hoda na AW22 reviji:

„Nismo znali da tvoje kreacije tako dobro stoje na nekome tko ne nosi mali broj.“ Ta mi se poruka urezala u pamćenje. Stariji i raznolikiji sljedbenici došli su s rastom brenda, a čula sam i da mnoge trudnice kupuju moje komade, što je sjajno. (U veljači 2022. godine Dojaka je u svoju reviju uključila trudnu manekenku Maggie Maurer.) Modna industrija možda s vremena na vrijeme slavi žene većeg konfekcijskog broja, ali odjeća koja pristaje tim istim okvirima ne postoji. To nije učinjeno na smislen način.  Smatram da je pristup svim tipovima tijela kao trendovima, a ne tijelima ono u čemu smo pogriješili u modnoj industriji.

Billie Bhatia, modna novinarka

MODA TREBA NAUČITI SLAVITI SVE OBLIKE TIJELA

Uvijek se jedan izgled istakne na tjednima mode – poruka koja proizlazi iz tisuća odjevnih kombinacija, screenshot koji sažima sve. Na revijama sezone jesen-zima 2023., održanim u veljači ove godine, to je bila silueta. Na raznim modnim pistama manekenke su nosile niz neizmjerno predimenzioniranih komada, a njihove fotografije obišle su internet uzduž i poprijeko uz natpise „opsjednuta ovime“. Prekrasni, voluminozni trench kaputi, „napuhane“ hlače spuštenog struka i džemperi koji bi mogli konkurirati poplunima. Vitke žene umotane u goleme viškove tkanine bile su primjer najpoželjnijeg izgleda sezone, a očekivano ga je obožavala hrpa urednika i modnih insajdera koji su bili prisutni na revijama.

Getty Images 

Stav je jasan: veće je bolje. Kritičari industrije pali su u nesvijest od predimenzioniranih kreacija. Nisam bila ništa drugačija: i ja sam bila hipnotizirana. Gugutala sam nad ovim prostranim komadima zbog kojih odjednom i ja mogu sudjelovati u visokoj modi, unatoč tome što je moje plus-size tijelo suprotnost uobičajenom idealu. Ali kad sam ozbiljnije razmislila, zapitala sam se zašto, ako brendovi stvaraju takve komade, nije bilo poželjno prikazati ih na različitim tipovima tijela kojima bi tako očito pristajali? Ako stvarate odjeću koja je inherentno inkluzivnog oblika, zar nije poanta proširiti tu inkluzivnost na stvarni život? Ili je predimenzionirana odjeća poželjna samo kada utapa osobu koja je nosi? Postojao je zapravo samo jedan zaključak koji sam mogla iz ovoga izvući: moda je opsjednuta predimenzioniranom odjećom, ali ne i prevelikim tijelima. Čin fetišiziranja proporcionalnosti duboko je ukorijenjen u modi. U brojnim intervjuima koje sam tijekom godina vodila s urednicima i kreatorima ukusa o njihovim obaveznim komadima u garderobi gotovo je uvijek bio izdvojen neki prevelik komad odjeće. Košulja, blejzer, džemper, trenirka - sve s dosta volume na, sve (pre)veliko. Prema riječima stručnjaka, ti oblici čine poželjno odijevanje.

MODA SLAVI XXL ODJEĆU NA SAMO JEDNOJ VELIČINI TIJELA: 36

Kao osoba koja godinama prati trendove, razumijem to. Oversized je udoban, jednostavan i cool bez previše truda. Ali čini se da ga moda slavi samo na jednom obliku tijela: onom koje nosi broj 36 ili 38. Na manjim okvirima priroda siluete djeluje kao reflektor koji obasjava to koliko je tijelo vitko. Tako prevelika odjeća fetišizira mršavost, djeluje kao proslava tijela koje je dovoljno sićušno da ima toliko slobodnog mjesta u odjevnom predmetu. Priroda ovih predimenzioniranih komada znači da su inherentno dostupni više od samo jednoj uskoj figuri, ali dizajneri svojim izborom modela i ambasadora jasno daju do znanja koga žele vidjeti u ovoj odjeći. Unatoč globalnoj zajednici – kupaca, urednika, zagovornika inkluzivnosti tijela – koja zahtijeva bolju zastupljenost modne industrije, praksa koju smo do sad vidjeli nalikuje samo na riječi. Industrija još oklijeva djelovati na način koji nije samo performativan. Kako bismo riješili problem, nužne su i neugodne rasprave. Kada plus-size modeli hodaju pistom, zašto se komadi koje nose rijetko proizvode u tim veličinama? Moramo promijeniti način na koji razmišljamo i priznati da svi kupci zaslužuju da ih se uzme u obzir. (Prema Future Market Insightsu, predviđa se da će globalno plus-size tržište dosegnuti 288 milijardi dolara u 2023. - mnogo je to po trošača koje treba uzeti u obzir.)

Treba doći do kolektivne promjene, one u kojoj su srednja i veća tijela također poželjna. Do trenutka kada dizajneri ne požele da se njihova odjeća vidi na različitim oblicima tijela, ti će se trendovi nastaviti prikazivati samo na jednoj vrsti figure pa je i dalje naglašen narativ da je visoka moda dostupna samo onima koji su dovoljno vitki.

NITKO SE NE TREBA BRINUTI ZA SVOJ POSAO ZBOG TOGA DEBLJA LI SE ILI MRŠAVI

Lottie Jackson, književnica i aktivistkinja

POJMOVI ‘INVALID’ I ‘LIJEPA’ MORAJU KOEGZISTIRATI

„Znaš, stvarno si prekrasna... Ne osjećaš se hendikepirano.“ Za jednu od najistaknutijih svjetskih manekenki s invaliditetom Aimee Mullins – koja je šetala modnom pistom Alexandera McQueena SS99 noseći par raskošno izrezbarenih protetičkih nogu – ove su riječi bile poput refrena u backstageu. Može se činiti kao savršen kompliment, mig zavjere koji potvrđuje njezinu ljepotu i pripadnost. Ali, kako mi je Mullins objasnila, prikrivao je zlokobnu poruku. Jer ljudi su zapravo govorili: „Ne osjećaš se kao jedna od njih, osoba s invaliditetom; osjećaš se kao jedna od nas.“ Ta dinamika „mi protiv njih“ ukazuje na neizgovoreno pravilo koje i danas prožima modnu industriju: invalidi i lijepi ne mogu koegzistirati.

Poražavajuće je što invaliditet ostaje slijepa točka na dnevnom redu modne raznolikosti. Gotovo petinu stanovništva Ujedinjenog Kraljevstva čine osobe s invaliditetom, no istraživanje je pokazalo da ih prikazuje samo 4% TV reklama. Kada je riječ o mjesecu mode, odsutnost modela s invaliditetom toliko je oči ta da izvješća o inkluzivnosti ne sadrže čak ni kategoriju invaliditeta. Iskustvo britanske manekenke Jue Snell dokaz je te endemske isključenosti na djelu. Na castingu za London Fashion Week bila je ponižena. „Mi ne radimo s osobama s invaliditetom, idite dalje“, zaurlao je agent za casting zureći u Snellinampu tirani donji dio lijeve ruke. Tijekom sezone SS23 pojavio se tračak nade. Brendovi kao što su Collina Strada, Sinéad O’Dwyer i Gabriela Hearst borili su se protiv vjetrenjača šaljući modele s protetskim udovima i invalidskim kolicima na svoje modne piste. Iako su nam ti radikalni izbori ponudili uzbudljivu viziju onoga što bi moda mogla biti, otkrili su i koliko je to još daleko. U svojoj novoj knjizi „See Me Rolling“ istražujem zašto se invaliditet neprestano pogrešno tumači kao pečat abnormalnosti – nešto čega se treba bojati i što treba maknuti s vidika. Ova kul tura daleko je od bezopasne. Aktivno nanosi štetu, a istraživanje potvrđuje da je dvoje od pet osoba s invaliditetom osjećalo potrebu prikriti svoje invalidi tete zbog negativnosti koja ih je okruži vala. Pa što je potrebno da se to promijeni? Osim toga, bi li modna industrija mogla iskoristiti svoju moć da okonča stigmu koja muči tijela s invaliditetom? Sve počinje od trgovina. Temeljita promjena sustava zahtijeva više od vizualnog prikaza - potrebna nam je svakodnevna logistika. Od lošeg pristupa maloprodaji na glavnim ulicama do nedostatka dostupnih opcija odjeće, mnoge robne marke zanemaruju 14,6 miliju na potrošača s invaliditetom u Velikoj Britaniji. Istinska uključenost znači uklanjanje tih fizičkih prepreka kako bi se svi, bez obzira na sposobnosti, mogli osjećati osnaženo odjećom koju nose i iskustvima u maloprodaji u kojima mogu uživati.

Porast prilagodljive mode ilustrira kako se proces dizajniranja može prilagoditi invaliditetu. Adaptive wear – koji zagovaraju Nike, Skims i Tommy Hilfiger – odjeća je ciljano stvorena za osobe s invaliditetom i kroničnim bole stima. To uključuje modificirane pojaseve koji se ne stežu, podesive rubove te lako dostupne kopče grudnjaka za samostalno odijevanje. Ali to nije čarobno rješenje. Osim tih praktičnih radnji, uključivanje osoba s invaliditetom zahtijeva da proširimo našu filozofiju ljepote – da radikalno redefiniramo što znači biti lijep. Kada modna industrija konačno odluči slaviti tijela osoba s invaliditetom, predstavljajući ih ne samo kao normalna, nego i poželjna, vjerujem da će početi revolucija. Vidjeti osobe s invaliditetom u kampanjama i na modnim pistama pružilo bi nam svi ma priliku da promijenimo svoje razmišljanje. Umjesto da se uznemiravamo zbog nekoga tko se čini drugačijim od nas, moramo gledati izvan društvene uvjetovanosti takozvane deformacije i potražiti istinu - ljepota je tu da joj svatko može svjedočiti.

Jasmine Gee, model

PROBLEM JE NAČIN NA KOJI SU PREDSTAVLJENI MODELI S OBLINAMA



Nikad nisam razmišljala o tome da postanem model.  Radila sam u marketingu i bila freelancer kod kuće u Australiji sve dok me DJ-ica Brooke Evers nije potaknula da se bavim modelingom. U početku to nisam shvaćala previše ozbiljno, ali sve je krenulo vrlo brzo. Potpisala sam ugovor s agencijom za modele u roku od tjedan dana i uspjela dogovoriti kampanju s velikim australskim brendom Supré a da nisam imala ni probno snimanje. Kako je vrijeme prolazilo, stjecala sam više iskustva i postajala sve sigurnija u sebe. Ali tek posljednje tri godine primijetila sam pomak u modnoj industriji kad je riječ o plus-size modelima.

Kad idem na castinge, redovito sam jedan od rijetkih, ponekad i jedini, model s oblinama u sobi. (Veličina oblina u UK obično je 40 naviše. Dok je plus-size obično 46 naviše.) Sada, u dobi od 21 godinu mogu reći da sam se u mnogim trenuci ma tijekom karijere osjećala kao da su me procjenjivali kao vrijednu samo zbog moje veličine. U posljednje tri godine moja je kilaža oscilirala zbog raznih zdravstvenih razloga. Nitko se ne bi trebao brinuti za svoj posao i može li platiti račune samo zbog toga dobiva li ili gubi na težini. U ranoj fazi moje karijere letjela sam preko cijele zemlje zbog posla i bila ne vjerojatno uzbuđena zbog dobivene prilike. U tom sam trenutku nosila veličinu 40, što je manje nego što sada nosim. Obukli su me u Spanx i zatim nastavili puniti Spanx podstavom za tijelo. Cijeli sam dan nosila dva para super podstavljenih tajica i grudnjaka, zbog kojih sam izgledala kao da sam veličina 46 ili 48.

Nisam imala pojma što su planirali učiniti i bilo mi je jako neugodno. To me iskustvo uzrujalo. Prvo zato što su me očito doživljavali samo kao vješalicu, a drugo zato što su mnogi plus-size mode li mogli obaviti posao s više samopouzdanja. Tada sam si obećala da ću raditi samo s brendovima koji iskreno daju prioritet inkluzivnosti. Rijetko se na modele gleda kao na ljude – često smo tu samo kako bismo ispunili kvotu različitosti. Gledište robnih marki temelji se isključivo na profitabilnosti, što se čini krajnje neiskrenim i mi slim da to potrošači ponekad mogu osjetiti. Kad razgovaram s drugim modelima, svi se slažemo da je problem kako su predstavljene obline i veće veličine. Sjećam se trenutaka kada sam ušetala na set i bila jedini model s oblinama, a stojeći pokraj crnog modela, azijskog modela i ravnog modela to se činilo proračunatim.

Kada brendovi u kampanja ma prikazuju tijela s oblinama, a zatim ne stave te veličine na zalihe online ili u trgovinu, to je zato što misle da se njihova odjeća neće prodavati, ali problem je u tome što neke kampanje izgledaju usiljeno i hladno. Osobnost, raznolikost i autentičnost trebaju zasjati te biti dio industrije. Vidim se u ovoj karijeri dokle god bu dem trajala na način koji je dobar za mene, a ne nauštrb mog mentalnog zdravlja. Oduvijek me inspirirala moda i biti dio nje poseban je osjećaj, ali vjerujem da žene treba cijeniti bez obzira na njihovu veličinu. To je promjena u kojoj želim sudjelovati.

TRENDING

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.
1

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele
2

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom
3

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans
4

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

 Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela
5

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.
6

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini
7

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju
8

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

NE PROPUSTITE

Naznake jednakosti? Valentino je primjer ravnopravnosti u modi

Naznake jednakosti? Valentino je primjer ravnopravnosti u modi

moda i ravnopravnost

10 modela cipela za vjenčanje koje možete nositi i u drugim kombinacijama

10 modela cipela za vjenčanje koje možete nositi i u drugim kombinacijama

VJEČNI MODELI

Zbog ovih poznatih djevojaka zaljubili smo se u mini vjenčanice

Zbog ovih poznatih djevojaka zaljubili smo se u mini vjenčanice

drugačije i posebno

Prozirne haljine nosimo i ove sezone, a ovo su naši omiljeni komadi

Prozirne haljine nosimo i ove sezone, a ovo su naši omiljeni komadi

LJETNI TRENDOVI

7 domaćih i stranih brendova čije badiće nosimo ovog ljeta

7 domaćih i stranih brendova čije badiće nosimo ovog ljeta

trendovi

Muza i ikona stila: Vanessa Paradis kao inspiracija Chanel haute couture kolekcije

Muza i ikona stila: Vanessa Paradis kao inspiracija Chanel haute couture kolekcije

SIMBOL LJEPOTE

Kako stilizirati majicu bez rukava poput Kendall Jenner i Hailey Bieber?

Kako stilizirati majicu bez rukava poput Kendall Jenner i Hailey Bieber?

2023.07.13. 2 minuta čitanja

tips&tricks

Odabrali smo najljepše ljetne kombinacije koje nose omiljene domaće influencerice

Odabrali smo najljepše ljetne kombinacije koje nose omiljene domaće influencerice

INSPIRACIJA

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina