Quantcast
POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Barbie boom

Piše Rajna Racz: O fenomenu 'pinky' estetike iza koje se krije pop ikona i prva influencerica koja sve što poželi pretvara u profit

Rajna Racz

barbie barbiemanija
Piše Rajna Racz: O fenomenu 'pinky' estetike iza koje se krije pop ikona i prva influencerica koja sve što poželi pretvara u profit
© Naslovna fotografija: Getty Images

Ovoga ljeta svi ponovno luduju za Barbie. Svijet trese Barbie groznica u očekivanju 21. srpnja kad će u kinima izaći film „Barbie“ u režiji Grete Gerwig koja je i napisala scenarij zajedno sa svojim partnerom Noahom Baumbachom. Ovo je prvi live-action film nastao prema lutki Barbie koju u filmu glumi Margot Robbie, dok Ryan Gosling ima ulogu Kena.


Uz njih, postavu filma čine i Simu Liu, Kingsley Ben-Adir, Ncuti Gatwa i Scott Evans koji će utjeloviti razne verzije Kenova, te Helen Mirren, Will Ferrell, Michael Cera, Issa Rae, Emma Mackey, Alexandra Shipp, Kate McKinnon, Hari Nef i Dua Lipa, koja debitira u filmu. Ova zvjezdana postava predstavlja tek jedan od razloga zbog kojih mnogi s uzbuđenjem iščekuju film. Greta Gerwig je Barbienu ružičastu fantaziju translatirala u duhoviti satirični film hiperrealističke estetike Barbielanda koji savršeno pogađa nostalgičnu točku u srcima svih milenijalaca koji su svoje djetinjstvo proveli igrajući se s Barbikama. Barbie svijet, koji je stvorila Greta Gerwig, prepun je ikoničkih rekvizita od odjevnih kombinacija najprodavanijih Barbika preko nezaobilaznih rola, Barbienih ružičastih automobila, Barbiene kuće iz snova „Dreamhouse“. Vrijeme je ljetno, tu je i plaža, bazeni, bezbrižnost, veselje i šljokičasto samopouzdanje. Ovo ljeto već se sada s pravom možemo nazvati Barbie ljetom. 

No, Barbie groznica nije se magično pojavila, već je produkt izvrsne marketinške strategije korporacije Mattel koja je pomoću ovog filma uspjela vratiti Barbie na tron zapadnjačke pop kulture i ponovno je proglasiti najvažnijom pop ikonom našeg doba. Barbie ponovno diktira trendove u svijetu mode, a jedna od posljedica ovog filma je veliki broj Barbie kolaboracija. Ako volite Barbie, možete kupiti odjevne komade poznatih dizajnerskih kuća posvećenih Barbie, ružičaste Barbie četke za kosu, Barbie električne četkice za zube, Barbie ogrlice, Barbie limunadu, Barbie gin. Barbiecore je u svojem vrhuncu i svijet je podređen ružičastoj boji. Osim što prodaje cijelu novu liniju igračaka za djecu, Barbie je inspirirala niz kompanija i tvrtki da kreiraju sadržaj za milenijalce i zarade na ružičastim fantazijama odraslih djevojčica. I dok s nestrpljenjem čekamo pojavljivanje filma, prisjetit ćemo se njene duge i ne uvijek tako ružičaste povijesti te ćemo pokušati odgovoriti na pitanje kako je Barbie postala pop ikona te je li ona pop ikona koju danas zaista trebamo. 

Barbie je savršena konzumeristica 21. stoljeća

Barbie ima impresivniju biografiju od bilo koje prave žene. Uz to, napravljena je od nerazgradive plastike i može živjeti vječno. U svom CV-u navodi više od 200 zanimanja kojima se bavila: Barbie astronautkinja bila je na Mjesecu četiri godine prije nego što je Neil Armstrong otišao u svemir, razbila je “glass-ceiling” 1973. godine kada je postala prva žena-kirurg, Barbie je bila kandidatkinja za predsjednicu, olimpijska sportašica, čuvarica Zoološkog vrta, pilotkinja, istraživačica, modna dizajnerica, glumica, tv-reporterka, rock-zvijezda, vojnikinja, jer ipak je Barbie proizvod američke kulture i identiteta, scuba-diverica, glumica i, naravno, princeza. Barbie  je svojim višestrukim talentima potaknula mnogu djecu da zamišljaju i maštaju. Igrajući se s Barbie djevojčice su ulazile u svjetove uspješnih neovisnih žena i proživjele mnoge avanture na podu svoje dječje sobe.

No, Barbie je i lutka otpora. Koliko god se korporacija Mattel trudila promovirati putem Barbie albuma i dječjih časopisa kako Barbike odijevati, kako se s njima igrati, nitko djeci ne može nametnuti ideologiju igre. Tako je Barbie živjela usporedne biografije u dječjim sobama u različitim podnebljima i povijesno-društveno klasnim kontekstima koji izazivaju i narušavaju Matellovu ideju jednakosti i globalnog imperijalizma. Uzmimo samo primjer Barbie iz knjige Maše Kolanović Sloboština Barbie koja opisuje kako Barbie provodi zadnje dane djetinjstva prije raspada Jugoslavije. Kolike Barbike su preživjele rat praveći društvo mnogim djevojčicama u skloništima? Igre s Barbikama znale su biti mračne poput djetinjstava. Kroz role-play igre s Barbikama otkrivaju se patrijarhalni obrasci našeg društva, nasilnost i odnos prema ženama kao vječitom Drugom. Uz Barbike djevojčice su otkrivale identitete koji su dugo bili nevidljivi, šišale su im kose i prilagođavale ih slici svojeg idealnog sebstva, otkrivale seksualnost jer seksualni odgoj niti tada, a bome ni sada, nije bio obavezan u našim školama. Daleko od očiju javnosti Barbie je proživjela paralelne biografije koje nikada nisu bile objavljenje u časopisu i albumu Barbie. Barbie je bila opetovana žrtva femicida unutar četiri zida dječje sobe kada su joj okrutni dječaci i djevojčice u potrazi za istinom trgali noge i glave.

 Barbie je odigrala revolucionarnu ulogu kada su politički aktivisti iskoristili njeno tijelo da američkom društvu skrenu pažnju na AIDS, iako je danas ta crtica iz njene službene biografije izbrisana i nevidljiva javnosti kao i sama bolest. Upravo stoga Barbie je ikona jer objektivizira duboku mitološku strukturu stvarnosti, otkrivajući osnovne potrebe društva koje se mijenjaju od medija do medija, od generacije do generacije. Ikone su simboli i oznake uma, povezane su s mitovima, legendama, vrijednostima, težnjama i idolima. Ikonu stvaraju ljudi, a mi smo kreirali Barbie jer nam je Barbie bila potrebna. Danas vjerojatno ne postoji niti jedna osoba na planetu Zemlji koja nije čula za Barbie. Baš kao što je ikona višeznačna te se može prilagoditi svim uvjetima individualne želje, tako je i Barbie ružičasta fantazija naših žudnji. 

Upravo stoga Barbie je ikona jer objektificira duboku mitološku strukturu stvarnosti, otkrivajući osnovne potrebe društva koje se mijenjaju od medija do medija, od generacije do generacije. Ikone su simboli i oznake uma, povezane su s mitovima, legendama, vrijednostima, težnjama i idolima. Ikonu stvaraju ljudi, a mi smo kreirali Barbie jer nam je Barbie bila potrebna. Danas vjerojatno ne postoji niti jedna osoba na planetu Zemlji koja nije čula za Barbie. Baš kao što je ikona višeznačna te se može prilagoditi svim uvjetima individualne želje, tako je i Barbie ružičasta fantazija naših žudnji.

Tko je onda danas Barbie? 

Barbie je danas boomerica. Ima 64 godine, nije ostarjela i otišla u mirovinu jer u današnjem svijetu radni vijek traje zauvijek, a Barbie je ideal hustle kulture - ona je originalni girl-boss. Znači, Barbie je definitivno i dalje nedosanjani san milenijalaca jer nema fiksni identitet, skače iz karijere u karijeru, iz uloge u ulogu i utjelovljenje je slogana: „Djevojka može biti sve, zar ne, Barbie?” Proučavajući život jedne lutke, možemo promatrati zahtjeve tržišta i društvene narative koji su mijenjali identitet jedne igračke kako bi Barbie i dalje mogla kraljevati.  Zanimljivo je da se Barbie vratila kada je pomalo počeo opadati interes kupaca, a njen come-back je jedan od najboljih ikada. Kampanja na društvenim mrežama i cijeli hype oko filma počeo je još prije nekoliko mjeseci kada se pojavio filter pomoću kojeg svatko može postati Barbie, baš poput lika Barbie s naljepnica, bilježnica, pernica koje smo kupovali kao djeca. Jednim klikom možeš napraviti svoj lik i postati reklama za novi Barbie film - plavo nebo, tvoje ispeglano lice iza kojeg je ružičasta šljokasta aureola i veliki nostalgični Barbie font. Na plavom nebu je slogan This Barbie is … nastavak možeš sama dopisati. Mnoge žene stavljale su na svoj feed slike i dopunjavale slogan najčešće pišući svoja zanimanja, no najbolji je bio post modne dizajnerice, Mirne Mihoković  “This Barbie is undefinable”. No, jesmo li zaista neodredive?  

Greta Gerwig je redateljica kojoj se dive mnogi jer je mlada žena, feministica  koja promišlja svijet i suvremenost i uz to režirati odlične indie filmove poput Lady Bird ili ekranizacije omiljenog klasika Male žene. Greta Gerwig zaslužila je da napravi film o Barbie koja ima egzistencijalnu krizu, razmišlja o smrti i protjerana je u stvarni svijet. Barbie nosi Birkenstokice jer ima spuštena stopala i sada kroči kroz taj stvarni svijet pokušavajući otkriti tko je ona uistinu kad se odmakne od ružičaste fantazije koju smo stvorili za nju. Tako se barem mogu iščitati tragovi iz najave filma uočavajući da se scenarij zaista obraća milenijalcima kao ciljanoj publici. Na traileru piše da je ovo film i za obožavateljice Barbika i za sve one koji mrze Barbike, odnosno za sve one koji kritiziraju kapitalizam. 

Barbie kao muza

Prva slavna osoba po kojoj je napravljena Barbika bila je supermodel Twiggy. Ubrzo su uslijedile Cher, Kylie, Diana Ross, Joan Jett, Tina Turner, Madonna… No, Barbie je i pop-muza koja inspirira mnoge umjetnike i kreativce bilo da se prema njoj kao subjektu odnose kritički ili idolopoklonički. 

Tako je 1974. godine u gradu New Yorku jedna avenija tjedan dana nosila naziv Barbie Boulevard. 1986. godine Andy Warhol je naslikao prvi portret Barbie. Budući da je Andy Warhol u svojoj umjetničkoj praksi izražavao fascinaciju ikoničkim zvijezdama kao što su Jackie Kennedy, Marilyn Monroe i Elvis Presley, nije bilo iznenađujuće što je naslikao Barbie, no taj portret definitivno je Barbie kanonizirao kao pop-ikonu. Portret je prodan na aukciji za 1,1 milijun dolara. Dvadeset godina kasnije Mattel je izdao kolekcionarski primjerak Barbie na temu Andyja Warhola. 1997. godine dansko-norveška pop-grupa Aqua izdala je hit Barbie-girl zbog kojeg je upala u dugu pravnu tužbu s Mattel korporacijom. Ta pjesma bila je društveni komentar na pomamu za Barbikama. Riječi ove pjesme vjerojatno zna svatko tko je odrastao u 2000-tima i zapjevat će ih vrlo rado s nostalgijom u srcima: 

“I'm a Barbie girl, in the Barbie world

Life in plastic, it's fantastic

You can brush my hair, undress me everywhere

Imagination, life is your creation

Come on, Barbie, let's go party”

Mnogi su bili nesvjesni da je cijela pjesma društvena kritika koja ukazuje na nestabilni identitet Barbie u patrijarhalnom svijetu koji  jedna korporacija pokušava prodati kao ženski ideal: 

“ Make me walk, make me talk, do whatever you please

I can act like a star, I can beg on my knees

Come jump in, bimbo friend, let us do it again

Hit the town, fool around, let's go party”

Možemo li prestati pričati o njezinom tijelu?

2004. godine, kada je glavna zanimacija svih obožavatelja pop kulture bila žuta štampa i parazitiranje na ljubavnim brodolomima slavnih ljudi, Barbie franšiza je napravila najtrendi stvar na svijetu: objavila je u časopisima da su Barbie i Ken prekinuli jer su zaključili da bolje funkcioniraju kao prijatelji nego kao cura i dečko. Prilikom rastave nije bilo problema s imovinom jer je The Dream House oduvijek pripadala Barbie. Ipak, sedam godina kasnije, časopisi pišu da su Barbie i Ken ponovno skupa. Upravo kroz njen odnos s Kenom možemo pratiti ono što Maša Kolanović naziva krizom emancipacije naše drage Barbie. Naime, iako se Ken u njenom dnevnom rasporedu gotovo ne spominje, Barbie mašta o vjenčanju, a Mattel plasira na tržište više linija Kenova, kandidata za muža. U Barbie univerzumu posvećenom ljepoti i glamuru Ken ima glavnu sporednu ulogu svijeta, ali on je taj koji postavlja očekivanja, baš kao što očekivanja formiraju Mattelovi CEO, redom muškarci.

Za svoj 50. rođendan, 2009. godine, Barbie je imala svoju reviju u New Yorku na Mercedes-Benz Fashion Weeku. 50 dizajnera kreiralo je originalne Barbie kreacije koje je Barbie nosila u svojim najboljim izdanjima kroz pola stoljeća. 2013. godine u Taiwanu je otvoren prvi Barbie restoran na tri kata koji bi trebao biti Barbieland u stvarnom svijetu. A 2016. godine Barbie je uspjela ostvariti nešto što ni jednoj umjetnici nije pošlo za rukom: osvojila je Louvre. Cijeli Louvre, dekoriran u ružičastoj boji, odao je počast Barbie fantaziji. Poznata je činjenica da se u stalnoj postavi muzeja Louvre nalazi jako mali broj radova umjetnica. Situacija u vizualnim umjetnostima i dalje ukazuje na nejednakost između muškaraca i žena te na neravnopravnost u njihovoj vidljivosti. No, Barbie je uspjela srušiti i taj stakleni strop: dobila je vlastitu izložbu u Louvreu koja kroz lik Barbie prikazuje poslijeratnu zapadnjačku civilizaciju i evoluciju društva. Prema riječima kuratorice izložbe, Anne Monier, Barbie je „utjelovljenje svake promjene u društvu od 1959. do danas”. 

Danas, ravnopravno supostoje Barbie fan klubovi, Barbie mercheovi, Barbie siteovi, Barbie albumi, Barbie periodika, ali i Barbie Liberate Organization, razapete Barbike, Barbike s nožem zabijenim u srce i s natpisom na njenom sićušnom tijelu: „Barbie, pojedi komad torte!” Postoje Barbie trofeji s odrezanim glavama, Barbie na koju je bačena fatva od strane islamskih fundamentalista, Barbie vlogerica koja ima svoj youtube kanal i koja s mladima razgovara o depresiji, Barbie instagram influencerica s plavom kvačicom. Barbie ima svoj dokumentarac “Tiny shoulders: Rethinking Barbie”, Barbie će dobiti svoj prvi live-action film, Barbie je bila na Time Magazine naslovnici jer je dobila novo, curvy tijelo primjereno današnjem body positivity trendu s velikim citatom  “Now, can we stop talking about my body?” 

Barbie utjelovljuje snažne žene

 1980-te godine je obilježila prijelomna knjiga Edwarda Saida Orijentalizam koja govori o nevidljivom kolonijalizmu zapada na druge kulture. Korporacija Mattel tada počinje težiti raznolikosti te uvodi crnu i latinoameričku Barbie koje i dalje imaju crte lica bjelkinje samo je plastika obojana u drugu boju. Potom Mattel proizvodi cijelu liniju multikulturanih Barbika u narodnim nošnjama. Kad se u svijetu pojavio narativ o važnosti prihvaćanja različitosti i uključivosti, Barbie lutke postaju inkluzivne: pojavljuje se Barbie sa slušnim pomagalom, Barbie u invalidskim kolicima, Barbie koja boluje od leukemije, Barbie s Downovim sindromom i najnovija transrodna Barbika napravljena prema glumici Laverne Cox iz Orange is the new Black. S pokretom body positivity Mattel odlučuje 2014. godine doseći širu publiku te uvodi tri oblika tijela - visoku, sitnu i Barbie s oblinama.

Sljedeći duh vremena 2018. pokreće liniju Sheroes: Barbike koje utjelovljuju važne inspirativne žene iz naše povijesti poput Fride Kahlo, Amelie Earhart, Katherine Johnson. No, hoće li se djevojčica koja se igra s lutkom u liku Fride Kahlo uistinu zainteresirati za njeno djelo, život i sudbinu? O odnosima rase i moći koji su upisani u Barbie svijet možda najbolje govori anegdota o maloj crnkinji iz teksta Ann duCille : nakon što se neko vrijeme sretno igrala sa svojom crnom Barbie, ona je upitala može li napokon dobiti pravu Barbie, može li dobiti bijelu Barbie. 

Mitski identitet ove lutke nastao na je čvorištu PR strategije, usmenih sjećanja svih djevojčica koje su se igrale s Barbikama i igre kao prakse. Zato je i ovaj Barbie film toliko privlačan jer Barbie će napokon proživjeti svoje putovanje heroja u stvarnom svijetu u potrazi za svojim autentičnim glasom. 

TRENDING

Piše Ana Pecotić: Reparenting i kako ponovno zavoljeti sebe nakon narcističkog zlostavljanja
1

Piše Ana Pecotić: Reparenting i kako ponovno zavoljeti sebe nakon narcističkog zlostavljanja

Piše Ana Pecotić: Reparenting i kako ponovno zavoljeti sebe nakon narcističkog zlostavljanja

Piše Ana Pecotić: Kako se oporaviti nakon narcističkog zlostavljanja i života pod prisilnom kontrolom?
2

Piše Ana Pecotić: Kako se oporaviti nakon narcističkog zlostavljanja i života pod prisilnom kontrolom?

Piše Ana Pecotić: Kako se oporaviti nakon narcističkog zlostavljanja i života pod prisilnom kontrolom?

Piše Rajna Racz: Zašto je novi pokret 'tradwife' koji u fokus stavlja estetiku kućanice koja brine samo o suprugu, kući i djeci - opasan?
3

Piše Rajna Racz: Zašto je novi pokret 'tradwife' koji u fokus stavlja estetiku kućanice koja brine samo o suprugu, kući i djeci - opasan?

Piše Rajna Racz: Zašto je novi pokret 'tradwife' koji u fokus stavlja estetiku kućanice koja brine samo o suprugu, kući i djeci - opasan?

Piše Rajna Racz: Je li glazbeni žanr trap zapravo mizoginija upakirana u pop fenomen?
4

Piše Rajna Racz: Je li glazbeni žanr trap zapravo mizoginija upakirana u pop fenomen?

Piše Rajna Racz: Je li glazbeni žanr trap zapravo mizoginija upakirana u pop fenomen?

Piše Jelena Veljača: Trudnice i novopečene majke kojima treba psihološka pomoć - Zašto je i dalje riječ o tabu temi s predznakom srama?
5

Piše Jelena Veljača: Trudnice i novopečene majke kojima treba psihološka pomoć - Zašto je i dalje riječ o tabu temi s predznakom srama?

Piše Jelena Veljača: Trudnice i novopečene majke kojima treba psihološka pomoć - Zašto je i dalje riječ o tabu temi s predznakom srama?

Novi Elle: Prostor sigurnosti, ljepote i - slobode
6

Novi Elle: Prostor sigurnosti, ljepote i - slobode

Novi Elle: Prostor sigurnosti, ljepote i - slobode

Piše Ana Pecotić: Prisilna kontrola kao jedan od najgorih oblika zlostavljanja žene i dalje prolazi ispod radara, svima, osim - zlostavljaču
7

Piše Ana Pecotić: Prisilna kontrola kao jedan od najgorih oblika zlostavljanja žene i dalje prolazi ispod radara, svima, osim - zlostavljaču

Piše Ana Pecotić: Prisilna kontrola kao jedan od najgorih oblika zlostavljanja žene i dalje prolazi ispod radara, svima, osim - zlostavljaču

Piše Maja Krištafor: Postaje li Hrvatska nova Poljska i vidimo li problem u 'bezopasnim moliteljima' na Trgu?
8

Piše Maja Krištafor: Postaje li Hrvatska nova Poljska i vidimo li problem u 'bezopasnim moliteljima' na Trgu?

Piše Maja Krištafor: Postaje li Hrvatska nova Poljska i vidimo li problem u 'bezopasnim moliteljima' na Trgu?

NE PROPUSTITE

'Oppenheimer' ipak nadmašio 'Barbie': Nolanov film zaradio je više

'Oppenheimer' ipak nadmašio 'Barbie': Nolanov film zaradio je više

box office

Scena za koju se Greta Gerwig borila da ostane u filmu Barbie - 'Ta scena je srce filma'

Scena za koju se Greta Gerwig borila da ostane u filmu Barbie - 'Ta scena je srce filma'

film godine

 Za sve one koji su preskočili kino - Barbie uskoro stiže na streaming servise

Za sve one koji su preskočili kino - Barbie uskoro stiže na streaming servise

nema kraja barbiemaniji

Ruši rekorde u svijetu, ali i u Hrvatskoj: Barbie je najuspješniji film u domaćim kinima

Ruši rekorde u svijetu, ali i u Hrvatskoj: Barbie je najuspješniji film u domaćim kinima

kraljica box office-a

 Zara ima Barbie parfem koji je već naišao na kontroverze

Zara ima Barbie parfem koji je već naišao na kontroverze

barbiemanija se nastavlja

Želite imati čvrsto tijelo poput Margot Robbie? Njezin osobni trener otkrio je 'Barbie' plan tjelovježbe

Želite imati čvrsto tijelo poput Margot Robbie? Njezin osobni trener otkrio je 'Barbie' plan tjelovježbe

Barbie i Ken idu na pilates

Ljetna playlista: Barbie soundtrack konačno je dostupan i u Hrvatskoj

Ljetna playlista: Barbie soundtrack konačno je dostupan i u Hrvatskoj

#ellemusic

Piše Hanan Bešović: Kako je jedan fiktivni Barbieland zatresao gaće 'alfa mužjacima'?

Piše Hanan Bešović: Kako je jedan fiktivni Barbieland zatresao gaće 'alfa mužjacima'?

#elleview

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina