POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Tvoj seksizam zvuči poznato

Nije nam smiješno: Ines Madunić analizira zašto su Zlatni globusi ostavili gorak okus

Ines Madunić

seksizam dodjela zlatnih globusa Jo Koy voditelji ricky gervais
Nije nam smiješno: Ines Madunić analizira zašto su Zlatni globusi ostavili gorak okus
© Getty Images

Nakon što se slegnula prašina s dodjele Zlatnih globusa i nakon voditeljskog debakla komičara Joa Koyja, naša kolumnistica Ines Madunić pita se što smo naučili iz ovog primjera i zašto je vrijeme da prihvatimo neke nove obrasce.


Postoji statistika koja kaže kako se muškarci prijavljuju za poslove za koje su tek 60% kvalificirani, dok žene paze da ispunjavaju blizu ili u potpunosti 100%. Statistika, naravno, nije uvijek stvarno stanje stvari i ne možemo je smatrati realnim prikazom života. Ali ovi konkretni brojevi oživjeli su u nedjelju navečer na pozornici Zlatnih globusa, utjelovljeni u komičaru Jou Koyu, voditelju dodjele, koji je u desetominutnom uvodnom monologu pokazao cijelom svijetu kako definitivno nije kvalificiran za taj posao. U najboljem slučaju ispunio je spomenutih 60% uvjeta, ali falilo je par ključnih faktora; nije bio smiješan i nije bio relevantan. 

Drugo istraživanje koje su proveli stručnjaci s Harvarda pokazuje da žene koje 8 godina rade u IT-u imaju jednaku razinu samopouzdanja kao muškarci koji u istoj branši rade tek godinu dana ili kraće. Zanimljivo, i ovu smo statistiku vidjeli oživljenu na već spomenutoj losanđeleškoj pozornici. Fascinantno je bilo promatrati to susramlje na licima publike koju je komičar pokušao „roastati“ po već odavno provjerenom receptu za monologe voditelja Zlatnih globusa. Kratki uvod, a zatim desetak minuta spominjanja nominiranih i svih koji su prisutni u dvorani, uz umjereno do opako bacanje fora na njihov račun. Nema tu ništa loše samo po sebi; koncept gotovo nikad ne podbaci jer svi se volimo nasmijati forama na račun ultrabogatih i prelijepih holivudskih zvijezda. Ako je monolog uspješan, voditelji će reći ono što svi mi mislimo i o čemu smo pričali na kavama tijekom godine, uz gromoglasan pljesak i smijeh prisutnih – uključujući i one koji su meta šale. Kako izgleda kad nije uspješno, vidjeli smo prije nekoliko dana. 

"Oppenheimer je film nastao prema knjizi od 721 stranice o projektu Manhattan. Barbie je nastala prema lutki s velikim sisama“, bila je prva "šala". 

Uslijedilo je: "Ključan dio Barbie je kad od savršene ljepotice dođe do loših grudi, celulita i ravnih stopala, ili ono što casting direktori zovu karakterna glumica." Mlaki smijeh, preokretanje očima, nepromijenjen izraz lica, spuštanje glave u dlanove (Selena Gomez kao vibe) – pretpostavljamo da to nisu bile željene reakcije. Dotaknuo se i Taylor Swift pa je rekao da je "razlika između NFL-a i Zlatnih globusa to što ovdje imaju manje snimki nje u publici", aludirajući na njezine posjete utakmicama američkog nogometa u kojima je igrao njezin dečko Travis Kelce. Valjda je mislio da će efekt biti kao kad je Ricky Gervais prozivao prijatelje Jeffreyja Epsteina i Harveyja Weinsteina, ili kad su Amy Poehler i Tina Fey  briljantno najavile Georgea Clooneyja na Globusima 2015. 

'Dobio sam gažu prije 10 dana, a vi želite savršen monolog?', pitao je nakon mlake reakcije publike na seksističku opasku na Barbie, drugu po redu. Pa, možda ne mora biti savršeno, ali može li biti više od ovih 60%? Jer vidjeli smo da može. 

Amy Poehler i Tina Fey vodile su Globuse četiri puta i iz svakog od tih monologa i danas pamtimo neke šale. Isto toliko puta na pozornici je bio Ricky Gervais, kojeg su više prozivali zbog šala koje je izrekao na račun povezanosti holivudske elite s pedofilom Epsteinom nego što su prozivali – Epsteina zbog pedofilije. Jedan od najboljih voditeljskih parova bili su Sandra Oh i Andy Samberg prije nekoliko godina. Ukratko, da, postoje kvalificiraniji ljudi za taj posao i nevjerojatno je da od cijelog Hollywooda nije bilo baš nikoga tko bi napisao bolje šale, barem neke koje nisu toliko duboko seksističke i promašene. Jer znamo da je izbor voditelja – kako Zlatnih globusa, tako i Oscara i drugih velikih dodjela – puno važnije od toga tko je nagradu na kraju dobio, što nije fer, ali je jednostavno tako.

Što je još gore, u samom monologu Koy je više puta komentirao neuspjele šale, opravdavajući se kako "neke od njih nije pisao on, nego drugi ljudi". Svakako, Koy, inače uspješan komičar, očito nije bio spreman na vođenje događaja ovog kalibra, pogotovo jer je postao poznat po sasvim drugačijem tipu komedije – u svojim uspješnim stand-up specijalima uglavnom se bavi svojim flipinskim porijeklom i obiteljskim temama - ali svejedno je prihvatio posao. 

Zlatnim globusima to stvarno nije trebalo. Nekad moćna nagrada imala je ultimativno cool dodjelu u organizaciji Udruženja stranih holivudskih dopisnika, ali u posljednjih nekoliko godina izgubili su utjecaj zbog grčevitog držanja za neka davna - nadali smo se izgubljena - vremena, kad su nagrade dodjeljivali bijeli sredovječni muškarci, bez obzira o kojoj se nagradi radilo. Zbog toga se dodjela 2022. nije ni prenosila na televiziji; nisu mogli dobiti medijskog partnera. Nakon velike rekonstrukcije cijele organizacije, s ovime se čini kao da su se vratili na staro, kao da su promjene bile gotovo kozmetičke, ako i takve.

Ipak, nešto se drugo promijenilo, ako već nisu Globusi. Reakcija javnosti, kako one u dvorani u LA-u, tako i one doma, očigledno je drugačija. 

Realno, Jo Koy nije imao najgore, najviše seksističke, najzadrtije fore ikada. Imali su ih mnogi prije njega; obožavani Gervais svojedobno se šalio na račun seksualnosti Jodie Foster i nije baš bilo smiješno. Ali ovo je prvi put da se ne smijemo. Ne samo žene, nego nitko. Više jednostavno nije smiješno. 

Žene u Hollywoodu više nisu laka meta. Barbie, koja je trebala biti punchline ne samo Koyju, nego i cijeloj industriji, film o da plastičnoj lutki za curice koji je režirala redateljica dotad poznata po feminističkim nezavisnim filmovima, ostvarila je najbolji financijski uspjeh prošle godine i imala najviše gledatelja u kinima diljem svijeta. I ne samo to; nominirana je u 9 kategorija, uključujući one za režiju, scenarij i glavne glumce, što dokazuje da se ne radi samo o ekonomski uspješnom filmu, nego i o više nego kvalitetnom proizvodu. I najbolje od svega, filmu koji je napravljen za žene od žena, s kritičkim pogledom na izvedbu ženstvenosti i patrijarhat. 

IMDB

Taylor Swift, druga meta neuspjele šale, došla je na Zlatne globuse jer je film The Eras Tour o njezinoj turneji nominiran u 5 kategorija. Upravo ta turneja, koja, usput rečeno, još uvijek traje i uskoro dolazi u Europu, već sad je najuspješnija glazbena turneja svih vremena, odnosno prva u povijesti koja je zaradila više od 1 milijarde dolara. Njezin dečko najmanje je važna stavka o kojoj itko treba pričati i svima je već prilično dosta toga da se jedna od najuspješnijih glazbenica našeg vremena spominje u kontekstu njezinih ljubavnih veza. Nije nam smiješno. 

I ne radi se o nekakvom forsiranju političke korektnosti s ciljem da se nitko ne uvrijedi, ne radi se čak ni o tome da "nismo shvatili šalu" ili da nemamo smisla za humor. Upravo je suprotno; te smo "šale" čule sto puta, sto puta smo se usiljeno nasmiješile jer smo mislile da moramo, jer nam je rečeno da "nemamo smisla za humor" kad se uvreda predstavljala kao super fora. Ovaj seksizam zvuči poznato i stvarno je već naporan. 

Pa iako se na prvi pogled čini da je monolog Jo Koya bio katastrofa, zapravo nije. Svi znamo da se njegovoj karijeri ništa neće dogoditi, a s druge strane je konačno postalo društveno neprihvatljivo pisati i izvoditi najjadnije fore na razini 6.c i očekivati aplauz. Drugim riječima, onih 60% ispunjenih uvjeta s početka naprosto više nije dovoljno; želimo više. 

TRENDING

Komentar Hane Samaržije: Severina i prljava tajna finih momaka (s Dore i općenito)
1

Komentar Hane Samaržije: Severina i prljava tajna finih momaka (s Dore i općenito)

Komentar Hane Samaržije: Severina i prljava tajna finih momaka (s Dore i općenito)

Piše Jelena Veljača: slučaj Severina - zašto bi jedan otac svome djetetu htio oduzeti djetinjstvo s majkom?!
2

Piše Jelena Veljača: slučaj Severina - zašto bi jedan otac svome djetetu htio oduzeti djetinjstvo s majkom?!

Piše Jelena Veljača: slučaj Severina - zašto bi jedan otac svome djetetu htio oduzeti djetinjstvo s majkom?!

Piše Jelena Veljača: Trudnice i novopečene majke kojima treba psihološka pomoć - Zašto je i dalje riječ o tabu temi s predznakom srama?
3

Piše Jelena Veljača: Trudnice i novopečene majke kojima treba psihološka pomoć - Zašto je i dalje riječ o tabu temi s predznakom srama?

Piše Jelena Veljača: Trudnice i novopečene majke kojima treba psihološka pomoć - Zašto je i dalje riječ o tabu temi s predznakom srama?

Piše Maja Krištafor: Postaje li Hrvatska nova Poljska i vidimo li problem u 'bezopasnim moliteljima' na Trgu?
4

Piše Maja Krištafor: Postaje li Hrvatska nova Poljska i vidimo li problem u 'bezopasnim moliteljima' na Trgu?

Piše Maja Krištafor: Postaje li Hrvatska nova Poljska i vidimo li problem u 'bezopasnim moliteljima' na Trgu?

Piše Ana Pecotić: Reparenting i kako ponovno zavoljeti sebe nakon narcističkog zlostavljanja
5

Piše Ana Pecotić: Reparenting i kako ponovno zavoljeti sebe nakon narcističkog zlostavljanja

Piše Ana Pecotić: Reparenting i kako ponovno zavoljeti sebe nakon narcističkog zlostavljanja

Piše Rajna Racz: Zašto je novi pokret 'tradwife' koji u fokus stavlja estetiku kućanice koja brine samo o suprugu, kući i djeci - opasan?
6

Piše Rajna Racz: Zašto je novi pokret 'tradwife' koji u fokus stavlja estetiku kućanice koja brine samo o suprugu, kući i djeci - opasan?

Piše Rajna Racz: Zašto je novi pokret 'tradwife' koji u fokus stavlja estetiku kućanice koja brine samo o suprugu, kući i djeci - opasan?

Piše Ana Pecotić: Kako se oporaviti nakon narcističkog zlostavljanja i života pod prisilnom kontrolom?
7

Piše Ana Pecotić: Kako se oporaviti nakon narcističkog zlostavljanja i života pod prisilnom kontrolom?

Piše Ana Pecotić: Kako se oporaviti nakon narcističkog zlostavljanja i života pod prisilnom kontrolom?

Piše Ana Pecotić: Prisilna kontrola kao jedan od najgorih oblika zlostavljanja žene i dalje prolazi ispod radara, svima, osim - zlostavljaču
8

Piše Ana Pecotić: Prisilna kontrola kao jedan od najgorih oblika zlostavljanja žene i dalje prolazi ispod radara, svima, osim - zlostavljaču

Piše Ana Pecotić: Prisilna kontrola kao jedan od najgorih oblika zlostavljanja žene i dalje prolazi ispod radara, svima, osim - zlostavljaču

NE PROPUSTITE

Komentar Hane Samaržije: Severina i prljava tajna finih momaka (s Dore i općenito)

Komentar Hane Samaržije: Severina i prljava tajna finih momaka (s Dore i općenito)

FINI MOMCI IDU U RAJ, I NAMA NA ŽIVCE

Piše Nikolina Borčić: kako je seksizam postao dio našeg jezika

Piše Nikolina Borčić: kako je seksizam postao dio našeg jezika

jezik moći

Piše Mirna Dizdarević Rogić: Revenge body - propast duha i tijela pod krinkom osvete

Piše Mirna Dizdarević Rogić: Revenge body - propast duha i tijela pod krinkom osvete

#elleview

Piše Nikolina Borčić: Žene koje su oslobodile žene - od lošeg seksa

Piše Nikolina Borčić: Žene koje su oslobodile žene - od lošeg seksa

#ellevoice

Piše Rajna Racz: O fenomenu 'pinky' estetike iza koje se krije pop ikona i prva influencerica koja sve što poželi pretvara u profit

Piše Rajna Racz: O fenomenu 'pinky' estetike iza koje se krije pop ikona i prva influencerica koja sve što poželi pretvara u profit

Barbie boom

Piše Jelena Veljača: Niste krive što sumnjate u sebe, krivo je društvo koje se i dalje čudi jakim ženama

Piše Jelena Veljača: Niste krive što sumnjate u sebe, krivo je društvo koje se i dalje čudi jakim ženama

#ellevoice

Piše Karla Horvat: Odbacite norme i - gornji dio kupaćeg!

Piše Karla Horvat: Odbacite norme i - gornji dio kupaćeg!

Cice na sunce

Novi Elle: Prostor sigurnosti, ljepote i - slobode

Novi Elle: Prostor sigurnosti, ljepote i - slobode

#ELLEISHERETOSTAY

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina